Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-25, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av smuther
Jonas Timo Albin Karta, Tele
lgh 1203

Lägenhetsnumret = Två trappor upp.
Det är en lght i örebro.
Citera
2014-06-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Enligt HÄF: Gårdsjögatan 6 a

Jag tror att 6A är skymd av trä för fastigheten mitt emot, men det spelar ingen roll om man backat upp en bil mot entredörren så skymmer den med bagaget öppet, och den egna fastigheten kan inte se utan att luta sig ut genom fönstret.

Att släpa ut en kropp till bilen från en halvtappa upp går på under en minut.
Lite adrenalin så går det säkert på ½ minut...

Det har du rätt i. Ligger det såpass att insynen är knapp så är det absolut en teori. Jag missuppfattade nog vilket hus det handlade om. Rent tidsmässigt borde det kunna gå ganska kvickt att bära/dra/släpa ut en kropp, om man har styrkan och viljan.
Citera
2014-06-25, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gumman70
men är han skriven på lght? Trodde av tidigare inlägg att han var skriven nån annanstans?

Ja det är fel lgh, om du minns att lgh i Askersund på Gårdsjögatan 6a var 1:a plan så är det säkert sant.
Citera
2014-06-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Ni måste sätta in Er i situationen också. Ni har precis mördat och ute är det ljust och folk kan se alltihop. Stressen är enorm. Det är nu eller aldrig. Om du ramlar med kroppen utanför är det kört. Alla krafter du har måste till annars är du "död". Du samlar tankarna, greppar kroppen och slänger armarna över dina axlar så att kroppens vikt fördelas på din rygg. Böjer dig fram för att få lite lyft och börjar släpa ut kroppen. Du flåsar enormt halvt gråtandes i panik, för det är en påfrestning men det gäller livet. Du är i slåss eller flykt läge.

I denna situation hamnar kroppen i extra växel. Man blir mycket starkare och klarar mer än vad man skulle kunna tro möjligt.

Jag har inte så livlig fantasi som de flesta andra här på fb utan jag tror att de flesta grannar till JA var på jobbet dagtid (det är normalt att folk jobbar på dagarna) och därför har dem inte sett/hört något på dagen.

Jag skulle kunna ha ihjäl någon hemma hos mig och veta att grannarna är på jobbet och lugnt kunna jobba vidare.
Citera
2014-06-25, 13:33
Medlem
smuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är en lght i örebro.

Yes, du har rätt. Insåg inte att han var skriven på annan plats, måste ha missat det i tråden. Isf stämmer säkert halvtrappan upp!
Citera
2014-06-25, 13:33
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnafex
Nu kan jag ha missat det, men vet vi med säkerhet vilken lägenhet som mordet ska ha begåtts? Har en teori men den står och faller lite med om det är JA's eller LL's lägenhet som är brottsplats.

För desto mer jag funderar med motivet släppt, erkännandet av misshandel och vållande så verkar det mer och mer som att det är ett planerat mord. Har svårt att se hur man kan få för sig att stycka någon om det bara hade rört sig om en misshandel med dödlig utgång. Steget är långt ifrån misshandel till döds för att sedan stycka den omkomne oavsett om man har panik eller inte, första tanke om man inte hade uppsåt att döda är väl att försöka få dit en ambulans snarare än ett sätt att göra sig av med kroppen.

Jag håller med om detta som du skriver. Svartsjuka och mord är rimligt. Så fort styckning blev inblandat i ekvationen så finns det bara två möjliga tänkbara lösningar: Antingen är GM mentalt sjuk och behöver bli inspärrad, eller så var det planerat och GM behöver bli inspärrad. Hursomhelst måste GM hållas borta från samhället under hela sitt yrkesverksamma liv. Jag kan tänka mig permission under bevakning som bäst. I fall detta var planerat återstår nu den viktiga biten att klargöra om hon var ensam om planerna eller om fler var inblandade.

Mer osannolika lösningar:
1. GM är tvingad av annan part att utföra dådet, kanske mot betalning.
2. GM får tillfälligt hjärnsläpp och hennes tv-serie tittande hjärna placerar henne i ett CSI avsnitt och hon får fel logik i systemet så att säga. Hon förstår inte vad hon gör eller vad som händer och allt bara sker som i en dröm.
3. GM är drogpåverkad och agerar tillfälligt icke rationellt.
4. GM är berusad av svartsjuka och får plötsligt ett rus av mordet också vilket ger henne lust att stycka för att se om hon kan komma undan också. När styckning väl sker inser hon att det inte vara så speciellt trevligt, ångrar sig och ringer polisen.
5. GM är äkta psykopat och har inga som helst känslor för vare sig offer eller omgivning. Styckning är då helt naturligt eftersom det förenklar logistik av kroppen. Träffar hon en polispatrull eller blir hon stoppad för fortkörning är hon fullständigt normal i sättet och totalt känslokall. Ringer hon polisen själv är det ett försök att avleda misstankar alternativt lindra fällande dom ifall hon inser att gömmande av kroppen blir omöjligt.

Det jag anser är väldigt viktigt just nu är att få veta vilket mordvapnet var och vilka redskap som användes vid styckning. Dessutom är det intressant om redskapen och material var inköpta tillsammans och bara veckor innan mordet.
Citera
2014-06-25, 13:37
Medlem
feteprophetens avatar
Kan inte styckningen varit för att få plats med LL i en låda för hästtillbehör? Typ en trälåda? Styckningen lär ju ha skett i JA;s lägenhet tror jag, att styckningen ska ha skett i stället lär ha framkommit annars. Ser inget annat sett än det heller när det gäller att forsla ut kroppen ur lägenheten.

Jag har själv tagit ut döda kroppar ur lägenheter om än på lagligt vis och med bår, och det är krångligt nog.
Citera
2014-06-25, 13:37
Bannlyst
Citat:
tror det är 5 trappsteg, ev 6.

Kom du ihåg om det var lgh till vänster eller höger i trappen, sett från entredörren?

Jag antar att trappan går upp på vänster sida till halvplanet, för att fortsätta uppåt åt höger?
Citera
2014-06-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Kom du ihåg om det var lgh till vänster eller höger i trappen, sett från entredörren?

Jag antar att trappan går upp på vänster sida till halvplanet, för att fortsätta uppåt åt höger?
Trappan går till vänster men minns inte om lght är till vänster eller höger
Citera
2014-06-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Ni måste sätta in Er i situationen också. Ni har precis mördat och ute är det ljust och folk kan se alltihop. Stressen är enorm. Det är nu eller aldrig. Om du ramlar med kroppen utanför är det kört. Alla krafter du har måste till annars är du "död". Du samlar tankarna, greppar kroppen och slänger armarna över dina axlar så att kroppens vikt fördelas på din rygg. Böjer dig fram för att få lite lyft och börjar släpa ut kroppen. Du flåsar enormt halvt gråtandes i panik, för det är en påfrestning men det gäller livet. Du är i slåss eller flykt läge.

I denna situation hamnar kroppen i extra växel. Man blir mycket starkare och klarar mer än vad man skulle kunna tro möjligt.

Alla som jobbat med rullstolsburna tex en personlig assistent får lära sig av brandkåren hur. Man förflyttar en kropp i ett trapphus relativt enkelt med en ullfilt.
Med rätt teknik låter det inte särskilt mycket och går förvånansvärt fort
Har dragit ut och blivit utdragen utan att ha hjälpt till ett uns
Vilken brandman som helst kan intyga att de utbildar hab. personal
Citera
2014-06-25, 13:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
1a våningen, halv trappa upp om jag minns rätt
Jag har fått bekräftande PM.
Citera