2014-12-22, 11:23
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude

1)Jag tror att Söder till viss grad är antisemitisk. .
2)Att hans åsikter lyser igenom i denna intervju och att det inte bara handlar om ogenomtänkta exempel.

Vad innebär Söders antisemitism tillsammans med att driva en politik med tydligare kategorisering och värdering av dessa därefter? Finns något förtroendeingivande historiskt exempel på att sådan politik fungerat?

Citat:
Men jag tror inte SD som parti står bakom dessa åsikter eller att majoriteten av ledningen (eller väljarna för den delen) går i samma tankebanor.

Har du sett eller hört något avståndstagande från någon i SD-ledningen?

Citat:
Men med tanke på partiets bakgrund är det jävligt naivt att tro att alla "gammel-SD:are", alltså mer eller mindre nazister, har uteslutits/självmant lämnat.

En motsägelse alltså? Du hoppas snarare att det inte ska finnas för många av det du tolkar som nazister.

Citat:
Nu tillskriver jag inte Söder detta epitet men imo verkar han vara klart mer radikal i sina åsikter än flertalet andra partimedlemmar.

Nä. Vore väl förhastat?

Citat:
Tror som sagt inte jude-frågor står särskilt högt på agendan för t.ex. Åkesson.
Åkesson är utbränd. Antar att hans egen hälsa och närmaste familj står högt på agendan.

Citat:
Detta gör det onekligen för just Söder eftersom han tar upp det som ett målande exempel tillsammans med samerna.

Jo- jag kan tycka det med. Varför tror du andra reagerar ?

Citat:
Med tanke på det debattklimat vi nu har i Sverige, d.v.s. att alla som inte älskar mångkultur och invandring i överflöd är rasister, så samlas alla kritiker till invandring hos det enda relativt rumsrena parti som tar upp frågan och verkligen presenterar lösningar. Mer pengar till immigration m.m. är knappast hållbart i längden med ständigt ökad invandring... Ingen vågar yppa att man helt enkelt bör minska invandringen, förutom SD då. Så länge man ser invandringen som en viktig fråga och inte är en indoktrinerad vänstermupp så är man en potentiell SD-väljare. Så även jag alltså. Man tycker illa om företrädare för ens parti som har avvikande åsikter eller rent allmänt uttrycker sig illa. Men så som övriga partier ämnar hantera frågan så tvingas man kvar hos SD, skandaler till trots (jag tycker ofta det är en storm i ett vattenglas när det kommer till SD-"skandaler" men Söders uttalande kändes verkligen fel).

Men eftersom din huvudfråga trots allt är att Sverige har ett gott debattklimat tänker du kompromissa om Björn Söders antisemitism genom att stödja partiet?

Citat:
Man kan ju tänka så här: SD har ett extremt otäckt ursprung, inga 13% av väljarkåren sitter inne på de extrema högeråsikterna som fanns i partiet för bara 15 år sedan. Alla vet om detta, media och politiska motståndare trycker det i ens ansikte så ofta de kan. Men ändå så ökar SD.

Jo jag tänker att SD har ett extremt otäckt ursprung. Att de ändå ökar är att väljare bortser från detta och är beredda att kompromissa om värderingar för att Sverigedemokraterna erbjuder en enkel "lösning". Vad är svaret på jude-frågan denna gången då? Vem har gjort det till en fråga? Varför är det öht en fråga?

Citat:
Folk har överseende med all skit som kommer till ytan runt detta parti för att grundproblematiken (volymen av invandring) ständigt finns kvar där och dessutom förvärras. Människor tvingas välja mellan olika onda ting. Hade partiet drivit en uppenbart antisemitisk linje hade det moraliska valet varit svårare, men det gör de inte nu utan det är bara Söder som svamlar.

Jo tack- överseende i allra högsta grad. Du anser att du väljer mellan två onda ting? Söder är den ena, vilken är den andra onda tingen?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-22 kl. 11:38.
Citera
2014-12-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Du tycker att det är bättre att lägga energi och fokus på mina värderingar än en politisk företrädare som du upplever har dunkla värderingar som ligger under det han säger.

