2014-12-20, 18:28
Medlem
Ezzelinos avatar
Apropå att Giuseppe Signori och Pierluigi Casiraghi spelade i anfallet för Lazio säsongen 1996-97: jag tyckte mig minnas att Signori hade ett makalöst målsnitt under perioder av sin karriär, och mycket riktigt gjorde han 117 mål på 152 matcher för Lazio mellan 1992 och 1997. Rena Batistutasifforna.
Citera
2014-12-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Evigt unge Minala gav Bari tre välbehövliga poäng.
Bari har stort stöd och publiken med sig. Publiksnittet hittills är 19.400 villket är imponerande med tanke på hur uselt de spelat.

Har skrivits lite i tråden om att Paparesta var galjonsfiguren för de nya ägarna och att han nu är president. Man har också hunnit med att sparka Nicola och anställa Mangia. Ni vet han som tidigare hade U21?

Och i förra omgången bytte Mangia in Minala då det var ca 20 minuter kvar. Han gjorde såklart matchens enda mål på övertid. Och idag spelade han från start och gjorde återigen matchens enda mål. Det gör att man klättrat till plats nummer 13 i tabellen.

Mangia har tumme med unga talanger...

Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
...
Kan väl tillägga att den världskända Minala (17-åringen i en 40-årings kropp) kommer lånas ut till Bari, som slutade högt upp i Serie B förra säsongen.

För jävligt att man inte ens kan citera från den stora tråden, men:
(FB) Allt om Calcio!
osv...
Citera
2014-12-20, 19:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Sky Sport Italia har nystat i vilka skumraskfigurer det kan tänkas vara som köpt Parma:

http://www.football-italia.net/60304/anzhi-owner-buys-parma

Citat:
There are reports the mystery Parma buyers are Rezart Taci and Anzhi owner Suleyman Kerimov.

The Serie A side completed paperwork this week with President Tommaso Ghirardi selling the club to unknown investors.

All we know about them is that they are called Dastraso Holding Ltd and their investor base is 60 per cent Cypriot, 40 per cent Russian.

Parma are bound by confidentiality agreements not to reveal the names of the owners until they give the all-clear, which is believed to be in March when a new permanent President can be appointed.

Sky Sport Italia has done some digging and claims the main investors are Taci – who had three previous failed attempts to buy Parma – and Kerimov.

The Russian businessman would be a fascinating addition to Serie A, as Kerimov is one of the richest men in Russia, a political representative for Dagestan and owner of club Anzhi Makhachkala.

Anzhi shot to fame after spending huge sums to sign the likes of Samuel Eto’o, Roberto Carlos and Lassana Diarra.

They made Eto’o the highest-paid football player in the world, earning a reputed £350,000 per week.

Om Kerimov:

http://www.ft.com/cms/s/2/ad4e8816-52d0-11e1-ae2c-00144feabdc0.html#axzz3MSvvg4aH

http://www.rumafia.com/search.php?search=Suleiman%20Kerimov
Citera
2014-12-20, 22:14
Medlem
myskankans avatar
Citat:
I Serie B håller Carpi ställningen som tämligen ohotad ledare. Nu 6 poäng före Frosinone, men sedan är det endast 5 poäng mellan tvåan Frosinone och tolvan Vicenza.

Evigt unge Minala gav Bari tre välbehövliga poäng.

Jag hade ett halvt öga på Modena - Trapani, som slutade 2-1. En match som Modena låg under med 0-1 och vände till en vinst.
Trapanis mål gjordes av Falco. En riktig kanon med vänsterfoten.
https://www.youtube.com/watch?v=KL7D4T6DMog

Jag hoppades på att kunna se kvartsfinalen Torino - Juventus i Coppa Italia Primavera, men hittade tyvärr ingen stream. Juve vann med 0-1
Citera
2014-12-20, 22:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
I efterdyningar av den här fantastiska fotbollsdagen så kan vi konstatera att Dortmund är sist i BL. Och de tyska lagen spelade till sig resultatraden 0-1-5 i veckans Europa-spel. Och de tyska lagen kommer få problem att fylla upp 7 Europa-platser även med Dortmunds deltagande. I år var det Mainz som rök i ett kval, nästa år ska vi nog inte förvänta oss stordåd från Augsburg eller Hoffenheim. Redan förra året var det i princip dött lopp mellan Italien och Tyskland i Europa. BL tog 0.6 rankingpoäng mer.

Denna rankingmodell slår hårt när det väl blir "fel" och när det går dåligt. Det är alltid svårt att prestera med fler lag i spel, och det blir problematiskt när oerfarna lag tar platser från lag med bättre ranking. Dortmund når inte CL-spel i år, det kan jag inte se. Och då är bollen i rullning, en rullning som förstärks av Tysklands utökning till sju europa-platser. Vi har också ett apstarkt Bayern som både suger död på utmanarklubbarna, men som också minskar villigheten till rejäla satsningar. Det är liksom kört att slå Bayern i längden.

