Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 19:53
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyvoice
Jag tänkte på det här med bilder nu främst bilder där ni inte är med själv som komplement till selfies. För problemet kan vara att ni inte får fram er personlighet,energi och vibe i bilderna. Så man lixom känner en personkemi via bilderna för jag tror att det är kemin som gör att det varar i längden.

Tex man har bakat ett bröd och tar en bild på det, någon fin hörna hemma, ett husdjur, man har handlat mat och lägger upp det snyggt på diskbänken osv. Just för att komma ifrån de här standard bilderna och visa sitt liv och sin personlighet lite mer. Ta en bild på bilen full av skum vid tvätt, en lerig mountainbike eller crosscykeln eller vad ni nu har. Mer detaljer så bilden ser lite mer övertänkt ut. Kanske något ni handlat i förarsätet på bilen i en najs påse..ja ni fattar.

Någon bild av något/en detalj i en techaffär,IKEA,gymet lixom out and about så man ser livet ni lever inte bara ert utseende. Något fint i skogen när ni är ute och har ni hund t ex nån utebild där. Jättegulligt med en vovve som hoppar runt i snön t ex eller bygg en snölykta

Såna bilder kan ni ju lägga upp här och visa för varandra då ni inte är med själv.
Är du autistisk eller?
Klart man visar bilder av ens liv/intressen, men det är ju värdelöst om du själv inte finns på bilderna... Gillar du tennis, ja då kan man med fördel lägga upp en när man kör en tennismatch... den bilden visar mycket då.

Men lägga upp bilder du föreslår kan nog bara en autistisk person föreslå
Citera
2018-02-05, 20:07
Medlem
Honeyvoices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är du autistisk eller?
Klart man visar bilder av ens liv/intressen, men det är ju värdelöst om du själv inte finns på bilderna... Gillar du tennis, ja då kan man med fördel lägga upp en när man kör en tennismatch... den bilden visar mycket då.

Men lägga upp bilder du föreslår kan nog bara en autistisk person föreslå

När du skriver detta tänker jag på när mannen frågar en eskort whats your name och hon säger... what do you want it to be?

Denna varianten blir ju. Whats your diagnos? Well Nirvana what do you want it to be?

ps läs igen angående komplement
Citera
2018-02-05, 20:14
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Ja, jag håller med om att det finns en viss socioekonomisk korrelation med detta fenomen. Jag ser det mer att det är en trend där man tar kosten till ytterligheterna. Finns mig veterligen inga studier som säger att vegansk kost är nyttigare än "normal" kost (hit räknar jag inte donken). Kött är onyttigt visar många studier, men för mig är det svårt förstå hur många väljer att gå till det extrema och välja bort alla animaliska produkter också. När det inte finns några belägg för den kostens överlägsenhet, mer än den moraliska sidan. Att bara utesluta kött (vegetarianism och liknande) är något jag kan förstå, även om jag själv inte gör det, då det känns mer rationellt än veganism. Nyttigt för mig är att hålla balans och äta under sitt RDI i kalorier.

Ska försöka att inte gå off topic här, så ska försöka hålla mig till fenomenet veganer på Tinder. Ser du/ni det attraktivt, i praktisk bemärkelse, att någon är vegan? (förutsätter att ni inte är vegan, annars är det ju så klart en bra match). Man letar ju ofta efter gemensamma drag hos folk, där kan ju mat vara en bra källa, då är det ju inte fördelaktigt om man som vegan utesluter ett stort antal rätter och därigenom partners.

Med risk för att bli djävulens advokat med tanke på att jag själv är köttätare, men det finns ganska mycket forskning kring att köttätande ökar cancerrisken. Det är väl magcancer och tjocktarmscancer som ökar x3 typ. "Men man får ju fan cancer av allt!" Jojo, men det kan man ju säga om typ rökning också.
Det "extrema" i att välja bort allt animaliskt handlar ju inte om att komma ifrån det röda köttets cancer utan blir mer av ett rent etiskt ställningstagande, eftersom de inte vill att djur ska lida för att de ska få mat i magen. Det är också svårt att argumentera emot, "Jag tycker det är helt okej att djur dör för min skull." Får ju en att låta som en grottmänniska. Släng därtill in miljöpåverkan och den globala uppvärmningen. Det blir ju svårt att inte framstå som ett västerländskt svin då som bara konsumerar upp hela sin omgivning och förstör den inför alla framtida generationer.

Fördelen med att träffa en vegan kan ju rent praktiskt vara att få ta del av deras matlagning. Jag kan ju äta allt de lagar, jobbigare för dem som inte kan äta allt jag lagar. Så troligtvis är det ju mig som de försöker hålla sig undan.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Problemet med veganer är ju att det skär sig matmässigt, på restauranger, men framförallt hemma... ska man laga side-dishes varenda gång... kul...när en annan är en ENORM köttälskare (speciellt rött kött, och ju mer raw-stekt, desto bättre).

