Citat:
Ursprungligen postat av
Dragprov
Med det "fula" ordet sexuellt kapital syftar jag på hur sexuellt attraktiv någon är.
Jag konstaterar bara att när feminister får löneskillnaderna att låta så allvarliga blir det väldigt relevant att även forska i hur vi påverkas av sexuellt kapital då skillnad i detta säkert påverkar livskvalitén minst lika mycket som löneskillnaderna.
Om feminismen blir större kommer en motpart att växa fram. Då är det upp till feministerna och motparten att argumentera mer detaljerat om hur mycket detta är värt.
Det förstår jag. jag försöker bara få folk att tänka efter vad deras språkval säger om deras åsikter i saken. Att prata om "kapital" kring sexualitet och sexuellt spel är att sätta likhetstecken mellan
monetärt system dvs handelsvaror och människors sexualitet och kroppar. Sunk med stor S.
Tror inte du gör det medvetet dock, men du bör kanske fundera kring att byta ut orden?
Man kan ju göra obehaget ännu mer tydligt via att prata om småpojkars "sexuella kapital".
"Knullvärdet" hos män över 50, eller "knullvärdet" efter antal aktier i nåns portfölj. Sunk som sagt.
Sex är inte pengar…sex fungerar inte på samma sätt som pengar ens. Äkta sexualitet, dvs människors äkta vilja till sex går inte att köpas för pengar lika lite som äkta kärlek går att köpa för pengar. En truism men likaförbannat sant. Behovet av att ideligen blanda ihop dessa saker avslöjar dock tänkandet bakom.
Olika löner är något som lätt går att åtgärda, handlar om lönepolitik och fördelning kort och gott.
Människors sexuella lust går inte lika lätt att trixa runt med i en budget.
Mäns ev. brist av kvinnliga sexuella partners, eller manliga för den delen löses inte av att kvinnor och män ska börja tvingas ligga för sitt livsuppehälle, eller att människor ska tvingas, puschas, övertalas på andra sätt. Det är DÅ sexuell makt kommer in i spelet på allvar.
Vill män öka sitt utbud, så är kanske den egna gruppens sexuella beteende är det man först ska ta en kik på? Vi lever nämligen i en sexuell symbios. Heterosexuella kvinnor är lika styrda i sin sexualitet av män som tvärtom. Ni har alltså exakt samma makt på ert håll, så börja dra där ni har nån makt, så händer det saker på den kvinnliga sidan.