Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-11-03, 23:17
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Tycker att du överdriver nu och hittar på.
Men visst får du tro och gissa, vem vet.
Men själv svarar jag nej.

Säg mig, du själv tycker att Saddam inte var något bra, varför kan inte jag tycka desamma?
Jag förklarade iaf varför jag tycker att Saddam var en dålig ledare.

Det räcker väl med att du skyllt hela ISIS framfart på Maliki, som om han är ensam den största anledningen till ISIS framfart. Du har beskyllt Maliki för allt han gjorde mot KRG men du har inte i ett endaste inlägg sagt vilka fel KRG gjort. Jag hoppas verkligen inte att du tror att KRG verkligen är helt oskyldiga och att stora stygga Maliki är en ond härskare som ville förstöra för KRG. Jag vet att du är för smart för att tro att ena parten är 100% ansvarig medan andra parten bara är offer som inte gjort en gnutta fel. Det var därför jag reagera på ditt inlägg. Att Saddam var en dålig ledare kan väl varenda shia och kurd skriva under på.
Citera
2014-11-03, 23:27
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Det räcker väl med att du skyllt hela ISIS framfart på Maliki, som om han är ensam den största anledningen till ISIS framfart. Du har beskyllt Maliki för allt han gjorde mot KRG men du har inte i ett endaste inlägg sagt vilka fel KRG gjort. Jag hoppas verkligen inte att du tror att KRG verkligen är helt oskyldiga och att stora stygga Maliki är en ond härskare som ville förstöra för KRG. Jag vet att du är för smart för att tro att ena parten är 100% ansvarig medan andra parten bara är offer som inte gjort en gnutta fel. Det var därför jag reagera på ditt inlägg. Att Saddam var en dålig ledare kan väl varenda shia och kurd skriva under på.

Jag beskyller Maliki för att vara den största anledningen till IS framfart och uppkomst i den styrkan den dök upp i och hans nonchalans över viktig information som kunde ha ändrat hela IS framtid.
Men det är inte enbart jag, västvärlden anser även dom samma sak.
Jag vet inte vad KRG skulle ha gjort för något för att ha varit skyldiga till att ha gynnat IS när det var dom som varnade om IS framfart och hotet mot Mosul ett halvår innan det skedde.

KRG körde en defensiv hållning när IS härjade, dom skyddade sina områden, IS skulle köra över kurderna enkelt med alla vapen dom hade och all manskap som dom hade, det övergick till offensiv handlande då USA kom in och erbjöd flygunderstöd som Bagdad redan hade och inte ville utföra utanför KRG regionen.

Efter någon vecka senare skedde ett historiskt genombrott i Irak som aldrig hänt tidigare. Bagdad och KRG skulle kämpa tillsammans och samarbeta för att bekämpa IS, man började dela information och samordnade med varandra när man gick på anfall.
Citera
2014-11-03, 23:43
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Jag beskyller Maliki för att vara den största anledningen till IS framfart och uppkomst i den styrkan den dök upp i och hans nonchalans över viktig information som kunde ha ändrat hela IS framtid.
Men det är inte enbart jag, västvärlden anser även dom samma sak.
Jag vet inte vad KRG skulle ha gjort för något för att ha varit skyldiga till att ha gynnat IS när det var dom som varnade om IS framfart och hotet mot Mosul ett halvår innan det skedde.

KRG körde en defensiv hållning när IS härjade, dom skyddade sina områden, IS skulle köra över kurderna enkelt med alla vapen dom hade och all manskap som dom hade, det övergick till offensiv handlande då USA kom in och erbjöd flygunderstöd som Bagdad redan hade och inte ville utföra utanför KRG regionen.

Efter någon vecka senare skedde ett historiskt genombrott i Irak som aldrig hänt tidigare. Bagdad och KRG skulle kämpa tillsammans och samarbeta för att bekämpa IS, man började dela information och samordnade med varandra när man gick på anfall.

Detta är positivt, enda sättet att krossa ISIS terroristerna är en samordnad maktdemonstration utan shia, kurder, andra minoriteter samt viktigast av allt, sunni stammar som måste inse förr eller senare att det inte funkar att stödja ISIS.

över 350 sunnimuslimer från en stam i Anbar provinsen blev slaktade för att de kämpat mot ISIS. Deras sunnimuslimska bröder borde skämmas, dom har låtit ISIS hunsa omkring dom som små husdjur.
Citera
2014-11-04, 07:22
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Detta är positivt, enda sättet att krossa ISIS terroristerna är en samordnad maktdemonstration utan shia, kurder, andra minoriteter samt viktigast av allt, sunni stammar som måste inse förr eller senare att det inte funkar att stödja ISIS.

över 350 sunnimuslimer från en stam i Anbar provinsen blev slaktade för att de kämpat mot ISIS. Deras sunnimuslimska bröder borde skämmas, dom har låtit ISIS hunsa omkring dom som små husdjur.

