Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Det räcker väl med att du skyllt hela ISIS framfart på Maliki, som om han är ensam den största anledningen till ISIS framfart. Du har beskyllt Maliki för allt han gjorde mot KRG men du har inte i ett endaste inlägg sagt vilka fel KRG gjort. Jag hoppas verkligen inte att du tror att KRG verkligen är helt oskyldiga och att stora stygga Maliki är en ond härskare som ville förstöra för KRG. Jag vet att du är för smart för att tro att ena parten är 100% ansvarig medan andra parten bara är offer som inte gjort en gnutta fel. Det var därför jag reagera på ditt inlägg. Att Saddam var en dålig ledare kan väl varenda shia och kurd skriva under på.
Jag beskyller Maliki för att vara den största anledningen till IS framfart och uppkomst i den styrkan den dök upp i och hans nonchalans över viktig information som kunde ha ändrat hela IS framtid.
Men det är inte enbart jag, västvärlden anser även dom samma sak.
Jag vet inte vad KRG skulle ha gjort för något för att ha varit skyldiga till att ha gynnat IS när det var dom som varnade om IS framfart och hotet mot Mosul ett halvår innan det skedde.
KRG körde en defensiv hållning när IS härjade, dom skyddade sina områden, IS skulle köra över kurderna enkelt med alla vapen dom hade och all manskap som dom hade, det övergick till offensiv handlande då USA kom in och erbjöd flygunderstöd som Bagdad redan hade och inte ville utföra utanför KRG regionen.
Efter någon vecka senare skedde ett historiskt genombrott i Irak som aldrig hänt tidigare. Bagdad och KRG skulle kämpa tillsammans och samarbeta för att bekämpa IS, man började dela information och samordnade med varandra när man gick på anfall.