Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
”Das Kapital” har jag läst och där minns jag inga råd om befolkningskontroll eller någon oro för resursförbrukningen. Tvärtom får man uppfattningen att resurser är oändliga av Karl Marx. Men peka gärna ut var i den röda tegelstenen du tycker dig se att det alluderas till det.
Bra, då är du mera insatt jag än jag. Boken är en analys av det kapitalistiska system. Så vitt jag vet håller analysen till idag. Befolknings talet på jorden är bara gått en' väg sen boken skrivits, och det upp. Mänskligheten är i en situation nu, där åtgärda måste göras för och få ned mängden av människor. Min favorit bilden på det' är ett akvarium, de som haft ett akvarium vet, hur svårt det är och hålla bio balansen mellan fisk och växter. För många fisk = alger = sämre vattenkvalitet = fiskdöd. Jorden är också ett stängt bio system, om inte människan hade förstört balansen, hade det funkat till 100%. Du förstår väl, att ingen människa vill frivilligt acceptera en reglerat levnadsnivå? Vi kommer inte bort ifrån, att tvång är endaste vägen, och få mänskligheten och rätta in. Dock måste en ledare finns och gå i förvägen och visa vägen vid sitt eget exempel. Detta är det svåraste, och hitta rätt person/ personer, då makten tyvärr oftast har korrumperat. Det gäller politiska och religiösa ledare ( värsta exempel är Jim Jones, som i sin paranoia tvungit sitt samhälle till och begå kollektivt självmord ).