2014-10-23, 14:49
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Alla är inte eniga med dig...
och enligt wall street journal:

A Russian intelligence aircraft briefly crossed into NATO airspace earlier this week, the Alliance said Wednesday, a minor incident that nonetheless highlights the current tension between Russia and Western Europe.

Ryssland visar upp sina muskler nuförtiden dom (folket med Putin) är så förbenat trötta på västmakternas översitteri.
IMHO

Att flyga in några hundra meter (vilket Ryssland säger inte stämmer) är ju bara samma som mentaliteten på skolgården när nån ville mucka gräl...man hittar på vad som helst för orsak.
lite som att visa upp FuckU-fingret åt nån som kilar framför dig i trafiken....liknelser finns det i massvis
Senast redigerad av guuben 2014-10-23 kl. 14:55.
Citera
2014-10-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Om vi tror att Expressen är ryssarnas främsta källa för underrättelser ska vi vara oroliga. Det vi i detta läge kan hoppas på är att ryssarna inte är uppkopplade till Internet och är tvungna att invänta Expressens pappersedition. ;-)

Inte helt omöjligt att expressen är ryssarnas främst källa. Facebook är ju NSAs främsta underättelsekälla.
Citera
2014-10-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, t ex. att placera ut sensorer som berättar för Ryssland hur t ex. våra ubåtar rör sig ut och in i Östersjön. Undersöka om vi har fasta mineringar, sensorer eller annat som kan försvåra ett ryskt inträngande i händelse av att man vid behov genomför en militär aktion mot Sverige. Det finns många anledningar till att operera i vår skärgård om man tänker lite längre än näsan räcker. Den som är bäst förberedd har ett gynnsammare läge och större chans att lyckas med sina operationer.
Militärer överallt i världen har en begränsad budget och "prioriteringar" när det kommer till operationer av den typ du beskriver.

Vidare följer man inte samma rutiner i en militär. Man systematiserar om militären efter en tid och detta gäller även Sverige.

Att Ryssland skulle prioritera ett land som Sverige, skulle bara betyda en sak, nämligen att Sverige sysslar med något som hotar Rysslands intressen.

Citat:
Jag tror att det finns minst en främmande undervattensfarkost i stockholms skärgård just nu.

Som jag tidigare nämnde har "undervattensfarkost" en definition och kan omfatta man saker än bara ubåtar.
Citera
2014-10-23, 15:01
Bannlyst
Putin har planerat attacken mot Sverige sedan lång tid tillbaka menar Ryske journalisten Vera Efron .
Efron som har träffat Putin och har vänner inom ledande underrättelseverksamhet berättar nu öppet om Rysslands planer mot Sverige.

Vera Efrons uppgifter bekräftas av säkerhetsexpert Joakin von Braun.
Putin erkänner inte ens Sverige som ett värdigt land pga bristande försvarsförmåga och därmed ett intressant land att visa sin makt över.

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=1553&PID=416
Citera
2014-10-23, 15:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Militärer överallt i världen har en begränsad budget och "prioriteringar" när det kommer till operationer av den typ du beskriver.

Vidare följer man inte samma rutiner i en militär. Man systematiserar om militären efter en tid och detta gäller även Sverige.

Att Ryssland skulle prioritera ett land som Sverige, skulle bara betyda en sak, nämligen att Sverige sysslar med något som hotar Rysslands intressen.

Som jag tidigare nämnde har "undervattensfarkost" en definition och kan omfatta man saker än bara ubåtar.

Absolut, jag håller med dig, och jag tror fortfarande att minst en undervattensfarkost opererar i Stockholms skärgård just nu, det tror även Försvarsmakten som gång efter annan har varit tydlig med att man misstänker att det pågår främmande undervattensverksamhet.
Citera
2014-10-23, 15:05
Medlem
Citat:

Du menar som att existera...? Det finns insatta personer som hävdar att Putin har samma planer som många av sina föregångare, Hitler mfl; alltså världsherravälde.
Citera
2014-10-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirakelspektakel
Putin har planerat attacken mot Sverige sedan lång tid tillbaka menar Ryske journalisten Vera Efron .
Efron som har träffat Putin och har vänner inom ledande underrättelseverksamhet berättar nu öppet om Rysslands planer mot Sverige.

Vera Efrons uppgifter bekräftas av säkerhetsexpert Joakin von Braun.
Putin erkänner inte ens Sverige som ett värdigt land pga bristande försvarsförmåga och därmed ett intressant land att visa sin makt över.

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=1553&PID=416

Det är ingen nyhet. USA har också utarbetat planer på att anfalla många länder. Dessa länder har strategiska centraler som planerar allt möjligt. Men aktualiteten och prioriteringen är en annan fråga.

Det du beskriver förklarar ingenting om att Ryssland är närvarande i närheten av Stockholm.
Citera
2014-10-23, 15:09
Medlem
Citat:
Absolut, jag håller med dig, och jag tror fortfarande att minst en undervattensfarkost opererar i Stockholms skärgård just nu, det tror även Försvarsmakten som gång efter annan har varit tydlig med att man misstänker att det pågår främmande undervattensverksamhet.

Observera att det är en underrättelseverksamhet som pågår, innebörden är att vi fortfarande inte vet hur hotet ser ut och hur det ska bekämpas.
Citera
2014-10-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Du menar som att existera...? Det finns insatta personer som hävdar att Putin har samma planer som många av sina föregångare, Hitler mfl; alltså världsherravälde.

Nej, vad jag menar är att Ryssland måste ha goda skäl för att kunna motivera sina aktioner i ett liknande fall som beskrivs i tråden.
Citera
2014-10-23, 15:18
Medlem
Citat:
Nej, vad jag menar är att Ryssland måste ha goda skäl för att kunna motivera sina aktioner i ett liknande fall som beskrivs i tråden.

Vadå "måste"...? Putin behöver inte motivera sina aktioner, han gör det han känner för precis som alla andra diktatorer. Ryssar är dessutom ett mycket speciellt folk som har en mycket speciell kultur. Det en ryss vill ha tar han, oberoende av vad andra tycker eller vad som tidigare är överenskommet. Det finns inget som kan liknas vid heder i samarbete med andra länder/kulturer.

Detta är givetvis en väldigt stor generalisering men det stämmer, jag har själv känt på det i yrkessammanhang och allt jag hört om andras erfarenheter stämmer med det jag upplevde.
Citera
2014-10-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Kan detta inte vara någon manöver från försvarsmakten för att få mer pengar?
Nej, men händer att militärer får mer uppmärksamhet genom media, genom att offentliggöra sina verksamheter på detta sätt. Detta kan också i sin tur leda till att människor fokuserar mer på militära behoven.
Citera
2014-10-23, 15:28
Medlem
fettjamenvissts avatar
Frågan har säkert avhandlats, men ponera att Sverige skulle hittat u-båten, hade de sänkt den då?
Vad för rimliga konsekvenser hade det fått? Upptrappning av kränkningarna från ryssen? Krig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in