2019-07-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltsbonden
Kan ge min bild av det. Faller in i kategorin högutbildad och för många likt mig, så efter universitetet när man börjar jobba så störtdyker det stora potentiella umgänget som man hade tidigare. Ofta behåller man bara en handfull vänner som man lärt känna väl och fortsätter att träffa. Men en del av dessa flyttar bort, några har inga singelvänner av intresse eller så har man träffat dem förut och det är inte aktuellt. Samma brukar gälla för tidigare vänner från innan studierna. Ändå är de nog ännu ett av de vanligaste sätten att träffa en partner.

Kontaktnät utöver detta är i så fall främst jobbet (vi lever fan våra liv där), men där vill man ofta vara professionell, du har fokus på din karriär, och du jobbar dessutom med både kvinnor och män 18 - 65 som ofta är i relationer. Stor risk också att man påverkar sin karriär negativt om det går illa.

Sociala "hobbies" för kvinnor/män 20 - 35 där man kan träffa en partner börjar jag tro är en väldigt stor myt. Jag kan nämna flertalet förhållanden i min umgängeskrets som träffats via Tinder, men absolut inga som träffats via någon hobby. För de flesta är den mest organiserade hobbyn ett gruppass i veckan på Friskis.
Samma sak där, hobbies attraherar kvinnor och män över alla åldrar och med blandade relationsstatusar.

Så "även för högutbildade" är det intressant, högre utbildning ger inte alltid bättre förutsättningar offline. Och det här är empiriskt från både män/kvinnor i min omgivning. Däremot blir många tillsammans med någon under studierna vilket kan ev. göra att de blir aningen underrepresenterade 25 - 30.

Jag kan förstå att just Tinder har skapat sig ett dåligt rykte och har en stor förbättringspotential, men i grund och botten är idén om nätdejtning fantastisk och passar dagens samhälle perfekt. Inte minst för idag där av 16h vaken tid, 8h går till jobb, 2h pendling, 2h mat, 1,5h träning och resten att leva sitt liv på.

Alla dejtingsidor/appar är dock i grund och botten väldigt lika. Du får en homogen grupp av singlar när din ålder där alla har en rättvis chans att presentera sig själv och sina egenskaper med en räckvidd som enbart begränsas geografiskt. Men sen har jag förstått att framförallt för 18 - 24(?), så matchar inte könens förväntningar på partners och det uppstår en obalans.
Väldigt bra skrivet. Känner igen mig i denna problematik. Har funderat mycket över aktiviteter och hobbies där man kan möta folk.

Fortfarande inte kommit på någon bra som skulle passa. För det känns både fel och cyniskt att skriva upp sig på något i enda syfte att träffa en tjej där. Det är dels väldigt låg sannolikhet att det skulle råka dyka upp någon på just den aktiviteten, dels någon man själv finner attraktiv och det dessutom är ömsesidigt. Skulle gå åt enormt mycket tid. Tid som man helst skulle villa ägna åt det man faktiskt är intresserad av.

När både jobb- och vänkretsen inte kan leverera bra partnerkandidater så har man inte så mycket alternativ.

Citat:
Men man ska aldrig glömma, oavsett vilken tjänst man använder; De tjänar bara pengar när så många som möjligt inte är i en fast relation, och deras överlevnad hänger på det. De sätter spelplanen, och kommer att styra den mot SINA mål, vilket är att du och alla andra förblir olyckliga singlar och fortsätter använda tjänster...
Väldigt sant, detta är något som många glömmer bort eller är totalt omedvetna om. Många ser ju på Tinder och andra dejtingappar/sidor som en sorts godartad matchnings-tjänst och inte för de kommersiella väsen med vinstintressen som strider mot användarens egna ambitioner.

Citat:
Ursprungligen postat av SayKris
Undrar samma sak! Man kan ju se det om man har dolt ålder och geografiskt läge men kan man se det på andra sätt??

Har ett flertal kvinnliga bekanta som säger att när det har sett att killar har Plus eller Gold så har man tagit dejtandet till en annan nivå än en som bara vill strödejta eller flörta lite grann. Antingen är man då seriös och vill hitta en flickvän att stadga sig med ELLER så är man en player som vill ligga med så många som möjligt.
Man kan ju se om någon befinner sig på ett avstånd som är en bra bit utanför ens eget angivna radie. Särskilt enkelt att se om man har en väldigt snäv sådan. Undantaget är ju om någon likat en, innanför bådas radier, men sedan förflyttat sig utanför. Då visas man ändå i ett litet tag iaf.

Personligen så känns det som att har man en betalvariant av Tinder eller någon annan app så är man desperat. Det är iaf mitt intryck av tjejers generella åsikter i frågan. I regel behöver man ju inte betala om man är tillräckligt snygg. Så inget man bör skylta med om man betalar alltså.

Blev tillfrågad en gång av en dejt för länge sedan, om jag betalade för appen (hade Plus) och då erkände jag i ett svagt ögonblick, och tror inte hon såg positivt på det. Det blev inget mer med henne, och ganska säker att det faktumet åtminstone bidrog.
Citat:
Ursprungligen postat av SayKris
Jag har Tinder Plus och har ställt frågan om läskvitton tidigare. Då många tjejer äv väldigt listiga att så undrar jag om hur läskvitton på Tinder funkar. Kan ALLA välja att aktivera läskvitton eller är det bara Plus och Goldmedlemmar som kan göra det?

