2014-11-14, 11:51
Medlem
Beatriceaurores avatar
När Jomshof skulle starta sitt inlägg reste sig ett antal riksdagsledamöter och gick ut. Kanske en slump.? Men det såg illa ut. Intressant med närbilderna under Jomshofs tal på urringad ledamot som vältrade ut tuggummit på tungan, och sen in med det i munnen igen. Det såg oerhört intelligent ut, en förebild! Och så hon slöjbärerskan Palm som demonstrerade sitt ointresse med att sitta och leta matrecept eller vad det kan ha varit. Riksdagen verkar bestå av en grupp barn som på arbetstid mobbar, sms-ar, visar tuttarna och tuggar tuggummi med öppen mun. Väldigt sorgligt.
Citera
2014-11-14, 11:55
Medlem
Det finns bara två sidor.
Antingen som är man emot terrorister, eller så är man med dom.

Det är faktum att terroristerna har stort stöd i landet, det delas ut flygblad helt öppet utanför mosker med IS propaganda, folk reser ut ur landet för att kriga för IS och så vidare. Säpo har sedan långt tillbaks höjt hotbilds graden och dom har stoppat flera terrorattacker!
Varje dag strömmar det in nya till landet helt utan någon kontroll.

Det är ganska öppenbart vilken sida hon är lojal när kritik mot terroristerna får henne att må dåligt och att hon tar dom om ryggen och använder fördommar och fobi som motargument.

Det otäcka är att hon har makt just nu.
Senast redigerad av torokt 2014-11-14 kl. 12:03.
Citera
2014-11-14, 12:24
Medlem
Röksopps avatar
Finns på tuben nu http://www.youtube.com/watch?v=wOffPkCHElA
Citera
2014-11-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
När Jomshof skulle starta sitt inlägg reste sig ett antal riksdagsledamöter och gick ut. Kanske en slump.? Men det såg illa ut. Intressant med närbilderna under Jomshofs tal på urringad ledamot som vältrade ut tuggummit på tungan, och sen in med det i munnen igen. Det såg oerhört intelligent ut, en förebild! Och så hon slöjbärerskan Palm som demonstrerade sitt ointresse med att sitta och leta matrecept eller vad det kan ha varit. Riksdagen verkar bestå av en grupp barn som på arbetstid mobbar, sms-ar, visar tuttarna och tuggar tuggummi med öppen mun. Väldigt sorgligt.

Om ingen tidigare noterat att Psykopaterna numera är 87% av vår riksdag är det extremt sorgligt... Den ende som faktiskt tog kampen mot DÅRARNA sprang rakt in i väggen och är nu sjukskriven på obestämd tid. Kan kanske bero på att han är en helt normal människa utan psykiska problem och ser verkligheten utan PK-glasögon..

Men Psykopater som Veronica Palm , Mona Sahlin och Gudrun Schyman vars enda mål är EGOT berörs inte ens av sina egna tillkortakommande - helt iskalla människor vars ända mål är dem själva ! Snacka om suuuperpsykopater - och vad är det för efterblivna idioter som samlas och tror på dessa, så djävla sorgligt!!!!
Senast redigerad av Taredomje 2014-11-14 kl. 12:56.
Citera
2014-11-14, 13:19
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Och trots detta enorma inflöde av totalt fanatiska muslimer så är det fortfarande Breivik som är värst här i norden

Ännu. Vad vi vet. Här, iaf.

För vet du vad ISIS-individerna som rapporterats åka ner från bland annat Göteborg och Stockholm till Syrien och Irak, hittar på därnere?

(Det är med andra ord inte så lite skämskudde på ditt inlägg.)
Citera
2014-11-14, 13:26
Medlem
hemliga.agentens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ytdMUddGe-U

"The most persecuted and victimized people in the world today are Christians in the Middle East. The perpetrators of the widespread destruction of that region's Christian community? Islamists. Middle East expert Raymond Ibrahim lays out the grim details."
Citera
2014-11-14, 13:50
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geirstein
Islamofobi

Ett annat exempel på en fobi är Arachnofobi som ju är en överdriven och orationell rädsla för spindlar. Ibland kan även ett objekt som påminner om en spindel trigga en panikattack för arachnofobiker. Det rör sig alltså om en person som inte ens kan titta på en bild av en spindel på en datorskärm utan att må dåligt.

