2014-12-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har alltid undrat. Vad händer om man går till SOC i detta fall? Vart fixar de boende? Är det en självklarhet att en ung svensk utan bostad, pengar eller något hem får hjälp?

Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills det att de är 21 år, dvs om de ej har egen inkomst.

Nej vi "svenskar" får ingen hjälp från soc - Pengarna är slut!
Citera
2014-12-13, 13:33
Medlem
Soc är ingen långsiktig lösning för ett värdigt liv.
Citera
2014-12-13, 17:14
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag, från skillnad från dig har kommit med ett förslag. Jag tillför något i diskussionen, och vad har du att komma med? Ingenting!
Gjorde någonting bra mycket vettigare än du, dvs avrådde från ditt skitförslag. Det var det viktigaste. Det finns alltid svaga människor som mår dåligt och får de då höra tokiga saker från sjuka personer som du så ligger en risk i att de begår ett misstag de aldrig kan ångra, då behöver de få höra sanningen.
Citera
2014-12-13, 18:29
Bannlyst
Du är inte ensam TS, sitter i samma sits som du just nu -194 kronor på mitt konto. Arbetslös, har en hyra på 4500 som ska in snart. Soc vägrar hjälpa allt är helt värdelöst. Känns som man lika gärna kan ta repet.
Citera
2014-12-13, 19:42
Medlem
Ej läst hela tråden.. MEN..
Varför har det skurit sig med familjen? Om din föräldrar tidigare betalat din hyra för bostad antar jag att de innerst inne vill dig väl.
Vad har Du gjort som gör att de inte vill fortsätta med det?
Varför kan du inte flytta "hem"?
Du är 18 år, har hela livet framför dig, (om du bara tar dig i kragen) och PRATAR med dina föräldrar, oavsett vad som hänt.
Kan inte finnas några föräldrar som innerst inne vill sina barn så illa.. Jag är själv förälder.
Vad har du gjort???
Citera
2014-12-13, 21:03
Medlem
Om du bor i närheten av Uppsala så skicka PM, kan hjälpa till med mat och nödvändigheter så du klarar dig ett tag. Kanske även kan hjälpa dig att få ett jobb.
Citera
2014-12-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jelans
Nej jag vägrar inte pissprov men min mamma står på hyreskontraktet och de ger mig alltså inte pengar då.

enkel fix
skriv ett andrahandskontrakt med din mamma och lämna in till socialen,
möjligt att de vill se "styrelsens godkännande till 2:ahandskontraktet"..

då får du komplettera detta i efterhand. "då styrelsen inte kommer ha möte fören i januari".

Ger dom dig skit: över att du måste göra en ny ansökan (i januari) eller något annat..

berätta för dem att du har rätt till att komplettera din ansökan 14 dagar efter du har fått avslag och säg att du blir lite bekymrad över att de kanske har begått tjänstefel i ditt ärende.(vilket det i storsätt gör i varje enkilt ärende, pga careface+stress+deras policy)

OBSERVERA komplettera är inte samma sak som att överklaga - överklagan sköts inte av dem på sockontoret och tar +6 månader.
får du avslag - måste du notifieras 14 dagar innan "avslaget" - dvs utbetalningsdag.. många gör här misstaget att överklaga, egentligen behöver du bara komplettera - din soctant kommer hävda sig emot "deras policy".. deras policy går emot lagen dock... nämner du detta så kommer ärendet att ligga överhuvudet på soctanten - hon vidarbefodrar till advokat... och du får dina pengar i tid.

julen fixad!
gl hf.

ps. det är INTE "bara att gå till soc" nuförtiden. era naiva människor, vakna upp och sluta lyssna på politiker.
vet du inte exakt, så kommer de inte ge dig något sorts lösning.

exempelvis - din handläggare på socialen har enligt lag en skyldighet att hjälpa dig.
i detta fall så skulle det ha varit att säga: "oj står din mamma på lghten.. hmm.. ja.. men då måste du lämna in ett 2:ahandskontrakt!" eftersom du saknar denna information(?) så har personen som gav dig avslag brytit mot lagen - vilket numera ingår i soc/försäkr/af- arbetsuppgifter -

de förlorar helt enkelt inget på att bryta mot lagen i fall som dessa, då det är extremt svårt att bevisa något.
Senast redigerad av freethespeech 2014-12-13 kl. 23:33.
Citera
2014-12-13, 23:30
Medlem
R-Borjes avatar
FN:s ALLMÄNNA FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA:
(Vilken Sverige har ratificerad, och vilken varje svensk statsminister därmed är skyldig att följa.)
...
Artikel 23
1. Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.
...
Citera
2014-12-14, 00:19
Medlem
MissGiddys avatar
Folk som klagar på att "soc hjälper inte, blö blö buhu"

Ja, socialtjänstens handläggare kan vara skithögar. Men man har alltid rätt att lämna in en ansökan. Alltid. Och då ska man få ett skriftligt avslag. Alltid, om man får avslag d.v.s. Detta papper använder man när man sedan överklagar och får rätt. För att förenkla det hela så läser man på innan vad man har rätt till, och sedan påpekar till handläggaren att man kommer överklaga eventuellt avslag om de snörper på munnen. Ett avslag via telefon är inte godtagbart. Allt ska vara skriftligt.
Citera
2014-12-14, 03:55
Medlem
EnSomKans avatar
Prata med din lokala zigenare så kanske du får en anställning!

Annars får du fan i mig ta dig i kragen. Livet kan suga ibland, det kan likväl fan bli under självaste julen! Att ha ett stabilt liv sker inte på en sekund, det är någonting du får bygga under en längre tid. Skissa en livsplan, lär dig att spara pengar och leva ansvarsfullt, bo hos morsan och farsan tills du klarar av att självständigt bo i en lägenhet! Get a fucking grip of yourself!
Citera
2014-12-14, 11:58
Bannlyst
Ge personen lite pengar så har ni räddat TS jul?
Citera
2014-12-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
Min morsa är precis sådan, hon lånar ut tio spänn till en mjölk, tex. Men har man börjat arbeta tidigt i tonåren så har man ofta inga problem med att hitta ett jobb efter studenten. Mc Donalds anställer väl?

Absolut, donken anställer, det gör även Burger King osv. Men telefonförsäljning min vän, dem anställer mycket. Kanske kass lön men bättre än inget, o kanske leder det till något bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in