Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-08-07, 13:44
  #2797
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Vet ej, situationen verkar snabbt försämras. Videoklipp från Al Jazeera

https://www.youtube.com/watch?v=wcR-...NL5ZzHSJj3l8Bg

Kurderna faller tillbaka, de verkar inte klara av att stoppa ISIL.
Givetvis kommer inte någon militant kurdisk organisation klara av att stoppa ISIS. Kurderna kan inte kriga. Detta har jag sagt i över ett år nu, och det är bara en tidsfråga innan ISIS kör över hela Kurdistan. Klarar de av att kriga mot den syriska regimen i tre år så kommer ISIS att klara att rensa ut kurderna också. Man får ha i åtanke att det finns miljontals muslimer världen över som åker ner hela tiden till mellanöstern för att jihadda loss. Det spelar alltså ingen roll om kurder, Irak eller Syrien dödar några hundra eller tusen islamistjihadister då och då; jihaddepåerna fylls på ganska snabbt därefter. Och ISIS är mycket välfinansierade också.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Smaklöst av kurderna att utsätta oskyldiga araber för etnisk rensning. Om det visar sig att araberna sympatiserar med IS så visst, men nog finns det många araber i området som är emot IS av precis samma skäl som kurderna.

Dessutom lär man inte få sympati av väst sen när man planerar att expandera och bli självständiga.
Varför skulle Väst bry sig om kurder folkmördar araber? De har ju folkmördat betydligt mer "de kristna" tidigare i mellanöstern, och Väst har absolut inga problem med det.

Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Är du fortfarande av uppfattningen att Barzani & co är allierade med IS, eller att de tidigare varit det?
Givetvis var kurderna allierade med ISIS, och kurderna är det fortfarande i viss utsträckning. När jag säger detta dock, menar jag inte att Barzani och Baghdadi sitter och snackar i telefon, ni gör så här, vi gör så här, vi attackerar inte varandra, bla bla bla. När jag säger att kurder och ISIS är allierade, då menar jag att kurderna och ISIS har en lös koalition utefter gemensamma intressen, till exempel att försvaga centralregeringarna i Irak och Syrien, vilket kurderna har tänkt utnyttja för att utropa självständighet. Kurderna har inte heller några problem med att ISIS folkmördar assyrier, som kurderna gärna vill bli av med så att kurderna kan ockupera ännu mer assyrisk mark utöver resten av norra Irak / Assyrien som kurderna redan ockuperar. Kurderna har inte heller några problem med att ISIS vid ett senare tillfälle går till attack mot Iran, så att kurderna i Iran kan "slita sig loss" från Iran, och så vidare.

Det finns alltså inga avtal eller kontrakt mellan ISIS och kurderna. Men båda krigar för varsin sak som, agendamässigt, korrelerar i stor utsträckning.

När det kommer till USA och Israel, har nog ISIS en starkare relation med, baserat på Snowden-dokumenten. Men varken Israel eller USA, kontrollerar ISIS. Det är viktigt att förstå. Inte ens arabiska halvön länderna har någon kontroll över ISIS. Men NATO-allierade länder och några andra USA-allierade aktörer såsom Saudiarabien + några andra gulfarabiska skitländer, finansierar ISIS, eller har gjort det under lång tid, och även tränat ISIS-soldater.

Citat:
Ursprungligen postat av beyw
IS har, som vi alla vet, attackerat kurdiska områden samt dödat och kidnappat kurdiska yezidier.
Ja fast yezidierna räknas inte riktigt som kurder (om de nu ens är kurder; genetiska tester behövs för att avgöra deras exakta etniska tillhörighet). ISIS kommer att vara betydligt skonsammare mot sunni-muslimska kurder. Dessa kommer också att dödas när ISIS kör över dem, men de kommer att hanteras betydligt skonsammare än vad ISIS har gjort mot yezidierna och "de kristna" assyrierna. Sunni-muslimska kurder kommer att få leva kvar i Assyrien, som man kommer döpa om till "Kordistan", under förutsättningen att kurdiska islamistiska ledare kommer få en stor roll och inflytande över deras kurdiska stamfränder.

Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Dessutom ligger det inte, nödvändigtvis, i kurdernas intresse att störta den syriska och irakiska regeringen. Det som vi sett i Irak kan mycket bättre beskrivas som en avsedd försvagning av regeringen, vilket enligt mig skulle gynna kurder mycket mer än ett IS-kontrollerat Irak (och Syrien). Jag tror inte kurderna i norra Irak vill ha opålitliga, mentalt förvirrade, fanatiska mujaheedin precis jämte deras gräns. Det utlimata vore ett svagt Irak med en dålig ledare, inte det tidigare nämda, då jihadisterna är, som sagt, mer opålitliga än korrumperade irakier samt fanatiska krigare som en dag kommer (vilket de gjort) vända sina vapen mot kurderna. Just därför förstår jag inte varför norra Iraks ledare skulle föredra (en allians med) IS, istället för att ha Maliki som ledare över en svag, och icke-hotfull, stat.
Kurderna kan dock inte ställa krav på vad de skall ha för allierade och fiender i mellanöstern; det är en lyxvara som inte ens kurder har mycket att säga till om.

