2016-10-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu består inte de rika av den stora massans konsumtion av frukt och grönt.
Men som producent så är man nog inte så glad att ens kostnader höjs med 50-100%.
Eller vad tror du?

Ser man siffran 50-100% så vet man att den är påhittad rakt ur tomma luften.

Citat:
Så Trump och kasta ut alla invandrare som inte är medborgare eller tillåtelse att vara där.
Kommer få dramatiska konsekvenser och inte nödvändigtvis av den bra sorten.

Du inser säkert att samma resonemang kan motivera att ha slaveriet kvar?

Citat:
Ingen som sa att det skulle bli världskrig över detta och att billig personal försvinner.
Men vem ska göra jobbet sen, det blir en intressant fråga.

Inte särskilt. Jag tänker mig: de arbetslösa. Varför? För att de inte har jobb.

Citat:
Billigt lär det inte bli.

Jo, med svenska mått mätt.
Citera
2016-10-02, 11:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ser man siffran 50-100% så vet man att den är påhittad rakt ur tomma luften.

Du inser säkert att samma resonemang kan motivera att ha slaveriet kvar?

Inte särskilt. Jag tänker mig: de arbetslösa. Varför? För att de inte har jobb.

Jo, med svenska mått mätt.
Tog ett stort spann medvetet, dramatiska ökade kostnader för plocka frukt och grönt kommer ju det tveklöst bli utan att ens säga en siffra.
Det är ingen tillfällighet att inga gör dessa jobben utom Mexikaner.

Slavar, jo det kan du säkert använda med det argumentet, men till vilken nytta?
Det råder ju konsensus om att de inte ska ha slavar, sen finns det alltid någon knäppgök som menar på att vi ska ha slavar.
Sen är inte detta poängen, utan att kostnaderna för många saker kommer gå upp kraftigt.
4,9% arbetslöshet så börjar man närma sig vad som man kallar full sysselsättning.
Och då sänka arbetslösheten genom skicka ut 10miljoner och ~1,5%, så kommer man se negativa som ökade kostnader.
Sen alla fastighetsägare som tappar dessa 10miljoner man utvisar, kommer generera en och annan konkurs.
Skulle inte förvåna mig om en sådan åtgärd, skulle sätta in USA i en kraftig återgång i ekonomin.
Men visst, lite rasister blir glada och säkert är okey med det negativa.

När man går ned till ~1,5% arbetslösa, så är det en stor brist på arbetare.

Lärt din nått om Defcon nu
Citera
2016-10-02, 12:16
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimpaKeps
Hon är gift med en våldtäktsman, det säger en del om hennes värderingar.
Jag antar att det är Juanita Broaddrick du vill dra upp här, och det är tyvärr helt enkelt inte en pålitlig källa.

Människan har inte gjort annat än nekat så fort hon inte har haft en tv-kamera på sig, vittna under ed var det inte frågan om (till skillnad från Ivana Trump), kommit med allehanda fantastiska påbyggnader av sin historia och saknar trovärdighet i allmänhet; Kenneth Starr, som vände på varenda jävla sten i sin jakt på Bill Clinton för Lewinsky-affären, släppte Broaddrick som en het potatis!
Total amsaga, men jag gissar att ändamålen helgar historierna?
Citera
2016-10-02, 12:27
Medlem
Citat:
Tog ett stort spann medvetet, dramatiska ökade kostnader för plocka frukt och grönt kommer ju det tveklöst bli utan att ens säga en siffra.
Det är ingen tillfällighet att inga gör dessa jobben utom Mexikaner.

För att lönen är löjligt låg.

Vet du vad: gör det enkelt för dig. Förespråka rakt av extremt låga löner rakta v.

Citat:
Slavar, jo det kan du säkert använda med det argumentet, men till vilken nytta?

Slavar får väl ses som ganska billig arbetskraft.

Citat:
Det råder ju konsensus om att de inte ska ha slavar, sen finns det alltid någon knäppgök som menar på att vi ska ha slavar.

Någon knäppgök menar att vi ska ha extremt lågbetalt arbetskraft. Jo, sådana finns det. För att hitta en föreslår jag att du tar en titt i spegeln.

Nu när jag tänker efter så känns det som att mexikanerna faktiskt är billigare än slavar. För vad gällde slavar så fixade slavägaren mat och husrum och lite annat därtill. Det behöver arbetsgivarna i mexikanfallet inte ens göra. Där betalar staten.

Citat:
Sen är inte detta poängen, utan att kostnaderna för många saker kommer gå upp kraftigt.
4,9% arbetslöshet så börjar man närma sig vad som man kallar full sysselsättning.

Det finns ingen mening med att gå in på den diskussionen. Vi kan nöja oss med att nämna att de som hoppat av arbetskraften inte räknas som arbetlösa.

