Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Mina egna värderingar? Vilka då?
Vad ger dig tolkningsföreträde?
Oberoende av ditt inlägg eller exempel kan vi klart konstatera att det råder delade meningar om vilket förhållningssätt en majoritetsgrupp ska ha i förhållande till en minoritetsgrupp. Du kommer då med ett nytt förslag- någon annan reviderar. Avsaknaden av tydlig konsensus avslöjar att det inte finns några klara ramar eller gränser för vad som är vad, för att finna sådant behöver SD enbart göra en liten rörelse åt höger för att där hitta färdiga mallar.
Hur ska man då kunna assimileras till svenskheten då vad den är; beror på vem du frågar? Eftersom Björn Söder åberopar tolkningsföreträde gör att jag helt enkelt ifrågasätter vad som ger honom rätten att värdera olika grupper och helt enkelt varför det är det viktigt för Björn Söder att framföra dessa åsikter? Varför är fokuseringen på att identifiera skillnader snarare än likheterna prioritet?
Vad har han att komma med som gör att vi ska ge honom statsmakt för att praktisera sin modell?
Många frågor och inga svar. Annat än att krysta fram "behöver SD enbart göra en liten rörelse åt höger för att där hitta färdiga mallar" insinuera att SD har en åsikt de inte redovisar.
Varför är jag inte förvånad?
Nej jag hävdar inte tolkningsföreträde. Jag lutar mig mot den tolkning som är vanlig i vetenskaplig litteratur. Vad lutar du dig mot?
Var åberopar BS tolkningsföreträde?
Var värderar han olika grupper. Jag uppfattar det nämligen som det är du som lägger värde i vilken etnicitet man är formad av.
Kanske är din fråga:
Citat:
Varför är fokuseringen på att identifiera skillnader snarare än likheterna prioritet?
själva kärnpunkten i den naiva men ändå populära multikulti världsåskådning som är fullständigt ologisk. Förnekandet av olikheter som ett led i ett globalt jämlikhetsprojekt.
De som gillar olika vill helst bara se likheterna. De vill helst se och acceptera att folk är lika för att de som du gör är rädda för att olikheternas värderas. Men det är inte så världen ser ut. Inte ens i Sverige.
De som accepterar olikheterna, respekterar också olikheterna fullt ut. På gott och ont.
Det är också en acceptans av hur världen faktiskt ser ut. Inte vad man vill att den skall vara utan hur den är. Även om det känns orättvist, ojämlikt och otäckt.
Men, thats life.