2014-10-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Vad menar du själv vore en adekvat reaktion av Sverige vid en sådan hypotetisk situation?

Hittar du en rysk ubåt i svenska vatten (hypotetisk situation) som du på ett eller annat sätt beslagtagit, innebär att du ska vänta på Rysslands reaktion.. inte ska du reagerar efter något sånt.
Senast redigerad av IR5 2014-10-23 kl. 16:35.
Citera
2014-10-23, 16:35
Medlem
Om jag vore S-statsminister skulle jag ev. tänka såhär (om jag inte tror på att ett krig skall bryta ut): Att fånga o presentera en rysk ubåt för det svenska folket betyder att folket o Riksdagen kräver kraftigt ökade försvarsanslag under många år framåt. Eventuellt krävs det av opinionen även ett Nato-medlemskap.

Inget av detta är önskvärt för den nuvarande S-MP-regeringen som har andra politiska prioriteringar (mer pengar till järnvägen osv).

Bättre då att ge FM order om att i tysthet avvisa den ryska ubåten om den ev. kan hittas. Regeringen lägger munkavel på FM o lovar lite extra FM-anslag som plåster på såren.

Bråkar ÖB för mycket framför tevekamerorna kan man alltid hitta någon annan mer lämpad för den posten.
Citera
2014-10-23, 16:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård, såsom man nämner saken i tråden behöver motiveras. Dessutom måste man finna en förklaring till varför just Ryssland skulle ha ett sådant intresse. Kan du motivera detta?

Nej, detta liknar inte några Planer inför en invasion, och den som påstår något sådant behöver också förklara på vilket sätt en liknande underrättelseverksamhet skulle ha med saken att göra.

Det har sagts tidigare, bl a. av mig. Förklaringen är att man förbereder sig på många sätt och vis för att om uti fall att, i en framtid ...

Håll nu käften med det där jäkla invasionstugget. En militär operation mot Sverige måste inte nödvändigtvis handla om invasion.

Ponera att Ryssland tänker sig att behovet av att låna Gotland en tid skulle uppstå. Anledningarna kan vara många, t ex. en kris i Baltikum. I det läget är det bra att veta när och om svenska yt och undervattensfartyg löper ut från sina baser i skärgården eller var de nu finns. Man kan ha installerat minor i fredstid(nu) för att förhindra marinen att möta ryskt militärt hot mot och på Gotland.

Exemplen är många, det finns all anledning för Ryssland att i hemlighet vistas under vattnet i bl a. Stockholms skärgård.

Nej, en invasion är inte sannolik nu. Ja, en begränsad militär operation mot Sverige eller svenska intressen är inte osannolik i en framtid. Betänk också att inom en nära framtid kan NATO-förband på svensk mark vara en realitet. Kom inte och säg att detta inte kan komma att uppfattas som ett hot mot ryska intressen.

Lär dig lite mer om säkerhetspolitik och militära maktmedel innan du öppnar prutten med ditt bajsande.
Senast redigerad av OY 2014-10-23 kl. 16:40.
Citera
2014-10-23, 16:40
Medlem
Citat:
Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård, såsom man nämner saken i tråden behöver motiveras. Dessutom måste man finna en förklaring till varför just Ryssland skulle ha ett sådant intresse. Kan du motivera detta?

Nej, detta liknar inte några Planer inför en invasion, och den som påstår något sådant behöver också förklara på vilket sätt en liknande underrättelseverksamhet skulle ha med saken att göra.

Det är här du är ute och cyklar. OM det är Putin som ligger bakom dessa undervattensverksamheter, OM de förekommer så behöver de inte alls motiveras! Putin är inte klok i huvudet och att försöka hitta motiv till en galnings handlingar är lönlöst. Det är heller inte "planer" på en invasion men det är utan tvekan inhämtning av information OM det skulle bli aktuellt med en invasion i framtiden. Du är oerhört naiv ifall du tror att Putin, eller vilken annan diktator som helst, sitter passiv tills idén om att invadera ett land plötsligt kommer till honom. Givetvis pågår hela tiden insamling av underrättelser för att kratta manegen om/när andan skulle falla på att ta ett land som kan vara bra att ha. Förnekar du även alla luftkränkningar?