Då är vi olka.
Nej jag tycker att även en individ som Söder skall bemötas på ett korrekt sätt. Halmgubbe är sällan effektivt i en debatt. Bättre att slå ner på hans jämförelser mellan tidelag och homosexualitet som är något han faktiskt sagt. Än på en "judefråga" han öht inte tagit upp. Därför ville jag ha någon sorts klarhet i hur du resonerade här. Uppenbarligen är det omöjligt.
Citera
2014-12-22, 12:07
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej jag tycker att även en individ som Söder skall bemötas på ett korrekt sätt.
Finns det något korrekt sätt att bemöta Björn Söder annat än att hålla med honom?
Citat:
Halmgubbe är sällan effektivt i en debatt.
Vilken är halmgubben?

Citat:
Bättre att slå ner på hans jämförelser mellan tidelag och homosexualitet som är något han faktiskt sagt. Än på en "judefråga" han öht inte tagit upp. Därför ville jag ha någon sorts klarhet i hur du resonerade här. Uppenbarligen är det omöjligt.

ehh.. hen jag talade med uttrycker själv sin ställning i förhållande till Björn Söder. Om hen upplever Björn Söder uttrycker olika grader av antisemitism så får du väl fråga den användaren?
Citera
2014-12-22, 12:47
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Tror absolut att Björn Söder ogillar judar på diverse olika sätt och att det här lös igenom. Men är alls inte lika säker på att dessa tankar delas av de flesta SD-toppar. Oavsett är det faktiskt skitsamma för väljare flockas dit som är trötta på dagens invandring då inget annat parti tar tag i frågan (får se nu hur det blir med KD:s ändrade profil). Så länge inte SD är ett öppet nazistiskt parti så kommer väljare att bortse från den här dumma retoriken och söka sig dit, så även jag.

Men det är onödigt att måla in sig i hörn som herr Söder här gör. Detta är som sagt en icke-fråga för gemene svensk. Vi skiter i judar och samer. För min del kan gärna Söder försvinna ur offentligheten.
Partisekreterare och vice talman är höga poster. 1) Du kommer inte till den nivån om du ligger långt från partilinjen. 2) Du håller inte tal om partiets ideologi för andra partimedlemmar om du inte representerar partiets ideologi. 3) Politiker på hans nivå är själva med och påverkar partiets linje och politik.

Sen finns det säkert olika falanger och individuella variationer men att betrakta BS som en tomte som inte representerar partiet, det känns inte realistiskt.

Däremot är helt säkert många SD:are - både toppar och gräsrötter - ganska arga på BS just nu då han förstör för partiet, nära ett nyval, genom sina klantiga uttalanden.

Jag tror många som röstat på SD i senaste valet reagerar på detta. För de gamla "kärnväljarna" är det kanske inte radikalt. Men om vi tänker på de vanliga borgerliga väljare som röstade på SD för första gången i senaste valet. Där finns en del välutbildade medelklassmänniskor som starkt identifierar sig med moderna västerländska värderingar om demokrati, mänskliga rättigheter och tilltro till förnuft och vetenskap. Jag tror inte de är så intresserade av att damma av mysticism och antiintellektuellt tankegods från romantiken och mellankrigstiden. Dessa väljare hatar odemokratiska och extrema ideologier - nazism såväl som kommunism. Religionsfrihet ingår också som en självklar del i en modern västerländsk demokrati.

Det är lite synd att migrationspolitiken blivit så polariserad och att de civiliserade partierna lämnat fältet fritt. För mig är inte begränsning av invandringen någon fråga, men det går förstås att reglera volymerna utan att smutskasta folkgrupper eller kategorisera människor efter etnicitet och religion. Det har både M och S gjort tidigare.

