2014-10-23, 07:20
Medlem
[quote=Mordrek|50839142]
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
En tredje faktisk omständighet hittar vi i det faktum att händelserna i tid, på ett märkligt sätt, tycks sammanfalla med när Sveriges nya regering skall lotsa igenom sin budget inför riksdag och opposition.[/QUOTE ]

Samtidigt är det ett halvår kvar tills dess att den nya regeringen skall ge försvaret sin inriktning för de nästkommande åren, för att inte tala om tidsaspekten där en vecka innan budgeten skall klubbas är väldigt kort om tid även med det parlamentariska läge vi har nu, så pengafrågan kanske ligger på ett övergripande perspektiv (det behövs mer resurser) men däremot inte på en akut nivå (det behövs mer resurser nu, om en vecka, i budgeten). Fast det kanske bara är min uppfattning.

Om inte den svenska armen är ute och flummar med sina ubåtar för att på så sätt få uppmärksamhet från öbor så torde det luta åt en kränkning. Det sagt så tror jag inte att vi inom säg 30 år kommer få reda på vad det verkligen var, eller för den delen vad marinen måhända hittat, och det får vi nog nöja oss med.

Tror dock att sanningen kommer fram när operationen är över. Den innefattar så mycket folk att det vore orimligt om inte någon insatt önskar tjäna sig en extra slant genom att informera media. Väntar med spänning på detta.
Och nu... VEM är "Erik"??? Är ju helt orimligt att ingen kan identifiera honom! Är han trovärdig? Bor han överhuvudtaget i området?
Citera
2014-10-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anons1956
Är det inte rätt förvånande att det inte läcker nånting från FM? Det har ändå pågått rätt många dagar och det måste ju vara en hel del personer inblandade, även mer juniora sådana, men det verkar ju verkligen helt bomtätt trots att varenda murvel lär rycka i alla trådar de kan och miljoner svenskar är extremt nyfikna.
Det trodde jag faktiskt inte!

Det finns troligen inte så mycket att läcka ut. Det har ju redan varit en rad presskonferenser och där har man redogjort för precis allt. Till och med hur personalen på båtarna jobbar och när de tar fikapaus.
Citera
2014-10-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Nu verkar Professorn lämna Östersjön till slut.
Las Palmas here we come?

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/zoom:10/mmsi:273456410/centerx:14.96948/centery:55.56721

Efter 5 dagar utan AIS signal .....

// Houke
Citera
2014-10-23, 07:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Sök i tråden:
https://www.facebook.com/Marikakarlof/posts/10152378168847073

Se även mitt tidigare inlägg om "Erik"...
Det verkar som om det är hennes fars sommarställe hon syftar på. Han anger i en post på fejjan att han njuter av Kanholmsfjärden.
Hans omslagsbild tycks visa en vy ut från tomten på sommarstället, om nu någon orkar gräva i var bilden är tagen.
http://oi59.tinypic.com/2qar8ki.jpg
Citera
2014-10-23, 07:46
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Om vi tror att Expressen är ryssarnas främsta källa för underrättelser ska vi vara oroliga. Det vi i detta läge kan hoppas på är att ryssarna inte är uppkopplade till Internet och är tvungna att invänta Expressens pappersedition. ;-)
Han menar ju att den brijanta journalisten fått för sig att FRAs spaningsfartyg ligger i ryskt vatten på semesterkryssning.
Citera
2014-10-23, 07:47
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har lagt mycket tid på att försöka lokalisera var bilden är tagen, dock kan jag inte finna någon plats på Ornö som verkar stämma, särskilt inte mot Kymmendö. Jag tycker snarare att bilden stämmer bra med de två öarna som angavs i ett Facebookinlägg varav en hette Gökskäret har jag för mig. Bryggan och ett båthus med svart tak samt terrängen som de går i ner mot bryggan. Jag angav till och med en exakt adress som verkar rimlig.

Det är nog där i Långvik, Runmarö bilden är tagen... Facebookerskans pappas fastighet ser bilden dock inte ut att vara tagen ifrån för den tomten saknar ju vegetation totalt. Men kan vara grannlyan du snacka om. En sak sätter dock griller i huvudet på mig...

"Erik" verkar inte vara lika duktiga som ryssarna på att navigera. Han nämner flera gånger att ubåten kör iväg söder ut och pekar mot norr. Skulle ubåten kört söderut hade de kört upp i trädgården. Alla öbor har väl koll på väderstrecken?

Antingen är han kass eller så är vi på fel plats. Någon flashbackare kan väl åka dit och kolla läget.
Citera
2014-10-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Han menar ju att den brijanta journalisten fått för sig att FRAs spaningsfartyg ligger i ryskt vatten på semesterkryssning.