Dom största förlorarna efter kriget kommer att vara Sunni Araber som kommer vara misstänka konstant och ingen part kommer kunna lita på dom.
Dom kommer förlora flest soldater än någon, dom dödas av IS till och med.
Säkerhets och övervakningen i Irak kommer att öka.

"Vinnarna" kommer att vara Shia Araber, Kurder, Turkmener och Assyrier, trots sina förluster och förstörda byar och stadsdelar.

Anser jag.
Citera
2014-11-04, 12:54
Medlem
beregistains avatar
Det är uppenbart att Iraks nya PM Haider al Ibadi är mer pragmatisk än hans föregångare. Följer flera av hans intervjuer och uttalanden, och som det ser ut verkar de faktiskt ta hand i hand med vad faktiskt sker. Detta är förmodligen orsaken till det ökade sammarbetet mellan sunnanklanerna och shitiska armen som vi ser. Haider al Ibadi är mer tillmötesgående och står mycket för ett förenat Irak, och inte endast för att det är hans uppgift. Ett enat och starkt Irak är det sista vissa aktörer i mellanöstern vill se, och sen är det oundvikligt för Iraks överlevnad. Premierministerns ord själv faktiskt: http://m.youtube.com/watch?v=YBIH9AX5ps0
Citera
2014-11-04, 13:33
Medlem
namos avatar
Enligt ekurd så har KRG betalat 1.5 miljoner dollar i lösensumma för 234 yezidi kurder som hölls fånge av ISIS. http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/11/state8639.htm

Irak har börjat förse Peshmerga med tunga vapen:http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/11/govt2389.htm
Senast redigerad av namo 2014-11-04 kl. 13:44.
Citera
2014-11-04, 14:00
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Som svensk måste jag säga efter att ha läst tråden en del att detta är tveklöst en riktig sjuk religiös, krigisk, maktpolitisk bisarr soppa alltihop. Det är så många viljor och religiösa och politiska grenar att det skulle behövas en pedagogisk karta över varje land som är berört av konflikten.

Mitt lekmannatips är att den eufori och nyhetens behag som IS ridit på snart borde ta slut till viss grad. Viss krigströtthet borde infinna sig och de lycksökare som tagit sig dit från andra länder kanske tappar sitt euforiska momentum.

Det kan kanske övergå i ett långdraget lågintensivt krig ā la Israel Palestina där IS har kontroll över vissa områden osv.

Helt obegripligt att man är så utomordentligt värdelösa på att bygga fungerande samhällen i Mellanöstern. Det är förbryllande.

Här har du en riktigt bra genomgång av konflikten som jag kan rekommendera starkt till alla ;

"Origins of ISIS (Islamic State of Iraq and Syria)"
http://www.liveleak.com/view?i=9a9_1414933062
Citera
2014-11-04, 14:14
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Enligt ekurd så har KRG betalat 1.5 miljoner dollar i lösensumma för 234 yezidi kurder som hölls fånge av ISIS. http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/11/state8639.htm

Irak har börjat förse Peshmerga med tunga vapen:http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/11/govt2389.htm

Trevligt att sammarbeter mellan Bagdad och KRG har ökat, skulle vilja se godare relationer där. Ett enat Irak i nära samarbete med det autonoma KRG kan göra Irak till en stormakt i regionen. Alla tjänar på det om så sker.

Förhoppningsvis inser minoriteterna, kurderna, shia, sunnistammarna vem den verkliga fienden är.
Citera
2014-11-04, 15:26
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Här har du en riktigt bra genomgång av konflikten som jag kan rekommendera starkt till alla ;

"Origins of ISIS (Islamic State of Iraq and Syria)"
http://www.liveleak.com/view?i=9a9_1414933062

Det blir att kika på den, känns som det är jäkligt svårt att få grepp på konflikten. Vän, fiende, allierad...det är byzantiska intriger på det hela.

Det enda som känns självklart är att Is måste raderas från jorden, inte lämna någon kvar. Den sjuka sekten är i klass med nazismen och det enda svaret är total utrotning.
Citera
2014-11-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det blir att kika på den, känns som det är jäkligt svårt att få grepp på konflikten. Vän, fiende, allierad...det är byzantiska intriger på det hela.

Det enda som känns självklart är att Is måste raderas från jorden, inte lämna någon kvar. Den sjuka sekten är i klass med nazismen och det enda svaret är total utrotning.

Instämmer. Jag är en riktigt mjukis i vanliga fall, och skulle aldrig förspråka dödsstraff eller liknande. .Men i fallet IS ser jag bara att gränsen för vad som kan kallas mänsklighet är passerad, och att om man går med där, så begär man samtidigt utträde ur mänskligheten - varje människa har ett val om hur man ska förhålla sig till andra. IS, Breivik, Nazism osv är konkreta varianter av ondska och sådant måste utplånas, då det kan sprida sig.

