2015-02-13, 20:01
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Absolut inte. Å andra sidan nekar jag inte till att något har hänt heller.
Politikersvar klarar jag mig utan.

Och jag måste säga detta: Kör för fan på. Posta vad ni vill, lev vidare, ignorera Aftonbladet.
Att överge skeppet är bara den feges väg. RG har skjutit från höften och fått träff, och tyvärr har några användare inte pallat det utan lagt korten på bordet.

Jag hänger mig inte i någon nätverkskabel, och jag hänger inte admin heller. Men visst vore det intressant med en uppdatering från någon av dem?
Admin betvivlade uppgifterna i september eftersom RG inte publicerat bevis på "flera dagar". Då var flera dagar lång tid.
Nu har det gått flera dagar då användare vill ha kommentar från honom. Men den uteblir i vanlig ordning.

Det är snarare researchgruppen som borde påvisa sin information. En negativ bevisbörda resulterar i det vi pysslar med just nu, och jag är ganska bråksjuk.
2015-02-13, 20:02
Medlem
Schweizergardes avatar
Att admins inte gör något utan i ett halvår har sagt "vi tror inte något har hänt" och inte förrän igår äntligen patchade ett av de säkerhetshål som Chloe informerade om i September, talar mest för att kompetensen att förhindra läckor aldrig har funnits här.

Proaktiva och seriösa sajttekniker är ute i förväg och tar säkerhetsfrågor på allvar direkt när de uppdagas. Att man sitter och är så övertygad om sin egen förmåga är snarare ett tecken på att man inte har en minsta koll på någonting överhuvudtaget.
2015-02-13, 20:03
Medlem
nollkontrolls avatar
Citat:
Det fetade.
Ja, de har åtminstone en liten del av användarinfon. Och ja, de var uppenbarligen kalla nog att efterforska och söka på några intressanta exempel.

Bevisen har kommit.

Vi är nog många som iaf vill ha någon form av kommentar nu, men...
admin är tyst.
admin2 inaktiv.
admin3 inaktiv.
admin4 tyst.
admin5 tyst.
Tekniker tyst.

Har tanken inte föresvävat admin om att forumet faktiskt kan vara hackat?
"Det var som fan" duger som kommentar. Det räcker åtminstone för mig.

Vad vill du komma fram till?
Vi får ju se vad RG har för information först... vill dom inte lägga fram bevis så fine...
Förmodligen vill dom skapa en splittring här på flashback... någon form utav misstroende/missnöje hos användarna på forumet så att en stor skala slutar skriva här... dom skjuter från höften helt enkelt...
Bättre om admin tiger ihjäl dom, verkar som att AB skriver massa annat skit just nu för att få en reaktion från någon admin eller liknande...
2015-02-13, 20:12
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Har du slagit skallen i eller? Jag postade detta för typ tio minuter sedan.

Likväl så finns det ett adminuttalande fem centimeter ovanför textrutan när du skriver ett inlägg i den här tråden. Det finns inga bevis på att databasen är har fallit i orätta händer. Att RG lyckats snoka rätt på några användares IRL-identitet är bevisat, men inget mer.

Alla äpplen är runda, det betyder inte att allt som är runt är äpplen. Man ska vara försiktig med att övertolka information.
2015-02-13, 20:17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det fetade.
Ja, de har åtminstone en liten del av användarinfon. Och ja, de var uppenbarligen kalla nog att efterforska och söka på några intressanta exempel.

Bevisen har kommit.

Vi är nog många som iaf vill ha någon form av kommentar nu, men...
admin är tyst.
admin2 inaktiv.
admin3 inaktiv.
admin4 tyst.
admin5 tyst.
Tekniker tyst.

Har tanken inte föresvävat admin om att forumet faktiskt kan vara hackat?
"Det var som fan" duger som kommentar. Det räcker åtminstone för mig.
Det är ju inte helt enkelt det där.

Ponera att jag påstår att jag har de där nakenbilderna på dig och din flickvän du vet. Hur ska du då kunna bevisa att jag har dem eller inte har dem? Det enda du lär svara är "Jag vet inte om du har dem, men det verkar inte så.". Om den som påstår detta dessutom vägrar bevisa någonting utan bara sitter och räcker ut tungan så blir det definitivt inte enkelt att säga bu eller bä. Vad man än säger så måste man ju då vara helt säker på sin sak, och med det utgångsläget är det inte enkelt.

Jag har förresten de där nakenbilderna på dig och din flickvän, vad har du att säga om det?
2015-02-13, 20:27
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inte helt enkelt det där.

Ponera att jag påstår att jag har de där nakenbilderna på dig och din flickvän du vet. Hur ska du då kunna bevisa att jag har dem eller inte har dem? Det enda du lär svara är "Jag vet inte om du har dem, men det verkar inte så.". Om den som påstår detta dessutom vägrar bevisa någonting utan bara sitter och räcker ut tungan så blir det definitivt inte enkelt att säga bu eller bä. Vad man än säger så måste man ju då vara helt säker på sin sak, och med det utgångsläget är det inte enkelt.

Jag har förresten de där nakenbilderna på dig och din flickvän, vad har du att säga om det?
Helt korrekt, det är inte enkelt. Men någonstans kommer uppgifterna ifrån och sunt förnuft säger att det ligger något i att de har viss tillgång till användaruppgifter. Tycker inte du det?
Under tiden gömmer sig admin och det späder på frustrationen hos användarna. Right?

Det är mycket möjligt att admins och teknikerna gör vad de kan just i detta nu. De kanske kommer med ett fullt tillfredsställande svar -men än så länge är det tyst. Väldigt tyst.
2015-02-13, 20:28
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Haha, jag är själv ingen foliehatt. Det där är ett av de få fora här som jag helt brukar undvika

Själv saknar jag den tekniska kompetensen att avgöra äktheten hos databasdumpen. Känner en annan dataexpert, och i det fallet vet jag hans riktiga identitet. Kunde ju be honom kolla. Dock är det uppenbart att Chloë nog t.o.m. är lite duktigare än han eller att de åtminstone är jämbördiga, och jag vet att båda är mycket duktiga. Om Chloë är på fiendens sida så är det den skickligaste som de någonsin har haft. Omöjligt är det inte, men i just detta fall skulle jag faktiskt vilja se bevis. Tills vidare utgår jag ifrån att Chloë är på vår sida.

Sedan delar Chloë och jag vissa åsikter. Riktigt "näthat" är fel, men termen är redan så urvattnad att jag sätter den inom citationstecken. "Riktigt näthat" är ungefär att mobba/stalka en helt oskyldig ej offentlig person genom nätet. Det är inte "riktigt näthat" att påstå att Sveriges inavandringspolitik är idioti och att uttrycka detta med mycket starka invektiv. Det är inte riktigt näthat att kalla politiker x för ett svin och en idiot. Pallar man inte att kallas så ska man inte vara politiker.

Chloë är väl lite mer hyfsad i sitt språkbruk och har en någon vidare definition än vad jag har, men i stora drag tycker vi samma sak i den frågan.

Hur menar du att man skulle kunna avgöra "äktheten" hos dumpen? Det blir aldrig riktigt korrekt rätt som du tidigare påpekat.
Många fler än jag ser möjligheten att manipulera datan som finns, och att samtidigt tro att sekundärkällan eventuellt skulle ha tagit bort flashbackanvändarna från den är otroligt naivt. Etik och moral är fina ord som man använder ifall man har något att vinna på det.
Man hade i teorin önskat en koppling till användarnamn innan man misstänker en läcka från flashback.
Senast redigerad av Harpy 2015-02-13 kl. 20:30.
2015-02-13, 20:38
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Admin betvivlade uppgifterna i september eftersom RG inte publicerat bevis på "flera dagar". Då var flera dagar lång tid.
Nu har det gått flera dagar då användare vill ha kommentar från honom. Men den uteblir i vanlig ordning.
Citat:
Har du slagit skallen i eller? Jag postade detta för typ tio minuter sedan.
Citat:
Helt korrekt, det är inte enkelt. Men någonstans kommer uppgifterna ifrån och sunt förnuft säger att det ligger något i att de har viss tillgång till användaruppgifter. Tycker inte du det?
Under tiden gömmer sig admin och det späder på frustrationen hos användarna. Right?

Det är mycket möjligt att admins och teknikerna gör vad de kan just i detta nu. De kanske kommer med ett fullt tillfredsställande svar -men än så länge är det tyst. Väldigt tyst.
Ta det lugnt, slå inte in skallen.

Utöver admin-uttalandet i september och det meddelande du kan läsa överst när du skriver inlägg här så fick du en kommentar för tre dagar sedan --> (FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas

Räkna inte med att admins hänger i dessa trådar hela tiden och håller användare i handen. Så skulle forumet inte kunna rulla år efter år. Sök efter din info istället för att tjata om den.
Senast redigerad av Schlesien 2015-02-13 kl. 20:40.
2015-02-13, 20:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Räkna inte med att admins hänger i dessa trådar hela tiden och håller användare i handen. Så skulle forumet inte kunna rulla år efter år. Sök efter din info istället för att tjata om den.

