Citat:
Ursprungligen postat av
karnafex
Nu kan jag ha missat det, men vet vi med säkerhet vilken lägenhet som mordet ska ha begåtts? Har en teori men den står och faller lite med om det är JA's eller LL's lägenhet som är brottsplats.
För desto mer jag funderar med motivet släppt, erkännandet av misshandel och vållande så verkar det mer och mer som att det är ett planerat mord. Har svårt att se hur man kan få för sig att stycka någon om det bara hade rört sig om en misshandel med dödlig utgång. Steget är långt ifrån misshandel till döds för att sedan stycka den omkomne oavsett om man har panik eller inte, första tanke om man inte hade uppsåt att döda är väl att försöka få dit en ambulans snarare än ett sätt att göra sig av med kroppen.
Jag håller med om detta som du skriver. Svartsjuka och mord är rimligt. Så fort styckning blev inblandat i ekvationen så finns det bara två möjliga tänkbara lösningar: Antingen är GM mentalt sjuk och behöver bli inspärrad, eller så var det planerat och GM behöver bli inspärrad. Hursomhelst måste GM hållas borta från samhället under hela sitt yrkesverksamma liv. Jag kan tänka mig permission under bevakning som bäst. I fall detta var planerat återstår nu den viktiga biten att klargöra om hon var ensam om planerna eller om fler var inblandade.
Mer osannolika lösningar:
1. GM är tvingad av annan part att utföra dådet, kanske mot betalning.
2. GM får tillfälligt hjärnsläpp och hennes tv-serie tittande hjärna placerar henne i ett CSI avsnitt och hon får fel logik i systemet så att säga. Hon förstår inte vad hon gör eller vad som händer och allt bara sker som i en dröm.
3. GM är drogpåverkad och agerar tillfälligt icke rationellt.
4. GM är berusad av svartsjuka och får plötsligt ett rus av mordet också vilket ger henne lust att stycka för att se om hon kan komma undan också. När styckning väl sker inser hon att det inte vara så speciellt trevligt, ångrar sig och ringer polisen.
5. GM är äkta psykopat och har inga som helst känslor för vare sig offer eller omgivning. Styckning är då helt naturligt eftersom det förenklar logistik av kroppen. Träffar hon en polispatrull eller blir hon stoppad för fortkörning är hon fullständigt normal i sättet och totalt känslokall. Ringer hon polisen själv är det ett försök att avleda misstankar alternativt lindra fällande dom ifall hon inser att gömmande av kroppen blir omöjligt.
Det jag anser är väldigt viktigt just nu är att få veta vilket mordvapnet var och vilka redskap som användes vid styckning. Dessutom är det intressant om redskapen och material var inköpta tillsammans och bara veckor innan mordet.