Poängen är att kurder och ISIS agerar efter gemensamma geopolitiska intressen. Sedan att de emellanåt strider mot varandra över meningsskiljaktigheter, har mer att göra med att de bråkar över vilket typ av samhälle som skall dominera i bördiga halvmånen: islamiskt sharia-kalifat, eller kurdisk självständighet. Sett till pengar, demografi, vapen och olja, är ISIS betydligt mäktigare än kurderna. Hade jag fått satsa pengar så hade jag tippat på att kurderna kommer krossas hårt av ISIS. Och detta inte bara i Irak utan ISIS kommer även göra detsamma i Syrien, och även Turkiet då Erdogan gärna vill bli av med kurderna där, och han får ju inte skulden om han låter anonyma legosoldater från ISIS göra smutsjobbet åt honom.

Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Förresten, det är viktigt att skilja på YPG och KRG-styrda Peshmerge i denna situation. YPG har slagits mot IS(IS) sedan dag ett, så det blir väldigt fel när du säger: "Kurderna är inte officiellt, men i praktiken, en ISIS-allierad, då både kurder och ISIS vill störta de syriska och irakiska regeringarna". Det är för övrigt en väldigt ogrundad hypotes, men givetvis inte omöjlig. Men om det ens funnits en allians mellan södra Kurdistan och IS (vilket jag inte tror), är den definitivt över nu.
Ja, jag minns lite snack om YPG från förra året att de stred lite mot islamister i Syrien. Men det är ärligt talat jävligt dålig stil av KRG att ha suttit och fegat sig och inte tagit ansvar, i hopp om, och naiv övertro på sig själva, att ISIS inte vågade ge sig på dem.

Yazidi Member of Iraqi Parliament collapses in tears after calling upon World to Rescue the Yazidis: https://www.youtube.com/watch?v=JNoP-tQ5mCw

Det är synd om yezidierna det som har hänt dem, men samtidigt är detta något kurder förtjänar att uppleva (inte yezidierna framförallt, utan förhoppningsvis sunni-muslimska kurder), så att de förstår vad de själva har ställt till med för bland annat oss assyrier, i mellanöstern. För hundra år sedan gjorde ju kurder exakt vad ISIS gör idag mot yezidierna, mot oss "de kristna", så det är viktigt att kurder får smaka på deras egen medicin så att de lär sig lite ödmjukhet. Det pågående folkmordet på assyrier just nu, är till stor del resultatet av kurdiskt folkmord på assyrier, vilket har lett till att assyrier är så otroligt få i deras eget hemland, och kan inte ens försvara sig idag. Hela mellanöstern hade varit betydligt annorlunda idag om det faktiskt fanns en assyrisk stat med en befolkning på 10+ miljoner assyrier, tillsammans med en ännu större armenisk stat, och för den delen en grekisk stat. Detta helvete till situation idag, är vad kurder själva har önskat fram genom att mörda "de kristna".

Mellanöstern har inget existensberättigande utan assyrier, så alla där nere kan för all del gärna bomba sönder varandra när assyrier är borta ur mellanöstern, vilket bara är en tidsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Chefen för kurdiska säkerhetspolisen i Västkurdistan, Ciwan Ibrahim, går till hårt angrepp mot "Turkiet" och kräver att fakelandet "Turkiet" upphör med sitt stöd till de barbariska sunnimuslimska terroristerna i Irak och Syrien.
Chefen för kurdiska säkerhetspolisen säger det självklara och uppenbara för alla som följt konflikten: det är de onda turkarna som ligger bakom förstörelsen och lidandet i Syrien och Irak.

