2015-11-07, 01:18
Medlem
Produkt: Epok Melon
Finns som: Portion
Smakar: Ganska svagt jämfört med mint smaken, både nikotin och smakmässigt. När det väl börjar rinna kommer en söt smak av melon som får mig att ha inne prillan några minuter extra i jämfört med "vanligt" snus. Luktar väldigt fräscht också.
Betyg: 3,5/5
Pris: Har för mig att dosan låg på 35-40 spänn.

Overall en helt ok varieringssnus.
Citera
2015-11-08, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Produkt: Epok Melon
Smakar: Ganska svagt jämfört med mint smaken, både nikotin och smakmässigt. När det väl börjar rinna kommer en söt smak av melon som får mig att ha inne prillan några minuter extra i jämfört med "vanligt" snus. Luktar väldigt fräscht också.
Betyg: 3,5/5
Pris: Har för mig att dosan låg på 35-40 spänn.

Overall en helt ok varieringssnus.

Den funkar helt okej.
Citera
2015-11-08, 21:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det bästa snus jag vet är "Havanna" från Juan Flores snus och cigarrfabrik.
Snuset är finskuret istället för malet och således enormt svårbakat, men ojojoj, vilken smak!
Dessutom sitter prillan extremt bra när man väl lyckats pilla ihop den. Jag har den mycket längre än andra snussorter innan den tappar formen för mycket.

Tobakssmaken är mörk och stark, men inte alltför salt. Som namnet antyder ingår en hel del cigarrlöv i receptet och enligt min åsikt passar detta extremt bra i snus.
Precis som i tillverkarens övriga sorter är nikotinstyrkan hög, men inte på något sätt överdriven. Här handlar det inte om tillsatser och hokus pokus, utan det är helt enkelt kvalitet på löven som används.
Inga bismaker av ammoniak eller andra tillsatser utan bara ren, hög tobakssmak. Fingrarna doftar underbart efter ett bak, den där mörksöta cigarrdoften.

Närmaste jämförelsen måste bli Grovsnus, även om det luktar/smakar mer som General när man vant sig vid Havanna.
Ett tips för den som vill prova Havanna men avskräcks av hur svårbakat det är, är emellertid att blanda ut Havanna med 20-30% Grovsnus som "bindmedel".

Precis som tillverkarens andra sorter är Havanna inte malet, pastöriserat och därefter åter smaksatt medelst tobakssmak. Istället skär man tobaken fint, och låter den sedan fermentera en tid, vilket lyfter fram lövens naturliga smaker.
Ett ordentligt snus tillverkat enligt den gamla goda tidens metoder helt enkelt.

Nackdelen är att det endast finns att köpa en gång om året på Lisebergs julmarknad. Dock är det tillräckligt bra för att till och med jag som slutat snusa unnar mig några dosor till jul och nyår!

Betyget blir 5/5 grova arbetarnävar.

Även deras sort "Göteborgs Blandning" rekommenderas starkt, och även om jag gillar smaken av "Havanna" ännu bättre når även detta upp till 5/5. Dessutom är det finare skuret och således inte lika infernaliskt svårbakat.
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-08 kl. 21:09.
Citera
2015-11-09, 22:28
Medlem
trips666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Nån som har LD portion som favorit också? Fett bra snus, håller fortfarande!

LD vit är favoriten. Välfyllda påsar, billigt och smakar bra med
Citera
2015-11-15, 13:52
Medlem
Produkt: Byron Portion
Finns som: Portion, lös?
Smakar: Lite pepprig tobak så väldigt god för oss som gillar lite stark smak
Betyg: 4/5
Pris: 43kr på min turk kiosk

Produkt: Epok melon
Smakar: Honungsmelon.
Betyg: 2/5 Rinner knappt något så man får slänga runt den i munnen ett par gånger.
Pris: 35kr
Citera
2015-11-19, 11:54
Medlem
Nu går jag lite Off Topic här men jag har en fråga: Hur ska snusmärket Probe Whiskey uttalas? Förr i tiden när snuset var mer populärt så hörde jag det ofta uttalas antingen Probé eller med ett engelsk uttal, så vad är egentligen rätt? Känner mig alltid lika dum när jag ska köpa snuset, "öh jag vill ha sånt dära whiskey-snus" brukar jag säja med en något osäker röst.
Citera
2015-11-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Nu går jag lite Off Topic här men jag har en fråga: Hur ska snusmärket Probe Whiskey uttalas? Förr i tiden när snuset var mer populärt så hörde jag det ofta uttalas antingen Probé eller med ett engelsk uttal, så vad är egentligen rätt? Känner mig alltid lika dum när jag ska köpa snuset, "öh jag vill ha sånt dära whiskey-snus" brukar jag säja med en något osäker röst.

Jag brukar säga Proob. Jag vet inte om det är rätt, men jag har fått vad jag har frågat efter.
Citera
2015-11-19, 15:50
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyttow
Produkt: Byron Portion
Finns som: Portion, lös?
Smakar: Lite pepprig tobak så väldigt god för oss som gillar lite stark smak
Betyg: 4/5
Pris: 43kr på min turk kiosk

Produkt: Epok melon
Smakar: Honungsmelon.
Betyg: 2/5 Rinner knappt något så man får slänga runt den i munnen ett par gånger.
Pris: 35kr
Poängen med Epok är väl att den inte ska rinna?
Citera
2015-11-22, 18:13
Medlem
General G.3 extra strong vit.

god smak. smakar som en blandning av general vit och general XR vit.

prillan är slim så jag tycker den ligger fint under läppen och väger 0.9g

den här snusen har krut i sig, 1.8% nikotin vilket gör den underbar!

smak 4.5/5
pris, 39kr helt ok!

overall en jävligt najs snus!
Citera
2015-11-29, 02:09
Medlem
Frodo64s avatar
LD Original LÖS.

God smak. Smakar ( bär? ) eller te. Ganska stark smak om man jämför med andra märken.
Den får en 4:a utav mig, funkar perfekt som vardagssnus.
Kommer inte ihåg vad den kostade men det var inte alltför dyrt.
Citera
2015-11-30, 22:41
Medlem
Gotlands Julesnus 2015

Dosan: tycker den är trevlig, ger en julkänsla. Locket är för litet.

Lukten: Bästa jag har varit med om. T.o.m folk som brukar avsky snuslukt har sagt att denna faktiskt luktar gott.

Smak: Smakar...jul. Brukar inte gilla white large (vilket jag tror att detta är?) men denna var fanemig god. Pepparkaka, glögg och diverse julkryddor.

5/5
Citera
2015-11-30, 23:21
Medlem
Nån som smakat skruf stark white? Är ju ekologiskt snus, borde dä inte det bli så snusis som det kan bli samt minimera eventuella hälsorisker? Har själv smakat skruf "vanlig" white och det kändes som en bläckfisk under läppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in