2015-02-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av escape.
Dumpen har tydligen släppts och man kan söka på om man fanns med på pwnad.pw. hittade info på sh https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=538
Nu hänger jag inte riktigt med här. Är det alltså Researchgruppens "dump" som man kan söka på den där sidan? Så det fanns alltså en dump trots allt?
2015-02-09, 21:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Jag vet inte om det här nya Piscatus-hacket ger någon ny information. Kanske kan admin ta en titt och se ifall det är på plats med en varning om gammal läcka eller dylikt. Verkar inte särskilt troligt. Själv litade jag på Chloe's erbjudna tjänst att matcha mot hashade epostadresser och det verkade vara grönt.

Detta fanns tydligen hos Piscatus (+40000 rader).

Database: piscatus2014
Table: flashback
[2 columns]
+--------+--------------+
| Column | Type |
| email | varchar(255) |
| pnr | varchar(16) |
Det är ju värt att påpeka att inget av det där, mer än namnet på tabellen, betyder att det är kopplat till FB. Man har 40 000+ epostadresser som ska ha kopplats till personnummer (som givetvis inte finns nånstans hos FB) så det kan ju innehålla vad som helst. Jag har några gamla oanvända smurfar och deras epostadresser finns inte med. Tills jag ser något konkret som kan ha med FB att göra så är jag rätt övertygad om att det bara är varmluft.
2015-02-09, 21:41
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju värt att påpeka att inget av det där, mer än namnet på tabellen, betyder att det är kopplat till FB. Man har 40 000+ epostadresser som ska ha kopplats till personnummer (som givetvis inte finns nånstans hos FB) så det kan ju innehålla vad som helst. Jag har några gamla oanvända smurfar och deras epostadresser finns inte med. Tills jag ser något konkret som kan ha med FB att göra så är jag rätt övertygad om att det bara är varmluft.

Stämmer bra det. Det kan vara vad som helst. Något som får vissa användare att framstå som andra personer?
Det är som bekant inte särskilt svårt att förfalska data.
2015-02-09, 21:42
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Nu hänger jag inte riktigt med här. Är det alltså Researchgruppens "dump" som man kan söka på den där sidan? Så det fanns alltså en dump trots allt?

Ja en dump från Piscatus finns. Men tabellen nämnd flashback ser inte ut som en dump som skulle härstamma från Flashback utan ser mer som en tabell med ihopkrafsad info skapad av Piscatus själva. Info som dessutom tycks vara opålitlig:

(FB) Blev uppringd av R*chard Asch*erg, hur?

+40 000 epostadresser som alltså ska ha funnits registrerade på flashback 2012, enligt RG..
2015-02-09, 21:56
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Lite över 40.000.

Det ska fungera fint! Slänger den ur ett felmeddelande?

Innan var gränsen 5 sökningar per timme, nu är den 100

Är man paranoid ifall man inte tror på att datan som jämförs på din adress är krypterad?
2015-02-09, 22:15
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Lite över 40.000.

Det ska fungera fint! Slänger den ur ett felmeddelande?

Innan var gränsen 5 sökningar per timme, nu är den 100

Finns det något sätt för drabbade att kontrollera det tillhörande personnumret?

Har det gjorts någon analys av personnummer? Är de välformade?
Senast redigerad av hashflash 2015-02-09 kl. 22:17.
2015-02-09, 22:23
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Är man paranoid ifall man inte tror på att datan som jämförs på din adress är krypterad?
Nej, det tycker jag inte. Jag tänker som sagt inte sitta här och argumentera om varför ni ska lita på mig eller pwnad.pw, men jag har ansvar för den sidan(bevis) och vet att datan i vår stora databas är hashad(inte krypterad, det är skillnad på hashad och krypterad).

När en klient skickar data till oss så är den hashad, och den hashen jämförs med redan hashade e-postadresser. Men visst, jag har tillgång till (delar) av Flashbacks databas i klartext, behöver inte direkt logga vad folk söker på, det är rätt onödigt.

Man gör som man vill, jag vill bara göra det rätta. Jag vill inte publicera dumpen i klartext för antagligen kommer folk missbruka den.

Jag tycker du och alla andra gör rätt i att vara misstänksamma och paranoida, det är ni som överlever i slutändan.

