2014-12-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Frågar du mig?

Det är nog viktigare att du behåller fokus på Björn Söder det är han som kräver tolkningsföreträde och gör anspråk på statsmakten.
Ja jag frågar dig! Min slutsats om Björn Söder är klar sedan länge. Den baser sig på fraterniserande med nazister och hans jämförelser mellan homosexualitet och tidelag.

Men frågan har sitt intresse anser jag oberoende av honom. Nå har du ett svar om hur du ser på den.
Citera
2014-12-21, 20:38
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Mina egna värderingar? Vilka då?

Vad ger dig tolkningsföreträde?

Oberoende av ditt inlägg eller exempel kan vi klart konstatera att det råder delade meningar om vilket förhållningssätt en majoritetsgrupp ska ha i förhållande till en minoritetsgrupp. Du kommer då med ett nytt förslag- någon annan reviderar. Avsaknaden av tydlig konsensus avslöjar att det inte finns några klara ramar eller gränser för vad som är vad, för att finna sådant behöver SD enbart göra en liten rörelse åt höger för att där hitta färdiga mallar.

Hur ska man då kunna assimileras till svenskheten då vad den är; beror på vem du frågar? Eftersom Björn Söder åberopar tolkningsföreträde gör att jag helt enkelt ifrågasätter vad som ger honom rätten att värdera olika grupper och helt enkelt varför det är det viktigt för Björn Söder att framföra dessa åsikter? Varför är fokuseringen på att identifiera skillnader snarare än likheterna prioritet?

Vad har han att komma med som gör att vi ska ge honom statsmakt för att praktisera sin modell?

Många frågor och inga svar. Annat än att krysta fram "behöver SD enbart göra en liten rörelse åt höger för att där hitta färdiga mallar" insinuera att SD har en åsikt de inte redovisar.

Varför är jag inte förvånad?
Nej jag hävdar inte tolkningsföreträde. Jag lutar mig mot den tolkning som är vanlig i vetenskaplig litteratur. Vad lutar du dig mot?

Var åberopar BS tolkningsföreträde?

Var värderar han olika grupper. Jag uppfattar det nämligen som det är du som lägger värde i vilken etnicitet man är formad av.
Kanske är din fråga:
Citat:
Varför är fokuseringen på att identifiera skillnader snarare än likheterna prioritet?
själva kärnpunkten i den naiva men ändå populära multikulti världsåskådning som är fullständigt ologisk. Förnekandet av olikheter som ett led i ett globalt jämlikhetsprojekt.

De som gillar olika vill helst bara se likheterna. De vill helst se och acceptera att folk är lika för att de som du gör är rädda för att olikheternas värderas. Men det är inte så världen ser ut. Inte ens i Sverige.

De som accepterar olikheterna, respekterar också olikheterna fullt ut. På gott och ont.

Det är också en acceptans av hur världen faktiskt ser ut. Inte vad man vill att den skall vara utan hur den är. Även om det känns orättvist, ojämlikt och otäckt.
Men, thats life.
Citera
2014-12-21, 20:41
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hur många här på Flashback umgås med svenska judar?

Om de inte säger sig vara judar eller gör sig märkvärdiga med sin tro, så är det ju inget mer med.
Har väldigt svårt att tänka mig umgås med folk som är scientologer och andra extrem sekter.

Vill inte ens umgås med folkpartister eller socialdemokrater och andra euroniggers. Kan tänka mig att att kunna samarbeta med sådan på jobbet men vill absolut inte umgås med sådan på fritiden eller bjuda hem sådana...

Kommer aldrig att integrera mig med någon eller några bara för att staten säger så. Vem jag kallar för vän kommer staten aldrig kunna påverka.
Citera
2014-12-21, 21:13
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Ja jag frågar dig! Min slutsats om Björn Söder är klar sedan länge. Den baser sig på fraterniserande med nazister och hans jämförelser mellan homosexualitet och tidelag.

Då är det viktigt att fundera på vad Björn Söder menar och vad konsekvenserna innebär i praktiken. I synnerhet då du inte har mycket till övers för honom som person och politiker.

Varifrån kommer det notoriska behovet av att vilja kategorisera och skapa olika existentberättigande med staten som verkningsmedel? Har vi inte tillräckligt med kunskap om vilken farlig väg det är att gå? Eller det är annorlunda den här gången? Tänk på vad det är vi kompromissar om.

Citat:
Men frågan har sitt intresse anser jag oberoende av honom. Nå har du ett svar om hur du ser på den.

Om du verkligen är intresserad kan du ju läsa hela tråden. Jag har gett uttryck för att det där med identitet inte är stöpt enligt räta linjer och diciplinerad retorik.
Citera
2014-12-21, 22:10
Medlem
Citat:
Då är det viktigt att fundera på vad Björn Söder menar och vad konsekvenserna innebär i praktiken. I synnerhet då du inte har mycket till övers för honom som person och politiker.