Menar du att Orion ligger på Ryskt vatten? Det är ju så fall sensationellt, nästan värre än om en rysk ubåt hade varit i skärgården.
Citera
2014-10-23, 07:55
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Menar du att Orion ligger på Ryskt vatten? Det är ju så fall sensationellt, nästan värre än om en rysk ubåt hade varit i skärgården.
Nej var lite klantig där. Men som någon annan sade 10 mil från Kalingrad
Citera
2014-10-23, 08:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Det är nog där i Långvik, Runmarö bilden är tagen... Facebookerskans pappas fastighet ser bilden dock inte ut att vara tagen ifrån för den tomten saknar ju vegetation totalt. Men kan vara grannlyan du snacka om.
Den enda bebyggelse (med bryggor) som har överblick över Kanholmsfjärden verkar vara just Långvik, så där är jag enig.
Tycker mig också ha identifierat faderns hus (med adress 741) m h a den sneda bryggan på bilden jag postade, som smalnar av en bit ut och sedan blir bredare igen.

När det gäller vegetationen, så tänkte jag från början att FMs foto är taget från mer åt vänster (väster) och det kan vara samma träd vi ser i höger kant där som i vänster kant på tomtfotot.

Däremot är jag tveksam till om det kan vara Gökskäret. Vinklarna verkar inte stämma.
Citera
2014-10-23, 08:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Tror dock att sanningen kommer fram när operationen är över. Den innefattar så mycket folk att det vore orimligt om inte någon insatt önskar tjäna sig en extra slant genom att informera media. Väntar med spänning på detta.
Och nu... VEM är "Erik"??? Är ju helt orimligt att ingen kan identifiera honom! Är han trovärdig? Bor han överhuvudtaget i området?

Varför tror alla att "Erik" måste bo i området? Antalet fasta året-runt boende där måste vara lågt? Han tillbringade några dagar med flickvän i familjens hus i skärgården kanske? Varför tycker alla foliehattar att han är intressant? Denne person finns helt klart och har tagit dessa foton, om någon skulle lyckats fota något dylikt så är det en privatperson såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av dudde123
Den innefattar så mycket folk att det vore orimligt om inte någon insatt önskar tjäna sig en extra slant genom att informera media. Väntar med spänning på detta.
En militär som skulle prata med media om försvarshemligheter för att de vill få sparken och bli åtalade menar du? Militärer som skickar ut personal för att jaga något som inte finns för att få mer pengar? Hur troligt är det på en skala? Naturligtvis har de en hel del att gå på.

Media kan nog spendera pengar på att leta fram lögnare, åt alla håll, men journalisterna är på minerad mark som de som gjorde intrång på Berga fick smaka på. Media är ett gäng clowner som inte har tid eller kapacitet att tänka, som hellre fabricerar lögner för att få lösnummer sålda än att finna sanningen. "Dagens Sanning" beror bara på vad som just nu ger flest läsare vad gäller ubåtsjakten, när själva jakten är över så lär konspirationsteorierna vara intressanta för många och då kommer de komma fram. Trovärdigheten hos media är redan död iom deras organmätning mot FM och den flagranta okunskapen i att de försökt syna FMs kort för att avslöja dom för fienden redan i detta skede. Journalister i egna helikoptrar...
Senast redigerad av Xelious 2014-10-23 kl. 08:24.
Citera
2014-10-23, 08:30
Medlem
Om Ryssland tycker det är intressant att öva och rekognosera utanför Stockholm så är det inte märkligt. Sverige är tillsammans med Finland nästan de enda länderna i Europa som står utanför NATO. Sverige och Finland anses vara en buffertzon och det är alltså de första områdena som Ryssland skulle angripa vid ett större krig.

Vår ÖB Sverker Göransson har dessutom gått ut och berättat att det är fritt fram att ta Sverige utom Stockholm och här kan man hålla ut max en vecka. Genom en väl förberedd överraskningsoperation skulle Ryssarna kanske kunna ta Stockholm på ett par dagar.

Med andra ord kan Stockholm vara ett primärt mål för Ryssland i händelse av en större konflikt och det är därför helt naturligt att man är här, i synnerhet nu när alla min-spärrar är borta och kustartilleriets fort och baser är igenbommade.
Citera
2014-10-23, 08:55
Medlem
supreme100s avatar
Vad kan detta vara för rackare då?
http://i.imgur.com/Y6cRSsJ.png

Buoy laying Vessel...
Notera var den har stannat till!
Senast redigerad av supreme100 2014-10-23 kl. 08:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in