Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Men om du antar rent teoretiskt? Eller är det fullständigt uteslutet det också?
Ja, då skulle man väl kunna säga att fonologin blir svårare.
Citat:
Ja det finns gott om postpositioner som växt ihop med sina ursprungsord och bildat både verbformer och kasus.
Hur kan det då komma sig att det blir så svårt så fort ändelsen utvecklas till en kasusändelse? Jag gissar att du kommer säga att det beror på att de varierar i form, vilket inte postpositionerna gör. Nu gällde ju JaneC:s exempel att det finns 16 olika former.
Citat:
I svenska tycks däremot utvecklingen gå åt andra hållet. Idag är det vanligare att passiv-s åsidosätts till förmån för blev-konstruktioner. Föddes - blev född. Detta kan naturligtvis ses som mer komplicerat, då blev-konstruktionen kräver kongruens med både genus och numerus.
Alltså upprätthålls någon form av balans.
Citat:
Eftersom man uttalar storstad lite annorlunda än stor stad så antar jag att samma händer om man i svenska skulle sätta ihop verbtempus till ett och samma ord, vilket gör det lite svårare att hänga med och förstå.
Jag vet inte längre vilken tes du anser att detta talar för eller emot.
Citat:
Än svårare blir det om man, som vi svenskar är väldigt duktiga på och som grekerna är ännu duktigare på, låter orden flyta ihop i en mening. Härschå embil.
Sådana fenomen finns ju i alla språk.