Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-29, 16:02
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Nej, vi har kvinnan som styckade sin make. Var det slutet pa 80 eller 90-talet ? Det ar mycket ovanligt dock, men jag tror inte hon kommer bli sa kand faktiskt. Forutom styckningen ar det inget "wow" over detta fall, typ som Arboga eller Knutby.

Daremot sa ar det ett intressant fall, att en till synes normal tjej flippar over sa har pass och inte bara mordar utan aker till jobb, pratar med grannar, blir stoppad av polisen i bilkoll, styckar och gud vet vad.

Mm men hon var inte svenska utan ungrare eller något sånt... Däremot är hon den första kvinnan i Sverige som styckat.

Ska som sagt bli intressant vad domstolen har att säga om detta fallet, om de går på linjen att detta är ett dråp vilket endast en idiot skulle kunna tro på.
Citera
2014-06-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Beteendet innan pekar helt emot att det skulle vara planerat att mörda LL, vad gäller styckningen så vore den planerad så skulle hon varit betydligt bättre förberedd än vad hon var. Känns som att det är detaljen om hur JH valde att hantera sitt problem som uppstod iom att LL dog som gör att ni gång på gång snavar och skall försöka spela något slags "monster" kort.

Ja men det är väldigt enkelt att hävda att en hammare är inte det första eller ens "topp 10" på en lista av redskap du skulle välja att använda om du har för avsikt att döda någon och att den här tanken har existerat över X tid.

Hur menar du med "Beteendet innan pekar helt emot att det skulle vara planerat att mörda LL" och vad tror du är tanken med hennes besök?

Misshandlar hon LL så kan hon få en misshandelsdom mot sig och kanske även riskera hämnd genom att själv bli misshandlad och det tror jag inte att hon vill bli.

Om det begås ett mord på en bondgård så finns det kanske högaffel att tillgå och använda sig av, det ligger knappast ens på "topp 20" listan men går likväl att använda.

Kan vara som så att Jonna känner sig mer bekväm med en hammare än med en kniv? Hon kanske vill just "slå in skallen" på Lovisa och då funkar hammare bättre än kniv
Citera
2014-06-29, 16:09
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Beteendet innan pekar helt emot att det skulle vara planerat att mörda LL, vad gäller styckningen så vore den planerad så skulle hon varit betydligt bättre förberedd än vad hon var. Känns som att det är detaljen om hur JH valde att hantera sitt problem som uppstod iom att LL dog som gör att ni gång på gång snavar och skall försöka spela något slags "monster" kort.

Ja men det är väldigt enkelt att hävda att en hammare är inte det första eller ens "topp 10" på en lista av redskap du skulle välja att använda om du har för avsikt att döda någon och att den här tanken har existerat över X tid.

Så om ett mordvapen inte är med på topp tio listan är det inget mord?! Så om jag slår ihjäl någon med en stålhättad stövel som inte finns på topp tio blir jag frikänd då? Förklara vad du menar?
Senast redigerad av Willow1 2014-06-29 kl. 16:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hon kanske skriver en bok i fängelset eller när hon kommer ut, många förläggare som säkert vill betala henne

Om hon inte får skyddad identitet när hon kommer ut så ska jag söka upp henne och bjuda på en fika och snacka lite.
Citera
Medlem
Citat:

Men om man först vill göra sin motståndare svag (ffa då hon är huvudet högre) för att sen kunna utföra mordet mha kniv, är hammare ett ypperligt vapen. Hammaren är lätta att gömma, bära med sig och svinga. Jmf med stekpanna, slägga, tegelsten osv. Kan ju vara att Jonna verkligen tänkt till, eftersom LL var både grövre och fightbenägen.. Dessutom visste ju JH var knivarna fanns och hur de såg ut.
Citera
2014-06-29, 16:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Varför sitta och jämföra mordet i Boden? Det finns ju inte en likhet mer än styckning i fallen.

På vilket sätt jämförs fallen, det är domsluten som diskuteras.
Citera
2014-06-29, 16:12
Medlem
Citat:
Sluta fokusera på styckningsdetaljen, eftersom det enbart handlat om att lösa ett problem som uppstod. Och inte att det var en planerad handling. Styckning är egentligen inte överdrivet svårt att komma fram till om man ej har tillgång till dom kemikalier eller annat som krävs för att helt ta bort alla spår efter en person.

Samt att det faktum att lägenheten den döde personen fanns i tillhörde den personen JH älskade var nog väldigt drivande i hennes vilja att få bort LL från platsen.

Dessutom läste jag i ett tidigt inlägg att hon tydligen städat kliniskt rent i badrummet men har det varit ett mer regelrätt slagsmål mellan 2 stycken under 20 minuters tid så bör dem ha rört sig runt i lägenheten och då bör det finnas blod på flera ställen.