Det förekommer säkerligen tvättäkta Islamofobi på sina håll i världen men det Jomshof tog upp i Riksdagen är inte detta, det är sunt förnuft.

Jag beklagar att så är läget Veronica Palm, Lawen Redar. Jag förstår att det är enkelt att plocka pk-poäng genom att göra uttalande om detta eftersom det inte är en del av det inslagna spåret, eftersom världen har förändrats.
Men vänligen lyft blickarna och gnugga några hjärnceller ihop, fråga någon opartisk som sysslar med omvärldsbevakning. Ni är skyldiga oss detta.
Citera
2014-11-14, 14:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du kanske skulle göra det eftersom resten av dem är mycket nyare än så?

Man kan kanske tro annorlunda, men jag är välinformerad via bättre (mer aktuella och relevanta) källor.

Mitt problem är inte att Jomshof yttrade sig (jag delar till viss del hans oro, men uttrycker det förmodligen mer nyanserat) utan jag är mera brydd över reaktionen. Jomshov uttryckte sig på ett sådant sätt att det är fullständigt självklart att människor som har goda erfarenheter av muslimer (minns 80-20-regeln) blir litet illa berörda.

Var nu inte syftet att få fram det budskapet? Skall man bli överraskad av att alla inte tycker om budskapet? Kan man än vänta sig att alla kommer att tycka att budskapet ens är rimligt och sanningsenligt, då det är så starkt och onyanserat?

Problemet med verkligheten är att den inte i allmänhet ser ut som Jomshof beskriver den, samtidigt somavarterna finns. Däremot är man djupt orättvis om man drar alla muslimer över samma kam i detta, och här skapar Jomshof just den effekten. Om det gäller en 80/20-regel (det verkar det göra) har man två rätt stora bekymmer: Det ena är att 20 % av "många" är alldeles för många för att man skall kunna ta det lugnt. SAMTIDIGT innebär det att 80% av samma "många" kommer att behandlas alldeles för djävligt om man drar alla över samma kam, och det är heller inte acceptabelt.
Senast redigerad av Bergakungen 2014-11-14 kl. 14:21.
Citera
2014-11-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beemo
Fast den religion dom utövar där nere är ju inte densamma som vi utövar. Mindre utvecklade länder har en tendens att tolka ( i detta fall bibeln) mer bokstavligt medans vi har en fria tolkning, som riktlinjer. Att säga att religionen inte utvecklas är fel. Som jag skrev innan så utvecklas religionen i samma takt som samhället.
Men att säga att det är religionen som är först med att utvecklas är fel, samhället utvecklas och i samma vind följer dess religion med.

Detta är helt klart en rimlig beskrivning, men inte den enda existerande. Med denna logik kan det alltså inte konstateras hur mycket kristendomen i sig har utvecklats, utan analysen måste göras land för land. Görs den svepande kan det leda till felaktiga slutsatser. Kristna länder har utvecklats mer än sina muslimska dito, men görs den generella analysen måste man också se på varför och studera geografin.

Görs samma resonemang med islam köper jag det. Islam har ju även den utvecklats olika land för land med det tankesättet. Är man konsekvent har jag inga problem med det. Mitt största problem är när folk tror att den stora skillnaden är mellan religionerna i sig, att det är kristendomens förtjänst som gör att vi utvecklats så pass mycket mer, och islams fel att andra länder inte gjort det. Det jag vände mig emot ifrån början var poängen att vi i väst har utvecklats tack vare kristendomen. Jag hävdar att vi utvecklats trots kristendomen och tack vare separationen mellan kyrka, samhälle och stat.

