2014-11-12, 08:46
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Nja, det där är väl helt vanlig brytning?
Exakt. Och vad är då en "vanlig brytning" annat än en mätbar avvikelse från normspråket? Avsaknaden av vokalharmoni kan alltså ge mätbara konsekvenser för någon som är van vid motsatsen. Konsekvenserna kan vara hur stora eller små som helst men de är i alla fall mätbara. Just mätbara konsekvenser har det ju annars rått skriande brist på i tråden.

Då återstår ju bara för dig att påvisa någon form av mätbara konsekvenser som existensen av vokalharmoni får för någon som är van vid motsatsen. Samt, själklart, att visa att dessa är större.

Låt mig gissa ditt svar.

Det behövs inte. Vokalharmoni är en "regel" och "regler" är alltid "svåra" att lära sig.
Senast redigerad av JaneC 2014-11-12 kl. 08:52.
Citera
2014-11-12, 09:06
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Exakt. Och vad är då en "vanlig brytning" annat än en mätbar avvikelse från normspråket? Avsaknaden av vokalharmoni kan alltså ge mätbara konsekvenser för någon som är van vid motsatsen. Konsekvenserna kan vara hur stora eller små som helst men de är i alla fall mätbara. Just mätbara konsekvenser har det ju annars rått skriande brist på i tråden.

Då återstår ju bara för dig att påvisa någon form av mätbara konsekvenser som existensen av vokalharmoni får för någon som är van vid motsatsen. Samt, själklart, att visa att dessa är större.

Låt mig gissa ditt svar.

Det behövs inte. Vokalharmoni är en "regel" och "regler" är alltid "svåra" att lära sig.
Ja, jag råkar faktiskt vara övertygad om att det är svårt att göra om ett långt, mycket agglutinerande ord med andra vokaler på grund av vokalharmoni. Det turkiska ordet var ett exempel på ett ord som kan uppstå i språk med vokalharmoni och samtidigt agglutination.
Citera
2014-11-12, 09:24
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ja, jag råkar faktiskt vara övertygad om att det är svårt att göra om ett långt, mycket agglutinerande ord med andra vokaler på grund av vokalharmoni. Det turkiska ordet var ett exempel på ett ord som kan uppstå i språk med vokalharmoni och samtidigt agglutination.
Jo jo. Att långa och krångliga ord är långa och krångliga är vi väl rörande överens om.

Det måste ju vara en mardröm för en turk att uttala ett långt sammansatt svenskt ord utan att falla i fallgropen att låta två på varandra följande vokaler påverka varandra.

Fast nu var det ju inte det jag frågade.
Citera
2014-11-12, 09:29
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jo jo. Att långa och krångliga ord är långa och krångliga är vi väl rörande överens om.

Det måste ju vara en mardröm för en turk att uttala ett långt sammansatt svenskt ord utan att falla i fallgropen att låta två på varandra följande vokaler påverka varandra.

Fast nu var det ju inte det jag frågade.
Jag vet inte hur turken reagerar, men svensken skulle ha svårt att vokalharmonisera ordet.
Citera
2014-11-12, 13:42
Medlem
Citat:
Men om du antar rent teoretiskt? Eller är det fullständigt uteslutet det också?
Ja, då skulle man väl kunna säga att fonologin blir svårare.

Citat:
Ja det finns gott om postpositioner som växt ihop med sina ursprungsord och bildat både verbformer och kasus.

Hur kan det då komma sig att det blir så svårt så fort ändelsen utvecklas till en kasusändelse? Jag gissar att du kommer säga att det beror på att de varierar i form, vilket inte postpositionerna gör. Nu gällde ju JaneC:s exempel att det finns 16 olika former.

Citat:
I svenska tycks däremot utvecklingen gå åt andra hållet. Idag är det vanligare att passiv-s åsidosätts till förmån för blev-konstruktioner. Föddes - blev född. Detta kan naturligtvis ses som mer komplicerat, då blev-konstruktionen kräver kongruens med både genus och numerus.
Alltså upprätthålls någon form av balans.

Citat:
Eftersom man uttalar storstad lite annorlunda än stor stad så antar jag att samma händer om man i svenska skulle sätta ihop verbtempus till ett och samma ord, vilket gör det lite svårare att hänga med och förstå.
Jag vet inte längre vilken tes du anser att detta talar för eller emot.

