2016-11-03, 08:44
Medlem
-benito-s avatar
Vem som än vinner sitter på ett jävligt knagligt mandat i mina ögon. Amerikansk politik är verkligen fruktansvärt smutsig. Lägg därtill ett Kalle Anka röstsystem där man inte ens behöver visa ett leg så inser man att det inte är någon skillnad mellan ett land som Ryssland och USA.
Citera
2016-11-03, 08:56
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vinner Trump kommer säkert en hel del republikaner byta sida för att få stöd inför sina återvalskampanjer; övriga blir ersatta. Det är republikanska väljare som valt Trump. Visar det sig att inget händer eftersom den egna majoriteten i kongress/senat blockerar honom så lär inte de politikerna bli omvalda.

Politik handlar om att vara populistisk och hoppa på det tåg som gör att man blir vald. Finns det en stark opionion bland väljarna så kommer det finnas politiker som vill dra nytta av den.

Enda läget där Trump kan bli blockerad av kongress/senat är väl ifall han blir vald, och sedan visar sig helt galen och försöker driva igenom så absudra förslag att väljarna slutar tro på honom. Då kan kongress/senat gå emot honom utan att de riskerar sina egna omvalskampanjer.

Det ser ut som att en hel del röstar på Trump för att dom inte vill rösta på Clinton. Svårt med opinion. Nu är Sverige givetvis inte USA, se bara på hemmaplan. En migrationspolitik drivs som har lågt folkligt stöd. Istället för att ta del av hur landet ligger (ex omröstningar i frågor som förändrar samhället i grunden) väljer man att köra på, behålla illa omtyckta ämbetsmän och politiker. Vi får se hur det utvecklas och hur stödet hos båda parter ser ut (Clinton och Trump), vars vindarna blåser efter valet. Många röstar på S av ren vana utan att för den delen vilja ha stora delar av S politik.
Citera
2016-11-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Vem som än vinner sitter på ett jävligt knagligt mandat i mina ögon. Amerikansk politik är verkligen fruktansvärt smutsig. Lägg därtill ett Kalle Anka röstsystem där man inte ens behöver visa ett leg så inser man att det inte är någon skillnad mellan ett land som Ryssland och USA.

Jag vet inte om det är sant egentligen. Hillary blir vald tack vare ett överväldigande stöd från statsapparaten, medier, och kändisar. De verkligen drar henne över mållinjen. Blir hon vald så kommer alla som hjälpt till veta att det inte var hennes egen förtjänst. Hon sitter där för att vara tyst, låta korruptionen fortsätta, och göra vad hon blir tillsagd.

Blir Trump vald så är det för att det finns en stor opinion i landet som vill se en förändring. Han blir vald trots att han hela tiden varit motarbetad av etablisemanget. Han blir verkligen vald på egna meriter. Han har ingen som han behöver tacka för segern. Skulle inte Trump kunna känna att han sitter där med ett rejält mandat från sina väljare?

Visst Trump behöver stöd från andra politiker men alla är inte korrupta. Trump är ju dessutom i en position där han kan sänka oppositionen fullständigt. Det är väl bara att ge FBI förutsättningar för att driva utredningen mot Hillary på riktigt. Sedan hamnar hon i fängelse. Det lär göra resten av oppositionen lite försiktig...
Citera
2016-11-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Det ser ut som att en hel del röstar på Trump för att dom inte vill rösta på Clinton. Svårt med opinion.

Det är visserligen sant nu i presidentvalet. Man behöver inte gilla Trump. Det räcker att avsky Hillary.

Trump har dock även vunnit primärvalet ärligt. Man måste ju ändå ge honom det att han har fått ett mandat från de egna republikanskaväljarna. Det kan ingen ta ifrån honom. Det till skillnad från Hillary som fick draghjälp från partiapparaten redan under primärvalet. Det är väl inte ens säkert att hon vunnit ifall inte partiet aktivt arbetade för att sänka Sanders.

Jag tror åtminstone att Trump skulle kunna känna att han har ett rejält mandat från folket vid en seger. Men visst han är ingen rutinerad politiker. Det är mycket möjligt att stödet för honom försvinner snabbt ifall det visar sig att han inte klarar av politikens vardag. Det återstår att se dock...
Citera
2016-11-03, 09:47
Medlem
Det lustiga med det här valet är republikaner som röstar på clinton för att de inte gillar trump.

