2014-12-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Detta är verkligen en icke-fråga för den stora majoriteten av såväl väljare i stort som SD-väljare. En minimal del av svenskarna stör sig på judarna och/eller samerna och känner ett behov av att ta en diskussion om ämnet eller för den delen använda dessa folkgrupper för att ge exempel. Man ser på lång väg att man kommer hamna i rasist- eller kanske t.o.m. nazist-fällan och faktum är väl att det inte känns helt obefogat. Imo är det typ nazister och inga mer som ens pekar ut judar som en tydlig "icke svensk" grupp. Att de har en annan religion och i grunden ofta ett annat etniskt ursprung är det enda som skiljer dem från oss, men så länge de inte invandrat hit i egen person eller har föräldrar som är födda utomlands, bör de absolut ses som helsvenska. Många judiska familjer i Sverige har ju bott här i århundraden.

Och ja, samer är också svenskar om de väljer att själva identifiera sig som sådana. Att de tillhör en ursprungsbefolkning är ju skitsamma eftersom denna ursprungsbefolkning till stor del är bosatt i landet. Att samer har en egen kultur och språk m.m. vet varenda jävel och det finns som sagt ingen anledning att gå in och snurra i området. Alla vet innerst inne att det går åt helvete om vi tar in fem miljoner araber som exempel. Men det kan man argumentera för på ett minst sagt smidigare sätt än att använda denna retorik.

Björn Söder har ständigt hyllats här på FB bl.a. kan jag tycka, i mina ögon har han alltid känts mer kantig och "extrem", vilket då inte är bra. Klart mer åt idioten Ekeroths håll än t.ex. skickliga talare som Åkesson och Jomshof. Hoppas han får en allt mindre roll i SD i framtiden. Vanliga SD-väljare ser nog gärna att alla företrädare som vill diskutera judar, "judefrågan" eller sionism förpassas till periferin.

Nej det är inte alls en icke fråga , det är en högst aktuell fråga om ett fascistiskt partis åsikter.
Citera
2014-12-22, 00:37
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Många frågor och inga svar. Annat än att krysta fram "behöver SD enbart göra en liten rörelse åt höger för att där hitta färdiga mallar" insinuera att SD har en åsikt de inte redovisar.

Ja jag upplever ju inte direkt Sverigedemokraterna ståendes till vänster om moderaterna. Vad fyller tomrummet mellan SvP och SD? Finns det plats för något radikalare SD i möte med en SvP -light version?

Citat:
Jag lutar mig mot den tolkning som är vanlig i vetenskaplig litteratur. Vad lutar du dig mot?

Frågan är väl om du och Björn Söder lutar mot samma referens?
Citera
2014-12-22, 00:39
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej det är inte alls en icke fråga , det är en högst aktuell fråga om ett fascistiskt partis åsikter.
Tror absolut att Björn Söder ogillar judar på diverse olika sätt och att det här lös igenom. Men är alls inte lika säker på att dessa tankar delas av de flesta SD-toppar. Oavsett är det faktiskt skitsamma för väljare flockas dit som är trötta på dagens invandring då inget annat parti tar tag i frågan (får se nu hur det blir med KD:s ändrade profil). Så länge inte SD är ett öppet nazistiskt parti så kommer väljare att bortse från den här dumma retoriken och söka sig dit, så även jag.

Men det är onödigt att måla in sig i hörn som herr Söder här gör. Detta är som sagt en icke-fråga för gemene svensk. Vi skiter i judar och samer. För min del kan gärna Söder försvinna ur offentligheten.
Citera
2014-12-22, 01:20
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Tror absolut att Björn Söder ogillar judar på diverse olika sätt och att det här lös igenom. Men är alls inte lika säker på att dessa tankar delas av de flesta SD-toppar. Oavsett är det faktiskt skitsamma [...]

Du är alltså villig att stödja en person som du är övertygad om är antisemtit i olika grader och att du själv skönjer detta? När det sedan säger att det faktiskt är skitsamma började jag tänka på Robert Gustavsson som spelande gammal gumma under 30-talets Tyskland.

Hur kan detta vara skitsamma?
Citera
2014-12-22, 02:16
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Du är alltså villig att stödja en person som du är övertygad om är antisemtit i olika grader och att du själv skönjer detta? När det sedan säger att det faktiskt är skitsamma började jag tänka på Robert Gustavsson som spelande gammal gumma under 30-talets Tyskland.

Hur kan detta vara skitsamma?
Jag tror att Söder till viss grad är antisemitisk. Att hans åsikter lyser igenom i denna intervju och att det inte bara handlar om ogenomtänkta exempel. Men jag tror inte SD som parti står bakom dessa åsikter eller att majoriteten av ledningen (eller väljarna för den delen) går i samma tankebanor. Men med tanke på partiets bakgrund är det jävligt naivt att tro att alla "gammel-SD:are", alltså mer eller mindre nazister, har uteslutits/självmant lämnat. Nu tillskriver jag inte Söder detta epitet men imo verkar han vara klart mer radikal i sina åsikter än flertalet andra partimedlemmar. Tror som sagt inte jude-frågor står särskilt högt på agendan för t.ex. Åkesson. Detta gör det onekligen för just Söder eftersom han tar upp det som ett målande exempel tillsammans med samerna.

Med tanke på det debattklimat vi nu har i Sverige, d.v.s. att alla som inte älskar mångkultur och invandring i överflöd är rasister, så samlas alla kritiker till invandring hos det enda relativt rumsrena parti som tar upp frågan och verkligen presenterar lösningar. Mer pengar till immigration m.m. är knappast hållbart i längden med ständigt ökad invandring... Ingen vågar yppa att man helt enkelt bör minska invandringen, förutom SD då. Så länge man ser invandringen som en viktig fråga och inte är en indoktrinerad vänstermupp så är man en potentiell SD-väljare. Så även jag alltså. Man tycker illa om företrädare för ens parti som har avvikande åsikter eller rent allmänt uttrycker sig illa. Men så som övriga partier ämnar hantera frågan så tvingas man kvar hos SD, skandaler till trots (jag tycker ofta det är en storm i ett vattenglas när det kommer till SD-"skandaler" men Söders uttalande kändes verkligen fel).

Man kan ju tänka så här: SD har ett extremt otäckt ursprung, inga 13% av väljarkåren sitter inne på de extrema högeråsikterna som fanns i partiet för bara 15 år sedan. Alla vet om detta, media och politiska motståndare trycker det i ens ansikte så ofta de kan. Men ändå så ökar SD. Folk har överseende med all skit som kommer till ytan runt detta parti för att grundproblematiken (volymen av invandring) ständigt finns kvar där och dessutom förvärras. Människor tvingas välja mellan olika onda ting. Hade partiet drivit en uppenbart antisemitisk linje hade det moraliska valet varit svårare, men det gör de inte nu utan det är bara Söder som svamlar.
Senast redigerad av Funkydude 2014-12-22 kl. 02:21.
Citera
2014-12-22, 02:50
Medlem
thewellovedones avatar
Björn Söder tog upp judar och samer so exempel eftersom de är i klassificerade som minoritetsbefolkningar i Sverige vilket till exempel araber eller kurder inte är. Påståendet att BS är antisemit håller dessutom inte logiskt eftersom BS är en av de mest Israelvurmande politiker vi har i Sverige.
Citera
2014-12-22, 03:16
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Björn Söder tog upp judar och samer so exempel eftersom de är i klassificerade som minoritetsbefolkningar i Sverige vilket till exempel araber eller kurder inte är. Påståendet att BS är antisemit håller dessutom inte logiskt eftersom BS är en av de mest Israelvurmande politiker vi har i Sverige.
Enig. Så vad tycker du om Willy Silbersteins uttalande i frågan? Är han efterbliven? Eller varför uttalar han sig som han gör?

På mobilen,
Citera
2014-12-22, 03:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag tror att Söder till viss grad är antisemitisk.

Om det är så att Björn Söder är en antisemit så döljer han det väldigt bra:

Citat:
– De som känner mig när det gäller just judar vet att jag under lång tid har haft ett väldigt starkt engagemang för både staten Israel och det judiska folket. Jag har aldrig haft några andra åsikter, säger Björn Söder till P3 Nyheter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6046932

Lite klassiska bilder:

http://tommyhansson.files.wordpress.com/2013/07/bjrn-s1.jpg
http://www.kommunisterna.org/sites/default/files/styles/image_page_full/public/kentekeroth_och_bjornsoder.jpg
http://www.radioislam.org/islam/svenska/fildok/filer/tutti/zionit-bilder/SD-Israel-2013-Bjorn_Soder-Kent_Ekeroth-bosattare.jpg
http://crushzion.k0nsl.org/wp-content/uploads/2013/06/bj%C3%B6rn-s%C3%B6der-jude-kent-ekeroth-genocidal-jew-idf.jpg
Citera
2014-12-22, 04:01
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Tar man tid för sig och tänker efter vad han säger så förstår man också vad han menar. Men som SD:are måste man vara extremt försiktig när man uttalar sig i sådana här frågor och han ger verkligen motståndare öppet mål när det gäller att hitta nya rasist-vinklingar. De flesta svenskar läser tyvärr bara Aftonbladet och liknande skittidningar och där ser de chockrubriker som basonerar ut att Söder är en hemsk människa.

