2014-11-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas1973
Herre Gud. Har vi sett ett enda bevis som inte nån kunde gjort i Photoshop. Klart de var här, det har jag sagt hela tiden och de lotsades ut. Det här kan vara ett natosdrag lagom till nya intåg i Ukraina såväl som budgeten och 3 december. Det enda vi vet är att vi inte får veta.
Du kanske missade det där med att det avgörande beviset är sekretessbelagt, eftersom man inte vill avslöja vilken underättelseförmåga försvaret har.
Citera
2014-11-14, 13:08
Medlem
Burnwines avatar
Hur stor är skalan på bilden? Är spåret en eller tio meter?
Citera
2014-11-14, 13:12
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Hur stor är skalan på bilden? Är spåret en eller tio meter?

Runt 70 meter.
Citera
2014-11-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Då är det ju bra att det inte är dessa bevis som bekräftar en farkost, bekräftelsen gjordes av Försvarsmaktens sensorer och dessa bevis kommer naturligtvis inte att publiceras enbart för att idioter skall känna sig nöjda.

Det är bara att acceptera att vi har haft besök av Ivan och se till att börja rusta upp igen.

Det handlar inte om att idioter skall känna sig nöjda. Det handlar om förtroendet för FM. Det handlar inte bara om svenska folket utan även omvärlden. Det finns inget skäl för FM att dölja bevis i det här fallet. Lika lite som man försöker dölja flygkränkningar till exempel.

Försvaret var under hela ubåtsjakten väldigt öppna och talade om var de sökte för tillfället och när de var i land och provianterade. Den typen av information skall de inte lämna ut.
ÖB skall heller inte stå och berätta att svenska försvaret bara kommer att försvara Stockholm i händelse av krig. Detta är topphemlig information. Då kan jag inte förstå varför man skulle hemlighålla bevis för främmande undervattensverksamhet.
Citera
2014-11-14, 13:18
Medlem
Vad är det för bild den här finska tidningen hade på sin startsida tidigare?

http://www.svd.se/Bilder/Artikelbilder/4101551.svd/representations/d/finland2.jpg?1415958588000

Jag tror inte den finns kvar på tidningens sida nu, jag hittar den inte i alla fall. Jag utgår från att det inte är något som har med denna situation att göra?

Och nej jag kan inte finska och orkar inte google-översätta.

(screenshot är från SvD, handlar det ens om den här ubåten?)
Senast redigerad av tomtoddler 2014-11-14 kl. 13:20.
Citera
2014-11-14, 13:18
Medlem
Naturligtvis skulle toffeln löfven dra upp hotet från MILJÖN och sjukdomar i afrika mitt under en presskonferens om BEKRÄFTAD UBÅT I SVERIGES TERRITORIUM.

Vad vet man om så små ubåtar? om vi utgår ifrån att ryssen är skyldig.

Kan en så liten farkost åka så långt på egen hand eller behövs ett moderfartyg?
Citera
2014-11-14, 13:22
Medlem
GlennBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det handlar inte om att idioter skall känna sig nöjda. Det handlar om förtroendet för FM. Det handlar inte bara om svenska folket utan även omvärlden. Det finns inget skäl för FM att dölja bevis i det här fallet. Lika lite som man försöker dölja flygkränkningar till exempel.

Försvaret var under hela ubåtsjakten väldigt öppna och talade om var de sökte för tillfället och när de var i land och provianterade. Den typen av information skall de inte lämna ut.
ÖB skall heller inte stå och berätta att svenska försvaret bara kommer att försvara Stockholm i händelse av krig. Detta är topphemlig information. Då kan jag inte förstå varför man skulle hemlighålla bevis för främmande undervattensverksamhet.

Alla länder gör på samma sätt. Rysslands försvarsminister sa för några år sedan att USA skulle kunna förstöra landet på sex timmar. Det är ett sätt att skifta opinionen bland ett lands medborgare (skattebetalare) och få dem mer villiga att ge bort skattepengar.
Citera
2014-11-14, 13:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Alltså, du menar att man skall gå ut med hemliga uppgifter om hur svenska sensorer fungerar och var de finns placerade bara för att du skall få "förtroende"?

Totalt trams, det finns ingen som helst rimlig anledning att misstro att FM har bevis.
Citera
2014-11-14, 13:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmdonuts
Du kanske missade det där med att det avgörande beviset är sekretessbelagt, eftersom man inte vill avslöja vilken underättelseförmåga försvaret har.
Om nu det är det avgörande så har vi alltså återigen inte fått se något bevis efter 30 års ubåtsjakt.
Citera
2014-11-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennBeck
Alla länder gör på samma sätt. Rysslands försvarsminister sa för några år sedan att USA skulle kunna förstöra landet på sex timmar. Det är ett sätt att skifta opinionen bland ett lands medborgare (skattebetalare) och få dem mer villiga att ge bort skattepengar.

Ja det kan ju naturligtvis vara så att man säger så för att folk skall bli mer villiga att betala för försvaret. Men jag förstår fortfarande inte varför några indikationer som kunde bevisa främmande verksamhet skulle vara så oerhört hemliga när man alltså kan vräka ur sig allt möjligt annat som verkligen borde vara hemligstämplat.
Att Ryssland säger att USA kan förstöra landet på några timmar är ju heller ingen överraskning. Alla människor på jorden vet ju att ett totalt kärnvapenkrig ganska snabbt leder till mänsklighetens undergång.
Citera
2014-11-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Kan en så liten farkost åka så långt på egen hand eller behövs ett moderfartyg?

En fråga jag tycker dom borde ställt under PK eller missade jag det?
Citera
2014-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Alltså, du menar att man skall gå ut med hemliga uppgifter om hur svenska sensorer fungerar och var de finns placerade bara för att du skall få "förtroende"?

Totalt trams, det finns ingen som helst rimlig anledning att misstro att FM har bevis.

Det finns tvärt om väldigt starka skäl att misstänka detta eftersom om det inte finns några bevis så har ju försvaret gjort bort sig rejält. Att dra igång en ubåtsjakt som blir känd i hela världen och man egentligen bara har jagat hjärnspöken är ju inget att vara stolt över om man säger så.

Man kan ju redan nu konstatera att det som föranledde att jakten började var det minst sagt tvivelaktiga fotografiet och en påkörd lysboj. Att man sedan i efterhand hittade något som kan vara ett spår av en ubåt och att någon farkost har passerat en minlinje visste man inte när jakten började utan för väl i så fall betraktas som rena turen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in