Till dessa väljare skulle jag vilja säga: verka för en civiliserad debatt om vad som är lämpliga volymer och hur integrationspolitiken kan bli bättre inom era egna partier i stället. Satsa på partier som inte skulle kompromissa med människovärde och demokrati - ge inte mandat till dessa tomtars nationalistiska experiment. Här har vi fått en glimt av grisens tryne - köp den inte i säcken.
Citera
2014-12-22, 14:38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Partisekreterare och vice talman är höga poster. 1) Du kommer inte till den nivån om du ligger långt från partilinjen. 2) Du håller inte tal om partiets ideologi för andra partimedlemmar om du inte representerar partiets ideologi. 3) Politiker på hans nivå är själva med och påverkar partiets linje och politik.

Sen finns det säkert olika falanger och individuella variationer men att betrakta BS som en tomte som inte representerar partiet, det känns inte realistiskt.

Däremot är helt säkert många SD:are - både toppar och gräsrötter - ganska arga på BS just nu då han förstör för partiet, nära ett nyval, genom sina klantiga uttalanden.

Jag tror många som röstat på SD i senaste valet reagerar på detta. För de gamla "kärnväljarna" är det kanske inte radikalt. Men om vi tänker på de vanliga borgerliga väljare som röstade på SD för första gången i senaste valet. Där finns en del välutbildade medelklassmänniskor som starkt identifierar sig med moderna västerländska värderingar om demokrati, mänskliga rättigheter och tilltro till förnuft och vetenskap. Jag tror inte de är så intresserade av att damma av mysticism och antiintellektuellt tankegods från romantiken och mellankrigstiden. Dessa väljare hatar odemokratiska och extrema ideologier - nazism såväl som kommunism. Religionsfrihet ingår också som en självklar del i en modern västerländsk demokrati.

Det är lite synd att migrationspolitiken blivit så polariserad och att de civiliserade partierna lämnat fältet fritt. För mig är inte begränsning av invandringen någon fråga, men det går förstås att reglera volymerna utan att smutskasta folkgrupper eller kategorisera människor efter etnicitet och religion. Det har både M och S gjort tidigare.

Till dessa väljare skulle jag vilja säga: verka för en civiliserad debatt om vad som är lämpliga volymer och hur integrationspolitiken kan bli bättre inom era egna partier i stället. Satsa på partier som inte skulle kompromissa med människovärde och demokrati - ge inte mandat till dessa tomtars nationalistiska experiment. Här har vi fått en glimt av grisens tryne - köp den inte i säcken.
De "civiliserade" partierna håller ju på att skapa ett ociviliserat samhälle - med förortsupplopp, gangsterkrig, islamism etc. Dessutom ökar arbetslösheten, bostadsbristen och bidrags-utbetalningarna för varje dag och varje ny invandrare som kommer hit..

Och den som verkligen "identifierar sig med moderna västerländska värderingar som demokrati, mänskliga rättigheter och tilltro till förnuft och vetenskap" vill väl knappast ha hit fler muslimer..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-12-22 kl. 15:05.
Citera
2014-12-22, 15:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Björn Söder tog upp judar och samer so exempel eftersom de är i klassificerade som minoritetsbefolkningar i Sverige vilket till exempel araber eller kurder inte är. Påståendet att BS är antisemit håller dessutom inte logiskt eftersom BS är en av de mest Israelvurmande politiker vi har i Sverige.

I vanlig ordning är det vagt när det väl kommer till kritan. Är det Söders eller SD:s syn Söder gör gällande i intervjun? SD:s borde man anta, men i principprogrammet står det inte ordagrant att SD slår vakt om Sveriges samtliga nationella minoriteter. Din egen lyser med sin frånvaro. Håll i kippan. Inte ett ord om finnar i Sverige men väl om finlandssvenskar i Finland.

