Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Och du resonerar som en Homo Sovjeticus. Är du det? Någon som inte klarar av att ifrågasätta makten hur vanvettig den än är? Tur att våra förfäder var lite mer skeptiskt inställda till makten. Despotiska makthavare ska avsättas med våld om så krävs. Staten är skyldig till Anstiftan och Medhjälp till Grov stöld genom att tillåta och skydda det nuvarande penningsystemet.
Total skuldsättning i procent av BNP har befunnit sig i en uppåtgående trend sedan mycket längre tillbaka än 2008. Så var du tillbaka i din tankevurpa igen. Det nuvarande banksystemet skulle inte kunna fungera om banker tilläts gå i konkurs. Bankernas balansräkningar är beroende av varandra så det skulle bli som ett dominospel ifall man gör som du förespråkar. Sen tycks du ha fått ytterligare en vanföreställning som du inte kan släppa. Att det inte skulle lånas ut pengar om inte bankerna skapar dem genom utlåning. Rent trams som visar att du inte tänkt igenom det här.
Kvantitetsteorin som du konsekvent vägrar att begripa bevisar hur fel du har. Den reala ekonomin är inte beroende av HUR pengar skapas men däremot ATT de skapas. Om penningmängden stiger för långsamt så bromsas BNP och stiger den för snabbt så blir det inflation. Ett basalt ekonomiskt samband.
Du yrar om att staten helt plötsligt ska accelerera penningmängden men kan inte förklara varför trots att staten idag skulle kunna göra det via styrräntan. Har inte banksystemet gått "bananas" senast nu 2008 förresten? Eller snarare åren dessförrinnan. Jag tar det här en gång till. Historiskt innan 1600-talet finns BARA exempel på penningsystem av det slag jag förordar. När staten skapar pengarna alltså. Vidare kan nämnas att USA egentligen inte hade något FRB-system innan Federal Reserve bildades 1913. Den amerikanska konstitutionen stipulerar att endast kongressen äger rätt att skapa pengar. Jag har även tidigare nämnt Island vilket du tydligen glömt bort.
Det är naturligtvis ytterst relevant att pengar inte kan trollas bort som du tycks mena. De konsumeras eller sparas och sparandet kanaliseras sedan till investeringar. Till stor del finns redan det system jag talar om på plats. Kortfristiga och långfristiga lån som emitteras och mäklas av banker till kapitalförvaltare och placerare. Det blir Ceteris Paribus LÄGRE ränta för varje given affärsrisknivå eftersom riskpremierna handlas på en marknad. Du har inte alls förstått hur hela det finansiella systemet fungerar ens idag. Tror du förresten att rationella individer skulle gräva ned sina pengar i trädgården om de kan deponera dem 100% säkert på ett räntelöst konto hos Centralbanken? I så fall borde de göra det idag eftersom räntan är noll eller negativ och belopp >ca 1 miljon inte omfattas av insättningsskyddet.
Vaddå vanvettig? Att staten står som yttersta garant för att kontrakt upprätthålls är inte speciellt vanvettigt. Man är dessutom, för att uttrycka sig så exakt som möjligt, dum i huvudet om man tycker att det är grov stöld när Kronofogden med polisunderstöd kommer och tar den nya TV som man köpte på kredit och sedan struntade i att betala av. Om en person går med på att betala en skuld och sedan inte gör det är det inte det minsta despotiskt att utsätta den personen för statens våldsmedel, och jag hoppas att det skulle fungera så i ditt system också.
Eh.
Skulle det det? Skulle det, i ditt system, gå att driva in skulder, med statens stöd? Seriös fråga.
Jag tror inte att du läser det jag skriver. Jag skrev inte att det inte skulle lånas ut pengar. Jag skrev att räntan vid utlåning skulle vara relativt hög, dvs. betydligt högre än inlåningsräntan. Jag kan förklara varför igen om du vill: bankerna skulle tvingas ha pengar i kassa, redo att låna ut (annars skulle man ju inte kunna låna ut). Varför skulle man vilja ha det? En fråga som du tydligen trodde var retorisk, men det är den inte. Det är meningen att du ska svara på den.
Du gör inte det, så jag får hjälpa. man skulle vilja det för att den troliga avkastningen skulle vara större än alla alternativ. Och den är bara större om räntan är hög.
Om staten skulle öka penningmängden idag skulle det inte vara så värst lönsamt för staten. Om staten själva kan bestämma att nu ska X pengar tryckas upp däremot, skulle det vara direkt lönsamt, staten har ju då X mer pengar.
Nej, banksystemet gick inte "bananas" 2008. Det som gick fel var att staten gick in och räddade bankerna. Resten fungerade som det skulle.
Nej, för länge sedan (det du menar som "innan 1600"), var i stort sett alla pengar kontanter (mynt) gjorda av ädelmetaller. De sedlar som fanns var skuldsedlar utställda på ädelmetallkontanter. Pengar som har metallmyntfot (t.ex. dollarn fram till 1973) är i stort sett även de skuldsedlar utställda på ädelmetall, det är det metallmyntfot betyder. Det du säger däremot är att ingen myntfot behövs, dvs. fiatpengar, men utan skuldförsäkring.
Att pengarna var fysiska pengar gjorda av ädelmetall (oftast) var en garanti för att någon synnerligen korkad härskare inte skulle kunna bara bestämma sig för att betala saker genom att göra mer pengar. För att göra mer pengar var man tvungen att gräva fram dem från jorden först.
Trots det fanns fiatpengar, t.ex. de kinesiska som jag redan givit dig en länk angående; det systemet fungerade bra en tid och kollapsade sedan pga. hyperinflation orsakad av... ja du får gissa. Ja precis, orsakad av att staten bestämde sig för att trycka upp för stora mängder.
Så du får helt enkelt ta och presentera något system med oförsäkrade pengar som inte är en krisåtgärd och som har fungerat i mer än fem år.
Jaha, ska man kunna deponera pengar hos centralbanken. Och riskpremie. Det du säger är irrelevant: pengarna ligger ändå still istället för att hela tiden omsättas. Frågan jag hela tiden ställer till dig (och som du vägrar svara på) är alltså varför pengar skulle finnas till utlåning (förutom till hög ränta) när de istället kan användas till annat? Som det är nu finns (eller snarare skapas) det ju så mycket pengar som folk är villiga att intyga skuld för. I ditt system skulle ju det vara omöjligt vilket betyder att pengarna måste finnas i kassa hos banken (eller ja visst, i centralbanken).