Jag kan göra det valet med Plus och undrar om de då kan se att jag har aktiverat läskvitton...
Alltså aktiveras läskvitton för båda (som på WhatsApp, om man aktiverar läskvitton så kan du se om den andre har läst medd men då kan oxå den andre se om de har läst deras. Avvaktiveras den så kan varken du eller den andre se det).

För mig en inställning där jag kan välja att inaktivera läskvitton (för andra): "Skicka läskvitton": off.
"Om du inaktiverar läskvitton så kommer inga matchningar att kunna aktivera läskvitton i er konversation från och med nu." står det under.

Det är såvitt jag vet bara Goldmedlemmar som ens kan se eller aktivera läskvitton (förutsatt att det är godkänt av mottagaren då)
Citera
2019-07-30, 10:27
Medlem
Har en fråga och hoppas någon kan svara på detta.

Måste man gå in på appen för att ens position ska ändras? Eller ändras den automatiskt utan att man behöver gå in på tinder?
Citera
2019-07-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Väldigt bra skrivet. Känner igen mig i denna problematik. Har funderat mycket över aktiviteter och hobbies där man kan möta folk.

Fortfarande inte kommit på någon bra som skulle passa. För det känns både fel och cyniskt att skriva upp sig på något i enda syfte att träffa en tjej där. Det är dels väldigt låg sannolikhet att det skulle råka dyka upp någon på just den aktiviteten, dels någon man själv finner attraktiv och det dessutom är ömsesidigt. Skulle gå åt enormt mycket tid. Tid som man helst skulle villa ägna åt det man faktiskt är intresserad av.

Jag började med en lite ny träningsform för ett par tre år sedan som jag tänkte möjligen skulle kunna ge nya bekantskaper och eventuellt möjlighet att träffa tjejer på en mer "naturlig" väg. Var inte alls primärt därför jag började med det men tänkte att det skulle kunna va en positiv bieffekt. Funkar såklart inte, det gör ju inte tinder så bra heller för mig så kan ju bero på mig med. Sen är ju steget rätt bra mycket större för mig att bjuda ut någon man träffar så än m man matchat på tinder.
Citera
2019-07-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Har en fråga och hoppas någon kan svara på detta.

Måste man gå in på appen för att ens position ska ändras? Eller ändras den automatiskt utan att man behöver gå in på tinder?
Positionen för Tinder uppdateras endast när man öppnar appen.

Till skillnad från andra appar, företrädesvis Happn, som kontinuerligt kollar ens position, i bakgrunden.
Citera
2019-07-30, 13:16
Medlem
Honeyvoices avatar
Citat:

När både jobb- och vänkretsen inte kan leverera bra partnerkandidater så har man inte så mycket alternativ.

Väldigt sant, detta är något som många glömmer bort eller är totalt omedvetna om. Många ser ju på Tinder och andra dejtingappar/sidor som en sorts godartad matchnings-tjänst och inte för de kommersiella väsen med vinstintressen som strider mot användarens egna ambitioner.

Man kan ju se om någon befinner sig på ett avstånd som är en bra bit utanför ens eget angivna radie. Särskilt enkelt att se om man har en väldigt snäv sådan. Undantaget är ju om någon likat en, innanför bådas radier, men sedan förflyttat sig utanför. Då visas man ändå i ett litet tag iaf.

Personligen så känns det som att har man en betalvariant av Tinder eller någon annan app så är man desperat. Det är iaf mitt intryck av tjejers generella åsikter i frågan. I regel behöver man ju inte betala om man är tillräckligt snygg. Så inget man bör skylta med om man betalar alltså.

Blev tillfrågad en gång av en dejt för länge sedan, om jag betalade för appen (hade Plus) och då erkände jag i ett svagt ögonblick, och tror inte hon såg positivt på det. Det blev inget mer med henne, och ganska säker att det faktumet åtminstone bidrog.

För mig en inställning där jag kan välja att inaktivera läskvitton (för andra): "Skicka läskvitton": off.
"Om du inaktiverar läskvitton så kommer inga matchningar att kunna aktivera läskvitton i er konversation från och med nu." står det under.

Det är såvitt jag vet bara Goldmedlemmar som ens kan se eller aktivera läskvitton (förutsatt att det är godkänt av mottagaren då)

Men B vill de inte ha nöjda kunder som talar väl om appen så där sker en nytillströmning hela tiden?

Kan det vara gratiskontona som drar ner kvaliteten och upp spammandet?
Citera
2019-07-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyvoice
Men B vill de inte ha nöjda kunder som talar väl om appen så där sker en nytillströmning hela tiden?