Kurdish security chief: Turkey must end support for jihadists

http://www.al-monitor.com/pulse/orig...ic-state.html#
Givetvis har Turkiet en stor roll i detta, men de anatoliska pseudo-turkarna agerar bara utefter den judeo-amerikanska agendan:

Netanyahu: ‘ISIS is good for Israel’: http://rehmat1.com/2014/06/30/netany...od-for-israel/

Netanyahu Warns U.S. Against Working With Iran To Halt ISIS Advance In Iraq: http://www.ibtimes.com/netanyahu-war...e-iraq-1608454

Netanyahu Endorses ISIS Terrorist Group: https://www.youtube.com/watch?v=IByayHCVPdI

Netanyahu Endorses ISIS Invasion of Iran: http://www.infowars.com/netanyahu-en...asion-of-iran/

^^ Någon borde fan hänga den judiska psykopaten.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2014-08-07 kl. 13:55.
Citera
2014-08-07, 13:53
  #2798
Medlem
SvaMp_s avatar
Intressant skrivet EliasAlucard

Vad tror du har hänt att kurderna och IS nu börjat strida mot varandra? Har dem båda insett att de är tillräckligt starka för att försöka expandera mot varandra istället för Maliki?
Citera
2014-08-07, 14:00
  #2799
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Intressant skrivet EliasAlucard

Vad tror du har hänt att kurderna och IS nu börjat strida mot varandra? Har dem båda insett att de är tillräckligt starka för att försöka expandera mot varandra istället för Maliki?
Jag är helt övertygad om att kurderna är nästintill helt chanslösa. Möjligtvis som ett best case scenario för kurderna, att ISIS rensar ut en mycket stor del av den kurdiska befolkningen (och givetvis hela peshmerga, YPG osv), och sedan lyckas kurderna vinna över ISIS, och då inte själva utan i samarbete med Irak, Syrien. Lägger sig Iran i som en stridande aktör, då är det kört för ISIS. Men jag tror inte att Iran vill göra det, då Iran inser de stora riskerna med att gå in i Irak vilket USA och Israel kommer att utnyttja för att attackera Iran. Så kurderna är rätt körda, för att efter att ISIS är klara med regeringarna i Irak och Syrien, kommer de ta itu med kurderna på allvar. Det som då blir över av den kurdiska genpoolen är islamistiska kurder, vilket ändå är en hel del kurder av den sorten också.

Vid det här laget hoppas jag att så många assyrier som möjligt klarar sig, och att inga fler assyriska kulturskatter (statyer, historiska dokument/lertavlor osv), förstörs. Min sympati till resten av regionen bortsett från armenier och kristna libaneser samt kopter, är extremt låg.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2014-08-07 kl. 14:22.
Citera
2014-08-07, 14:01
  #2800
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
När man ser sådant här så undrar man varför USA, FN och även en del andra länder, inte går in med en miljon marksoldater och gör rent hus...döda alla ISIS-soldater till sista man.

För att anledningen till nuvarande skitet är just USA, FN mfl.
Citera
2014-08-07, 14:07
  #2801
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hela mellanöstern hade varit betydligt annorlunda idag om det faktiskt fanns en assyrisk stat med en befolkning på 10+ miljoner assyrier, tillsammans med en ännu större armenisk stat, och för den delen en grekisk stat. Detta helvete till situation idag, är vad kurder själva har önskat fram genom att mörda "de kristna".

Skönt slippa en massa armenier och syrianer i Turkiet. Det måste jag erkänna. Krigsförklaringen mot Ottomanska riket som under första världskriget var det bästa man gjorde ur turkisk perspektiv. Slapp hela skitet...
Citera
2014-08-07, 14:11
  #2802
Medlem
Yaskos avatar
Sluta överdriva ISIS, de lyckas för att befolkningen är splittrat. Iran skulle göra de till mos inom loppet av en vecka om de ens försökte. Mera troligt att hela norra delen av Irak blir ett mål för proxykrig mellan olika stormakter, precis som Syrien. ISIS kommer aldrig kunna ge sig på stater som Turkiet, Iran eller Israel för den delen. Svaga, instabila byten kommer de roffa åt sig dock.

Västerländsk propagandamedier framställer KRG som demokratisk och stabilt. Dock har de en massa problem med stam-mentalitet. Barzani&Talabani stammarna dominerar vilket har gjort en del andra stammar ganska bittra. ISIS kan möjligen också utnyttja detta.
Citera
2014-08-07, 14:14
  #2803
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
[b]Jag är helt övertygad om att kurderna är nästintill helt chanslösa.[b] Möjligtvis som ett best case scenario för kurderna, att ISIS rensar ut en mycket stor del av den kurdiska befolkningen (och givetvis hela peshmerga, YPG osv), och sedan lyckas kurderna vinna över ISIS, och då inte själva utan i samarbete med Irak, Syrien. Lägger sig Iran i som en stridande aktör, då är det kört för ISIS. Men jag tror inte att Iran vill göra det, då Iran inser de stora riskerna med att gå in i Irak vilket USA och Israel kommer att utnyttja för att attackera Iran. Så kurderna är rätt körda, för att efter att ISIS är klara med regeringarna i Irak och Syrien, kommer de ta itu med kurderna på allvar. Det som då blir över av den kurdiska genpoolen är islamistiska kurder, vilket ändå är en hel del kurder av den sorten också.

