2009-03-29, 18:28
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEmpress
Bob Dylan!
Gnällig röst, gnissligt munspel och lika gnällig och gnisslig gitarr. Kan det blir värre? Jag ryser (av obehag)!

Det måste erkännas att Dylan faktiskt skrivit några riktigt bra låtar, men för att de ska komma till sin rätt måste de absolut framföras av någon annan än honom själv.

+1
Menade precis skriva Dylan. Jobbig röst på i princip alla sånger.
Citera
2009-03-29, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Iron Maiden är verkligen inte överskattade, Metallica däremot.
"Kill Em All" var deras bästa skiva, sedan dess gick det utför. "Ride the Lightning" och "Master of Puppets" var också jävligt bra. Resten är historia.

Om man däremot säger samma om Iron Maiden så är man ute på tunn is. Det finns enligt mig inget band som hållt lågan uppe så länge, fortsatt skapa så pass bra musik så länge utan att byta medlemmar, byta inriktning för att tjäna pengar osv. Jag slår vad om att alla som påstår att Iron Maiden är överskattade har hört "Run to The Hills" och "Number of the Beast", de låtarna är bra men jävligt sönderspelade. Om man gräver under ytan finner man enorma mängder kvalitativ musik. Jag tänker därför räkna upp 10 låtar som mainstreamlyssnaren antagligen inte har en aning om och därför missar de verkliga guldklimparna. Lyssna på dessa låtarna och återkom om att Iron Maiden är överskattad:
"Phantom of the Opera", "Remember Tomorrow" och "Strange World" från debutalbumet "Iron Maiden".
Från albumet Killers ska du lyssna på låtarna "Killers" och "Murders in the Rue Morgue".
Från "The Number of the Beast" ska du lyssna på låtarna "Children of The Damned" och "Hallowed Be Thy Name".
Från "Somewhere in Time" ska du lyssna på "Stranger in a Strange Land" och "Alexander The Great".
Från "Dance Of Death" ska du lyssna på "Paschendale".

Detta är ett jävligt grovt taget axplock från Iron Maidens guldklimpar. Jag skulle kunna rekommendera antagligen 50-60 riktigt bra låtar till.
De som säger att Maiden är överskattade har helt enkelt inte insett mångsidigheten hos bandet, med tre olika sångare har tre helt olika stilar blandats. Alla album är kanon, utom "No Prayer for the Dying" och "Virtual XI" som innehåller större delar tramslåtar. Annars rekommenderar jag att ladda ner diskografin för den som är intresserad. Man missar världens bästa hårdrocksband som är mångsidigt, melodiöst, har bra sångare, lever för musiken och inte en töntig image som går ut på att ha så många snygga brudar, bilar eller vodkaflaskor med sig hela tiden.
Börja lyssna på Iron Maiden, ni kommer inte att bli besvikna.
Det här inlägget kommer jag antagligen recitera i kommande debatter då det tar en del tid att skriva det. Tack för mig
/Pastejköket

Måste säga att många av låtarna under dianno-eran är helt underbara, och det är något som kommit med tiden. Gillade inte alls låtarna där inte Bruce sjöng i början. Remember tomorrow och phantom är grymma som du nämnde. Men även Prowler, Wratchild och Another life.

Number of the beast är ju som sagt övertjatad, och det är ju just titelspåret, run to the hills och hallowed som gjorde den känd. Självklart en grym skiva dock. Själv tycker jag det efterföljande albumet Piece of mind är bättre, med favoriten The Trooper, som aldrig blir gammal. Även Revelations och Die with your boots on är riktigt bra.

Somewhere in time är jag inte alls något större fan av. Finns en bra låt där, Wasted Years. De övriga går alla i samma spår. Alla är skitlånga och tråkiga och låter likadant både i melodi och uppbyggnad. Sen kan diskuteras hur ofta man får lov att använda det klassiska "galoppriffet"

Seventh son är ett av deras absolut bästa album med flertalet bra låtar bl.a The Clairvoyant och Can i play with madness.

Håller med dig att maiden verkligen är mångsidigt, känns nästan som varje album har ett unikt sound. Ibland kan dock låtarna på varje enskilt album påminna om varandra.

Sen är dom helt fantastiska Live, speciellt Bruce då han verkar sjunga bättre nu än någonsin.
Citera
2009-03-29, 18:51
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEmpress
Bob Dylan!
Gnällig röst, gnissligt munspel och lika gnällig och gnisslig gitarr. Kan det blir värre? Jag ryser (av obehag)!

Det måste erkännas att Dylan faktiskt skrivit några riktigt bra låtar, men för att de ska komma till sin rätt måste de absolut framföras av någon annan än honom själv.

Alla har sin smak men Dylans inflytande på populärmusiken är odiskutabel och omöjlig att komma ifrån.
Citera
2009-03-29, 19:10
Medlem
Finganforns avatar
Metallica
De förtjänar sin plats i de fyra stora trash metal-banden tillsammans med Megadeth och Anthrax och Slayer, men INTE FAN är de helt i egen klass och bästa hårdrocksbandet i världen, som de ofta blir hypade som. Speciellt Master of Puppets är överskattad.

Elvis
Han är ju egentligen bara en tidig version av Darin.

Bruce Springsteen
Jag har iofs bara orkat höra några av hans mer kända låtar, t ex de två "Born-"-låtarna, men om hans andra låtar har samma kvalitet är han OTROLIGT överskattad, för det är jävla skitlåtar.

Coldplay
Dryg seg jävla pop-"rock" för stressade medelålders kvinnor.

Jag håller med om att Iron Maiden är fantastiska på att överleva och fortsätta göra bra musik í runt 30 år utan att upprepa sig alltför mycket, men här är det specifika album som jag tycker är sjukt överskattade.
Somewhere in Time och Seventh Son of a Seventh Son verkar anses som några av deras absolut bästa, jag tycker att det är två jävligt mediokra skivor.
Visserligen finns Deja Vu och Infinite Dreams att avnjuta därifrån, men de mer än kompenseras av Iron Maidens två mest äckligt usla låtar någonsin, låtar som i sig är löjligt överskattade eftersom vissa faktiskt verkar gilla dem. Heaven Can Wait och Can I Play with Madness, usch fy fan.
Citera
2009-03-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Måste säga att många av låtarna under dianno-eran är helt underbara, och det är något som kommit med tiden. Gillade inte alls låtarna där inte Bruce sjöng i början. Remember tomorrow och phantom är grymma som du nämnde. Men även Prowler, Wratchild och Another life.

Number of the beast är ju som sagt övertjatad, och det är ju just titelspåret, run to the hills och hallowed som gjorde den känd. Självklart en grym skiva dock. Själv tycker jag det efterföljande albumet Piece of mind är bättre, med favoriten The Trooper, som aldrig blir gammal. Även Revelations och Die with your boots on är riktigt bra.

Somewhere in time är jag inte alls något större fan av. Finns en bra låt där, Wasted Years. De övriga går alla i samma spår. Alla är skitlånga och tråkiga och låter likadant både i melodi och uppbyggnad. Sen kan diskuteras hur ofta man får lov att använda det klassiska "galoppriffet"

Seventh son är ett av deras absolut bästa album med flertalet bra låtar bl.a The Clairvoyant och Can i play with madness.

Håller med dig att maiden verkligen är mångsidigt, känns nästan som varje album har ett unikt sound. Ibland kan dock låtarna på varje enskilt album påminna om varandra.

Sen är dom helt fantastiska Live, speciellt Bruce då han verkar sjunga bättre nu än någonsin.

Jag håller med om i stort sett allt, fast jag tycker verkligen att "Die With Your Boots On" verkligen inte alls är bra. Inga speciellt bra riff blandat med en tråkig refräng som upprepas enormt länge. Det är bara min åsikt, sen gillar jag inte när Iron Maiden blir för poppiga (sjunga med i refrängen osv), ex. "Can I Play With Madness" och "From Here To Eternity". Nu är det bara ett par låtar jag har att invända mot och bortsett från albumen "No Prayer for the Dying" (Titelspåret och "Holy Smoke" är bra) och "Virtual XI"("The Clansman" och "Futureal" är bra) så är allt Maiden gjort guld, med få undantag. Till skillnad från många band så kan de på 2000-talet fortsätta göra grymma låtar. "Brave New World" och "Dance of Death" är sinnesjukt bra album.
Citera
2009-03-29, 22:52
Medlem
Gem Boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Glasvegas.

Överhypade och stentråkiga och om ett par år kommer de att vara med i mängden av band ingen minns i likhet med en drös överskattade UK-band från slutet 90/början 00-talet som var stora festivalnamn men som folk antingen rycker oförstående på axlarna åt eller gäspar åt idag.

Du tog orden ur munnen på mig, min vän.

Ganska sen på bollen men Glasvegas-hypen är verkligen helt, helt oförståelig till och med i jämförelse med alla andra brittiska rockband som NME höjt till skyarna de senaste 10-15 åren. Medioker jävla arenarock är vad det är och i jämförelse med exempelvis Arctic Monkeys, som ju är en annan gigantisk NME-hype, har de väldigt lite att säga musikaliskt sett.
Citera
2009-03-29, 23:00
Medlem
Hirvis avatar
Om jag ska försöka vara sådär härligt objektiv så.. överskattade artister...

Elvis har ju fått sjuk credd utan att skriva så mycket själv, men rösten är värd en stor jävla eloge.

Johnny cash som jag verkligen gillar, men om man ska vara kritisk så var han ingen överdrivet bra låtskrivare, hans bästa låt i mitt tycke är en cover. (Hurt)

Iron maiden är enligt mig ganska överskattade också, överdrivet dyrkade av en för stor massa kanske är mer rätt uttryckt.
Metallica känns lite för stora i proportion till betydligt coolare Megadeth, Judas priest har jag aldrig sett någon riktig storhet i.