Varifrån kommer det notoriska behovet av att vilja kategorisera och skapa olika existentberättigande med staten som verkningsmedel? Har vi inte tillräckligt med kunskap om vilken farlig väg det är att gå? Eller det är annorlunda den här gången? Tänk på vad det är vi kompromissar om.

Om du verkligen är intresserad kan du ju läsa hela tråden. Jag har gett uttryck för att det där med identitet inte är stöpt enligt räta linjer och diciplinerad retorik.
Nu svarar du inte på frågan. Finns det enligt dig något sådant som kulturer eller inte. Glöm staten, i den mån de finns skapas de inte av staten, glöm Söder. Finns det ja eller nej.
Citera
2014-12-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Mycket mer. Jag skrev svenska staten. Lässvårigheter?
Jo, men det tillhör det förflutna. Gjort är gjort liksom.
Citera
2014-12-21, 22:31
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Nu svarar du inte på frågan. Finns det enligt dig något sådant som kulturer eller inte. Glöm staten, i den mån de finns skapas de inte av staten, glöm Söder. Finns det ja eller nej.

Finns kulturförnekare?
Citera
2014-12-21, 23:01
Medlem
Citat:
Finns kulturförnekare?
Jodå, men hur svarar du själv?
Citera
2014-12-21, 23:36
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
, men hur svarar du själv?

Att min egen definition inte är topic.Däremot är Björn Söders definition av svenskhet topic. Jag är inte här för att propagera för min egen definition-

Bara för att du tenderar att ha någon light-besatthet i mig som person gör inte att jag per automatik är förpliktigad att svara dig.
Citera
2014-12-21, 23:51
Medlem
Funkydudes avatar
Detta är verkligen en icke-fråga för den stora majoriteten av såväl väljare i stort som SD-väljare. En minimal del av svenskarna stör sig på judarna och/eller samerna och känner ett behov av att ta en diskussion om ämnet eller för den delen använda dessa folkgrupper för att ge exempel. Man ser på lång väg att man kommer hamna i rasist- eller kanske t.o.m. nazist-fällan och faktum är väl att det inte känns helt obefogat. Imo är det typ nazister och inga mer som ens pekar ut judar som en tydlig "icke svensk" grupp. Att de har en annan religion och i grunden ofta ett annat etniskt ursprung är det enda som skiljer dem från oss, men så länge de inte invandrat hit i egen person eller har föräldrar som är födda utomlands, bör de absolut ses som helsvenska. Många judiska familjer i Sverige har ju bott här i århundraden.

Och ja, samer är också svenskar om de väljer att själva identifiera sig som sådana. Att de tillhör en ursprungsbefolkning är ju skitsamma eftersom denna ursprungsbefolkning till stor del är bosatt i landet. Att samer har en egen kultur och språk m.m. vet varenda jävel och det finns som sagt ingen anledning att gå in och snurra i området. Alla vet innerst inne att det går åt helvete om vi tar in fem miljoner araber som exempel. Men det kan man argumentera för på ett minst sagt smidigare sätt än att använda denna retorik.

Björn Söder har ständigt hyllats här på FB bl.a. kan jag tycka, i mina ögon har han alltid känts mer kantig och "extrem", vilket då inte är bra. Klart mer åt idioten Ekeroths håll än t.ex. skickliga talare som Åkesson och Jomshof. Hoppas han får en allt mindre roll i SD i framtiden. Vanliga SD-väljare ser nog gärna att alla företrädare som vill diskutera judar, "judefrågan" eller sionism förpassas till periferin.
Senast redigerad av Funkydude 2014-12-21 kl. 23:54.
Citera
2014-12-22, 00:04
Medlem
Citat:
Att min egen definition inte är topic.Däremot är Björn Söders definition av svenskhet topic. Jag är inte här för att propagera för min egen definition-

Bara för att du tenderar att ha någon light-besatthet i mig som person gör inte att jag per automatik är förpliktigad att svara dig.
Jag är faktiskt helt ointresserad av din person. Däremot funderar jag på hur du resonerar.Då du befinner dig på en diskussionssajt så bör du vara beredd på att förklara hur du menar med det du skriver. I sht som det du skriver antyder att du faktiskt inte förstår det andra skriver.

Men okay, om vi bortser från Söders person och de troligen ganska dunkla värderingar som ligger under det han säger. Vari ligger problemet med det han faktiskt sa. Det är ju det som kommer att avgöra vem som vinner eller förlorar den här debatten.
Senast redigerad av severus 2014-12-22 kl. 00:14.
Citera
2014-12-22, 00:14
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:

Men okay, om vi bortser från Söders person och de troligen ganska dunkla värderingar som ligger under det han säger.

Du tycker att det är bättre att lägga energi och fokus på mina värderingar än en politisk företrädare som du upplever har dunkla värderingar som ligger under det han säger.

Då är vi olka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in