Citat:
Än svårare blir det om man, som vi svenskar är väldigt duktiga på och som grekerna är ännu duktigare på, låter orden flyta ihop i en mening. Härschå embil.
Sådana fenomen finns ju i alla språk.
Citera
2014-11-12, 14:12
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, då skulle man väl kunna säga att fonologin blir svårare.
Och därmed grammatiken
Citat:
Hur kan det då komma sig att det blir så svårt så fort ändelsen utvecklas till en kasusändelse? Jag gissar att du kommer säga att det beror på att de varierar i form, vilket inte postpositionerna gör. Nu gällde ju JaneC:s exempel att det finns 16 olika former.
Ja, men hade det funnits 16 olika former på engelska som varierade beroende på verb, så hade jag hållit med dig.
Citat:
Alltså upprätthålls någon form av balans.
Engelskan har dock ingen skillnad på "I was born" och "We were born" (bortse från numerusböjda verbet "be").
Citat:
Jag vet inte längre vilken tes du anser att detta talar för eller emot.
Att uttalet trots allt är annorlunda vilket gör det knivigare att hänga med.
Citat:
Sådana fenomen finns ju i alla språk.
Ja, men i högre grad i vissa språk och lägre i andra.
Citera
2014-11-12, 21:08
Medlem
Tänkte bara säga att jag släpper den här diskussionen nu. Jag håller inte med dig i grundfrågan, men vi kommer inte längre nu, det blir bara ett meningslöst lirkande hela tiden med en massa påståenden fram och tillbaka. Jag tackar dig, Knugen-Skuk, för intresset och tålamodet.
Citera
2014-11-12, 21:38
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Tänkte bara säga att jag släpper den här diskussionen nu. Jag håller inte med dig i grundfrågan, men vi kommer inte längre nu, det blir bara ett meningslöst lirkande hela tiden med en massa påståenden fram och tillbaka. Jag tackar dig, Knugen-Skuk, för intresset och tålamodet.
Tack själv för en givande debatt och ett antal klargöranden
Citera
2014-11-13, 15:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ändelser ändras ofta beroende på genus, numerus och även ibland vokalharmoni. Prepositioner ändras inte.
Prepositioner kanske inte ändras i den meningen Men de byts ofta synnerligen godtyckligt. Vi har skrivit om det här i svenskan tidigare i forumet när det gäller prepositioner med genitivfunktion. (Se (FB) Existerar genitiv som kasus i svenskan?) Genitiv kan markeras åtminstone av prepositionerna för, på, av, hos och till (ledningen för gruppen; toppen berget; på begäran av er som; förvåningen hos skolklassen; muttern till bulten) och i allmänhet är det bara en preposition som duger. Det är samma sak som att ha fem substantivdeklinationer där det inte på något sätt framgår av ordens morfologi vilken deklination de tillhör. Och det har sannerligen varken ryskan eller polskan.
Citera
2014-11-13, 15:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag vet inte hur turken reagerar, men svensken skulle ha svårt att vokalharmonisera ordet.
En svensk behöver dock inte vokalhamonisera några turkiska ord. Det räcker med att uttala dem som de står skrivna, antinngen de är vokalharmionisrade ellr ej. Det är turken - eller för den delen finnen - som inte klarar av ord som inte är vokalharmoniserade, vilket gör att de har det mycket besvärligt med lånord som inte är vokalharmoniserade - ett klassiskt exempel är finskans olympialaiset. Hittar du en finländare som inte verkar superakademisk som spontant säger rätt, har h*n med stor sannolikhet svenska som modersmål.

Citat:
Exakt, det finns fler möjligheter att uttrycka sig. Alla är dock korrekta, under vokalharmoni är alla fel utom ett.
Utom två.

Citat:
Ta turkiska som exempel:
Çekoslovakyalılaştıramadıklarımızdanmışsınız betyder "Ni sägs vara en av dem som vi inte lyckades omvända till tjeckoslovak". Lycka till med vokalharmonin där
Vadå Lycka till? Den är ju redan utförd!

Citat:
Citat:
Nej, jag missade det inte. Jag förutsåg bara vad ditt svar skulle bli i vilket fall.

Få se nu vad ska jag svara ...? Att finnen ju måste lära sig vokaldisharmonin?

And the wheels on the bus go round and ...
Det är väl för fan självklart att det är lättare att bortse från någon grammatisk regel än att lära sig en helt ny?
O nej, det är det inte alls! Purfinnar bara kan inte bortse från vokalharmonin, i vart fall inte på sitt eget språk. Den är helt inbränd i deras språkcentrum. Det går inte att säga olympalaiset för en äkta finne. Det blir antingen olumpialaiset eller ölympiöläiset.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-11-13 kl. 16:25.
Citera
2014-11-13, 15:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Stelnade uttryck räknas inte
Du menar att stelnade uttryck inte ingår i språkets komplexitet och oförutsägbarhet?
Citera
2014-11-13, 15:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Polacker tycks ju inte veta vad den korrekta formen är. Jag tror att många norrlänningar egentligen vet att det heter "bilarna är röda".
Det är möjligt. Men det finns andra exempel. Jag har bekanta från övre Norrland som fullt klart inte är medvetna om att de säger något det minsta konstigt när de säger Jag har slut med papper. Och det inkluderar faktiskt en och annan som har bott här nere i åratal, och är omgivna av folk som normtroget säger att de har slut papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in