Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-01, 20:56
  #1
Moderator
tobess avatar
Även om jag principiellt är emot listtrådar, så startar jag på förslag av LillBenet en tråd för att försöka sammanställa olika snussorter, smaker och tips.

Tanken är att man ska få information om nya snussorter och så att nybörjare kan få en liten uppfattning om vad olika saker smakar och hur de är utan att för den delen behöva gå igenom hela sortimentet.

För att göra det så lättöverskådligt som möjligt föreslår jag att vi följer en viss mall.

Produkt: Produktens namn.
Finns som: Lös eller portion.
Smakar: Skriv vad det smakar.
Betyg: På en skala från 1-5.
Pris: Eventuellt pris om man har uppgifter.

Sedan kan man lägga till eventuell info som man anser vara bra att veta angående produkten, till exempel om det är bra för nybörjare eller om det är något man borde vara uppmärksam på.

När (om) det kommer in tillräckligt med inlägg så klistrar jag tråden.

/Moderator
Citera
2005-09-01, 21:02
  #2
Medlem
Farbror Sallads avatar
Right, jag börjar.

Produkt: LD portionssnus

Finns som: portion, vet ej om det finns som lös.

Smakar: En relativt "ren tobakssmak", i alla fall om vi refererar till märken som Ettan, Grov och General.
Det finns dock ett uns av nånting som är lite friskare, kanske en liiiiiten gnutta lakrits, men det är svårt att avgöra om det härrör från tobaken eller är nån tillsats.
På det hela taget en angenäm smak, med balanserad och diskret karaktär.
I jämförelse med de ovanstånde märkena så ligger nog General närmast.

Betyg: 4 om vi ser till smaken; men 5 om vi också tar hänsyn till priset.

Pris: 15:- i snusautomat på ICA. Känner ej till priset över disk, men jag har hört att det är detsamma.

Edit: Ett snus som lämpar sig väl för oss som inte är så noga med vilken specifik smak man föredrar, sålänge det rör sig om icke direkt märkbart smaksatta snus.
Kvaliteten verkar vara densamma som hos alla Swedish Match's sorter.
Fuktigheten hos tobaken är precis lagom; aningens torrare än General, kanske åt Ettan till.
Nikotinhalten är svår att avgöra, men den ligger nog också nära de nämnda konkurrenterna.

På det hela taget en trevlig uppstickare, som nog kommer att finna många nya kunder, främst med tanke på priset, men den har ju också visat sig duga även på den rent kvalitetsmässiga fronten.
Citera
2005-09-01, 21:10
  #3
Medlem
porrets avatar
Produkt: Strong Cut
Finns som: Portion (vet inte om det finns som lös)
Smakar: Det har en väldigt konstig smak precis när man lagt in en påse, en smak som jag inte tror någon annan här kan beskriva. Smaken påminner liiite granna om Göteborgs Rapé, men bara till en början med. Jag personligen uppskattar inte smaken alls.
Betyg: 2 av 5
Pris: Jag köpte en dosa för 23kr på lokala tobakshandeln.

Övrig info: Det första som slog mig var att alla portionerna var stenhårda och väldigt platta, vilket jag inte alls uppskattar. och tydligen ska detta snuset vara ett utav dom "starkare" sorterna, men jag upplever te x Göteborgs Rapé eller General som starkare. Så Strong Cut verkar vara en väldigt överskattad snussort från deras sida. Detta är mina reflektioner över Strong Cut.


För övrigt ser jag fram emot en recension av det nya Prince-snuset som jag inte hunnit testa.
Citera
2005-09-02, 17:42
  #4
Moderator
tobess avatar
Produkt: Ettan
Finns som: Finns både lös och portion.
Smakar: Ren tobakssmak, dessutom rätt så torra portioner så det rinner inte så mycket.
Betyg: Av de snussorter jag har prövat vinner Ettan överlägset hittils, 5/5
Övrigt: Skulle klassa det som bra nybörjarsnus, ren smak, inte så starkt och det rinner inte allt för mycket..
Citera
2005-09-03, 10:03
  #5
Medlem
z0ltans avatar
Produkt: Grov Snus
Finns som: Lös och portion
Smakar: Ren tobakssmak, står till och med det på locket
Betyg: Lös: 5/5 Portion: 3/5
Övrigt: Grov snus är som namnet säger, grov kornigt. jag tycker att grov ligger väldigt bra under läppen och det är otroligt lätt att baka ihop en prilla. Jag tycker personligen det är det bästa snuset på marknaden eftersom det smakar neutralt och rinner lagom mycket.

Portion har jag bara smakat till och från men gillar smaken även fast jag aldrig gillat portin snus spec mycket. Jag ber gärna någon som snusar grov portion att skriva lite mer om portion delen eftersom jag inte är så erfaren av portion snus .
Citera
2005-09-03, 15:58
  #6
Medlem
SalmonOfKills avatar
Sorry om jag förstör tråden nu
(ta för all del bort inlägget om så skulle vara fallet), men undrar bara om nån skulle kunna recensera "Probe"?
Citera
2005-09-03, 16:19
  #7
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Sorry om jag förstör tråden nu
(ta för all del bort inlägget om så skulle vara fallet), men undrar bara om nån skulle kunna recensera "Probe"?
Javisst....Det kan jag väl...

Produkt: Probe...

Finns som: Lös och portion...

Smakar: Trevlig sötma, nästan åt russinhållet...Visserligen kryddad med whisky, men väntar man sig några större whiskysensationer så väntar man förgäves...Angenäm styrka och smak...Blir nästan en aning skinnflådd vid överkonsumtion (Ettankonnesör annars)...Man får väl säga att den är aningens åt det grövre hållet i konsistensen...Inte lika mycket som grov...Tänk General ungefär...

Betyg: Lös: 5/5 vid enstaka dosa...Skulle jag snusa detta ofta skulle det rendera en 2/5...På grund av sötheten...Portion: 3/5...Är en okej portion tycker jag...Vilket är rätt bra betyg eftersom jag annars skyr denna flicksnusperversion som pesten...Man får en rätt trevlig andedräkt av just portionen för övrigt...

Övrigt:Man fick en jefligt snygg snusnäsduk på köpet när mubben lanserades...
Citera
2005-09-03, 16:23
  #8
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Sorry om jag förstör tråden nu
(ta för all del bort inlägget om så skulle vara fallet), men undrar bara om nån skulle kunna recensera "Probe"?

Tycker man gott och väl kan be om recensioner på någon viss sort..
Citera
2005-09-03, 16:57
  #9
Medlem
Bopos avatar
Produkt: GrovSnus White Portion. Finns endast som portion
Smakar: Ren tobakssmak, står till och med det på locket
Betyg: Portion: 5/5
Pris: 21kr på videobutiken
Övrigt: Min favorit. Har för övrigt nästan alltid snusat general white men tycker att Grov white slår general white helt klart. Det rinner lite vilket tilltalar mig, samt neutral smak och ett praktiskt lock på ovansidan där man kan slänga sina använda prillor exempelvis under prov eller under förhållanden som man annars kanske hade svårt att slänga sin prilla.
Citera
2005-09-03, 17:32
  #10
Medlem
Produkt: Prince Original Portion
Finns som: Portion
Smakar: Påminner om General Portion, riktigt god smak dock fluffigare påsar som ligger bra innanför läpparna.
Betyg: 4/5
Pris: De två dosorna jag köpt har gått på 26 kr, går säkert att få dessa billigare. Vanligt snuspris.
Citera
2005-09-03, 18:22
  #11
Medlem
fleuretys avatar
Produkt: Choice Mumma
Finns som: Bara portion
Smakar: Kardemumma, Peppar
Betyg: 2
Pris: Tyvärr inte.

Tobaksfritt, men trots allt snus eftersom man snusar det...

Har inte testat det förr, men jag har länge misstänkt att jag är minst lika mycket beroende av att ha nånting under läppen som av nikotin så jag slog till och köpte en dosa.

Känslan är mycket lik, eftersom det är inbakat i likadana påsar som vanligt snus. Den klassiska svedan man är van vid finns där i viss mån. Klart torrare än vanligt snus.

Just nu tar jag typ varannan med och varannan utan tobak, så jag kan inte säga om jag klarar av att helt övergå till det. Känns som att det nog kan underlätta om man vill minska på nikotinintaget en aning i alla fall.
Citera
2005-09-04, 00:41
  #12
Medlem
Svanen89s avatar
Produkt: Lucky Strike
Finns som: Portion. Original & White.
Smakar: God blandning av General & Gustavus.
Betyg: 4/5
Pris: 28kr där jag köpte min.
Övrigt: Blev positivt överraskad, tyckte den var över min förväntan, helt OK med andra ord.
Dosan är riktigt snygg, men kan vara svår att öppna ibland.
Rekommeneras att testas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback