2014-12-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jelans
Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

Jag är 18 år gammal och har hoppat av skolan pga. mobbning och för att jag mår så extremt psykiskt dåligt och får ingen hjälp från varken socialen eller psyket.
Jag bor i en lägenhet som föräldrarna betalat men de slutade betala för någon månad sen och alla sparpengar fick gå till hyra men nu ska jag alltså skrapa fram 5000 till hyra och mer därtill till den 25 December för att ens kunna leva ett värdigt liv.

Har ingenting att sälja och har sökt jobb överallt men inget napp.

Livet känns bara så grymt jäkla meningslöst och jag vill bara hoppa framför nått tåg.
Kommer alltså bli hemlös och pank UNDER JULEN.

Vafan ska jag göra?

Du bör inte hoppa framför ett tag, men sorry, du ÄR en jävla fegis.
Du är 18 år och verkar inte trivas med livet? Du bor i ett av världens rikaste länder, och vet du vad!
Väster om detta land finns ett ÄNNU rikare land! Där du inte känner någon, där du inte vet vilket gata som ligger brevid den andra, där du kan klanta dig utan att dina barndomsvänner får veta.

Du kan ta dig dit i 3-5 år och jobba och ha kul men det kommer du aldrig för du är en FEGIS. Du kommer sitta hemma i flera år till och hitta på ursäkter för att stanna hemma.

Du kommer tänka "men just jag KAN ju faktiskt inte!" "För just mig GÅR det ju inte!"

Om du svarar på det här kan jag berätta om mina första tre månaderna i Norge, dom var inte vackra men dom var fan kul!

Men du kommer inte svara, och du kommer inte göra något år ditt liv för du ÄR en fegis. Detta inlägg är postat 14-12-19, svara i denna tråd 15-12-19 och bevisa att jag inte har rätt!
Citera
2014-12-19, 23:14
Medlem
Man kan inte få hjälp om man är passiv, man måste också ta emot hjälp. Har du fått och tagit antidepp och gått och pratat med någon om dig själv och dina tankar?

Rent ekonomiskt kan du inte bo i en lägenhet utan jobb när du bara är 18 år. Det måste väl både du och dina föräldrar förstå? Du måste ju flytta hem igen alternativt att en läkare sjukskriver dig så du får socialbidrag, men jag tror dina päron är försörjningsskyldiga. Fattar inte att de bara verkar ha övergett dig? Är ni osams om något eller varför bor du inte hemma?
Citera
2014-12-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Absolut, donken anställer, det gör även Burger King osv. Men telefonförsäljning min vän, dem anställer mycket. Kanske kass lön men bättre än inget, o kanske leder det till något bättre.

Alla måste börja någonstans och det är även skitsvårt för många av oss akademiker att få fast anställning. Jag började mitt arbetsliv med timvick, fruktansvärt drygt och jobbigt att hoppa runt på kommunala arbetsplatser, men jag fick lön och blev till slut fast anställd (inlasad). Det är ju bra mycket värre att t ex sitta utanför en matbutik med en pappmugg än att tillfälligt ta ett "mindre fint" arbete.

Dock så har TS begått ett stort misstag som hoppat av gymnasiet nu, då man får studera på Kom vux först sedan man fyllt 20. Det kommer vara svårt att få fast anställning om man inte ens kan hävda att man gått ut gymnasiet, för man kommer framstå som deprimerad och lat och allmänt instabil och då minskar chansen till jobb öht drastiskt.
Citera
2014-12-20, 22:44
Medlem
Hej igen.

Jag har nu fått jobb som säljare och det drar igång i Januari! Kommer ta tag i skolan igen när jag är 20 och kan läsa på komvux. Jag är inte lat och oengagerad utan mår bara jävligt dåligt.

Haft kontakt med bup, psykologer och kuratorer sen jag var 6 år gammal och inget har hjälpt.
Nu måste jag bara komma på ett sätt att få in pengar till hyran denna och nästa månad vilket alltså är 10.000 kr. Får se hur det går. Har antagligen lyckats sälja det enda av värde i hemmet, en wii konsol för 700 kr så kvar nu: 9300 kr..
Sen får jag väl in första lönen i Feburari
Citera
2014-12-20, 23:18
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jelans
Hej igen.

Jag har nu fått jobb som säljare och det drar igång i Januari! Kommer ta tag i skolan igen när jag är 20 och kan läsa på komvux. Jag är inte lat och oengagerad utan mår bara jävligt dåligt.