Fast Flashback har varit huvudnyhet i Aftonbladet hela veckan. Inte konstigt att många är oroliga nu. Det som hänt denna vecka är ju något exceptionellt.
2015-02-13, 21:00
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast Flashback har varit huvudnyhet i Aftonbladet hela veckan. Inte konstigt att många är oroliga nu. Det som hänt denna vecka är ju något exceptionellt.
Vad finns det att vara orolig över? Detta är ett icke-problem och kommer bara slå tillbaka på Afrobladet förr eller senare.
2015-02-13, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Hur menar du att man skulle kunna avgöra "äktheten" hos dumpen? Det blir aldrig riktigt korrekt rätt som du tidigare påpekat.
Många fler än jag ser möjligheten att manipulera datan som finns, och att samtidigt tro att sekundärkällan eventuellt skulle ha tagit bort flashbackanvändarna från den är otroligt naivt. Etik och moral är fina ord som man använder ifall man har något att vinna på det.
Man hade i teorin önskat en koppling till användarnamn innan man misstänker en läcka från flashback.

Det stämmer, nu när jag tänker efter. Äktheten går inte att fastställa säkert i vilket fall.

Vad jag kan se är att flera personer som uppenbarligen är medlemmar här själva säger att de är med i dumpen. När jag går igenom mailadresserna ser jag väldigt specifika sådana som med ungefär 99% sannolikhet tillhör ett nick som är likt eller identiskt med mailadressen, t.ex. "användare@hotmail.com" motsvarar rimligtvis nicket "användare" på Flashback.

Däremot saknas verifiering av att flertalet som står med verkligen är medlemmar. Chloë har nu själv sagt att användarnamn aldrig stod med ursprungligen i det som postades på Swehack och att det inte är ändrat utan att personnummer och mailadresser stod i den ordningen från början.

Då är det ju möjligt att dumpen är en stor fejk, antingen av RG själva för att skrämmas eller av någon av deras motståndare för att röra om i getingboet.

Däremot skulle jag vilja se någon bevisa att Chloës pwnad-tjänst är en "honeypot". Det är klart att står man inte med där innan och den reggar en, så står man i framtiden med där, men dels behöver ju det inte vara fallet och dels behöver det ju inte ha ett ont syfte. Chloë kan ju samla in grejer bara för att bevisa att hon (skriver "hon" då namnet faktiskt är ett kvinnonamn och jag egentligen är ointresserad av könet, bara personen bakom nicket är juste) kan. Hon har ju redan tagit sig in lite här och var genom säkerhetshål på Flashback och varit öppen med det. Däremot har teknikerna här varit långsamma med att täppa till hålen.

Så på tal om att bevisföring bör vara positiv: ni som misstänkliggör Chloë borde själva komma med bevis i så fall.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-02-13 kl. 21:05.
2015-02-13, 21:25
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Helt korrekt, det är inte enkelt. Men någonstans kommer uppgifterna ifrån och sunt förnuft säger att det ligger något i att de har viss tillgång till användaruppgifter. Tycker inte du det? Under tiden gömmer sig admin och det späder på frustrationen hos användarna. Right?

Det är ett ständigt tjat från många i trådarna om att admin ska gå ut och uttala sig, men det har han ju redan gjort under de här dagarna som AB-uthängningen pågått - med att man inte kan se att det gjorts något som helst intrång, men att man naturligtvis heller aldrig kan veta något sådant med 100% säkerhet förrän det först bevisats från den som utfört det påstådda intrånget. Säger någon "jag gjorde inbrott i ditt hus när du var på jobbet" så kan du aldrig veta om det skett eller inte såvida du inte ser några tecken på att de varit där när du kommer hem, eller att de kan uppvisa något föremål de stulit etc. Annars är det bara dödläge tills bevis framkommer.

Så vad exakt är det folk vill att admin ska gå ut och säga egentligen? Bara upprepa samma sak en gång till?

Däremot talar ju nästan allt för att AB absolut inte haft tillgång till någon samlad databas över användare kopplad till deras riktiga identiter för då hade de nog hängt ut ganska många fler än läkaren, juristen och en miljöpartist som inte ens är någon miljöpartist längre. Och även om de inte hade hängt ut några fler på personnivå så kan vi nog lita på, med Aftonbladets sensationsjournalistik, att det åtminstone hade stått något i artiklarna om att man "identifierat 20 politiker och 10 poliser" eller liknande. AB är inte en tidning som på något sätt sparar på krutet om man sitter på något saftigt att avslöja, tvärtom har man ju som vana att blåsa upp minsta fjäder till en hel hönsgård.

Det enda jag sett hittills av den här lilla vattenglasstormen är att man lyckats pyssla ihop 4-5 st IRL-identiteter på Flashbackare och just inget mer, och att döma av artiklarna de senaste två dagarna så verkar det ju inte vara några fler avslöjanden på gång heller av den sorten så jag förstår inte alls varför folk tycker att det finns saker som "tyder" på att databasen skulle vara ute på vift. Det mesta vi sett hittills tyder väl snarare på motsatsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in