Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Det är ju inte jag som påstår att alla språk är lika svåra; det är du. Om det uppstod 35 nya fonem så blir fonologin mycket svårare. Tänk också på att grammatiken behålls. Blir språket inte svårare då?
Du väntar dig att jag ska trolla fram någon långsökt koppling mellan uppkomsten av 35 nya fonem och någon annan del i språket. Sådant är bara rimligt inom ramen för vissa domäner, och jag har redan förklarat att ordföljd och kasusmorfologi är två sådana. Av samma anledning är det långsökt att det skulle dyka upp 35 nya fonem. Däremot skulle man kunna tänka sig att tonaccenten försvann, eller att ett språk med extremt få fonem utvecklar andra metoder att skilja ord åt. Så ja, visst är det så att alla språk strävar efter att upprätthålla en balans.
Citat:
Nej, du ville ju utesluta dem ur diskussionen, vilket jag också gjorde.
Okej, det var en implicit vändning. Jag hängde inte med. Men okej, poängen var ju dock att ordgruppen som står innan är direkt jämförbar med en ändelse på slutet. Orden i sådana verbfraser står ju i ett så nära samband med varandra att de nästan bildar en enhet. Det finns ju också historiska exempel på detta, som när franskans futurum bildades genom att ett ord som ursprungligen stod efter verbet blev en ändelse på verbet.
Citat:
Jo, men flera små ord tar längre tid att säga än ett enda långt.
Stor stad
Storstad
Vad går fortast att säga?
Tro det eller ej (hoppas jag inte gör dig besviken nu), men båda tar lika lång tid att säga. Det är inte en skillnad i hastighet utan i prosodi (ton) Det finns aldrig pauser mellan ord i sammanhängande tal.
En liten bil är precis lika långt som
infanteri (lika många stavelser, lika många betoningar, lika många långa och korta fonem, åtminstone om man inte betonar att det verkligen är en
liten bil).