Veganer optimerar inte heller sin träning (många tränar inte ens utan är smala och har inga muskler/former) eftersom allt fullvärdigt protein (alla aminosyror inkluderade) återfinns i animaliskt protein... Sådant är både fult och störigt för en som har träning som stor del av ens liv.

Tycker att de flesta restauranger har veganska alternativ, men visst, det lär ju inte bli många kvällar på Texas Longhorn där hon ska sitta i köttoset och grina. Skulle verkligen du laga all hennes mat då också? Det blir ju alltid svårare för henne att äta din mat, du kommer ju däremot alltid kunna äta hennes.

Av de veganer/vegeterianer jag träffat (och det är ett gäng), så tror jag att nästan alla har tränat. Men visst, det har ju inte varit muskelbyggarnivå utan kanske mer yoga, smidig och fin kropp-nivå. Men jag kan ju inte heller påstå att min högsta önskan är att min tjej ska vara typ Karolina Klüft. Även om jag inte tackat nej till henne.

Med allt detta sagt så kan jag ju även erkänna att jag ibland kan bli tårögd bara av tanken på oxfilé, klyftpotatis och bea, varje sekund av de måltiderna är en gastronomisk smakorgasm. Men jag säger för den sakens skull inte att det är hälsosamt, etiskt rätt eller miljömässigt hållbart.

Citat:
Ursprungligen postat av swip
Om man får en match och är inte betalade kan man se vem det är och kan man chatta med personen ?

När du får en match ser du vem det är, ja. Och då kan ni skriva till varandra.
Citera
2018-02-05, 20:21
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Jag tänkte på det här med bilder nu främst bilder där ni inte är med själv som komplement till selfies. För problemet kan vara att ni inte får fram er personlighet,energi och vibe i bilderna. Så man lixom känner en personkemi via bilderna för jag tror att det är kemin som gör att det varar i längden.

Tex man har bakat ett bröd och tar en bild på det, någon fin hörna hemma, ett husdjur, man har handlat mat och lägger upp det snyggt på diskbänken osv. Just för att komma ifrån de här standard bilderna och visa sitt liv och sin personlighet lite mer. Ta en bild på bilen full av skum vid tvätt, en lerig mountainbike eller crosscykeln eller vad ni nu har. Mer detaljer så bilden ser lite mer övertänkt ut. Kanske något ni handlat i förarsätet på bilen i en najs påse..ja ni fattar.

Någon bild av något/en detalj i en techaffär,IKEA,gymet lixom out and about så man ser livet ni lever inte bara ert utseende. Något fint i skogen när ni är ute och har ni hund t ex nån utebild där. Jättegulligt med en vovve som hoppar runt i snön t ex eller bygg en snölykta

Såna bilder kan ni ju lägga upp här och visa för varandra då ni inte är med själv.

Jag tycker att alla kan lägga upp bilden från det där enda tillfället de har varit och fiskat i livet och skriva "Jag gillar att fiska". Eller varför inte en bild från den enda fjällvandringen de har gjort och skriva "Jag gillar att vandra".

Att lägga upp grejer på detaljer funkar inte. Oavsett om hon fotar sitt PS4 med mitt favoritspel skulle jag ändå hellre vilja se ytterligare en bild på henne. Hade det varit två bilder på människan och fyra detaljbilder på föremål hade det blivit en rak vänster.
Citera
2018-02-05, 20:32
Medlem
Honeyvoices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubblen
Jag tycker att alla kan lägga upp bilden från det där enda tillfället de har varit och fiskat i livet och skriva "Jag gillar att fiska". Eller varför inte en bild från den enda fjällvandringen de har gjort och skriva "Jag gillar att vandra".

Att lägga upp grejer på detaljer funkar inte. Oavsett om hon fotar sitt PS4 med mitt favoritspel skulle jag ändå hellre vilja se ytterligare en bild på henne. Hade det varit två bilder på människan och fyra detaljbilder på föremål hade det blivit en rak vänster.

Med tanke på hur snabba ni är att såga så undrar jag om det inte var en jättebra ide.
Citera
2018-02-05, 20:35
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Med tanke på hur snabba ni är att såga så undrar jag om det inte var en jättebra ide.

Tycker du kan testa att ha en bildrebus och återkomma med resultat om hur det gick.
Citera
2018-02-05, 20:41
Medlem
Honeyvoices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubblen
Tycker du kan testa att ha en bildrebus och återkomma med resultat om hur det gick.