Det är några viktiga år på gång för Italien. Sex platser varje år borgar för att få in kvalitet i Europa-spelet. Och som jag skrivit tidigare, det är intressanta lag på gång i toppen (bortsett Milano-klubbarna). Italien har lämnat botten, även om många inte håller med. Och passande nog tar de upp samma sak i FK Europa just när jag skriver detta. Det är inte omöjligt att Tyskland blir omkörda av Italien om 3-5 år.

Dortmund kommer inte nå CL-spel. Troligtvis inte ens en sjätteplats heller. Då står hoppet till en sjundeplats med bra finallag i DFB-pokal, eller att själva nå final i denna tyska cup. Vi får se hur tyskarna löser ett CL-spel där Wolfsburg och kanske Gladbach ska spela i den finaste av turneringar. Småfina-lag, men en jobbig väg att vandra som lågt seedade lag. Utan Dortmund kommer säkerligen ett skitlag som Augsburg, Hoffenheim eller Hannover ut i Europa också.

Hur det här kopplas till Italien? Ja, dels till Italiens position på rankingen, där Tyskland är de som så småningom skall gås om. Dels går det att knyta an till Calciopoli. Det var jobbigt för den italienska fotbollen att inte kunna luta sig mot Juventus i Europa. Man tappade ett av två reella titelhot. Samma sak som sker vid Dortmunds potentiellt uteblivna Europaspel. Sedan slog Calciopoli såklart mångdubbelt hårdare mot den italienska fotbollen än vad ett Dortmund på tiondeplats påverkar den tyska fotbollen. Men med ett så tydligt utsugarlag i toppen, som nu saknar all form av konkurrens i och med Dortmunds kvalitetstapp, så slår den här typen av självuppfyllande ranking extremt hårt. Allt rasar ner i en om möjligt långtgående ond spiral, där ett Europa-uteblivet Dortmund mycket väl kan starta en sådan förödande nedtrappning av Tysklands slagstyrka i Europa.

Förklaringarna har varit många till Dortmunds förfall, men bäst har Grus-Kalle skrivit i den mycket fina Tysklands-tråden.

Citat:
Här är en ganska lång och oerhört detaljerad analys inför Immobiles transfer: http://spielverlagerung.de/2014/06/1...hschlagskraft/ I korthet går det ut på att han hör till den utdöende Klinsmann-typen som spelare och därtill är rätt svag tekniskt. ("kunde vara en import från 90-talet")

Det som fick mig att fundera var en kommentar att BVB konstant har förlorat offensiv bollhållningsförmåga genom de spelare som lämnat (senast Götze, Lewy) som de inte kunnat ersätta (Aubameyang, Immobile). Bollinnehavet har minskat och man försöker spela ännu rakare och snabbare omställningar.

Men, bristande bollhållningsförmåga gör att BVB får en kontring emot sig när någon förlorar bollen i offensiven. Så har det oftast sett ut i år och medan Klopp offentligt pratar om individuella fel, så förbannar han säkert privat att han inte har bättre spelare.

BVB är med sitt spelsätt dessutom beroende av ett starkt defensivspel, den tidiga defensiven har bara Mikitikitarian gjort bra i år. Den bakre defensiven är extremt försvagad av Gündogans skada och Hummels dåliga form/skada, framför allt i uppspelsfasen och vid bollinnehav generellt.

Då det ser ut som om de mönstrar bästa laget ikväll, så får vi väl se om det blir någon bättring.

.....

Immobile är inte bra nog. Varken för Gli Azurri eller för Dortmund. Och hans spelstil är svår att gilla. Venturas fartspel passade både han och Cerci extremt bra. De är inga toppspelare.
Citera
2014-12-21, 01:09
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Sky Sport Italia har nystat i vilka skumraskfigurer det kan tänkas vara som köpt Parma:

Ja kerimov är tydligen igång igen. Ville köpa roma för typ 10 år sen. Säkert skrivit om det i Den Stängda Tråden men orkar inte kolla å ev kopiera hit. Men han är inget man vill ha i sin klubb. Men när rubeln föll va det väl inte längre roligt göra (fotbolls-)affärer där borta.

Å roma föll. Eller ja i stort sett. Ingen kevin på plan men väl en kass keita och ännu kassare de rossi. Säger det nåt så säger det mig united. Enda positiva va väl att garcia visade kulor å tryckte in en ytterligare anfallare sista typ 20. Signalvärden är inte att underskatta, även om det inte bar hela vägen.

Som en parentes kan nämnas att jag berättat om cucs, manfredonia och dess efterdyningar för ena sonen. Och idag hörde man romanisti i norra curvan sjunga en sång när den södra började sjunga en annan. Fattar inte att man inte kan enas under 90 minuter om man nu är så jävla mycket romanista.
Citera
2014-12-21, 05:47
Medlem
JayGatsbys avatar
FIFA Club World Cup avgjordes tidigare ikväll där Real Madrid vann med 2-0 över San Lorenzo.
Många är skeptiska och tycker detta är ploj, men jag tycker det är en bra turnering. Synd att den får så lite uppmärksamhet.