Citat:
Och då sänka arbetslösheten genom skicka ut 10miljoner och ~1,5%, så kommer man se negativa som ökade kostnader.
Sen alla fastighetsägare som tappar dessa 10miljoner man utvisar, kommer generera en och annan konkurs.
Skulle inte förvåna mig om en sådan åtgärd, skulle sätta in USA i en kraftig återgång i ekonomin.
Men visst, lite rasister blir glada och säkert är okey med det negativa.

Ok, kör på detta. Högre löner och minskad arbetslöshet är negativt. Lycka till med att sälja in det.

Citat:
När man går ned till ~1,5% arbetslösa, så är det en stor brist på arbetare.

Och lönerna ökar. Vilket du var emot.

Detta är så lätt!!!
Citera
2016-10-02, 12:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
För att lönen är löjligt låg.

Vet du vad: gör det enkelt för dig. Förespråka rakt av extremt låga löner rakta v.

Slavar får väl ses som ganska billig arbetskraft.

Någon knäppgök menar att vi ska ha extremt lågbetalt arbetskraft. Jo, sådana finns det. För att hitta en föreslår jag att du tar en titt i spegeln.

Nu när jag tänker efter så känns det som att mexikanerna faktiskt är billigare än slavar. För vad gällde slavar så fixade slavägaren mat och husrum och lite annat därtill. Det behöver arbetsgivarna i mexikanfallet inte ens göra. Där betalar staten.

Det finns ingen mening med att gå in på den diskussionen. Vi kan nöja oss med att nämna att de som hoppat av arbetskraften inte räknas som arbetlösa.

Ok, kör på detta. Högre löner och minskad arbetslöshet är negativt. Lycka till med att sälja in det.

Och lönerna ökar. Vilket du var emot.

Detta är så lätt!!!
Varför ska jag säga alla ska ha låg lön för?
Jag pratar om hur det ser ut, och så ser det ut.
Och handlar om inbilla sig att det inte kommer bli negativa konsekvenser av att sparka ut 10miljoner.

Nä, de är slavar, finns inga likheter med det jag säger.
Känns bara som en simpel lägga orden i munnen där.

Jo, dom är billiga och säkert kan man säga det liknar slavar.
Dock är det inte detta som jag poängterar eller ens överhuvudtaget diskuterar.
Det är faktiskt bara du som tar i dessa.
Jag berättar att det finns ett flertal negativa saker med att göra så, vilket du verkar inte förstår.
För förstår du, så förstår jag inte varför du börjar svamla om annat.

Även om vi inte tar diskussionen 4,9%, så räknas detta som nära full sysselsättning.
Och då plocka bort 10 miljoner, så hamnar vi på ~1,5%, och då kommer löner drivas upp tydligt.
Då för de yrken som kommer få svårt att få tag i arbetare.
Och man kan undra om det finns ens en vit som plockar frukt och grönt i USA, det är ett jobb som vita inte tar i tång ens.

Så klart det kommer bli negativt att plocka bort 10miljoner människor.
Det kommer få återverkningar inom många branscher och med konkurser till följd.

Jag är inte emot för högre löner, sen diskuterade jag inte det så.
Utan konsekvensen av att skicka ut 10miljoner invandrare.
Det är en fundamental skillnad mellan dessa två, dock börjar jag ana en förkärlek att lägga orden i munnen på mig.
Citera
2016-10-02, 12:50
Medlem
Citat:
Varför ska jag säga alla ska ha låg lön för?
Jag pratar om hur det ser ut, och så ser det ut.
Och handlar om inbilla sig att det inte kommer bli negativa konsekvenser av att sparka ut 10miljoner.

Negativa för vem eller vilka? Det är det som är frågan förstår du.

Citat:
Jo, dom är billiga och säkert kan man säga det liknar slavar.
Dock är det inte detta som jag poängterar eller ens överhuvudtaget diskuterar.
Det är faktiskt bara du som tar i dessa.
Jag berättar att det finns ett flertal negativa saker med att göra så, vilket du verkar inte förstår.
För förstår du, så förstår jag inte varför du börjar svamla om annat.

Saken är den att det som du anser som negativt för andra är positivt. Det behöver du ta in och förstå.

Citat:
Och då plocka bort 10 miljoner, så hamnar vi på ~1,5%, och då kommer löner drivas upp tydligt.

Detta är fantastiskt bra.

Citat:
Då för de yrken som kommer få svårt att få tag i arbetare.

Perfekt.

Citat:
Och man kan undra om det finns ens en vit som plockar frukt och grönt i USA, det är ett jobb som vita inte tar i tång ens.

Och varför gör de inte det? På grund av 1) lönen 2) det är en massa mexikaner där.