Vid det här laget hoppas jag att så många assyrier som möjligt klarar sig, och att inga fler assyriska kulturskatter (statyer, historiska dokument/lertavlor osv), förstörs. Min sympati till resten av regionen utöver typ, armenier och kristna libaneser samt kopter, är extremt låg.

Vad får dig att tänka det? De höll ju på att ständigt gå framåt för en tid sedan, verkar va nu senaste veckan IS stärkts emot dem
Citera
2014-08-07, 14:16
  #2804
Avstängd
Det jag inte kommer förstå är hur irakiska styrkor (som ligger på en halv miljon om inte mer) och kurdista styrkor som är 100 000 man starka kan vika ner sig så enkelt mot jihadistpsykopater som inte är fler än 10 000? Och även om de hade varit fler så är de ju klart underlägsna.

Jag som är emot interventioner av FN och USA i mellanöstern av olika skäl sneglar nu på något alternativ till det, där man helt sonika går in och eliminerar varje IS-terrorist som går att beskåda.

Detta skulle dock leda till många oskyldiga liv blir spillda helt i onödan då amerikansk militär har visat sig vara totalt inkompetenta när det kommer till att skilja mellan civila och jihadistpsykopater.
Citera
2014-08-07, 14:24
  #2805
Medlem
ImmortalJacks avatar
Jag hoppas kurderna håller ut tills ISIS tröttnar på att strida i norra Irak och fokusera på ett annat land exempelvis Libanon.
Citera
2014-08-07, 14:45
  #2806
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Det jag inte kommer förstå är hur irakiska styrkor (som ligger på en halv miljon om inte mer) och kurdista styrkor som är 100 000 man starka kan vika ner sig så enkelt mot jihadistpsykopater som inte är fler än 10 000? Och även om de hade varit fler så är de ju klart underlägsna.

Jag som är emot interventioner av FN och USA i mellanöstern av olika skäl sneglar nu på något alternativ till det, där man helt sonika går in och eliminerar varje IS-terrorist som går att beskåda.

Detta skulle dock leda till många oskyldiga liv blir spillda helt i onödan då amerikansk militär har visat sig vara totalt inkompetenta när det kommer till att skilja mellan civila och jihadistpsykopater.

Ja precis mina funderingar, läser detta: http://www.vox.com/2014/6/20/5824480...nt-defeat-isis

Jag trodde länge att det var gamla Saddam trogna sunnitrupper som stred sida vid sida med IS mot en nyskapad shia militär. Men fattar fan inte alltså
Citera
2014-08-07, 14:49
  #2807
Medlem
Enligt rudaw på Facebook så kommer USA garantera kurdernas säkerhet. Då blir det drönare och hela paketet som kommer slakta islamisterna på löpande band.
Citera
2014-08-07, 14:52
  #2808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
När det kommer till USA och Israel, har nog ISIS en starkare relation med, baserat på Snowden-dokumenten. Men varken Israel eller USA, kontrollerar ISIS. Det är viktigt att förstå. Inte ens arabiska halvön länderna har någon kontroll över ISIS. Men NATO-allierade länder och några andra USA-allierade aktörer såsom Saudiarabien + några andra gulfarabiska skitländer, finansierar ISIS, eller har gjort det under lång tid, och även tränat ISIS-soldater.

[...]

Givetvis har Turkiet en stor roll i detta, men de anatoliska pseudo-turkarna agerar bara utefter den judeo-amerikanska agendan:

Netanyahu: ‘ISIS is good for Israel’: http://rehmat1.com/2014/06/30/netany...od-for-israel/

Netanyahu Warns U.S. Against Working With Iran To Halt ISIS Advance In Iraq: http://www.ibtimes.com/netanyahu-war...e-iraq-1608454

Netanyahu Endorses ISIS Terrorist Group: https://www.youtube.com/watch?v=IByayHCVPdI

Netanyahu Endorses ISIS Invasion of Iran: http://www.infowars.com/netanyahu-en...asion-of-iran/

^^ Någon borde fan hänga den judiska psykopaten.

Om jag förstår saken rätt betraktar USA och Israel ISIS som ett led i strategin att splittra och försvaga de omgivande staterna i regionen. Däremot begriper jag inte riktigt vad den långsiktiga strategin skulle bestå i.

ISIS strävar väl efter ett muslimskt Kalifat med sharialagar - hur kan något sådant vara bra för Israel? Och hur kan Usrael vara säkra på att ett nytt, större hot mot deras dominans inte uppträder som ett resultat av ISIS härjningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback