2014-11-14, 10:58
Medlem
Edukators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Den allmänna uppfattningen (i alla fall i usa) är att ca 20-25 % av den muslimska världen är tillräckligt
radikaliserade för att bedömas som extremister! Vilket skulle innebära att ca 200-300 miljoner muslimer i världen stödjer någon form av extrem gruppering som av hela sitt hjärta vill döda alla ickemuslimer.

http://avpixlat.info/2014/11/14/80-av-invandrarungdomar-med-turkiskt-ursprung-stodjer-jihad-mot-otrogna/
Citera
2014-11-14, 11:06
Medlem
Jag tror att sjuklövern är medvetna om att Sverige redan har terrorister innanför rikets gränser och vill inte reta upp dessa, titta bara i förorterna runt om i landet där myndigheterna tvingas förhandla med kriminella för att undvika fullskaligt inbördeskrig.
Citera
2014-11-14, 11:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Jag tror att sjuklövern är medvetna om att Sverige redan har terrorister innanför rikets gränser och vill inte reta upp dessa, titta bara i förorterna runt om i landet där myndigheterna tvingas förhandla med kriminella för att undvika fullskaligt inbördeskrig.

Det är inte konstigt att svenskar är rädda för muslimer när till och med polisen är det. Hur som helst är det inte rasism att värja sig mot islam i vilken form denna religion än yttrar sig.
Citera
2014-11-14, 11:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Att bara klaga på åldern på den äldsta av sju källor samt att inte själv presentera något som visar på motsatta förhållanden känns ju å andra sidan "sådär" det med.

Jag kan för övrigt, på tal om undersökningar tycka att det skulle vara mycket intressant om någon undersökte svenska muslimers attityder till olika saker.

Det senare är alldeles riktigt. Däri skulle man kunna finna om Jomshofs oro är berättigad eller inte.

Men om det första man gör är att ta en rapport från Irak år 2004 som belägg för att Jomshov tio år senare säger den fullständiga sanningen om Sverige, så får man en uppförsbacke i argumentationen.
Citera
2014-11-14, 11:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det senare är alldeles riktigt. Däri skulle man kunna finna om Jomshofs oro är berättigad eller inte.

Men om det första man gör är att ta en rapport från Irak år 2004 som belägg för att Jomshov tio år senare säger den fullständiga sanningen om Sverige, så får man en uppförsbacke i argumentationen.

Man får väl å andra sidan ta till de källor som finns och eftersom det är "fy och usch" att göra sådana utredningar i Sverige så får det väl bli utländskt material. Jag kan hålla med om att en Svensk undersökning anno 2014 skulle ha varit att föredra, men samtidigt är frågan om folks attityder verkligen förändras så extremt mycket på 10 år eller så fort dessa människor flyttar till Sverige att en studie avseende turkar från 2004 blir helt betydelselös.
Senast redigerad av Vintergrisen 2014-11-14 kl. 11:23.
Citera
2014-11-14, 11:28
Bannlyst
Vart hittar jag hela talet?
Citera
2014-11-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Du borde kanske bli politiker? Du verkar mycket duktig på att undvika en direkt fråga genom att prata mycket om annat som egentligen inte har med frågan att göra. Om det nu är så att SD inte har några egna ideer om integration så kan man säga det.

Frågan var vad SD hade för tankar angående integration
" De kan få bo i baracker"

Jag röstade på SD för första gången i år.

Så här ser jag det, tror att Jomshof ser det på liknande sätt.

Strategi för problemlösning.

1. Vad är problem? 2.Vad är orsaken till problemet? 3 Förslag på lösningar 4 Välj och genomför bästa förslaget.

Problemet som alla partier håller med om.
Sverige har växande antal utanförskapsområden, ökad kriminalitet, bostadsbrist, fallande skolresultat, ökande kostnader för socialbidrag, hög arbetslöshet. segregation blir större och större.

Orsaken till problemet anser SD vara för stor invandring av okvalifiserade och oidentifierade invandrare.

7 klövern ser andra orsaker, bla för höga trösklar in på arbetsmarknaden, för dålig skola, för lite stöd till nyanlända. svenskarna är främlingsfientliga, för lite bostadsbyggande.

Förslag, för SD är det uppenbart att man måste minska invandringen först. Börjar man med tex byggande av fler bostäder kommer det komma ännu fler lidandet i världen är oändligt stort.
Därför bör man hjälpa så många som möjligt på plats.

7 klöverns förslag, prioritera invandrare till jobb, propagera mot den sk rasismen omfördela så att invandrarskolor får mer pengar än etniskt svenska skolor, höj skatten. Använd biståndsbudgeten avsedd för världens fattiga för att ge till oidentifierade asylsökanden.
Citera
2014-11-14, 11:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det känns ju "sådär" att ta fram en undersökning från 2004 för att styrka det här.

(Jag kollade inte resten av dina källor).
Du kanske skulle göra det eftersom resten av dem är mycket nyare än så?
Citera
2014-11-14, 11:36
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Dem är fullt medvetna om detta, dock så förnekas det då det är rasistiskt. Finns massor av anhängare runtom i Europa, detta spär än mer på motsättningarna mellan muslimerna och ursprungsbefolkningen.
Det som händer är att folk får en mer och mer generaliserad bild av vad en muslim är, ISIS och deras brutala dåd plus att muslimer som beviljats asyl och uppehållstillstånd i ett europeiskt land åker för att strida med ISIS ger inte en bra bild.
Motsättningarna ökar.
Citera
2014-11-14, 11:38
Medlem
El Capitanos avatar
Så Veronica Palm sympatiserar med Al Qaida och IS, vem är förvånad. Hon kanske själv ska åka ner till Irak en sväng och spela huvudfotboll, eller någon av de andra häftiga exotiska sporter man sysslar med där nere nuförtiden.

Man mår uppriktigt talat illa av dessa apologeter som vägrar betrakta det som folkmord bara för att det handlar om muslimer, och ska ursäkta allting oavsett hur groteskt och fruktansvärt det är.
Citera
2014-11-14, 11:47
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upparintener
Vad jag menade var dock att det inte var Jomshofs kritik mot IS & al-qaida som var huvudanledningen till kritiken han mot hans tal, utan snarare delen då han talar om de muslimska värderingarna.
Många av dem har annorlunda värderingar jämfört med oss i väst, däremot har de flesta muslimer samma grundvärderingar som oss i väst. Islam är inte helt olikt kristendomen i läran om vad som är rätt och fel.
De flesta muslimer idag följer islam på liknande sätt som kristna följer kristendomen; Texterna har fått omtolkas för att passa det moderna samhället bättre likt kristendomen. Däremot finns det fler fundamentalistiska muslimska länder där koranen följs alldeles för ordagrant. Detta är ett stort problem då koranen skrevs på en tid då t.ex. kvinnor var väldigt förtryckta etc. Sådant är självklart ett stort problem, och den typen av islam är rent ut sagt pissig. Det är även den delen som många tänker på när man pratar om islam, och det är den delen som är flashbacks bild av islam. Detta är synd då denna del verkligen inte är av majoritet på något sätt.

Är själv inte muslim, har enbart studerat religion länge. Lägg till muslimska vänner och arbetskamrater på det så tycker jag att min bild är rätt hyfsad. Har dock inte någon bra bild av den mer fundamentalistiska delen då jag inte har någon personlig erfarenhet av sådana muslimer, så självklart blir min syn på islam objektiv

Du verkar inte vara speciellt bildad gällande Islam.

En enorm skillnad mellan nutida Islam och nutida Kristendom är att den absoluta majoriteten av muslimer är bokstavstroende, medans endast en minoritet av kristna är bokstavstroende. Normen inom Islam är således fundamentalism.

Det stora problemet med Islam i sverige är inte terrorism, utan det vardagliga hedersförtrycket av kvinnor och barn som Islam legitimerar. Ca 70 000 muslimska barn i sverige lever under någon form av hedersförtryck.

En helt normal muslim anser i regel följande:

1. Koranen är guds bokstavliga, oförändrade ord.
2. Profeten Muhammed är den ultimata förebilden för muslimska män (det står nämligen så i Koranen).
3. Hadithsamlingarna Kutub al-Sittah som beskriver Muhammeds liv och gärningar är sanningsenliga/trovärdiga.

Dessa tre grundpelare inom Islam är roten till alla problem.
Att säga att Islam (i sin nuvarande form) är kompatibel med västerländska värderingar är det samma som att säga att Muhammed hade västerländska värderingar.

Så är tyvärr inte fallet, vilket jag hoppas du också inser?
Muhammed var en synnerligen obehaglig krigsherre, som mördade meningsmotståndare, krigsfångar och civila. Han praktiserade polygyni, våldtog och förslavade kvinnor och barn. Han införde ytterst brutal tortyr och dödsstraff för exempelvis homosexualitet och tankebrott.

Det säger sig självt att om man har en religiöst fanatisk krigsherre som sin förebild i livet så är det inte kompatibelt med liberala västerländska värderingar.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2014-11-14 kl. 12:09.
Citera
2014-11-14, 11:51
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geirstein
SDs Richard Jomshof skärrade i princip alla från icke-SD-blocket idag i riksdagen genom ett fräckt tal.

Såhär är det. De som styr idag, media och i politiken är främst 50-70-talister. Under denna tid matades man väldigt hårt med värderingar som basar sig djupt i kommunismen. Världen ser helt enkelt annorlunda ut idag, dock indoktrinerades majoriteten av befolkningen i folkhemmet Sverige, speciellt från dagis vid 1 års ålder.

Vi har för övrigt väldigt lite patriotism i Sverige. Finns det någon svensk alls som bryr sig om våra svenska soldater? som hälsar de välkomna när de kommer hem?... nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in