Kurderna verkar vara det enda hoppet för mellanöstern, de är toleranta och respekterar demokrati.
Citera
2014-11-04, 21:43
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Kurderna verkar vara det enda hoppet för mellanöstern, de är toleranta och respekterar demokrati.

Gissar att assyrier inte håller med

När det kommer till demokrati så verkar problemet bestå i att de olika grupperna i Irak röstar på de egna och förväntar sig något tillbaka. Där kan ett framtida Kurdistan få det lättare. Om Kurdistan totaldomineras av kurder så slipper de förhoppningsvis det värsta etniska röstandet och folk kan välja kandidater eller politiker som helt enkelt bara är vettiga. Förutsatt att inte det hela kuppas av starka familjer. Kan säkert i värsta fall bli pseudodemokratiskt klankurdistan av det hela.

Har inte följt tråden på ett tag.

Min analys är att IS kommer överleva tills de lokala sunniterna tröttnar och dödar av dem. Det bästa sättet som det kan drivas fram är om en kritisk massa gamla sunniledare återfår en del av sina tidigare positioner i utbyte. Kräver att de gör nån deal under bordet med shia-Irak i söder. Finns det någon chans till en sådan utveckling?

Anledningen till varför jag tror att denna utveckling är möjlig beror på att nåt liknande faktiskt helt nyligen skedde i pashtundelen av Pakistan enligt en pakistansk kompis. De har haft hela regioner som styrts av inflyttade talibaner allierade med lokala stammar. Detta upplägg styrdes egentligen helt och hållet av den starkaste inhemska klanen i regionen som använde jihadist-crewet som ett slagträ emot den pakistanska centralmakten. I slutändan så gjorde de upp med den pakistanska regeringen i utbyte mot andra fördelar. Sedan så slog klanen som egentligen styrde regionen ihjäl varenda taliban inom några veckor.

Sett till befolkningens storlek i IS så borde det vara möjligt. IS-sekten är ju ändå en liten (välbeväpnad) minoritet i jämförelse.
Citera
2014-11-05, 01:38
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Gissar att assyrier inte håller med

När det kommer till demokrati så verkar problemet bestå i att de olika grupperna i Irak röstar på de egna och förväntar sig något tillbaka. Där kan ett framtida Kurdistan få det lättare. Om Kurdistan totaldomineras av kurder så slipper de förhoppningsvis det värsta etniska röstandet och folk kan välja kandidater eller politiker som helt enkelt bara är vettiga. Förutsatt att inte det hela kuppas av starka familjer. Kan säkert i värsta fall bli pseudodemokratiskt klankurdistan av det hela.

Har inte följt tråden på ett tag.

Min analys är att IS kommer överleva tills de lokala sunniterna tröttnar och dödar av dem. Det bästa sättet som det kan drivas fram är om en kritisk massa gamla sunniledare återfår en del av sina tidigare positioner i utbyte. Kräver att de gör nån deal under bordet med shia-Irak i söder. Finns det någon chans till en sådan utveckling?

Anledningen till varför jag tror att denna utveckling är möjlig beror på att nåt liknande faktiskt helt nyligen skedde i pashtundelen av Pakistan enligt en pakistansk kompis. De har haft hela regioner som styrts av inflyttade talibaner allierade med lokala stammar. Detta upplägg styrdes egentligen helt och hållet av den starkaste inhemska klanen i regionen som använde jihadist-crewet som ett slagträ emot den pakistanska centralmakten. I slutändan så gjorde de upp med den pakistanska regeringen i utbyte mot andra fördelar. Sedan så slog klanen som egentligen styrde regionen ihjäl varenda taliban inom några veckor.

Sett till befolkningens storlek i IS så borde det vara möjligt. IS-sekten är ju ändå en liten (välbeväpnad) minoritet i jämförelse.

ISIS hade aldrig kunnat etablera sig i Irak om det inte vore för sunnistödet i landet. Sunniaraberna i Irak trodde att ISIS skulle vara befriare men har nu lärt sig en läxa och flertalet klaner väntar idag på tillfälle att vända vapnen mot IS. Några har redan gjort det i al-Anbar provinsen. Hursomhelst så ser utvecklingen positivt ut i Irak för tillfället. IS pressas hårt i alla fronter och Irakiska armén och Kurdiska styrkor åter dagligen mer mark. Armén har fått erfarenhet av att strida mot IS, man har haft tid att träna mängder av frivilliga som backar upp armén och USA:s rådgivare har självklart spelat en stor part i det hela. Irakiska armén kör nu en stenhård offensiv mot Baiji som man snart kommer befria. ISIS rakar skägget och flyr redan nu i diverse områden i Diyala provinsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in