Principprogrammet:

"Vi inser till exempel att det i vissa fall är nödvändigt att låta en stat omfatta flera
nationer och att vissa nationer med hävdvunnen historisk rätt till det territorium
de bebor saknar realistiska förutsättningar att kunna skapa och upprätthålla
en egen stat. Närliggande exempel på detta är den svenska statens relation
till de samiska och tornedalsfinska nationerna samt till den finlandssvenska
minoritet som idag lever inom den finska statens ramar. Lösningen på dylika
situationer bör vara att de nationer som befinner sig i minoritet inom den
stat som de tillhör undantas från allmänna assimileringssträvanden och ges
långtgående kulturell autonomi."
Senast redigerad av farbror Sven 2014-12-22 kl. 15:18.
Citera
2014-12-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Att hennes egna hemland Israel gör DNA-tester på invandrare för att säkerställa att dem är judar och därmed hålla Israel 100 % homogent ser hon däremot inga problem med.
[...]http://www.timesofisrael.com/russian-speakers-who-want-to-immigrate-could-need-dna-test/

1. Varför ljuger du? Om du vet att sanningen inte är på din sida, är det då inte dags att överväga sin position? Din länk handlar om ett helt vanligt faderskapstest.

2. Vad har det med Bjorn Söder att göra?
Citera
2014-12-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Men samerna säger ju att de inte är svenskar, de har en egne etnicitet.

Wow, samtliga samer har uttalat sig! Och dom mediarepotage om samer som påstod något annat var en stor bluff....

Alvarligt, varför ljuga ihop en vansinnig konspirationsteori? Om du vet att du har fel, och skäms för det och inte klarar erkänna det, då kan du ju bara tyst lämna tråden.
Citera
2014-12-22, 20:01
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
De "civiliserade" partierna håller ju på att skapa ett ociviliserat samhälle - med förortsupplopp, gangsterkrig, islamism etc.

På vilket sätt är kategorisering av individer och tilldelande olika existentberättigande att kalla civiliserat? Blir det mindre upplopp då tro? Är inte förtryck startpunkten för senare revolt? Hur civiliserat uppför sig Björn Söder? Är det eftersträvansvärt?

Är det ett Björn Söder-samhälle vi vill leva i? Hur ser andra länder ut idag som använder sig av värde-kategorisering? Vad har SD för argument att kalla 7-klövern politik för en splittringspolitik- när splittring är det SD vill skapa?

Citat:
Dessutom ökar arbetslösheten, bostadsbristen och bidrags-utbetalningarna för varje dag och varje ny invandrare som kommer hit..

Och SD har en plan för att möta din kritik? Låt oss säga att SD hejdade invandringen idag med 100%, så skulle arbetslösheten, bostadsbristen och bidragsutbetalningarna ändå vara kvar i morgon. Detta upphör inte per automatik för att ett annat fenomen upphör. Nästa dag kommer fortfarande vara den näste lik och nästa och nästa.... med arbetslöshet... hur skall den lösas då SD inte klarar av att skapa förtroende för tillräckligt många i ett sketet fackförbund?

Citat:
Och den som verkligen "identifierar sig med moderna västerländska värderingar som demokrati, mänskliga rättigheter och tilltro till förnuft och vetenskap" vill väl knappast ha hit fler muslimer..

Nä du gillar inte muslimer; snacka om oturen att tvingas assimileras med dig då för en muslim. Först självhat- sedan svensk.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-22 kl. 20:18.
Citera
2014-12-22, 20:02
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
1. Varför ljuger du? Om du vet att sanningen inte är på din sida, är det då inte dags att överväga sin position? Din länk handlar om ett helt vanligt faderskapstest.

Nej, det handlar om ett test som visar vilken folkgrupp man tillhör. Exempel:

https://www.23andme.com/
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0016747
Citera
2014-12-22, 20:52
Medlem
Att se SD gå från värdekonservatism in i etnonationalism igen är verkligen sorgligt men inte överraskande. Troligtvis som en kupp mot Åkesson. In i fascism igen.
Citera
2014-12-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Att se SD gå från värdekonservatism in i etnonationalism igen är verkligen sorgligt men inte överraskande. Troligtvis som en kupp mot Åkesson. In i fascism igen.

Den här tråden handlar ju om Björn Söders uttalanden och i det sammanhanget så är det kulturell grupptillhörighet han pratade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in