2014-11-14, 14:39
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Naturligtvis skulle toffeln löfven dra upp hotet från MILJÖN och sjukdomar i afrika mitt under en presskonferens om BEKRÄFTAD UBÅT I SVERIGES TERRITORIUM.

Jag kan inte säga att jag är någon större beundrare av Löfvén, men det är högst relevant att upplysa om de faktiska sårbarheter som finns i samhället. Under år av nedskärningar inom offentlig sektor och gravt försämrad samhällsberedskap, så måste man informera den patetiskt lyckligt ovetande proppmätte medborgaren om att den socialliberala allt-till-alla-festen är slut. Det finns ett civilförsvar och att inte ha beredskap för t.ex skogsbränder och översvämningar är lika illa som att inte ha ett militärt försvar.

Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Vad vet man om så små ubåtar? om vi utgår ifrån att ryssen är skyldig.

Kan en så liten farkost åka så långt på egen hand eller behövs ett moderfartyg?
Läs tidigare inlägg.

EDIT: FM har inte gått ut med vilken typ av farkost det rör sig om. Om man antar att det är en mini-ubåt så är det troligt att den behöver ett moderfatyg av någon sort. I händelse av upptäckt så blir det rätt svårt att nästla sig ur och sedan ta sig hela vägen hem, var nu hem är. Man kan ju tänka sig att det dessutom fanns en eller flera mindre undervattensfarkoster på internationellt vatten(?) för att bistå, tillsammans med eventuella civila ytfartyg.
Senast redigerad av Valaskjalf 2014-11-14 kl. 15:34.
Citera
2014-11-14, 14:40
Medlem
Citat:
Den avgörande observationen är gjord av Försvarsmaktens sensorer. Den möjliggjordes av ett kvalificerat operativt uppträdande. Observationen uppfyller kraven för den högsta bedömningsnivån, bekräftad ubåt, säger ÖB Sverker Göranson.

Saken är biff, som Göran Frisk uttryckte det.
Citera
2014-11-14, 15:01
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Tror du verkligen att dom inte skulle visa en tydligare bild om det fanns en sådan?
Ungefär som att dom skulle pixla bilderna på Ryskt flyg som kränker svenskt luftrum.
Jag har bara sett en processad bild. Jpg >gif >jpg? Bilden finns i mycket bättre kvalité.
Citera
2014-11-14, 15:34
Moderator
OYs avatar
ÖB nämner att vittnen har sett undervattenskroppar med mycket speciella detaljer.

Vad tror ni att det kan vara för detaljer? Speciella för miniubåtar, för ubåtar generellt eller detaljer speciella för ett visst lands undervattensfarkoster?

EDIT;Bl a. dn.se visar en bild på skissen av ett bottenspår och bildtexten säger, citat; Försvarsmaktens illustration av hur bottenspåren som påträffats ser ut.

Dock säger ÖB att bilden illustrerar hur ett typiskt bottenspår kan se ut. Således är skissen inte en direkt avbildning av det påträffade bottenspåret.
Senast redigerad av OY 2014-11-14 kl. 15:40.
Citera
2014-11-14, 15:53
Bannlyst
Mycket professionellt agerande av både regering och försvarsmakt. Sverige framstår som ett självsäkert och respektabelt land medans Ryssland fortsätter skämma ut sig och bete sig som ett småbarn.
Citera
2014-11-14, 16:09
Medlem
catos avatar
Om det nu varit en ubåt, hur tror ni marinen skulle agera om det visade sig vara en Nato-båt?
Citera
2014-11-14, 16:24
Medlem
Durgas avatar
"Riksledningen är utomordentligt oroad” !!!

"Försvarsmakten bekräftar att en mindre ubåt kränkt svenska vatten.

Alla alternativa förklaringar kan uteslutas, enligt ÖB Sverker Göransson.

– Det är ett tecken på att riksledningen är utomordentligt oroad, säger tidigare ubåtsjägare Göran Frisk."

Till detta vill jag personligen tillägga att värnpliktiga kompanibefäl har fått anmodan brevledes att höra av sig till försvaret.