De är ju inte dummare än att de har anpassat matchningsfrekvensen i början för alla konton (den så nybörjarboosten som många vittnat om), för att ge användarna blodad tand. De räknar kallt med att de antal matchningar som användarna får då är tillräckligt för att de ska bli tillfredsställda och således lämna appen, utan istället köpa en betalversion. Även om man betalar i flera månader så kommer man endast tilldelas en andel nya, (oftast lågkvalitativa) matchningar, som gör att användaren känner att det är värt betalningen.

Det är så de får och behåller betalande kunder.
Citera
2019-07-30, 13:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag träffade en sådan tjej en gång. När vi pratade om vad hon tyckte om att göra på fritiden så var det att åka på spabehandlingar, åka till annan stad och bo på hotell och ännu mer spa. Hotellet ifråga är inget 900-kronors hotell - snarare 2500-3000kr/natten. Äta tre-rätters, ännu mer spa, massage, weekends i London osv. Själv är hon en underbetald undersköterska som jobbar 80%.

En konsument helt enkelt. Skapad av dagens system.

Det är meningen att hon ska konsumera.
Citera
2019-07-30, 13:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Tror inte på någon av er, killar swipear hundra stycken inom 30 sek, tjejer är mtcket mer restriktiva och noggrannare med vilka dom matchar med.

Jag sveper seriöst och tänker på avstånd och liknande.
Citera
2019-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyvoice

Skulle kunna vara så, beror helt på deras affärsstrategi som såklart är hemlig. Till slut kommer ju folk som betalar att tröttna om de inte får valuta för pengarna. Däremot finns det inte en oändlig tillströmning att ta från. De finns de som precis fyllt 18 (nästan konstant flöde, men ganska litet marknadssegment) och de som är äldre (går in och ur förhållanden enligt någon viss statistisk fördelning, störst segment).

Min gissning är att man anpassar appen för att användarna ska skapa kortvariga relationer och sen åter använda tjänsten. Dvs de vill att den ska fungera, men inte för bra.

Vet inte exakt vad du menar på med kvaliteten och spammandet (botar?) men några belgiska forskare såg att tjejers kräsenhet och att killar swipear höger på allt leder till en positiv feedback loop. Men de spekulerade i att grunden kan det härledas till "parental investment".

Citat:
De är ju inte dummare än att de har anpassat matchningsfrekvensen i början för alla konton (den så nybörjarboosten som många vittnat om), för att ge användarna blodad tand. De räknar kallt med att de antal matchningar som användarna får då är tillräckligt för att de ska bli tillfredsställda och således lämna appen, utan istället köpa en betalversion. Även om man betalar i flera månader så kommer man endast tilldelas en andel nya, (oftast lågkvalitativa) matchningar, som gör att användaren känner att det är värt betalningen.

Det är så de får och behåller betalande kunder.

De kan ju bara indirekt styra matchningsfrekvensen, ex. inte tvinga någon att swipea höger. Vad de kan göra är att placera dig högre upp i kortleken och/eller visa dig för användare som har hög sannolikhet att swipea höger.

Det är väl snarare så att den nybörjarboosten ska ge användarna förtroende för appen så de inte tar bort den efter 2 dar, och sen om de är lagom missnöjda, börja betala.

Men det är en väldigt svår linje för dem att gå på och många konkurrerande tjänster. Jag tror Tinders glory days är över, för dåligt rykte nu, och andra appar kommer fylla tomrummet.
Citera
2019-07-31, 03:41
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:

Men det är en väldigt svår linje för dem att gå på och många konkurrerande tjänster. Jag tror Tinders glory days är över, för dåligt rykte nu, och andra appar kommer fylla tomrummet.

Vilka appar ska man gå till för att få napp då? Tinder är ju ett inarbetat namn som många känner till. Så länge som de får dit tjejerna så borde killarna vara där även om de får stå ut med massa botar. Räcker det med att en kille får till det på Tinder så kommer 10 nya?

Jag har själv tänkt i de banorna som du, så jag undrar verkligen vart ska man gå? För folk som jag känner har slutat att hänga på tinder p.g.a. förhållanden eller tröttnat på all oseriösitet som finns där.
Citera
2019-07-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Vilka appar ska man gå till för att få napp då? Tinder är ju ett inarbetat namn som många känner till. Så länge som de får dit tjejerna så borde killarna vara där även om de får stå ut med massa botar. Räcker det med att en kille får till det på Tinder så kommer 10 nya?

Jag har själv tänkt i de banorna som du, så jag undrar verkligen vart ska man gå? För folk som jag känner har slutat att hänga på tinder p.g.a. förhållanden eller tröttnat på all oseriösitet som finns där.

Ingen aning tyvärr...Men idag upplever jag det som att alla nätdejtar så de är bara att välja bland alla tjänster som finns.
Citera
2019-07-31, 09:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3

Nog är Tinders glorydays över, men dock så är Tinder fortfarande överlägset störst. De som överger appen går inte någon annanstans, de överger dejting överlag. Det finns ingen app som ens är i närheten av att ta över förstaplatsen.

De konkurrenter (i app-form) värda att nämnas är, med okänd inbördes ordning: Happn, Bumble, Badoo, GoodOnes. Någon jag glömmer här?

Alla apparna plågas av låg aktivitet / utbud, de två sistnämnda befolkas av mycket WT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in