Städa verkar hon kunna..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Hur menar du med "Beteendet innan pekar helt emot att det skulle vara planerat att mörda LL" och vad tror du är tanken med hennes besök?

Misshandlar hon LL så kan hon få en misshandelsdom mot sig och kanske även riskera hämnd genom att själv bli misshandlad och det tror jag inte att hon vill bli.

Om det begås ett mord på en bondgård så finns det kanske högaffel att tillgå och använda sig av, det ligger knappast ens på "topp 20" listan men går likväl att använda.

Kan vara som så att Jonna känner sig mer bekväm med en hammare än med en kniv? Hon kanske vill just "slå in skallen" på Lovisa och då funkar hammare bättre än kniv

Hon lär ha med sig hammare i syfte av att skrämma eller skada, och hon har med sig redskap för att LL fått överhanden mot JH i ett tidigare skede (påståendet gör gällande att JH hotat LL via sms och varefter har LL konfronterat JH publikt och utdelat några örfilar på JH)

Om du tilldelats fysisk smärta av en person och blivit förnedrad ute bland folk, och du sen drivs av ett hämndbegär och du tar beslutet att ta denna persons liv tar du verkligen med dig en Hammare för att göra detta? Nä det gör du inte.
Citera
Medlem
Hulls avatar
Varför skulle JH knacka på en dörr och visa sitt ansikte för ett vittne om det var ett planerat mord?

---

* Om det nu inte var en plan att stå och banka på dörren i 20 min för att få grannen att tro att de bara slogs lite och det inte var ett mord på gång. Därefter tala om att "det bara varit bråk" och "det är ingen fara" för att stärka sin version senare och slippa bli misstänkt för mord också, endast slagsmål.

* Att ha med endast en hammare är lättast att bortförklara om man blir ertappad med den på sig. Den gör dessutom mycket skada.

* Detta talar för att JH slagit LL medvetslös ( hammare eller alkohol injektion? ) och därefter misshandlat LL som är försvarslös. Ilska som byggts upp under längre tid får äntligen utlopp. Även om det låter lite svårgenomförbart i mina öron.

* Skulle hon dessutom misshandlat ansikte och brösten med hammaren medan LL levde så är det enormt utstuderat att därefter banka 20 min i dörren eller på brösten/ansiktet på LL och därefter använda en kniv för att göra mesta möjliga smärta/skada. Bara för att kunna använda detta som argument för ett vanligt slagsmål.

* Fast det är ju möjligt att LL låg bunden med fötterna nära dörren som hon hela tiden försökte sparka på för att locka grannarna till uppmärksamhet.

---

Det låter väldigt osannolikt hur man än vrider och vänder på det. Det mest sannolika om det är 20 minuter med slagsmål är att det var just 20 minuter med slagsmål fast med dödliga vapen med i spelet och mord som utgång.

EDIT: Jag får nog ta och revidera detta lite. 20 min fullt slagsmål är teoretiskt möjligt med fysiskt extremt krävande. I "the Ultimate Fighter" slåss 2 vuxna vältränade män i 2 eller 3 ronder om 5 min vardera och är totalt utpumpade. 20 min skulle vara 4 sådana ronder och vare sig JH eller LL är väl tillräckligt vältränade eller äter speciellt rätt. Fast om JH nu är så vältränad som spekulerats om så kanske det var därför hon till slut vann och LL låg medvetslös på golvet totalt utpumpad.
Senast redigerad av Hull 2014-06-29 kl. 16:19.
Citera
2014-06-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Nej, vi har kvinnan som styckade sin make. Var det slutet pa 80 eller 90-talet ? Det ar mycket ovanligt dock, men jag tror inte hon kommer bli sa kand faktiskt. Forutom styckningen ar det inget "wow" over detta fall, typ som Arboga eller Knutby.

Daremot sa ar det ett intressant fall, att en till synes normal tjej flippar over sa har pass och inte bara mordar utan aker till jobb, pratar med grannar, blir stoppad av polisen i bilkoll, styckar och gud vet vad.

Ja men hon är rumänska boende i Sverige så hon är inte svenska. Maria Kirsch eller någonting sådant, hon styckade maken och lade hans huvud i ugnen.
Citera
2014-06-29, 16:20
Medlem
Huckelberryfins avatar
De mest effektiva sättet för att göra sig av med en kropp borde väl vara att lägga det i ett bad fullt med syra? då försvinner allt och polisen har väl inget att gå på utan en kropp?

Men vad är det för syra som "proffsen" brukar använda sig utav? eller är det bara Hollywood detta funkar i?
Citera
2014-06-29, 16:21
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hon kanske skriver en bok i fängelset eller när hon kommer ut, många förläggare som säkert vill betala henne

Det skulle säkert JH:s föräldrar, syskon och syskonbarn livligt uppskatta. Anhöriga kommer gladeligen
att hjälpa till med dörrförsäljning i grannskapet av den spännade boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in