Och bland alla jävla fjortisar idag så finns det sjukt mycket, men visst. Tokio hotel / My chemical romance / Simple plan / Green day / Takida / Good charlotte / O.s.v o.s.v o.s.v

Gyllene tider är nästan underskattade hos riktiga musikälskare, finns inte många band som skapat så många hemska genuint pinsamt usla låtar som man tamefan kan vartenda ord till. HATAR låten harplinge så mycket att jag hatar mig för att jag älskar den.
Citera
2009-03-29, 23:08
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Och bland alla jävla fjortisar idag så finns det sjukt mycket, men visst. Tokio hotel / My chemical romance / Simple plan / Green day / Takida / Good charlotte / O.s.v o.s.v o.s.v

Gyllene tider är nästan underskattade hos riktiga musikälskare, finns inte många band som skapat så många hemska genuint pinsamt usla låtar som man tamefan kan vartenda ord till. HATAR låten harplinge så mycket att jag hatar mig för att jag älskar den.

Jag tycker sannerligen inte att Green Day hör till den grupp med fjortisband du nämner. Det är nästan en skam att nämna deras namn tillsammans med band som TH och MCR. Man kan tycka vad man vill men det finns iallafall musikalisk och ren textmässig begåvning i deras musik till skillnad från den andra skiten som är MTV prodd deluxe och man får ont i öronen av att lyssna på.
Citera
2009-03-29, 23:10
Medlem
Hirvis avatar
Green day är ju egentligen bra, men har fått en sån där stämpel när en hel generation idioter Messias-förklarar trion.

My chemical romance har faktiskt gjort en 2-3 bra låtar, synd att jag inte erkänner det utanför internet bara.
Citera
2009-03-29, 23:12
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finganforn
Metallica
De förtjänar sin plats i de fyra stora trash metal-banden tillsammans med Megadeth och Anthrax och Slayer, men INTE FAN är de helt i egen klass och bästa hårdrocksbandet i världen, som de ofta blir hypade som. Speciellt Master of Puppets är överskattad.

Elvis
Han är ju egentligen bara en tidig version av Darin.

Bruce Springsteen
Jag har iofs bara orkat höra några av hans mer kända låtar, t ex de två "Born-"-låtarna, men om hans andra låtar har samma kvalitet är han OTROLIGT överskattad, för det är jävla skitlåtar.

Coldplay
Dryg seg jävla pop-"rock" för stressade medelålders kvinnor.

Jag håller med om att Iron Maiden är fantastiska på att överleva och fortsätta göra bra musik í runt 30 år utan att upprepa sig alltför mycket, men här är det specifika album som jag tycker är sjukt överskattade.
Somewhere in Time och Seventh Son of a Seventh Son verkar anses som några av deras absolut bästa, jag tycker att det är två jävligt mediokra skivor.
Visserligen finns Deja Vu och Infinite Dreams att avnjuta därifrån, men de mer än kompenseras av Iron Maidens två mest äckligt usla låtar någonsin, låtar som i sig är löjligt överskattade eftersom vissa faktiskt verkar gilla dem. Heaven Can Wait och Can I Play with Madness, usch fy fan.

Metallica håller jag med om. Blir tokig när folk försöker slå i en att de skulle vara bättre än Iron Maiden, rent skitsnack. Bruce Springsteen håller jag till viss del med om. Gillar en del låtar men det finns en hel del skit där med. Var parallellerna mellan Elvis och Darin finns kan jag däremot inte se, elvis är ingen favorit men helt klart okej att lyssna på.
Citera
2009-03-29, 23:14
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Green day är ju egentligen bra, men har fått en sån där stämpel när en hel generation idioter Messias-förklarar trion.

My chemical romance har faktiskt gjort en 2-3 bra låtar, synd att jag inte erkänner det utanför internet bara.

Okej, förstår hur du menar, var lite lur på att det kanske var så du menade men har sett så många som sveper ihop Green day med den andra skiten att man blir lite less. Visst har det blivit löjligt med alla fjortisar som står och skriker precis som du säger.
Citera
2009-03-29, 23:24
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Guns N' Roses! kan inte fatta varenda fjortis som "avgudar" detta band, dom har släppt en ganska bra hårdrocksplatta och sen tramsat mest, sen den där überfjollan Slask eller vad han kallas är känd typ bara för sin jävla hatt, och sen Axl Rose sjunger som en våldtagen höna, slaktar varenda låt med sin äckliga röst, kan erkänna att dom ligger bakom en del schyssta låtar, men absolut inget speciellt annars, AC/DC till exempel har spottat ut över 15 tidlösa och fantastiska album, det har inte GN'R gjort

Ja, visst har det varit en hel del trams med GnR. Senaste plattan var ju inte alls bra, bara Chinese Democracy jag kunde lyssna på av låtarna. Men Slash däremot är riktigt bra, var alldeles för bra för att hänga med Axel iallafall.
Skönt han inte är med på den senaste plattan, pinsamt dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in