Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-26, 18:24
Medlem
Chad01s avatar
Det är ju absolut inte JAs fel det som hänt - om det som rapporterats i media stämmer. Dock kan man väl säga såhär i efterhand att det var ganska olämpligt att leka med tjejernas känslor på detta sätt. Har ju orsakat en hel del lidande...

Angående Borderline diagnos tycker jag det är dumt att spekulera överhuvudtaget. De som skriver att människor med borderlinediagnos pendlar mellan att älska (extrem idealiseing) och hata (extrem nedvärdering) människor - är ju ej relevant i detta fall?

JH har ju aldrig älskat LL - så det är ju ingen pendling mellan dessa två känslor. De har så vitt jag vet aldrig stått varandra nära? Man behöver inte ha borderline för att hata/vara svartsjukt och eller avundsjuk på någon.

Jag har själv stor erfarenhet av borderline-störningen och visst kan man få extrema vredesutbrott, men att sedan hålla sig kolugn en hel arbetsdag samt när man utför styckning passar ju verkligen inte in! Man pendlar jättefort mellan känslorna, så efter vredet skulle en stor förtvivlan och desperation komma istället. Skulle vara mer troligt att hon isåfall skadat sig själv efteråt eller försökt begå självmord, inte gå till jobbet..

Tycker kommentarerna hon gjort på bilder på dayviews typ: "Jag är snygg" under en selfie, snarare tyder på narcissism än emotionell instabilitet som ofta följer dålig självkänsla.
Citera
2014-06-26, 18:34
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Mitt intryck av genomläsningen av bloggen är också att det inte finns några uppenbara indikationer på psykisk störning.

Viljan att se sådana indikationer eller att fjärrdiangosticera GM retroaktivt - handlar oftast just om behovet att finna en förklaring enligt logiken:

Eftersom GM har utfört den här handlingen måste personen vara psykiskt sjuk - vilken psykisk störningen/diagnos borde GM i så fall ha?

Det som däremot, enligt min uppfattning, finns i bloggen och i de uppgifter som framkommit i media är vissa omständigheter som pekar på att tillvaron inte var särskilt stabil för JH på senare tid. Det är inte diagnostiska tecken hemmahörande på psykiatrins område, utan snarare sociala/existentiella omständigheter som kan ha påverkat hennes psykiska tillstånd och gjort henne aningen mer predisponerad till att agera på ett sätt som annars skulle vara henne främmande.

* Uppbrottet från förhållandet med JN.

* Uppgivandet av hennes stora och långvariga intresse för hästar.

* Konfliktsituationen med LL kring JA:s gunst.

Sammantaget ger det en livssituation där två viktiga, positiva saker i hennes liv har försvunnit ut ur hennes liv, samtidigt som hon kan ha uppfattat att det som skulle kunna ersätta denna förlust - JA - var i fara.

Sedan finns det ytterligare ett intryck som jag får av bloggen - en smygande känsla av att JH egentligen inte är särskilt tillfreds med sitt liv. Av alla bilder på levnadsglad JH, som är aktiv, socialt utåtriktad och lite impulsiv tjej får jag intrycket att hon överkompenserar någon brist i sitt liv; att hon utåt vill visa upp en bild av som inte är helt sann. Alla crazy-girl-bilder tycker jag signalerar en vilja att framstå på ett visst sätt. (Eller också är det jag som läser in för mycket.)

Jag brukar normalt ta det som försvararen säger om sin klient med en stor nypa salt, men när advokaten här påstår att JH inte har mått särskilt bra under senare tid, så tror jag faktiskt att det är sant.

I slutänden tror jag att det som kommer komma fram är ett vanligt fall av impulsgenombrott hos en i övrigt normal person, men där tröskeln för att att ge utlopp för sina affekter har sänkts under en längre tid - en situation som i normala fall skulle ha resulterat i en vanlig misshandel, men som nu slutade i tragedi.

Snarare det än Hannbal Lecter med en bokstavskombination...

Ett mycket klarsynt och kunnigt resonemang, fyllt av substans!

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Inte bara passivt-aggressiv utan mycket elak tycker jag. Om man läser "deras hundar och barn skriker/skäller" i ordning, blir det väldigt förnedrande.

Som sjuksyrra har jag jobbat mycket natt i mina dar, och får erkänna att jag många gånger
under försök till god dagsömn ondgjort mig över såväl skrikande ungar som gräsklippningsmaskiner. Ja, till och med oskyldigt fågelkvitter.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
http://www.expressen.se/nyheter/24-arig-man-ar-slappt-efter-askersund-mord/

Om detta stämmer blir det intressant att se vad som gjorde att han satt häktad.

