2013-01-09, 19:05
Medlem
Akkadians avatar
Sort: Phantom White Portion
Typ: White
Pris: 89:- för en halv stock
Smak: 17-18 kronor dosan
Helhet: Ett mycket bra budgetsnus, fyller ut läppen och avger inte för mycket smak, eftersom denna typ av lågprissnus tenderar till att smaka skit. Phantom smakar dock inte så äckligt som jag förväntat mig. En klassisk snussmak utan några krussiduller. Nästa gång ska jag dock testa Phantom Brown Portion som för att se om V2 Tobacco's vanliga portioner håller samma klass.
Betyg: 4/5. Anledningen till att den får ett så högt betyg är för att det var billigt och att den mer än väl går att snusa när ekonomin är dålig.
Citera
2013-01-15, 18:44
Medlem
Krexuss avatar
Produkt: General Portion
Finns som: Lös, portion, white portion etc etc
Smakar: General? Hallå, såhär minns inte jag att General smakade för ett par år sedan, vad har hänt med General? nu smakar det bara allmänt ja jag vet inte.... unket. Vars har den gamla goda Generalen tagit vägen? General som alltid har haft sin alldeles egna peppriga citrus karaktär.
Betyg: 1
Pris: 49:- Statoil
Citera
2013-01-19, 03:53
Medlem
ucklumarbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Produkt: General Portion
Finns som: Lös, portion, white portion etc etc
Smakar: General? Hallå, såhär minns inte jag att General smakade för ett par år sedan, vad har hänt med General? nu smakar det bara allmänt ja jag vet inte.... unket. Vars har den gamla goda Generalen tagit vägen? General som alltid har haft sin alldeles egna peppriga citrus karaktär.
Pris: 49:- Statoil

Kan hålla med dig om att något har ändrats i smaksättningen av General nu för tiden. Har funderat på att ta kontakt med Swedish Match och fråga vad det är frågan om. Det är något i kryddningen som har ändrat karaktären. Dock är jag inte säker på om jag kan hålla med dig om att det är just citrussmaken som försvunnit för visst luktar och smakar det fortfarande bergamott.
Är det några fler som har lagt märke till smakförändringar på General eller för den delen andra snussorter?
Citera
2013-01-19, 04:14
Medlem
ucklumarbogas avatar
Här kommer en snus eller amerikansk dip som det säkert klassas till att recenseras. Kom över en dosa Copenhagen Pouches, dvs. portionssnus från USA. Som några säkert redan vet så ska det snusas i underläppen och inte överläppen men det är vilket som. Enda problemet är att påsarna är gigantiska om man jämför med en svensk prilla. Två eller nästan tre gånger större, vilket gör att den passar bättre i underläppen om man inte har en redan väl insnusad överläpp.

Produkt: Copenhagen Pouches (antagligen portionerad long cut)
Finns som: portion.
Smakar: En svag sötma och smakar ungefär som piptobaken Hamiltons blandning. Den rinner rejält och det är antagligen meningen att man ska spotta men vikingen i mig som snusat en del svenskt snus gjorde att jag bara svalde allt. Ganska olämpligt att behöva spotta när man är inomhus och bland folk också.
Betyg: På en skala från 1-5 så får den en stark 3:a.
Pris: 4 USD.

En kort notis:
Har hört att det är just sån här tobak man ska pröva om man vill ha mersmak av hur tobaken smakade förr. Tidigare så jäste man tobaken i Sverige, precis som man gör i dagens USA med tuggtobak och dip. Men idag så pastöriserar man det svenska snuset för att få bort skadliga ämnen som till exempel är cancerframkallande. Så om man vill smaka på hur gammgubbarna snusade så är det här ett alternativ att få en tillstymmelse.
Citera
2013-01-19, 18:05
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucklumarboga
Här kommer en snus eller amerikansk dip som det säkert klassas till att recenseras. Kom över en dosa Copenhagen Pouches, dvs. portionssnus från USA. Som några säkert redan vet så ska det snusas i underläppen och inte överläppen men det är vilket som. Enda problemet är att påsarna är gigantiska om man jämför med en svensk prilla. Två eller nästan tre gånger större, vilket gör att den passar bättre i underläppen om man inte har en redan väl insnusad överläpp.