Haft kontakt med bup, psykologer och kuratorer sen jag var 6 år gammal och inget har hjälpt.
Nu måste jag bara komma på ett sätt att få in pengar till hyran denna och nästa månad vilket alltså är 10.000 kr. Får se hur det går. Har antagligen lyckats sälja det enda av värde i hemmet, en wii konsol för 700 kr så kvar nu: 9300 kr..
Sen får jag väl in första lönen i Feburari

Be om anstånd på hyran. Försök skrapa ihop 75% av hyran de två kommande månaderna och be om anstånd på resterande belopp. På så vis får de in en stor del av hyran, vilket kan göra så att de är villiga att ta risken. Det skulle bli betydligt lättare för dig.

Få ber om anstånd fast de skulle kunna.
Citera
2015-01-05, 02:21
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Ring hyresvärden och fråga om du kan få flytta fram betalningen och baka ihop med nästa månads hyra. Säg att du haft oförutsedda utgifter!

På denna extra tiden du vinner söker du jobb som ett as och ser till att du inte hamnar i samma situation igen. Du är inget barn längre och ska inte förvänta dig att få hjälp från dina föräldrar.
Dags att ta eget ansvar!

Blir så less på människor som dig. Alla i hela jävla Sverige vet om det här, förutom du. Man får inte pengarna samma månad man jobbar, utan det blir månaden efter. Slå in det i ditt efterblivna huvud. Vill bara gå fram och skrika åt dig att skärpa till dig när det gäller så självklara saker.

Dessutom är det inte bara att skaffa ett jobb. Man måste suga kuk i dagens samhälle för att få jobb, eller känna någon platschef. Annars är du fucked.

Själv är jag platschef för ett företag. Så försök inte sätta dig över mig din efterblivna bonde.

Och nej, jag sög inte kuk för jobbet. Jag gick in och sa åt chefen att hålla käften och ge mig jobbet. Han gillade min attityd och gav mig skiten.

Så vad har du att komma med? . Bitch.
Senast redigerad av _Soldier_ 2015-01-05 kl. 02:31.
Citera
2015-01-05, 07:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Blir så less på människor som dig. Alla i hela jävla Sverige vet om det här, förutom du. Man får inte pengarna samma månad man jobbar, utan det blir månaden efter. Slå in det i ditt efterblivna huvud. Vill bara gå fram och skrika åt dig att skärpa till dig när det gäller så självklara saker.

Nja jag får lön samma månad som jag jobbar och det är väldigt många som får det.
Min lön för januari får jag utbetalt den 25 Jan. Sjukdagar, övertid etc regleras på nästa lön.
Citera
2015-01-05, 12:13
Medlem
du jobbar alltså på tim lön, många jobbar på tillsvidare anställningar och då får man lön den 25 eller den 27 VARJE månad, och all sjukskrivningar övertid o sånt brukar vara nästa månad men det beror på när ekonomikontoret gör lönerna
Citera
2015-01-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kletipleti
Du bör inte hoppa framför ett tag, men sorry, du ÄR en jävla fegis.
Du är 18 år och verkar inte trivas med livet? Du bor i ett av världens rikaste länder, och vet du vad!
Väster om detta land finns ett ÄNNU rikare land! Där du inte känner någon, där du inte vet vilket gata som ligger brevid den andra, där du kan klanta dig utan att dina barndomsvänner får veta.

Du kan ta dig dit i 3-5 år och jobba och ha kul men det kommer du aldrig för du är en FEGIS. Du kommer sitta hemma i flera år till och hitta på ursäkter för att stanna hemma.

Du kommer tänka "men just jag KAN ju faktiskt inte!" "För just mig GÅR det ju inte!"

Om du svarar på det här kan jag berätta om mina första tre månaderna i Norge, dom var inte vackra men dom var fan kul!

Men du kommer inte svara, och du kommer inte göra något år ditt liv för du ÄR en fegis. Detta inlägg är postat 14-12-19, svara i denna tråd 15-12-19 och bevisa att jag inte har rätt!

För att dra till Norge behöver man ett startkapital din feta sopa.
Citera
2015-01-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_

Dessutom är det inte bara att skaffa ett jobb. Man måste suga kuk i dagens samhälle för att få jobb, eller känna någon platschef. Annars är du fucked.

Själv är jag platschef för ett företag. Så försök inte sätta dig över mig din efterblivna bonde.

Och nej, jag sög inte kuk för jobbet. Jag gick in och sa åt chefen att hålla käften och ge mig jobbet. Han gillade min attityd och gav mig skiten.

Så vad har du att komma med? . Bitch.

Är du dum i huvudet? Din attityd liknar en treåring.

När jag arbetade inom kommunen fick jag lön samma månad. Började jag 1 Januari fick jag lön 27 Januari, för hela månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in