Måhända hade kanske utredare/åklagare svårt att tro att JH hade klarat av hela händelsekedjan på egen hand och ville utesluta att hon inte, under förhör, försökte skydda JN (?)
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-26 kl. 19:02.
Citera
2014-06-26, 18:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Sammanfattning (Q har ledigt idag)

Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-06-26, 18:47
Medlem
Snobbs avatar
Bra att båda killarna nu är släppta. Tror inte de är inblandade på något sätt. Tror heller inte att någon av dem skulle försöka skydda en tjej som de inte ens är ihop med. Kan inte komma på något ex, kk eller strul som jag skulle riskera sitta i fängelse för. Det krävs ju rätt mycket för att man ska få för sig att hjälpa en styckmördare ju!
Citera
2014-06-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Bra att båda killarna nu är släppta. Tror inte de är inblandade på något sätt. Tror heller inte att någon av dem skulle försöka skydda en tjej som de inte ens är ihop med. Kan inte komma på något ex, kk eller strul som jag skulle riskera sitta i fängelse för. Det krävs ju rätt mycket för att man ska få för sig att hjälpa en styckmördare ju!

Tycker precis som du, dem förefaller inte vara inblandade i detta alls. JH får nog ta på sig allt för sitt sjuka handlande själv!
Citera
2014-06-26, 18:56
Medlem
JnDs avatar
Citat:

Att hon skulle ha fixat allt själv är mycket osannolikt... Ligger garanterat mer bakom detta...
Citera
2014-06-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constructive
Känner honom också, har funderat länge och väl, jag skulle tro mer på din teori, dom har ju sagt att han nekar till alla anklagelser, men dom är fortfarande rädda att han kan veta mer än han berättar och därför kunna förhindra utredningen på något sätt. Jag är dock övertygad om att deras rädsla är obefogad. Det finns ju en anledning till att så många här säger att han är världens snällaste och trevligaste.
Jag tror och hoppas verkligen inte att jag har fel, men det återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av summoner
Skulle nog tro på något som lutar åt det sistnämnda:
Om polisen tror att personen kommer försvåra utredningen

Inte just att han medvetet skulle göra något för att skydda henne eller undanröja bevis osv.
Utan mer, tänkt dig en vettskrämd Janne Långben som inte vet vad han gjort för fel och vad han får och inte får säga till vem osv.
Vad han får eller inte får röra nu hemma på gården.
Sen att han bott i samma hus som henne och de troligtvis misstänker att han vet mer än vad han kanske faktiskt gör om vad som hänt.
Svårt att förklara i ord.

Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Jag förstår er! Det finns som sagt många anledningar som kan ligga till grund för situationen.
Beskrivningen ni ger av honom ger mig lite obehagliga vibbar. Låter som en tämligen naiv kille, närmast "dum-snäll". Det som gör mig illa till mods är att han låter som en perfekt kandidat att nyttja för den som är socialt manipulativ.
Vi får hoppas på det bästa.

Citat:

Det har funnits en del om JN i tråden men mindre om JA.

Det är ju ovanligt nog att en kvinna mördar en annan kvinna och dessutom styckar henne. Att hon skulle fått två stycken att hjälpa henne blir orimligt.

Nu får man väl inte läsa deras förhör så att vi får veta vad de har sagt angående misstankarna mot männen. Men det kan mycket väl bli klarlagt genom vad hon säger i sina förhör. Om det inte blir sekretess förstås.
Citera
2014-06-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JnD
Att hon skulle ha fixat allt själv är mycket osannolikt... Ligger garanterat mer bakom detta...

Kan du utveckla detta? Är det bara något du "känner på dig" eller har du något fog för detta påstående?
Citera
2014-06-26, 18:58
Medlem
Kallades bo för becca ,var hittar man bilder på henne
Citera
2014-06-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Kallades bo för becca ,var hittar man bilder på henne
Lovisa, och bilder finns överallt i tråden, antagligen på sammanfattningen på första sidan!
Citera
2014-06-26, 19:00
Bannlyst
Citat:

Jag sitter själv och funderar på tiderna, men tvivlar inte på att hon gjort det själv.

Det intressanta är vad JH gjorde före och efter jobbet.

När slutade JH jobbet, hon fick gå tidigare?
Vad har hon gjort efter jobbet fram till JN kom hem?
När sökte hon vård för sin sårskada?
När behövde hon åka för att hinna till jobbet?

EDIT: Det var späckat schema för Jonna, hon hade hundarna att sköta också...
Citera
2014-06-26, 19:08
Medlem
Citat:

När menar du att JN el JA skulle hjälpt henne? Båda jobbade på dagen när brottet skedde och eftermiddagen och kvällen jobbade GM sj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in