Produkt: Copenhagen Pouches (antagligen portionerad long cut)
Finns som: portion.
Smakar: En svag sötma och smakar ungefär som piptobaken Hamiltons blandning. Den rinner rejält och det är antagligen meningen att man ska spotta men vikingen i mig som snusat en del svenskt snus gjorde att jag bara svalde allt. Ganska olämpligt att behöva spotta när man är inomhus och bland folk också.
Betyg: På en skala från 1-5 så får den en stark 3:a.
Pris: 4 USD.

En kort notis:
Har hört att det är just sån här tobak man ska pröva om man vill ha mersmak av hur tobaken smakade förr. Tidigare så jäste man tobaken i Sverige, precis som man gör i dagens USA med tuggtobak och dip. Men idag så pastöriserar man det svenska snuset för att få bort skadliga ämnen som till exempel är cancerframkallande. Så om man vill smaka på hur gammgubbarna snusade så är det här ett alternativ att få en tillstymmelse.

Intressant, någon som vet om det går att få tag på i Sverige?
Citera
2013-01-19, 23:40
Medlem
ucklumarbogas avatar
Citat:
Intressant, någon som vet om det går att få tag på i Sverige?

Startade faktiskt en egen tråd om frågan om det går att få tag på i Sverige. Insåg snabbt efter en sökning på FB att det redan fanns trådar som behandlade ämnet. Men en sak kan jag säga säkert efter att själv ha sökt med ljus och lykta efter amerikansk dip: det är väldigt svårt att hitta. Några hemsidor där du kan köpa online är int.northerner.com/ http://www.snusbutiken.se/ och http://eu.swedish-snus.com/.
Gemensamt så verkar det vara Northerner som står bakom samtliga hemsidor. Urvalet vad de har "in stock" och "out of stock" varierar dock från de olika hemsidorna. Tråkigt nog så verkar amerikansk dip väldigt ofta vara "out of stock". Det är kort sagt inte så populärt.
Citera
2013-01-20, 20:35
Medlem
Wosps avatar
Produkt: Granit White
Finns som: Lös, portion, white portion
Smakar: Lite citron och någon annan smak som jag inte riktigt kan placera. I helhet ett mycket gott snus.
Luktar: Inte gott, något i en blandning av snus och en rutten gammal disktrasa.
Betyg: 4/5
Pris: 32:- på Willys

Tycker att detta är ett riktigt gott snus som jag har snusat 3 dosor i sträck nu plus 2 eller 3 vid tidigare tillfälle. Tycker att detta helt klart är ett underskattat snus, ser nästan aldrig någon snusa de trots att det är väldigt gott och bra mycket billigare en general eller liknande.
19.2 gram i varje dosa vs 21.6 i typ general, men trots det så känner jag inte av att prillorna skulle vara mindre. Själv kommer jag nog börja snusa detta lite mera med tanke på att man ändå sparar en del i jämförelse med General.
Citera
2013-01-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Produkt: Granit White
Finns som: Lös, portion, white portion
Smakar: Lite citron och någon annan smak som jag inte riktigt kan placera. I helhet ett mycket gott snus.
Luktar: Inte gott, något i en blandning av snus och en rutten gammal disktrasa.
Betyg: 4/5
Pris: 32:- på Willys

Tycker att detta är ett riktigt gott snus som jag har snusat 3 dosor i sträck nu plus 2 eller 3 vid tidigare tillfälle. Tycker att detta helt klart är ett underskattat snus, ser nästan aldrig någon snusa de trots att det är väldigt gott och bra mycket billigare en general eller liknande.
19.2 gram i varje dosa vs 21.6 i typ general, men trots det så känner jag inte av att prillorna skulle vara mindre. Själv kommer jag nog börja snusa detta lite mera med tanke på att man ändå sparar en del i jämförelse med General.

