• 1
  • 2
2014-05-20, 08:53
Medlem
lens avatar
Hej p er.

Jag har anvnt chaga (sprngticka) i lite mer n ett r. Jag har bara kokat te p svampen genom att mala ned svampen och lta den koka i vatten i ngra timmar. Brukar koka tv liter i veckan som jag har tillgngligt i kylskpet.

Vad jag hrt r detta dock inte det ultimata om man f till sig alla de mnen och frdelar som denna fantastiska svamp ger. Skrdar denna svamp gr jag i skogen. Skulle aldrig i livet f fr mig att kpa i ngon hlsokostaffr.

Jag har ngra undringar:

Ngon annan hr som kr chaga, och hur? Te? Extrakt?

Hur kan man gra extrakt p chaga?

Jag upplever ett mycket intensivare drmmande nr jag sover sedan jag brjat med chaga. Har till och med closed eye visuals nr jag vaknar p natten. Ofta fr jag skna mnster bakom gonlocken eller mrkliga bilder som r liksom "skogliga" fast abstrakta p samma gng. Ngon annan som upplevt ngot liknande?

De som sljs i hlokostbutiker r ofta s kallat sibirisk chaga. Vad i hela friden r s speciellt med sibirisk chaga. Chaga som chaga. Eller?

Hjrtliga hlsningar,
len.
Citera
2014-06-02, 17:54
Medlem
FreyaMas avatar
Hej!

Lite sent svar, men jag vill dela med mig av mina erfarenheter.

Chaga som chaga, absolut. Jag tror att siberisk chaga r "fint" p grund av stora, rena skogar med frisk luft. Men chagan som vi har i Sverige r jvligt fin kvalitet p enligt mig, mest p grund av vrt torra klimat tror jag. Hr i Skottland s r den oftast ganska sur, det r lite fr vtt fr att f fin chaga.

Jag har aldrig malt ner svampen och jag skr heller inte bort ngonting frn den som vissa gr. Jag kokar den hel i en jrngryta i flera timmar tills jag har ett helt svart t. Jrngryta rekommenderar jag starkt, d det gr chagan bde godare och nyttigare. Samt att nringsmnena sipprar in i jrnet och utsndras till mat som du lagar i grytan. Chagan som jag kokar p fr sedan torka p tidningspapper, sedan kan den kokas ca 4 gnger till. Du ser nr den r "slut" d vattnet blir mindre svart.

Ibland s kokar jag med mindre vatten och fler timmar fr att f ett koncentrat. D spder jag helt enkelt bara ut det med hett vatten nr jag vill dricka det.

Fr att gra ett elixir - eller tinktur som det heter - s tar du helt enkelt din malda chaga och lgger i konjak, whisky eller annan sprit i en glasflaska. Lt det dra i flera veckor, ju mer ju bttre. Efter det s kan du ta en tesked/matsked varje dag. Men jag gillar t, det r avslappnande fr kroppen.

Chaga r absolut lite psykoaktivt! Svampar r hftiga p det sttet. Har du provat svampen reishi? Jag kan rekommendera det om du r intresserad av spirituella upplevelser.
Citera
2014-06-05, 23:57
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreyaMa
Chagan som jag kokar p fr sedan torka p tidningspapper, sedan kan den kokas ca 4 gnger till. Du ser nr den r "slut" d vattnet blir mindre svart.

Jag skr ner sprngtickan i centimeterstora bitar som jag kokar, flera gnger. Frsta gngen kokar jag ett par matskedar ca 10-15 minuter i en liten kastrull med vatten. De fljande gngerna kokar jag 20-30 minuter.

Teet har nyttiga antioxidanter och immunstimulerande effekt. Fr att f maximal virusdmpande effekt lr extraktion i alkohol vara bst, men det har jag inte prvat (r nykterist).

Nej, ngra psykedeliska effekter av sprngticka har jag aldrig knt och har jag aldrig hrt talas om heller innan ni tyckte i denna trd att chaga har sdan effekt.
Citera
2014-11-25, 17:58
Medlem
Streetmanns avatar
http://www.pallin.nu/pdf/Projekt_vedsvamp%20.pdf
Dr kan ni lsa mera om sprngticka!

Ha de bra
/ Streetman
Citera
2015-02-28, 07:18
Medlem
JustZlatans avatar
Jag vill ocks brja med chaga. Kan dessa psykedeliska effekter du knner bero p SOD innehllet i chaga? Jag brjade med fytoplankton som ocks innehller stora mngder SOD och vilka sjuka drmmar jag hade. Jag var tvungen att sluta med fytoplankton fr att jag sov s dligt och drmde helt sjuka drmmar.

Dock r jag inte sugen p att g ut och plocka sprngsticka, samt koka i vatten och dra i alkohol. Jag vill kpa elexir, ngon som vet var man kan f tag p det?

Ska prova reishsi ocks. Jag hoppas p psykadeliska effekter.
Citera
2015-03-08, 17:30
Medlem
Streetmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill ocks brja med chaga. Kan dessa psykedeliska effekter du knner bero p SOD innehllet i chaga? Jag brjade med fytoplankton som ocks innehller stora mngder SOD och vilka sjuka drmmar jag hade. Jag var tvungen att sluta med fytoplankton fr att jag sov s dligt och drmde helt sjuka drmmar.