Nåväl, jag har inte tid att besvara fler PM och inlägg en tid framåt då det bokstavligen rasar in. All info om pwnad.pw hittar ni här: https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=485 - allt jag har från TS i SH-tråden är 40.000 e-postadresser(över 10st verifierade) samt länkat personnummer(inklusive 4 sista). Det finns alltså ingen direkt koppling mellan epost<->konto om nu inte RG har den resterade infon.

Beklagar det som hänt alla Flashbackare, jag lider med alla som ska outas och att ni känner en oro. Jag förstår om ni är rädda eller paranoida om ni ligger risigt till.
2015-02-09, 22:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Finns det något sätt för drabbade att kontrollera det tillhörande personnumret?

Har det gjorts någon analys av personnummer? Är de välformade?

Vem har någonsin använt personnummer vid registrering?
F.ö. är personnummer en offentlig uppgift - kolla närmaste röstlängd så får ni se...

Nej, detta är fejk.
2015-02-09, 22:27
Medlem
salxars avatar
Citat:
Beklagar det som hänt alla Flashbackare, jag lider med alla som ska outas och att ni känner en oro. Jag förstår om ni är rädda eller paranoida om ni ligger risigt till.
Om du inte redan gjort det borde du slänga iväg ett PM till admin. Du har ju hela listan med användarna som outats, så det kan ju vara schysst om admin kunde skicka en varning till de drabbade. En uppmaning till att byta mejl eller något.

Ett förslag till din sida är att göra en funktion att om du knappar in ett användarnamn får du ett svar på om personen är med eller inte. Jag har bytt mejl så många gånger att jag inte kan kolla om jag är med eller inte.
2015-02-09, 22:29
Medlem
Harpys avatar
Kan någon admin bekräfta eller dementera huruvida fyrtiotusen användares information sedan flera år tillbaka skulle vara på drift? (enligt .Chloe)?
Varför just de 40 000? Varför inga andra?

Hela affären känns pseudo
Senast redigerad av Harpy 2015-02-09 kl. 22:39.
2015-02-09, 22:36
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Nej, det tycker jag inte. Jag tänker som sagt inte sitta här och argumentera om varför ni ska lita på mig eller pwnad.pw, men jag har ansvar för den sidan(bevis) och vet att datan i vår stora databas är hashad(inte krypterad, det är skillnad på hashad och krypterad).

När en klient skickar data till oss så är den hashad, och den hashen jämförs med redan hashade e-postadresser. Men visst, jag har tillgång till (delar) av Flashbacks databas i klartext, behöver inte direkt logga vad folk söker på, det är rätt onödigt.

Man gör som man vill, jag vill bara göra det rätta. Jag vill inte publicera dumpen i klartext för antagligen kommer folk missbruka den.

Jag tycker du och alla andra gör rätt i att vara misstänksamma och paranoida, det är ni som överlever i slutändan.

Nåväl, jag har inte tid att besvara fler PM och inlägg en tid framåt då det bokstavligen rasar in. All info om pwnad.pw hittar ni här: https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=485 - allt jag har från TS i SH-tråden är 40.000 e-postadresser(över 10st verifierade) samt länkat personnummer(inklusive 4 sista). Det finns alltså ingen direkt koppling mellan epost<->konto om nu inte RG har den resterade infon.

Men vi vet aldrig definitivt. Nåja, jag förstår vad du menar.
När detta tidigare var aktuellt så bad admin för flashback öppet om en dump från researchgruppen för att påvisa legitimiteten i datan - inget redovisades.

Varför ska någon tro dig att det verkligen finns information om användare? Aftonbladet hade bara en auditorisk & visuellt förvrängd video.

Är det inte dags att någon slänger fram lite bevisvärde innan vi vanliga flashbackanvändare börjar hämma våra innersta tankar i text? Fast du kanske spelar för andra laget?
Senast redigerad av Harpy 2015-02-09 kl. 22:43.
2015-02-09, 23:00
Medlem
Vad jag märker på swehack --> pwnad.pw så kan man söka efter mailadress, om den finns med. Men jag har haft äldre konton tidigare som jag inte kommer ihåg vilken mailadress som kanske kan relateras till mig. Så med andra ord kan jag inte se om jag finns med där eller inte. Att släppa dumpen online kanske inte är så bra heller, ett dilemma...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in