Orsaken till ett krig är väldigt sällan bara en person/aktör etc. Det finns en komplexitet, interaktion och massa faktror som sammantaget lett fram till resultatet. Kriget i Irak har startats av IS som inledde med att ta över Mosul på en promenad. IS växte till sig och blev stark under Syrien kriget, om inte syrien kriget hade funnits så hade inte Mosul övertagits av IS. Innan Syrien kriget så var IS en misslyckad organisation, men när de etablerade sig i Syrien så började allt vända. Vad deras trendbrott beror på är även detta komplext och jag orkar inte gå in på det nu.
Det jag vill säga här är att vissa saker kan inte Maliki rå för, men det finns massa andra saker som han hade kunnat gjort anorlunda. Al-Qaida i Irak/IS är en extremist organisation. Sunniaraber är inte perautomatik halshuggande extremister, men om omständigheterna är den rätta så finns det goda förutsättningar för en organisation som Al Qaida att växa. Det finns ett brett missnöje bland den sunnitiska befolkningen och IS seglar på den.
Varför har förutsättningarna blivit så goda för Al Qaida i Irak? Sedan USA lämnade över makten till Maliki så har landet gått käpprakt ner i botten. Han varvade sekteristisk politik med att utöka sin egen makt på bekostnad av alla andra. Myndigheter, institutioner, militär, underrättelsetjänst, polis, regering och allt annat var under hans kontroll istället för att vara egna maktcentra. Oavsett etnicitet eller sekt så tycker ingen om sånt här beteende.
Stora delar av den sunnitiska befolkningen fick sina pengar från Saddams statkassa. Stora delar av samma grupp blev av med sitt levebröd under Maliki, framförallt personer med militäryrke, underrättelsetjänst etc. Vi snackar hundratusentals män. I den här delen av mellanöstern så är det vanligt att mannen är den enda som jobbar och därför så är resten av familjen direkt beroende av han jobbar. Jag har inte konkreta siffror, men jag har läst att det är vanligt med familjer som har upp emot 8 barn.
Ovanpå allt detta så finns det en enorm korumption. Anledningen till att Mosul föll så snabbt var korumption inom armen. Jag orkar inte skriva mer om detta, jag har skrivit om det tidigare.
Vissa grejer hade inte Maliki kontroll över, men andra saker var under hans kontroll. Hans politk ledde till att förutsättningarna för Al Qaida blev gynsamma. Sedan om vi ska släppa det här med förutsättningar och istället titta på Mosul och vad som hände där. Vilka beslut tog Maliki i denna händelse och vilka konsekvenser fick dem? Redan 6 månader innan staden föll så Kände alla till att IS hade etablerat en skuggstat där och att befolkningen slutat betala skatt till Staten och isället gav dem till IS. Varför gjorde inte Maliki någor här? En teori är att han trodde det skulle gynna honom. Vi har ju bland annat sett Hur regimen i Syrien tjänat på att inta rollen som islamisk terrorist bekämpare. Leser evil osv.
Hur man än vrider och vänder på det så är Mosul enormt värdefullt och extremt viktig stad. Kolla striderna i Aleppo eller Damaskus. Det tar evigheter att ta över storstäder och nästan hela staden blir förstörd. USA har ju en långsiktig plan, 2-3 år säger dem och jag undrar om den långa tiden inte helt beror på Mosul. Att tappa Mosul under kort tid är i särklass den värsta nederlaget och de som är ansvariga kan inte på något sätt fly undan och skylla på någon annan. Det var en sekteristiskstat där en person hade absoluta makten. Det var Maliki som i första lägget valde att inte göra något och det var hans arme som flydde.
Detta är ett utalande av frankrikes president. Han tycker att irakiska armen inte gör tillräckligt för att försöka ta tillbaks förlorad territorium. Sett ur västerländsk perspektiv så har den här shitiskastyret inneburit problem och det är problem som sedan blir deras problem som de måste lösa. De gillar inte alls läget.
Citat:
French President criticizes Iraqi army for not doing as much as #Peshmerga forces are doing to regain territories lost to the #IS.
“This is what the Iraqi peshmerga are doing and what the Iraqi armed forces aren’t doing yet. We have encouraged them - as we have asked the Iraqi government - to make the broadest gathering (of forces) possible so this army can be respected enough by all communities that it is effective,” #Hollande said during his visit to Canada -- Reuters
https://www.facebook.com/RudawEnglish/posts/696283457146227
Edit: några grejer om antikurd/kurdhat. Det är precis som när rasister klaggar på att de blir kallade rasister om de kritiserar invandrare. Här på utrikesdelen så gör flera användare samma sak mot kurderna. De börjar med att först sätt ord i munnen på dig och sedan används detta för att ligimitera att man kan säga vad som helst om kurder.
En som är antikurd är någon som överlag är emot kurder och detta oavsett vad saken gäller, vilken grupp, parti etc. Hen är alltid emot kurder och det kurdiska, och detta framgår tydligt i personens inlägg. När en sån här person ska köra antikurd-upplägget och sätta ord i mun på en, så garvar jag tills jag dör.
Kurdhat. Det är inte samma som antikurd, men det är vanligt att en antikurd ocksä har ett kurdhat. Kurdhat är exakt som all annan hat som tex judar, zigenare, svarta etc. Det är alltid samma eller liknande resonemang och beskyllningar. de skapar mycket barn, brottslighet, girghet, beskrivs som en cancer. Personen har alltså ett hat mot folkgruppen och beskriver dem med negativa ordalag.