2015-03-10, 15:49
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Googling på din variant med "itsejänne" ger dessutom bara två träffar så det är ju inte mycket att hänga i julgranen. PLural kanske är föråldrat eller högtidligt?

Jag vet verkligen inte. Jag vet med säkerhet att mig själv är itseäni och dig själv itseäsi ['itse.æs], men jag har inte hört pluralformerna så många gånger att jag skulle minnas dem.
Citera
2015-03-10, 15:56
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Ja, partitiv singular används efter räkneord, pari (ett par) och monta (många), trots att pluralformen skulle vara mer logisk då. http://donnerwetter.kielikeskus.helsinki.fi/FinnishForForeigners/ch2-en/ch2-partitiivi-milloin.htm
Jo, fast det är inte alls det jag menar. Ska se om jag hittar det jag menar annars har jag väl drömt.
Citera
2021-01-14, 21:29
Medlem
arcsins avatar
Jämför man latinska verb med svenska ser man att latinet kräver mer studier för att lära sig verbformerna. Dessutom har de verbformer som inte ens har motsvarigheter i svenskan, som t.ex. futurum imperativ i tredje person.

Svenska har väl kring 10 former per verb om man är snäll och räknar med participerna, medan ett typiskt latinskt verb har kring 110 unika former, varpå man kan räkna participerna och få ett trettiotal till.

Ännu fler former har de klassiskt grekiska verben. Då får vi räkna in optativ och aorist, plus att de gamla grekerna använde sig av dualis. Det ger säkert ett hundratal verbformer till, och därtill har vi ju participer.
Citera
2021-01-14, 21:51
Medlem
Dranghoffs avatar
Och därmed är väl trådfrågan besvarad.

Alla som studerat exempelvis latin kan gå i god för att alla böjningsformer efter kasus, numerus, tempus och person gör språket objektivt svårare än ett formfattigt språk, som engelska.
Citera
2021-01-15, 22:30
Medlem
NoggerChocs avatar
Objektivt svårare är ett kvasibegrepp, men allt annat lika så bör det ju gå lättare att lära sig ett språk med få böjningsformer. Kruxet är förstås att inga två språk är identiska med varandra i alla avseenden utom just antalet böjningsformer.

Jag brukar för övrigt se genomgången av böjningsformerna som en sorts preparandkurs inför de egentliga språkstudierna, en sorts nödvändigt ont (om man inte är lagd åt det hållet) att traggla sig igenom om man vill försäkra sig om att besitta de rätta förkunskaperna innan man börjar studera språkets grammatik. I den meningen är det kanske inte svårare att lära sig ett språk med många böjningsformer, men väl svårare att kunna börja lära sig.
Citera
2021-01-17, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jämför man latinska verb med svenska ser man att latinet kräver mer studier för att lära sig verbformerna. Dessutom har de verbformer som inte ens har motsvarigheter i svenskan, som t.ex. futurum imperativ i tredje person.

Svenska har väl kring 10 former per verb om man är snäll och räknar med participerna, medan ett typiskt latinskt verb har kring 110 unika former, varpå man kan räkna participerna och få ett trettiotal till.

Ännu fler former har de klassiskt grekiska verben. Då får vi räkna in optativ och aorist, plus att de gamla grekerna använde sig av dualis. Det ger säkert ett hundratal verbformer till, och därtill har vi ju participer.

Om jag räknar rätt så kan ett latinskt verb ha som mest 146 olika former. Helt odiskutabelt svårare än svenska. Det är hyfsat svårt också för högintelligenta människor. Schopenhauer brukade rabbla ovanliga latinska verb när han hade svårt att sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in