Och vice versa.

Samt att trump drar väljare som inte röstat förut, har för mig att av 300 miljoner har 150 miljoner registrerat sig för röstning. Så det finns en potential som inte räknats med.
Citera
2016-11-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Kongressen kan då kalla till 2/3 röstning för att den nya lagen ska passera. Om jag inte missuppfattat det helt.

När det kommer till förslag måste det gå igenom kongressen. Presidenten kan då lägga in veto och köra över kongressen. Det här är något som verkligen ses ner på som jag skrev. Vilket i förlängningen leder till förlorat stöd och risk att inte väljas om. Det är mycket spel (house of cards). En president vill få igenom lagar vilket presidenten riskerar helt genom att reta upp kongressen.

Rätta mig gärna. Jag började läsa på i veckan.

Visst ja, under ww2, presidenten kunde inte förklara krig mot tyskland så hitler hjälpte till genom att deklarera krig mot usa istället.
Citera
2016-11-03, 10:44
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskinkaffe
Visst ja, under ww2, presidenten kunde inte förklara krig mot tyskland så hitler hjälpte till genom att deklarera krig mot usa istället.

Efter attacken mot Pearl Harbour låg antagligen opinionen och en majoritet av kongressen på Roosevelts sida. 71år sen. Om Trump är president och Ryssland attackerar USA kommande år lär opinionen stå för krig. Precis som medborgare var positiva till Irakkriget.
Citera
2016-11-03, 11:18
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det blev ju mycket med den presskonferensen
Ja, det gav ju faktiskt lite nothingburgervibb...

Å andra sidan har jag full förståelse för att man inte vill gå ut offentligt med något sådant då Trumpnissarna inte är helt balanserade men jaja, den som lever får se. Donald verkar ju inte direkt undgå att dra på sig liknande incidenter.
Citera
2016-11-03, 12:39
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush

Å andra sidan har jag full förståelse för att man inte vill gå ut offentligt med något sådant då Trumpnissarna inte är helt balanserade men jaja, den som lever får se. Donald verkar ju inte direkt undgå att dra på sig liknande incidenter.

Den enkla sanningen är att du liksom henne snackar skit ingenting annat Det har aldrig hänt hur mycket du än önskar det för att kunna rädda den kriminella häxan
Citera
2016-11-03, 12:51
Medlem
cerealtubemans avatar
Det är suspekt att familjen med barnet var rädd då för att anmäla och träda fram men inte nu. Vad har förändrats? Finns inget överhängande hot från Trump längre? Hotbilden är enorm idag med tanke på all exponering och följare Trump har.
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-11-03 kl. 13:02.
Citera
2016-11-03, 14:01
Medlem
SuperPuttes avatar
Amerikanerna sitter med två pajaser till presidentkandidater. Det kommer att bli väldigt spännande ändå att följa valet. Kolla t ex denna sida http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/?ex_cid=2016-forecast-analysis där de uppdaterar opnionsundersökningarna i "realtid" och hur det påverkar i olika "swingstates". Sedan senaste uppdateringen har nu Trump knappat in med 6 elektorröster ytterligare (nu skiljer det bara 50 st), och har nu övertaget även i Florida och Nevada.
Raset för Clinton ser ut att t o m eskalera.

Sedan kanske någon insatt här kan förklara vitsen med att välja Clinton för en neutral väljare eftersom Rep. verkar få majoritet i senaten och kongressen. Obama blev ju blockerad, och fick svårt att driva sin politik. Att välja Clinton vore ju i mina ögon att fortsätta välja en svag president och handlingsförlamad regering. Väljs Trump bör han ju få igenom väsentligt mer av sin politik, men de mest galna ideerna kommer inte att kunna trumpfas (!) igenom. Alltså, bortsett från antipatierna, får man inte en starkare regering med Trump än med Clinton?
Tänker jag rätt?
Citera
2016-11-03, 16:27
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush

Rolling on floor laughing my ass of Lite kul hur du särbehandlar kandidaterna. Trump gick ut med flera kvinnor om övergrepp från Bill Clinton. Dessa VÅGADE gå fram Tror du kvinnan i detta fall inte vågar, eller har överfallet aldrig existerat ens? Hon vågar väl inte bli stämd som fan efter valet

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in