2015-06-16, 19:46
Medlem
ulvvfs avatar
Konstgräs är i alla fall bättre än grusplaner och åkrar som det var förut. Jag tror det finns ett sammanband mellan konstgräs och att vi får fram mer teknisk skickliga spelare bland de unga spelarna.
Citera
2015-06-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Konstgräs är i alla fall bättre än grusplaner och åkrar som det var förut. Jag tror det finns ett sammanband mellan konstgräs och att vi får fram mer teknisk skickliga spelare bland de unga spelarna.
Hur många "unga tekniska plastgrässpelare" har lyckas etablera sig i naturgräsfotbollsligorna i Europa, jämfört hur många som tog plats när gräs dominerade i hör hemma?
Citera
2015-06-16, 20:46
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur många "unga tekniska plastgrässpelare" har lyckas etablera sig i naturgräsfotbollsligorna i Europa, jämfört hur många som tog plats när gräs dominerade i hör hemma?

Då jag tidigare har blivit fäld för korspostning försöker jag göra det bättre denna gången....
Citat:
Annars en rolig och positiv observering och något jag förutspådde var att Stockholm som talangutvecklingsregion skulle ta stora steg när vi blev av med "sista grusgenerationen" (de som fick spela elitfotboll i tonnåren på grus) man kan väl säga att Gabriel Özkan generationen är den sista riktigt påverkade av grus i 08 regionen.
Vi numera har en generation som regelbundet från 15 och uppåt spelat på konstgräs/naturgräs.

DEt börjar ge rejäla avtryck i landslaget nu!

Från senaste matchen mot Montenegro:
Pierre Bengtsson (född i Närke) men fostrad och homegrown i AIK
Alex Milosevic fostrad i Vasalund
Albin Ekdahl fostrad i BP
Erkan Zengin Bajen 84gäng (ironisk den som kom längst i rivalitet med Stoor)

DEssutom på Bänken:
L Augustinsson fostrad i BP
Krickan Norrfeldt fostrad i BP

Har vi någonsin haft en trupp i en tävlingsmatch med så många Stockholmsfostrade spelare?

Hela inlägget återfinns i talangutvecklingstråden
(FB) Den enda tråden om utveckling och karriärsval
Citera
2015-06-16, 20:50
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Lite tidigt att säga då det har fått genomslag först på senare år. Men Sam larsson, Quaison, Strandberg Hrgota, IKT, har lyckats etablera sig relativt bra. men som sagt för tidigt att döma, de flesta är ju trots allt kvar i sverige eller spelar i ungdomslagen ute i europa. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut.

EDIT: Sedan är vi bättre med våra ungsdomslandslag än på väldigt länge.

Så både med landslaget och hur de unga har etablerat sig i klubblagen ute i europa så ser det bra ut, sedan måste det komma fram råtalanger oavsett om vi har riktiga gräsplaner eller grusplaner eller plastgräs fö få fram spelare som tar de där sista kliven.
Senast redigerad av ulvvf 2015-06-16 kl. 21:28.
Citera
2015-06-16, 21:13
Medlem
Citat:

Definiera vad som är en "grässpelare" kontra "konstgrässpelare", och konkretisera också gärna det negativa i att vara bekväm med att hantera båda underlagen.
Citera
2015-06-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Definiera vad som är en "grässpelare" kontra "konstgrässpelare", och konkretisera också gärna det negativa i att vara bekväm med att hantera båda underlagen.
Konstgrässpelare = spelar sin flesta matcher på plast (har det på hemmaplan) innan de tagit steget utomlands.

Grässpelare = spelar sina flesta matcher på gräs innan de går utomlands.

Exempelvis på ett helt lag. Elfsborg spelar oftast väldigt bra på plastgräs, behärskar inte naturgräs. 😉

Sedan finns det såklart undantag och sådana som fått chansen att gräsmatchas utomlands.
Citera
2015-06-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Lite tidigt att säga då det har fått genomslag först på senare år. Men Sam larsson, Quaison, Strandberg Hrgota, IKT, har lyckats etablera sig relativt bra. men som sagt för tidigt att döma, de flesta är ju trots allt kvar i sverige eller spelar i ungdomslagen ute i europa. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut.

.
Larsson, spelade hemma på naturgräs
Quison, spelade hemma på naturgräs
Strandberg, spelade hemma på naturgräs
Hrgota, spelade hemma på naturgräs ?
IKT, spelade hemma på naturgräs
...tror jag.
Citera
2015-06-17, 00:03
Medlem
Citat:
Konstgrässpelare = spelar sin flesta matcher på plast (har det på hemmaplan) innan de tagit steget utomlands.

Exempelvis på ett helt lag. Elfsborg spelar oftast väldigt bra på plastgräs, behärskar inte naturgräs. 😉

Sedan finns det såklart undantag och sådana som fått chansen att gräsmatchas utomlands.

Så Simon Tibbling är en konstgrässpelare eftersom han spelade på Tele2 i ett år?
Vad hade GSK för underlag? Vilken av BP:s planer körde han mest på?
Ludwig Augustinsson?
Stefan Ishizaki?
Tycker du är rätt muppig som kör med så breda penseldrag, du kommer aldrig kunna föra en konstruktiv debatt med dina lågstadieargument.
Citera
2015-06-17, 01:11
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Då jag tidigare har blivit fäld för korspostning försöker jag göra det bättre denna gången....

Hela inlägget återfinns i talangutvecklingstråden
(FB) Den enda tråden om utveckling och karriärsval

De med koll på dig förstår att det du skriver är faktiskt jävligt intressant och kan lyfta vår Svenska fotbolls framtid, men att det suger att se på må hända. Men du har självklart rätt, grus kontra konstgräs är löjligt stor.
Citera
2015-06-17, 06:12
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Larsson, spelade hemma på naturgräs
Quison, spelade hemma på naturgräs
Strandberg, spelade hemma på naturgräs
Hrgota, spelade hemma på naturgräs ?
IKT, spelade hemma på naturgräs
...tror jag.

Du har säkert rätt, du har nog bättre koll på det.

Jag tycker dock en match på plastgräs är mer underhållande än på en åker som det ofta var förut.
Citera
2015-06-17, 06:17
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Vilka elfsborgare hade en realistisk chans att bli någon av klass utomlands av dem som har prövat på lyckan? Man måste ju ha talangen också.
Citera
2015-06-17, 11:34
Bannlyst
Martin smedberg-dalence gör succé i Bolivias landslag, idag kommer uppgifter om att flera klubbar är ute efter att köpa honom. I IFK är killen inte ens ordinarie, märklig värld vi lever i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in