Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Ja, jag kanske gör det. Men betyder det nödvändigtvis att jag har fel? Hade Newton fel bara för att ingen tidigare påvisat hur gravitation fungerade?
Så man har alltid rätt tills motsatsen är bevisad?
Sedan är det väl inte skillnad mellan att föra fram en väl underbyggd hypotes som med tiden kan visa sig vara felaktig och att hävda att det är på ett visst sätt för det faller ut av sig själv redan på förhand.
Citat:
Tyska har till exempel både subjektstvång och personböjning. Hur ser du på sådana språk? Vokalharmoni är lätt att förutse, men kräver ändå att man lär sig mer, vilket gör språket svårare.
Varför blandar du in en till sak nu? Kan vi inte reda ut det jag frågade om först, dvs. ”[p]å vilket sätt [...] kasus [har] en rikare betydelse än ett personböjt subjekt och preposition”.
Sedan skrev du att ”[f]ler former ger ju fler möjligheter att uttrycka sig.” Därför undrar jag vad vokalharmonin har med det att göra.
Citat:
Ja, eftersom tydligen inga undersökningar görs så måste man ju gå till anekdoter.
Vilket alltså inte säger speciellt mycket.
Citat:
Jaså det är det? Inte vad jag hört från de polacker jag träffat.
Som sagt, det anekdotiska är ju väldigt begränsat. Om inte du har hört det, betyder det att det är så då? Jag förstår inte varför du tillskriver dessa hörsägner så stor betydelse.
Citat:
Nej, jag kan inte komma på något sammanhang där det skulle fungera. Man måste markera objekt och subjekt, och svenska gör det endast i pronomina.
Nej, men måste inte markera objekt och subjekt. Det gör du ju inte i
Jag ser bilen och
Bilen ser jag (du måste ju inte säga
mig där).
Bilen ser jag har en annan intonation än
Jag ser bilen.
Jag ser bilen har stigande intonation på meningens rema.
Bilen ser jag har den typiska fallande intonationen som markerar att meningens tema placeras sist. Samma intonationsskillnad föreligger i
Anna (S) ser Åsa (O) och
Anna (O) ser Åsa (S). Om du säger
Bilen ser jag med remaintonation låter det väldigt konstigt.
Citat:
Som du säkert läste så var språken i övrigt identiska. Det måste innebära att språk 2 tar längre tid att lära sig, och tar det längre tid att lära sig, är det svårare.
Förlåt, jag missade faktiskt det. Men gäller inte det vilket fenomen man än väljer som det som särskiljer språken i fråga? Om situationen var densamma fast det ena språket skulle hade komplicerade ordföljdsregler, skulle det vara lika svårt som i situationen med kasus?