Sist jag egentligen brydde mig ordentligt var nog 2007 när Milan spelade final mot Boca Juniors.
Man gick upp i ottan då det spelades i Japan. Milan vann med 4-2 men attans, minns vilken höjdarmatch det var. Sydamerikas största klubb mot en av Europas största. Där framtida Inters Palacio gjorde mål mot Milanos storhet.

Nej, man borde sätta det i en storstad i värmen som är turistvänlig så folk åkte dit i värmen för att se det. Dubai eller hellre Miami skulle sitta bra.
Citera
2014-12-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
De senaste två säsongerna skulle det ha räckt med 33 poäng för att spela vidare i Serie A. 22 matcher kvar för Cagliari. Fem vinster och sex oavgjorda skulle ge 33 poäng. Det är ju också Cesena, Chievo, Atalanta och Parma de om möjligt måste beröva poäng för att kunna ha tre av lagen bakom sig. Först och främst måste de bli någorlunda stabila hemma mot lag som inte är så märkvärdiga.

Hmpf.

Jag hoppas såklart att du har rätt. Men.

Av de sju bottenlagen var det endast hopplösa Parma och hjältarnas Cagliari som kammade noll!

Cesena lyckades i slutsekunden ta poäng borta mot Sassuolo, Atalanta kämpade sig ur ett tvåmålsunderläge till en poäng mot Palermo, Chievo vann Verona-derbyt, Torino vände med hjälp av il Capitano dvs det fantastiska polska fyllot hemma mot starka Genoa, och Empoli lyckade ta poäng borta mot Fiorentina i det toskanska mötet.

De tre bottenlagen börjar halka efter...

*

Däremot tycker jag att det är kul att konkurrensen är stenhård om tredjeplatsen. Lazio kan ta ett grepp om platsen, eller så kan Inter blanda sig i leken...
Citera
2014-12-21, 17:19
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Hmpf.

Jag hoppas såklart att du har rätt. Men.

Av de sju bottenlagen var det endast hopplösa Parma och hjältarnas Cagliari som kammade noll!

Cesena lyckades i slutsekunden ta poäng borta mot Sassuolo, Atalanta kämpade sig ur ett tvåmålsunderläge till en poäng mot Palermo, Chievo vann Verona-derbyt, Torino vände med hjälp av il Capitano dvs det fantastiska polska fyllot hemma mot starka Genoa, och Empoli lyckade ta poäng borta mot Fiorentina i det toskanska mötet.

De tre bottenlagen börjar halka efter...

*

Däremot tycker jag att det är kul att konkurrensen är stenhård om tredjeplatsen. Lazio kan ta ett grepp om platsen, eller så kan Inter blanda sig i leken...

Man kanske till och med kan säga att samtliga lag från Inter i tabellen och uppåt är med i striden om tredjeplatsen

Fast över en hel säsong tror jag Napoli är för starka, de kommer fixa det. Fast det är kul att det är så många lag som slåss om europaplatserna annars. Genoa, Sampdoria, Lazio, Fiorentina, Milan, Udinese, Inter och till och med Palermo, känns väldigt jämna.
Citera
2014-12-21, 20:15
Medlem
Har varit stor dramatik i Cagliari. Elaka rykten har under dagen blivit allt starkare, att Zeman tvingas lämna.

De som nämns som möjliga efterträdare är bl a Delio Rossi, Zenga och inte minst Zola.

Jag hoppas på klargörande så fort som möjligt, och naturligtvis att den gode Zeman stannar kvar. Men att han får igenom nödvändiga förstärkningar redan i januari.
Senast redigerad av Brille68 2014-12-21 kl. 20:24. Anledning: Hade inte faktakollat en källa... :(
Citera
2014-12-21, 20:41
Medlem
Villons avatar
Citat:
(...) att den gode Zeman stannar kvar. Men att han får igenom nödvändiga förstärkningar redan i januari.
Finns det verkligen en chans att han har det förtroendet? Jag tvivlar.
Citera
2014-12-22, 00:48
Medlem
JayGatsbys avatar
Ser bra ut för mitt Lazio! Trist att man tappade 2-0-ledningen, men lyckas man hålla det här i vår så är nog 3eplatsen vår.
Grande!

In other news...

- Real Madrid möter Milan i en träningsmatch den 30e december i Dubai. Ploj och Real lär köra över men vill man se så går den live på fotbollskanalen.se

- Mancini vill ha Guidetti till Inter. Förutom att jag tror att han nu kan bli riktigt stor och det är bra för honom och calcion, så hyllas han av svenska sportjournalister och det gör att vi återigen kan få lite mer strålkastarljus riktade mot vår vackra med utskällda fotboll.
http://blogg.fotbollskanalen.se/sillybloggen/2014/12/21/mancini-vill-ha-guidetti-i-inter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in