Citat:
Ursprungligen postat av
jelans
Nej jag vägrar inte pissprov men min mamma står på hyreskontraktet och de ger mig alltså inte pengar då.
enkel fix
skriv ett andrahandskontrakt med din mamma och lämna in till socialen,
möjligt att de vill se "styrelsens godkännande till 2:ahandskontraktet"..
då får du komplettera detta i efterhand. "då styrelsen inte kommer ha möte fören i januari".
Ger dom dig skit: över att du måste göra en ny ansökan (i januari) eller något annat..
berätta för dem att du har rätt till att komplettera din ansökan 14 dagar efter du har fått avslag och säg att du blir lite bekymrad över att de kanske har begått tjänstefel i ditt ärende.
(vilket det i storsätt gör i varje enkilt ärende, pga careface+stress+deras policy)
OBSERVERA komplettera är inte samma sak som att överklaga - överklagan sköts inte av dem på sockontoret och tar +6 månader.
får du avslag - måste du notifieras 14 dagar innan "avslaget" - dvs utbetalningsdag.. många gör här misstaget att överklaga, egentligen behöver du bara komplettera - din soctant kommer hävda sig emot "deras policy".. deras policy går emot lagen dock... nämner du detta så kommer ärendet att ligga överhuvudet på soctanten - hon vidarbefodrar till advokat... och du får dina pengar i tid.
julen fixad!
gl hf.
ps. det är INTE "bara att gå till soc" nuförtiden. era naiva människor, vakna upp och sluta lyssna på politiker.
vet du inte exakt, så kommer de inte ge dig något sorts lösning.
exempelvis - din handläggare på socialen har enligt lag en skyldighet att hjälpa dig.
i detta fall så skulle det ha varit att säga: "oj står din mamma på lghten.. hmm.. ja.. men då måste du lämna in ett 2:ahandskontrakt!" eftersom du saknar denna information(?) så har personen som gav dig avslag brytit mot lagen - vilket numera ingår i soc/försäkr/af- arbetsuppgifter -
de förlorar helt enkelt
inget på att bryta mot lagen i fall som dessa, då det är extremt svårt att bevisa något.