Hej p Er!
Jag har fr frsta gngen skrdat chaga/sprngticka frn bjrken p mitt landstlle. Jag har nu frskt lsa runt p forum hur jag ska ta tillvara p denna rt/svamp, men alla skriver s frbannat komplicerat och otydligt s jag fattar inte. Som jag frsttt det kan man ta tillvara chagan p flera stt; pulver, torkade bitar, dekokt (vad nu det r

) och tinktur (vad nu det r

). Jag r mest intresserad att ha det i smoothies och te. Jag skrdade fr tv veckor sedan och chagan r i frvarad som strre klumpar i mrk jordkllare. Snlla svara (som att du frklarar fr en idiot) p fljande frgor:
1. Pulver. Hur gr jag tillvga? Mste jag torka den innan jag maler den eller gr det bra som den r? Hur ska jag frvara pulvret? Frslag p hur man enklast maler? Hur lnge hller pulvriserad chaga? Hur gr jag om jag vill ha det i te, r det bara blanda i pulvret?
2. Mindre bitar. Mnga skriver att de tillvaratar chaga genom att ha de i mindre bitar. Hur stora br bitarna vara? Jag har frsttt att man ska torka bitarna s inte chagan mglar, hur gr man det? I ugnen? isf p vilka grader? Hur lnge hller chagan torkad i bitar? Hur tar man tillvara p chagabitarna? Jag har lst om att man tar en bit och kokar den i vatten som man sedan dricker som te? Koktid? Man ska kunna teranvnda chagan flera kokningar, men nr man kokat den en gng r den ju blt, vad gr man med den d?
3. Frslag p materiel fr ovan tillvaratagande av chagan som br infrskaffas?
4. Generella tips vad gller chaga? Vad gr ni med Er chaga?
P frhand tacksam fr svar
P.S. Jag fullstndigt avskyr folk som svarar p frgor p ett sdant stt (komplicerade ord osv) som att de tar fr givet att alla vet vad de snackar om, s terigen; snlla frklara p ett ENKELT stt som alla frstr fr jag r som sagt inte chagaexpert. D.S.