Citat:
Mja, krisen 1929 varade ju verkligen längre än den från 2007.Nej, jag pratar givetvis om krisen. Den pågår fortfarande även om den gått in i ett nytt skede. Var det inte du som orerade om hur länge krisen på 1930-talet varade? Eller har du ändrat dig och använder en ny definition?
Tillgångarna samlas i toppen av pyramiden och skulderna i botten. Det är vad som sker just nu. Den sista utplundringen blir en bail-in då folkets sparmedel och pensionskapital åker in i bankernas svarta hål. Revolt eller slaveri står valet emellan.
Nej, det är ditt tyckande som bevisligen INTE överensstämmer med det vi kan observera. "Too big to fail" är liksom Modus Operandi för statens syn på banksystemet. Begriper du inte att hela banksystemet är nästan bara luft? Bankerna lånar in och ut av varandra i huvudsak. Faller en bank så blir det en dominoeffekt om inte staten går in.
En halmgubbe från dig. Jag har självfallet aldrig påstått att bostadspriser går upp oavsett hur mycket som byggs. Notera förövrigt att jag talar om inflation som ett brett fenomen och inte bara KPI. Tillgångspriser som fastighetspriser reflekteras inte fullt ut i KPI.
Återigen visar du upp din efterblivenhet. En fri marknad är ju exakt det jag beskrev som vision. Men jag gjorde dig uppmärksam på att vi i princip redan har det när det gäller en mängd finansiella tjänster. Dock inte för skapandet av pengar som digitala skuldsedlar. Då krävs oktroj av staten. Och jag säger då att staten istället ska ha monopol på skapandet av pengar. Sedelmonopol var självklart förr i tiden.
Du kan betala din lunch i natura. Det blir inte riktiga pengar heller. Definitionen av riktiga pengar är att de helst ska ha ett intrinsikalt värde eller åtminstone vara utgivna av staten.
Tillgångarna samlas i toppen av pyramiden och skulderna i botten. Det är vad som sker just nu. Den sista utplundringen blir en bail-in då folkets sparmedel och pensionskapital åker in i bankernas svarta hål. Revolt eller slaveri står valet emellan.
Nej, det är ditt tyckande som bevisligen INTE överensstämmer med det vi kan observera. "Too big to fail" är liksom Modus Operandi för statens syn på banksystemet. Begriper du inte att hela banksystemet är nästan bara luft? Bankerna lånar in och ut av varandra i huvudsak. Faller en bank så blir det en dominoeffekt om inte staten går in.
En halmgubbe från dig. Jag har självfallet aldrig påstått att bostadspriser går upp oavsett hur mycket som byggs. Notera förövrigt att jag talar om inflation som ett brett fenomen och inte bara KPI. Tillgångspriser som fastighetspriser reflekteras inte fullt ut i KPI.
Återigen visar du upp din efterblivenhet. En fri marknad är ju exakt det jag beskrev som vision. Men jag gjorde dig uppmärksam på att vi i princip redan har det när det gäller en mängd finansiella tjänster. Dock inte för skapandet av pengar som digitala skuldsedlar. Då krävs oktroj av staten. Och jag säger då att staten istället ska ha monopol på skapandet av pengar. Sedelmonopol var självklart förr i tiden.
Du kan betala din lunch i natura. Det blir inte riktiga pengar heller. Definitionen av riktiga pengar är att de helst ska ha ett intrinsikalt värde eller åtminstone vara utgivna av staten.
Tillgångarna samlas alltid i pyramidens topp ja. Det är det som alltid händer oavsett vilka som sitter i toppen. Om du tror att något som kommer att hända inom några år/decennier kommer att vara sista gången så misstar du dig något enormt, det kommer naturligtvis att upprepas så länge vi har något som ens liknar en ekonomi, oavsett typ.
Öh... Jag vet inte riktigt om du förstod vad jag skrev. Ja, det är så att staten som det är nu går in och räddar, vilket jag anser inte ska ske. Jag är för en rejäl ändring av hur ekonomin fungerar, förutom att bankerna inte ska räddas när de råkar illa ut - vilket skulle få bankerna att agera betydligt mer försiktigt.
Mm. Så du håller alltså med om att om man byggde mer skulle huspriserna gå ned? Är inte problemet löst då då? Eller kan det vara så att det finns intressenter som inte vill att huspriserna går ned? Och vilka är det i så fall?
"Förr i tiden" är en rätt luddigt definierad tidsperiod. Naturligtvis har det funnits perioder där det i vissa länder var förbehållet staten att skapa pengar. Som exempel på det kan vi ta Tyskland under 20-talet. Eller Zimbabwe för några år sen. Eller Kina på 1200- och 1300-talet. Som synes har det ofta inte gått så bra, och det har alltid hört ihop med att man tappat disciplinen och motviljan mot att skapa nya pengar.
Ett system där man balanserar pengaskapande mot skuldskapande är ju lösningen.