I det fall jag själv har kännedom om rör det sig om person som varit V-befäl i ett jägarregemente i Norrland som blivit "kallad"

Så nog fan är riksledningen utomordentligt oroad.

Så se till att ha er exit förberedd , i staden överlever ni inte.
Citera
2014-11-14, 16:30
Medlem
dagsmejas avatar
Har för mig att frågan har ställts tidigare: Men varför skulle ryssarna åka runt i ubåtar i skärgården när de kan åka till Sverige som turister eller dylikt och åka runt i vanlig båt i skärgården. De skulle väl till och med kunna ha sportdykare på båten. Är det någon skit man placerar på botten eller vad är anledningen?
Citera
2014-11-14, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Riksledningen är utomordentligt oroad” !!!

"Försvarsmakten bekräftar att en mindre ubåt kränkt svenska vatten.

Alla alternativa förklaringar kan uteslutas, enligt ÖB Sverker Göransson.

– Det är ett tecken på att riksledningen är utomordentligt oroad, säger tidigare ubåtsjägare Göran Frisk."

Till detta vill jag personligen tillägga att värnpliktiga kompanibefäl har fått anmodan brevledes att höra av sig till försvaret.

I det fall jag själv har kännedom om rör det sig om person som varit V-befäl i ett jägarregemente i Norrland som blivit "kallad"

Så nog fan är riksledningen utomordentligt oroad.

Så se till att ha er exit förberedd , i staden överlever ni inte.

Och om det nu bara är en person som har fått ett sådant brev är det inte särskilt snällt av dig att avslöja honom som pratmakare via flashback forum, en svensk tiger.

Ja, rikets ledning verkar ta ubåtsincidenten mycket allvarlig, fattas bara annat. Förmodligen vet man varifrån ubåten kommer och avsändaren vet att vi vet, ett spänt militärt läge är att vänta, sanna mina ord.
Citera
2014-11-14, 16:34
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf

EDIT: FM har inte gått ut med vilken typ av farkost det rör sig om.

Det beror väl på hur man ser på saken. FM har ju bekräftat att det rör sig om en ubåt
om än inte vilken typ av ubåt eller vilken nationstillhörighet den har.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/11/bekraftad-ubat-i-stockholms-skargard/?section=58039%3Cbr%3E%3Cbr%3E
Citera
2014-11-14, 16:41
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Har för mig att frågan har ställts tidigare: Men varför skulle ryssarna åka runt i ubåtar i skärgården när de kan åka till Sverige som turister eller dylikt och åka runt i vanlig båt i skärgården. De skulle väl till och med kunna ha sportdykare på båten. Är det någon skit man placerar på botten eller vad är anledningen?

De kan hämta in information från vanliga fritidsbåtar, det är sant. Och det är långt troligare att så sker än att det inte skulle ske.

- Men de kan inte öva innästling från militära farkoster via fritidsbåt. De övar sina förband.
Och har de placerat ut grejor i skärgården –*sensorer eller andra, mer otäcka installationer, så behöver de antagligen underhållas eller bara kontrolleras.

- Militärt vill man dessutom avskräcka NATO-ubåtar att använda den svenska skärgården som basområde för operationer i Östersjön (troligen också ett av huvudskälen till att placera ut sensorer/vapenstationer i svensk skärgård).

- Historiskt sett har ryssarna alltid sett sin krigsmakt som en direkt förlängning av sina politiska ambitioner. Så var det när Högsta Sovjet bestod av en samling darrande gubbar. Så är det när den lille kriminelle KGB-officeren med Cartier-brillor står vid rodret. Utöver glasögonen har ingenting förändrats. Alls.

- Och den politiska signalen är: ”Östersjön är vårt innanhav, här gör vi vad f-n vi vill och ni kan aldrig känna er säkra.” Det är perverst. Och väldigt ryskt.
Citera
2014-11-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Enligt den diskussion vi haft i fordonstråden om trafikregler för ubåtar finns ingen skyldighet att anmäla varken ytfartyg eller ubåtar i skärgården. Det finns ju heller inga bevis på att det skulle vara militära ubåtar. Bara för att det en gång funnits en militär ubåt på grund kan man inte dra slutsatsen att alla ubåtar är militära - oavsett nationalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in