Citat:
Jag utgick att vi pratade om protestantism eftersom vi talade om kristendom i västvärlden och där är protestantism den största, men sedan även eftersom vi som svenskar skriver "kristendom", och eftersom kristendomen är en stor religion med olika grenar som inte alla kan generaliseras tillsammans så utgick jag från den religion som vi utövar, evangelisk-lutheranska traditionen är den vi pratar om.

Jag har pluggat religion och det här tankesättet är faktiskt helt nytt för mig. Hade jag skrivit "kristendomen" på en tenta hade det givetvis inneburit att jag syftat på just kristendomen i stort. Hade jag syftat på protestantismen hade jag självfallet skrivit protestantism. Skriver jag islam menar jag islam i stort, inte bara sunnitisk inriktning. Skriver jag buddhism menar jag buddhism, inte bara mahayana. Jag håller med om att kristendomen i stort är svår att generalisera om som jag skrev ovan och detsamma gäller islam (så länge det inte handlar om att jämföra urkunder). Just därför borde du ju hålla med mig om att problemet inte nödvändigtvis är islam, vilket var min grundpoäng.

Att protestantismen skulle vara den största kristna inriktningen i västvärlden var helt nytt för mig, vad grundar du det på?

Citat:
Om man ska "döma" en religion så måste man ju kolla på den del som har flest anhängare.

Hur går detta ihop med ditt tidigare resonemang om att religionen utvecklats i takt med varje samhälle?

Citat:
Det kan du ju t.o.m se idag på IS, vad jag har sett så arbetar dom ganska hårt med att föra tillbaka den gamla synen på Islam, med hårdare regler. Varför skulle dom behöva detta om religionen inte utvecklats?

Detta beror helt på hur du definierar religionen. Du menar att religionen är detsamma som synen på religionen. I så fall har den givetvis utvecklats i samtliga av världens länder, där har vi ingen konflikt.
Citera
2014-11-14, 14:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Du borde kanske bli politiker? Du verkar mycket duktig på att undvika en direkt fråga genom att prata mycket om annat som egentligen inte har med frågan att göra. Om det nu är så att SD inte har några egna ideer om integration så kan man säga det.

Frågan var vad SD hade för tankar angående integration och du rabblar föst upp vad alla andra har för korkade ideer, sedan kom detta som återigen inte innehåller speciellt mycket om vad SD anser...såvida det inte är så att det du skriver anses vara den officiella ståndpunkten från SD?

"låglönejobb - typ 20 kr timmen"
"De kan få gå i blatteskolor där de inte behöver lära sig någon"
" De kan få bo i baracker"
SD vill minska massinvandringen till hanterbara nivåer, för att på så sätt lättar kunna integrera de som redan finns här. Är det så svårt att förstå?

Dessutom måste givetvis svenskundervisning existera. Som det er ut nu finns inte ens en bostad att få tag på, för en nyanländ. Det blir långvariga boenden på flyktingförläggning som gäller.

Sen kan vi diskutera övriga SD förslag:
Kvotflyktingar
Poängsystem för invandrare där vi tar emot bildade människor från hela världen.
Inga bidrag till etniska föreningar
Inga moskéebyggen
Högre straff
Obligatorisk utvisning
Fler poliser
Ökade repatrieringsbidrag för utländska socialfall
Inga bidrag till anhöriginvandrare
Och Så Vidare

Passar inte svaret får du själv komma med några förslag.
Citera
2014-11-14, 15:22
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan kanske tro annorlunda, men jag är välinformerad via bättre (mer aktuella och relevanta) källor.

Mitt problem är inte att Jomshof yttrade sig (jag delar till viss del hans oro, men uttrycker det förmodligen mer nyanserat) utan jag är mera brydd över reaktionen. Jomshov uttryckte sig på ett sådant sätt att det är fullständigt självklart att människor som har goda erfarenheter av muslimer (minns 80-20-regeln) blir litet illa berörda.