+1 för Granit White

Det är superb! Har inte snusat särskilt länge, men testat flertals olika märken och denna fastnade jag verkligen för. Vit portion dvs. Nackdelen är att så fort den inte är i kylen blir den snuuustorr
Senast redigerad av KmemP 2013-01-21 kl. 00:43.
Citera
2013-01-23, 19:52
Medlem
bunjackens avatar
Produkt: Phantom blue original
Finns som: Lös och portion samt white
Smakar: inte mycket direkt något svag vet inte stoppade precis in en men känns som den smakar enbär något söt smakar mer efter några minuter känns som min stock kommer ta slut fort har andra snus så länge.
Betyg: bottenbetyg kan jag inte ge pga priset och smaken men inte heller den bästa snusen jag smakat 3-4 skulle jag ge rekommenderas testas
Pris: 190 kr stocken eller 23 kr dosan

ett bra snus för den mer ovane kommer troligen själv köra mer dubbel av den och då blir andra sorter billigare 18 g per dosa räknade portionerna i min dosa och kom fram till att de var 21 eller 22 inte 20 som är normen för en 18 g dosa men det kanske variera tyckte portionen såg aningen små ut men kaliber som de skulle ha 220 kr stocken smakar något mer kanske men inte mycket

övrigt små dosor bjudlock finns rätt snygg dosa

vi får se om jag ändrar betyg på den sen

tänker testa andra Phantom och offroad produkter och se om de är bättre

mitt råd till alla är att testa phantom och offroad snusen de är billiga så kan ni bilda er en uppfattning om det kanske ni hittar ert favoritssnus
Citera
2013-01-23, 22:24
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Produkt: Phantom blue original
Finns som: Lös och portion samt white
Smakar: inte mycket direkt något svag vet inte stoppade precis in en men känns som den smakar enbär något söt smakar mer efter några minuter känns som min stock kommer ta slut fort har andra snus så länge.
Betyg: bottenbetyg kan jag inte ge pga priset och smaken men inte heller den bästa snusen jag smakat 3-4 skulle jag ge rekommenderas testas
Pris: 190 kr stocken eller 23 kr dosan

ett bra snus för den mer ovane kommer troligen själv köra mer dubbel av den och då blir andra sorter billigare 18 g per dosa räknade portionerna i min dosa och kom fram till att de var 21 eller 22 inte 20 som är normen för en 18 g dosa men det kanske variera tyckte portionen såg aningen små ut men kaliber som de skulle ha 220 kr stocken smakar något mer kanske men inte mycket

övrigt små dosor bjudlock finns rätt snygg dosa

vi får se om jag ändrar betyg på den sen

tänker testa andra Phantom och offroad produkter och se om de är bättre

mitt råd till alla är att testa phantom och offroad snusen de är billiga så kan ni bilda er en uppfattning om det kanske ni hittar ert favoritssnus

har upptäckt att den andra prillan smakar saltare och lite mer smak smakar fortfarande gott faktiskt hur det nu kan komma sig kanske varierande kvalite och smak men ett riktigt klipp för 190 kr
Citera
2013-01-24, 12:10
Medlem
buIIs avatar
Produkt: Taboca Original Portion

Finns som: portion (testade), white portion, white portion extra strong

Smakar: Första snusen i dosan smakade inte speciellt mycket, dock kände jag någon konstig smak i bakgrunden. Efter 3-4st så smakar snusarna mer och mer äckligt, får mig att tänka på kemikalier i smaken. Jag har aldrig slängt snus förut, men det här var oanvändbart. Riktigt illa.

Pris: 179kr/stock på Snus2.se
Citera
2013-01-25, 22:08
Medlem
KUSEs avatar
Testade en dosa Smålands portion häromdagen och det var verkligen ingen höjdare. Vet inte hur man ska beskriva smaken men den påminde lite om det där smaksatta fjortissnuset som jag testade för många år sedan, GBG Rapé tror jag det var. (Det är iaf namnet som kommer upp i huvudet varje gång jag testar något vidrigt snus.)

Kuddarna var av minimal storlek och den syntetiska smaken fick mig att må illa. Det enda positiva var priset, 20kr. Dock är det inte prisvärt om man jämför med andra lågprissnuser eftersom att Smålands portion innehöll så lite som 15g, om jag minns rätt. Det är verkligen i det snålaste laget.

Skulle inte rekommendera detta snuset, och jag kommer nog aldrig köpa det igen. Anledningen att jag testade en dosa var att jag f.t bara hade en tjuga på mig och behövde snus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in