Min känsla har alltid varit att BS är mindre ömsint i sin retorik än sina kompanjoner i partitoppen. Ofta är det t.ex. han man sett stå och debattera det hemska i att vissa dagis slutat med fläskkött eller liknande. Något som iofs bör anses vara fel men som egentligen är en icke-fråga i det stora sammanhanget. Han känns på sätt och viss som en karikatyr-bild av hur en SD:are ser ut och beter sig. Jag har inte läst på tillräckligt om honom för att sätta mig in i om han är antisemit eller motsatsen, men det spelar egentligen mindre roll hur det egentligen ligger till eftersom han som sagt gett media möjligheten att måla ut honom som någon som är för rasbiologi typ (när drevet kommer igång och lösnummer ska säljas). Han känns helt enkelt som en säkerhetsrisk nu när han kommit med dessa liknelser och borde därmed få minskat medialt utrymme.

Det är som med Kent Ekeroth. Han har judiskt påbrå och borde sättas i manegen för att visa på hur SD är toleranta m.m. men är samtidigt troligtvis den största idioten i partitoppen. Därför försöker man hålla honom inlåst på något kontor mest hela tiden känns det som. BS borde iaf hålla sig undan media över nyvalet.

Edit: Såg länkarna här ovanför nu. Säger ju ändå en hel del om hur svensk media fungerar (hemskt dåligt, men det är alla medvetna om vid det här laget). Söder kan vurma hur mycket han vill om Israel och judar rent allmänt. Den senaste veckan har säkerligen en majoritet av svenska folket fått en bild av honom som säger något helt annat. Och det är det som räknas i längden. De flesta svenskar (och därmed potentiella SD-väljare) ser på "Rapport" och läser Aftonbladet. De sitter inte och läser SD:s partiprogram eller läser uttalanden där Söder gör någon sorts pudel. Inte heller läser de trådar som denna. Tyvärr.
Senast redigerad av Funkydude 2014-12-22 kl. 04:06.
Citera
2014-12-22, 04:34
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Enig. Så vad tycker du om Willy Silbersteins uttalande i frågan? Är han efterbliven? Eller varför uttalar han sig som han gör?

På mobilen,

Jag är jude själv och är medlem i både Sverigedemokraterna och i Malmö judiska församling. Många gånger undrar jag hur en del medjudar resonerar som Willy Silberstein till exempel, ser de inte faran med islamiseringen och anti-Israelpropagandan

Här är en bra länk;

http://tommyhansson.wordpress.com/2013/07/21/sd-enda-rakryggade-partiet-i-israel-fragan/
Citera
2014-12-22, 07:28
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig

På mobilen,

Willy har inte hängt med i omsvängningen av politikens fundamenta.
Politik har ett syfte. Syftet styrs av vilket perspektiv man har.

I en värld före 90 talet var ett homogent Sverige ett problem för minoriteter i landet.
Alltså fanns behovet att minska homogeniteten i Sverige.

Men i ett global perspektiv är svenskarna en minoritet likt judarna. Och skall det finnas någon logik i att behandla en minoritetsgrupp på ett visst sätt är det rimligt att också en annan minoritetsgrupp får samma behandling. Annars tappar man den moraliska rätten.
Exempelvis rätten till en egen stat för det egna folket. En nationalstat.

Det har undgått Willy som agerar på en nationell arena medan andra agerar med ett modernt internationellt synsätt.

Kort sagt han har missat globaliseringen och dess följder i nationell politik.
Citera
2014-12-22, 09:55
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Willy har inte hängt med i omsvängningen av politikens fundamenta.
Politik har ett syfte. Syftet styrs av vilket perspektiv man har.

I en värld före 90 talet var ett homogent Sverige ett problem för minoriteter i landet.
Alltså fanns behovet att minska homogeniteten i Sverige.

Men i ett global perspektiv är svenskarna en minoritet likt judarna. Och skall det finnas någon logik i att behandla en minoritetsgrupp på ett visst sätt är det rimligt att också en annan minoritetsgrupp får samma behandling. Annars tappar man den moraliska rätten.
Exempelvis rätten till en egen stat för det egna folket. En nationalstat.

Det har undgått Willy som agerar på en nationell arena medan andra agerar med ett modernt internationellt synsätt.

Kort sagt han har missat globaliseringen och dess följder i nationell politik.

Haha, så sant..
Lite efter sin tid skulle man kunna säga. Och det är talande att denne person får stå som sanningsvittne i SVT...

Vänsterns angrepp mot BS är som sagt förvirrat. De gör bort sig och avslöjar sig som okunniga och obildade.

Borgerligheten borde utifrån ett liberalt perspektiv kritisera gruppindelandet av människor. Nationalismen är i grunden inget annat än kategorisering av folk, vilket i längden varken är riktigt eller funktionellt.

Men taktiken från Alliansen tycks nu vara att ligga lågt i SD-kritiken. Kanske taktiskt klokt, även om det får den offentliga debatten i Sverige att verka totalt efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in