Dock r jag inte sugen p att g ut och plocka sprngsticka, samt koka i vatten och dra i alkohol. Jag vill kpa elexir, ngon som vet var man kan f tag p det?

Ska prova reishsi ocks. Jag hoppas p psykadeliska effekter.
Jag vet att det ska finnas chaga i pulverform som man kan lgga i te men det ska vara dyrt. Googla p Chaga s kommer det fram sidor dr man kan kpa det.

ha de gott
/ Streetman
Citera
2015-03-09, 00:23
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streetmann
Jag vet att det ska finnas chaga i pulverform som man kan lgga i te men det ska vara dyrt. Googla p Chaga s kommer det fram sidor dr man kan kpa det.

ha de gott
/ Streetman

Det finns gott om sidor med pulvriserad chaga, dyrt som snus i jmfrelse med att plocka sjlv.
Men s r det ju inte ltt att hitta chaga i skogen om man inte vet vart man skall leta.

Det finns inga alkoholtinkturer att kpa, troligtvis fr att det r hgprocentig alkohol i dom,
vilket bara fr sljas p systembolaget i sverige.

Men det r ju inte svrt att gra en tinktur sjlv, det r bara att kpa chagapulver och sprit,
sen hller man chaga i sprit och lter det st ngra veckor/mnader.
Citera
2015-03-17, 17:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det finns gott om sidor med pulvriserad chaga, dyrt som snus i jmfrelse med att plocka sjlv.
Men s r det ju inte ltt att hitta chaga i skogen om man inte vet vart man skall leta.

Det finns inga alkoholtinkturer att kpa, troligtvis fr att det r hgprocentig alkohol i dom,
vilket bara fr sljas p systembolaget i sverige.

Men det r ju inte svrt att gra en tinktur sjlv, det r bara att kpa chagapulver och sprit,
sen hller man chaga i sprit och lter det st ngra veckor/mnader.

Om man har chaga i bitar ska man rivjrna bitarna frst innan man gr en tinktur, och gller det ven rosenrot?
Citera
2015-03-17, 18:00
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Om man har chaga i bitar ska man rivjrna bitarna frst innan man gr en tinktur, och gller det ven rosenrot?
Chaga gr sig bst om det rivs till smflis eller pulver om det skall vara till tinktur.
Tinkturen br st och "dra sig" ett par veckor minst, helst ngra mnader.

Rosenrot vet jag inte, men smflis/flagor r vl bst rent generellt nr det gller tinkturer.
Citera
2015-03-17, 18:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Chaga gr sig bst om det rivs till smflis eller pulver om det skall vara till tinktur.
Tinkturen br st och "dra sig" ett par veckor minst, helst ngra mnader.

Rosenrot vet jag inte, men smflis/flagor r vl bst rent generellt nr det gller tinkturer.

r rivjrn ett bra verktyg till det eller blir det fr sm delar? Jag har flera stycken sm 50 ml Absolut Vodka flaskor som r uppdruckna, fast det r kanske fr sm flaskor?
Senast redigerad av JustZlatan 2015-03-17 kl. 18:25.
Citera
2015-03-17, 18:42
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
r rivjrn ett bra verktyg till det eller blir det fr sm delar? Jag har flera stycken sm 50 ml Absolut Vodka flaskor som r uppdruckna, fast det r kanske fr sm flaskor?

Det beror p vad det r fr rivjrn, relativt frsk kan rivas med ett vasst rivjrn,
men det beror lite p hur hrd chagan r, den kan bli vldigt hrd om den legat ett tag.

En mandelkvarn funkar bra: http://www.clasohlson.com/se/Mandelk...erCookie=false
Det finns naturligtvis nt och kaffekvarnar som funkar ocks.

Storleken p flisorna spelar inte s stor roll, bara det r smflis och inte stora klumpar.
Ser det ut som sgspn eller pulver s r det bra, annars r det inte s noga d det nd
skall st ett tag s att alkoholen drar ut mnena ordentligt ur chagan.

Storleken p flaskorna spelar ingen roll, men det kan vara en bra id att ha 2 flaskor,
s du har en du kan smutta p och en som str och "drar till sig".
Citera
2015-03-17, 18:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det beror p vad det r fr rivjrn, relativt frsk kan rivas med ett vasst rivjrn,
men det beror lite p hur hrd chagan r, den kan bli vldigt hrd om den legat ett tag.

En mandelkvarn funkar bra: http://www.clasohlson.com/se/Mandelk...erCookie=false
Det finns naturligtvis nt och kaffekvarnar som funkar ocks.

Storleken p flisorna spelar inte s stor roll, bara det r smflis och inte stora klumpar.
Ser det ut som sgspn eller pulver s r det bra, annars r det inte s noga d det nd
skall st ett tag s att alkoholen drar ut mnena ordentligt ur chagan.

Storleken p flaskorna spelar ingen roll, men det kan vara en bra id att ha 2 flaskor,
s du har en du kan smutta p och en som str och "drar till sig".

Jag har en sn hr (http://www.culina.se/sv/artiklar/muskotrivare.html) muskotrivare fast det tr p fingertopparna och naglarna har jag mrkt. Det blir vldigt smtt med den. Har ven tv kaffekvarnar, en manuell och en elektrisk, men jag vet inte om jag vill anvnda dom till svampar och vxter. En sn dr mandelkvarn kanske vore en bra id att skaffa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in