Jag poängterade detta förut för det intressanta med ditt resonemang är att du aldrig undrar om "en svart som plockar frukt". Trots att afrosvenskarnas arbetslöshet är skyhög undrar du bara över vita. Det är något allvarligt sjukt med det. Riktigt jävla sjukt.

Citat:
Så klart det kommer bli negativt att plocka bort 10miljoner människor.
Det kommer få återverkningar inom många branscher och med konkurser till följd.

De som inte kan betala löner ska gå i konkurs. Varför? För att de inte kan betala löner.

Citat:
Jag är inte emot för högre löner, sen diskuterade jag inte det så.

Tar du upp högre löner som ett gigantiskt problem så kan folk få för sig att du är för låga löner. Eller att du är ekonom.

En sak jag vill poängtera återigen är att när du pratar om "negativa" konsekvenser måste du tänka ett steg till. "Negativa" för vem eller vilka. Försök med det. Det blir exempelvis inte lätt för dig att sälja in att högre löner är negativt för de som får högre löner
Citera
2016-10-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimpaKeps
Hon är gift med en våldtäktsman, det säger en del om hennes värderingar.

Eller så kan man förstå att hon följer "traditionella familjevärderingar". En kvinna lämnar inte sin man, oavsett vilka fel han har gjort. Det är väl trots allt det ni vill ha? Så när det faktiskt sker, så är det fel.
Citera
2016-10-02, 13:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Negativa för vem eller vilka? Det är det som är frågan förstår du.

Saken är den att det som du anser som negativt för andra är positivt. Det behöver du ta in och förstå.

Detta är fantastiskt bra.

Perfekt.

Och varför gör de inte det? På grund av 1) lönen 2) det är en massa mexikaner där.

Jag poängterade detta förut för det intressanta med ditt resonemang är att du aldrig undrar om "en svart som plockar frukt". Trots att afrosvenskarnas arbetslöshet är skyhög undrar du bara över vita. Det är något allvarligt sjukt med det. Riktigt jävla sjukt.

De som inte kan betala löner ska gå i konkurs. Varför? För att de inte kan betala löner.

Tar du upp högre löner som ett gigantiskt problem så kan folk få för sig att du är för låga löner. Eller att du är ekonom.

En sak jag vill poängtera återigen är att när du pratar om "negativa" konsekvenser måste du tänka ett steg till. "Negativa" för vem eller vilka. Försök med det. Det blir exempelvis inte lätt för dig att sälja in att högre löner är negativt för de som får högre löner
Det blir bara sidospår med dig.
Så jag tänker bara säga det och sen låta det vara.
Utvisa 10miljoner kommer ge flertal negativa effekter.
Men säkert nån positiv också, då jag är ingen som hänger mig till svart och vitt.
Citera
2016-10-02, 14:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Åh, ja. Det gör det i allra högsta grad. För vad du kommer att finna är att de som får dessa "problem" du pratar om, t.ex. tillräckligt billiga uppassare är så få till antalet att de i sammanhanget blir irrelevanta. Dessutom så har dessa personer pengar ändå.

Du kan alltid försöka men det kommer att bli mycket svårt för dig att sälja in att valet ska handla om att värna ekonomin för sådana som har upppassare och illegalt tjänstefolk.

Ingen, inte ens Hamstern, kommer att ha sympati med dig.
Denna grej är en mindre och obetydlig för valet i stort.
Men när man pratar om det, så är det detta som kommer upp.
Sen är det bara en fantasi som Trump säljer in där, det kommer aldrig någonsin ske, eller nån mur.
Citera
2016-10-02, 14:15
Medlem
Citat:
Denna grej är en mindre och obetydlig för valet i stort.
Men när man pratar om det, så är det detta som kommer upp.
Sen är det bara en fantasi som Trump säljer in där, det kommer aldrig någonsin ske, eller nån mur.

Ah, just det. Supermakten Mexiko har sagt nej.
Citera
2016-10-02, 14:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ah, just det. Supermakten Mexiko har sagt nej.
Sedan när säger jag vill ha ett staket/mur, och för sen mena på att grannen ska betala.
Och vill inte grannen betala, så är detta grannen som sagt nej du får inte bygga en mur?
Så fel det kan bli ibland.
Så en löjlig oneliner av dig.

Bägge är fantasier som aldrig kommer ske, inga utvisningar i den magnituden och ingen mur.
Citera
2016-10-02, 14:24
Medlem
Citat:
Sedan när säger jag vill ha ett staket/mur, och för sen mena på att grannen ska betala.
Och vill inte grannen betala, så är detta grannen som sagt nej du får inte bygga en mur?
Så fel det kan bli ibland.
Så en löjlig oneliner av dig.

Bägge är fantasier som aldrig kommer ske, inga utvisningar i den magnituden och ingen mur.

Många forskare och experter menar att USA och Mexiko är världens supermakter och att de är jämbördiga.

De har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in