Var nu inte syftet att få fram det budskapet? Skall man bli överraskad av att alla inte tycker om budskapet? Kan man än vänta sig att alla kommer att tycka att budskapet ens är rimligt och sanningsenligt, då det är så starkt och onyanserat?

Problemet med verkligheten är att den inte i allmänhet ser ut som Jomshof beskriver den, samtidigt somavarterna finns. Däremot är man djupt orättvis om man drar alla muslimer över samma kam i detta, och här skapar Jomshof just den effekten. Om det gäller en 80/20-regel (det verkar det göra) har man två rätt stora bekymmer: Det ena är att 20 % av "många" är alldeles för många för att man skall kunna ta det lugnt. SAMTIDIGT innebär det att 80% av samma "många" kommer att behandlas alldeles för djävligt om man drar alla över samma kam, och det är heller inte acceptabelt.

I mina ögon är det felriktat att prata om terrorism och de mest extrema formerna av Islam, eftersom det inte är jätterelevant för Sverige.

De stora Islam-relaterade problemen i Sverige handlar om hedersförtryck och parallellsamhällen, vilka är gigantiska problem idag.
Citera
2014-11-14, 15:37
Medlem
Beemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Det jag vände mig emot ifrån början var poängen att vi i väst har utvecklats tack vare kristendomen. Jag hävdar att vi utvecklats trots kristendomen och tack vare separationen mellan kyrka, samhälle och stat.

Så uppfattade jag inte riktigt din text men så som du skriver det nu håller jag fullständigt med. Att vi utvecklats har inte i något fall som jag kan minnas från mina studier varit p.g.a religion. Jo, när religionen infördes så blev det ett fall där religion utvecklade samhälle. Fast det fungerade mer i teorin än praktiken.

Citat:
Jag har pluggat religion och det här tankesättet är faktiskt helt nytt för mig. Hade jag skrivit "kristendomen" på en tenta hade det givetvis inneburit att jag syftat på just kristendomen i stort. Hade jag syftat på protestantismen hade jag självfallet skrivit protestantism. Skriver jag islam menar jag islam i stort, inte bara sunnitisk inriktning. Skriver jag buddhism menar jag buddhism, inte bara mahayana. Jag håller med om att kristendomen i stort är svår att generalisera om som jag skrev ovan och detsamma gäller islam (så länge det inte handlar om att jämföra urkunder). Just därför borde du ju hålla med mig om att problemet inte nödvändigtvis är islam, vilket var min grundpoäng.

Att protestantismen skulle vara den största kristna inriktningen i västvärlden var helt nytt för mig, vad grundar du det på?

Nej det måste nödvändigtvis inte vara det, är dock inte så pass insatt inom islams lära att kunna ta ställning i den frågan men jag kan erkänna att det finns mycket som man kan ifrågasätta.

Att protestantism skulle vara störst var ärligt lite utav en chansning, 48% i USA är protestanter och 12 % i Europa, för katolikerna så är det 48% i Europa och 22% i USA. Så jag höftade där.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Europe#Eurobarometer_poll_2012
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_the_United_States#Christianity

Citat:
Hur går detta ihop med ditt tidigare resonemang om att religionen utvecklats i takt med varje samhälle?

Här förstår jag inte riktigt vad du menar.

Citat:
Detta beror helt på hur du definierar religionen. Du menar att religionen är detsamma som synen på religionen. I så fall har den givetvis utvecklats i samtliga av världens länder, där har vi ingen konflikt.

Religion för mig är en samling utav olika riktlinjer för hur man ska leva sitt liv baserat på vad en gud eller någon form utav profet har sagt. En religions utveckling för mig är hur människor tolkar denna information. Ett exempel är "du skall ej dräpa" som funnits länge. Folk dödade hejvilt ändå för att då ansågs det att man hade "godkännande" från högre makter. Detta utvecklades senare till att om man tar en annan mans liv så hamnar du i helvetet.

Edit: Inser nu att vi kanske är off-topic och bör sluta innan mod lyfter på fingret. Säger inte att jag "vunnit" samtalet eller kräver sista ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in