Men du…som tjej skrev ju någon att det räckte att lägga upp en bild på en solstol för att få matchningar så där skiljer det ju lite.
Citera
2018-02-05, 20:41
Medlem
anteri17s avatar
Däremot får man betänka i vilket sammanhang bilderna är tagna. Tidigare har diskuterats varför man får vissa typer av tjejer på Tinder; troligtvis beroende på bildernas sammanhang. Som extremexempel kommer bar över med vardera tjej vid sin sida locka en viss typ av tjejer gentemot att en bild då du läser en bok.
Citera
2018-02-05, 21:36
Medlem
Honeyvoices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Däremot får man betänka i vilket sammanhang bilderna är tagna. Tidigare har diskuterats varför man får vissa typer av tjejer på Tinder; troligtvis beroende på bildernas sammanhang. Som extremexempel kommer bar över med vardera tjej vid sin sida locka en viss typ av tjejer gentemot att en bild då du läser en bok.

Hur många bilder kan man lägga upp på sin profil?
Citera
2018-02-05, 22:19
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Går inte att debattera med veganer tycker jag, speciellt inte på Tinder. För så fort de drar "global uppvärmning"-kortet är det kört, då de har allt rätt i det, även om jag inte tycker det är skäl nog att bli vegan. Etik-kortet är lättare, men då har man automatiskt förlorat personen för de tycker man är hemsk typ.

Miljön är ju ur ett rent objektivt perspektiv jäkligt viktigt, problemet är att våra personliga preferenser inte reflekteras ur det. Ju mer man kan leva efter det objektivt goda, desto mer dygdig är man. Beträffande etiken så går det inte vinna en debatt mot veganism med konsekventa logiska argument, såvida man inte är nihilist eller social darwinist. De två ställningstagandena går i sin tur debattera om. För övrigt bör du sluta smeta in veganism som en vänsterideologi, det är i sin grund partineutralt och kan lika väl förespråkas av nazister (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekofascism#Ekologism_hos_fascister_och_nazister), tidigare flera stoiker/pytagoréer/"antika greker" eller helt enkelt bland liberala kretsar.

Citat:
Jag har märkt att många är just veganer, som tur är, så är de noga med att skriva ut det, så man kan swipa bort dem. Men många av dem är dock väldigt snygga. Jag gissar att de "har råd" att vara veganer i större utsträckning pga sitt utseendekapital, än tex fula tjockisar, då de vet att det är ett bortfall om man identifierar sig som sådan. Vad tror ni?

Det finns flera anledningar till varför veganer är snygga.

1) En vegansk kost innehåller mycket beta-karotenoider vilket ger en snygg solbränna som det täcka könet uppfattar som mer attraktivt. Lägg till antioxidanter, fyto-nutrienter, högt intag av vitamin C och fibrer, mindre intag av pro-inflammatorisk kost, mättat fett, etc.

2) Veganer håller sig mer fysiskt hälsosamma på grund av sin kost och även träning.

3) Intelligentare människor tenderar i större utsträckning att bli veganer (selection bias) och är i överlag mer attraktiva.

Citat:
Ja, jag håller med om att det finns en viss socioekonomisk korrelation med detta fenomen. Jag ser det mer att det är en trend där man tar kosten till ytterligheterna. Finns mig veterligen inga studier som säger att vegansk kost är nyttigare än "normal" kost (hit räknar jag inte donken). Kött är onyttigt visar många studier, men för mig är det svårt förstå hur många väljer att gå till det extrema och välja bort alla animaliska produkter också. När det inte finns några belägg för den kostens överlägsenhet, mer än den moraliska sidan. Att bara utesluta kött (vegetarianism och liknande) är något jag kan förstå, även om jag själv inte gör det, då det känns mer rationellt än veganism. Nyttigt för mig är att hålla balans och äta under sitt RDI i kalorier.

Så det finns inga studier som visar att en vegansk kost minskar risken för hjärt-kärl sjukdom rejält i jämfört med en bestående av kött? Att en vegansk kost kan dämpa inflammationen för RA och Parkinsons? Att det minskar risken för cancer? Att det är den enda gruppen med normalt BMI? Att det minskar risken för prostata- och bröstcancer? Fråga mig om du är intresserad av dessa studier. Jag har gått in med ett helt öppet sinne och försökt försvara min tidigare köttkost så gott det gått, men det går inte argumentera mot veganism ur varken hälso-, etik- eller miljöperspektiv. Det är överlägset helt enkelt. Personligen är jag flexiterian och äter kött när det bjuds men köper alltid växtbaserade alternativ.
Citera
2018-02-05, 22:56
Medlem
anteri17s avatar
I min värld är veganer som grupp mindre snygga än resterande befolkning. Påfallande ofta är veganer sådana som bara orkat vara det i något år, och hoppas på trenden till stor del pga för tjocka kroppar. På mitt universitet är det knappast vegantjejerna som får manliga blickar...
Citera
2018-02-05, 22:56
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Hur många bilder kan man lägga upp på sin profil?

"Kan" vet jag inte. Jag har fem. Det är ganska många, men jag har inte heller någon instagram länkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in