Tror du att Hitlers planer på att ta över hela världen var "lebensraum", att det tyska folket behövde mer plats att bo på? Nej, dessa galningar vill ta över andra länder för att de tror att de kan och att de i sina sjuka sinnen anser sig ha rätt att göra det. Det krävs inga övriga motiveringar än det.
Citera
2014-10-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilsmirre
Om jag vore S-statsminister skulle jag ev. tänka såhär (om jag inte tror på att ett krig skall bryta ut): Att fånga o presentera en rysk ubåt för det svenska folket betyder att folket o Riksdagen kräver kraftigt ökade försvarsanslag under många år framåt. Eventuellt krävs det av opinionen även ett Nato-medlemskap.

Inget av detta är önskvärt för den nuvarande S-MP-regeringen som har andra politiska prioriteringar (mer pengar till järnvägen osv).

Bättre då att ge FM order om att i tysthet avvisa den ryska ubåten om den ev. kan hittas. Regeringen lägger munkavel på FM o lovar lite extra FM-anslag som plåster på såren.

Bråkar ÖB för mycket framför tevekamerorna kan man alltid hitta någon annan mer lämpad för den posten.

Det är inte så verkligheten ser ut. I den verklighet vi lever i kan USA eller andra underrättelsetjänster också komma åt en del information (hypotetisk situation). Vad gör du med alla andra?
Citera
2014-10-23, 16:45
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Hittar du en rysk ubåt i svenska vatten (hypotetisk situation) som du på ett eller annat sätt beslagtagit, innebär att du ska vänta på Rysslands reaktion.. inte ska du reagerar efter något sånt.
Jag är av den åsikt att finner man fientlig farkost på svenskt territorium, skall den i första hand tillfångatagas, går inte det skall fientlig verksamhet förgöras, vi har våra gränser.
Citera
2014-10-23, 16:47
Medlem
Citat:

Ok, du anser alltså att om vi rent hypotetiskt skulle råka ta Ivan med byxorna nere, så gör vi bäst i att vänta på Ryssarnas reaktion, innan vi avgör våran egen reaktion?

Följdfrågan till dig blir då naturligtvis;
Hur tror du Ryssland hade reagerat i en motsvarande situation, om de rent hypotetiskt skulle ertappa annan främmande makt på sitt eget territorium?
Hade de också agerat efter principen, vi gör bäst i att vänta på det inkräktande landets reaktion?
Tror du det?
Känns det rimligt?
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-23 kl. 17:04.
Citera
2014-10-23, 16:51
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
Jag är av den åsikt att finner man fientlig farkost på svenskt territorium, skall den i första hand tillfångatagas, går inte det skall fientlig verksamhet förgöras, vi har våra gränser.
Det räcker med att identifiera och låsa målsökare. Signalen till motståndaren blir "jag kan hitta dig, jag kan slå ut dig men jag tänker inte dra ner brallorna på din psykopat till chef....... i dag"
Citera
2014-10-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vid den här typen av operationer (...längre beskrivning bortklippt)

Tack.
Det var dock den markanta förändringen i narrativet att gå från ett objekt till flera som jag hajade till över (noteras kan att det var reportern som beskrev att Frisk hade denna åsikt om flera objekt, inte Frisk själv direkt med ljud eller bild, men källhänvisningen var tydlig).

FM har tidigare sagt "någon eller något" men inte beskrivit saken närmare och nu har vissa experter börjar tala om "några" och med ganska bestämda åsikter om vad det är.
Citera
2014-10-23, 16:54
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Det räcker med att identifiera och låsa målsökare. Signalen till motståndaren blir "jag kan hitta dig, jag kan slå ut dig men jag tänker inte dra ner brallorna på din psykopat till chef....... i dag"

Du har nog rätt i det!
Citera
2014-10-23, 16:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, men händer att militärer får mer uppmärksamhet genom media, genom att offentliggöra sina verksamheter på detta sätt. Detta kan också i sin tur leda till att människor fokuserar mer på militära behoven.

Ja, det är väl bra, eller tycker du annorlunda precis som alla andra femtekolonnare?

Den pågående operationen är verklig, inget jäkla dataspel som Frisk säger. Det finns inga belägg för att operationen handlar om budgetubåtar. Det som faktiskt talar emot detta är som någon har sagt, varför kommer det nu när vi har en S+MP regering? Vi har en pacifistregering, liksom inte läge att försöka påverka försvarsbudgeten genom påhittad främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård.

Försvarsmakten söker efter något riktigt, detta är inte ett ståhej med oklara syften.

Jag föreslår att du byter jobb, psyopsmedarbetare med rubel i lönekuvertet är inte din grej.
Citera
2014-10-23, 16:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd

Just nu blåser det som fan på fjärdarna det går vita gäss och all lyssning är svår, nu kan Ivan lugnt styra ut på öppet hav, vi ser honom inte mer den här gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in