2015-03-21, 12:51
Medlem
JustZlatans avatar
Var fr man tag p tomma tinktur flaskor?
Citera
2015-03-27, 19:05
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hej p er.

Jag har anvnt chaga (sprngticka) i lite mer n ett r. Jag har bara kokat te p svampen genom att mala ned svampen och lta den koka i vatten i ngra timmar. Brukar koka tv liter i veckan som jag har tillgngligt i kylskpet.

Hjrtliga hlsningar,
len.
Att dra avkok p det som fr st sdr leder till en frsmrad mineralkvalit i drycken, s du vet. Samma sak r det med samtliga nyttigheter, runt 4 timmar brjar efter uppkok brjar nedbrytningen av mineraler och proteiner har jag lst nr jag gottat mig i svamp-te, hur nra det ligger sanningen vet jag inte, men jag vet hur jord omvandlar nring effektivt, och det blir bara en obrukbar srja av att ligga en lngre tid. Sger inte att det r obrukbart 7 dagar in dock!
Citera
2015-04-05, 20:27
Medlem
Fick precis hem mitt kra chagapulver, min frga r helt enkelt, hur lnge ska man koka det?

P frpackningen str det 1-2 teskedar per.
Citera
2015-04-06, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halfyellow
Fick precis hem mitt kra chagapulver, min frga r helt enkelt, hur lnge ska man koka det?

P frpackningen str det 1-2 teskedar per.

Man skall koka upp sedan sjuda ca 30 min.......
Citera
2015-06-29, 12:11
Medlem
Jag undrar om Chaga kan "bota" utbrndhet? kan det hjlpa? sklart i kombination med vila, men det kanske snabbar upp processen.
Citera
2015-07-07, 18:39
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Jag undrar om Chaga kan "bota" utbrndhet? kan det hjlpa? sklart i kombination med vila, men det kanske snabbar upp processen.

Nja...

Chaga r immunstimulerande framfr allt mot virus. Jag har med god effekt behandlat mig vid tv olika influensor och blev feberfri efter tv dagar. Tre fotvrtor frsvann efter att jag druckit sprngticka-te i en mnad.

Det r klart att det r jobbigt fr kroppen att ha virussjukdomar, srskilt om man dessutom r utbrnd.

Som en del i ett strre behandlingsprogram mot utbrndhet kan kanske sprngticka-te vara en del, i kombination med fysisk trning, avspnningstrning/meditation, kbt fr att lra sig hantera stressande situationer och relationer, trning av smnrutiner, antidepressiv medicin etc.

Det skadar inte att du dricker och ter hlsosamma saker nr du r utbrnd, tvrt om, men det finns ingen mirakelmedicin som hjlper alla utbrnda.

Man kan komma igen efter utbrnndhet men mste jobba p flera plan fr att n fullt resultat.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2015-07-07 kl. 18:42.
Citera
2015-09-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreyaMa
Hej!

Lite sent svar, men jag vill dela med mig av mina erfarenheter.

Chaga som chaga, absolut. Jag tror att siberisk chaga r "fint" p grund av stora, rena skogar med frisk luft. Men chagan som vi har i Sverige r jvligt fin kvalitet p enligt mig, mest p grund av vrt torra klimat tror jag. Hr i Skottland s r den oftast ganska sur, det r lite fr vtt fr att f fin chaga.

Jag har aldrig malt ner svampen och jag skr heller inte bort ngonting frn den som vissa gr. Jag kokar den hel i en jrngryta i flera timmar tills jag har ett helt svart t. Jrngryta rekommenderar jag starkt, d det gr chagan bde godare och nyttigare. Samt att nringsmnena sipprar in i jrnet och utsndras till mat som du lagar i grytan. Chagan som jag kokar p fr sedan torka p tidningspapper, sedan kan den kokas ca 4 gnger till. Du ser nr den r "slut" d vattnet blir mindre svart.

Ibland s kokar jag med mindre vatten och fler timmar fr att f ett koncentrat. D spder jag helt enkelt bara ut det med hett vatten nr jag vill dricka det.

Fr att gra ett elixir - eller tinktur som det heter - s tar du helt enkelt din malda chaga och lgger i konjak, whisky eller annan sprit i en glasflaska. Lt det dra i flera veckor, ju mer ju bttre. Efter det s kan du ta en tesked/matsked varje dag. Men jag gillar t, det r avslappnande fr kroppen.

Chaga r absolut lite psykoaktivt! Svampar r hftiga p det sttet. Har du provat svampen reishi? Jag kan rekommendera det om du r intresserad av spirituella upplevelser.

torkar du sprngtickan innan du kokar den? hrt att man br gra det fr att den inte ska mgla. 70 grader i ugnen i 8 timmar. har aldrig provat detta frut men vill vldigt grna brja med detta.
hur lnge kan koncentrat eller te frvaras i kylskp?
finns det ngot som chaga r dligt fr?
Citera
2015-10-17, 17:29
Medlem
tarjaas avatar
En person jag knner brjade dricka Chaga dagligen och d lkte hans 10 r gamla hepatit C ut ..
Citera
2015-10-31, 12:10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamitz
torkar du sprngtickan innan du kokar den? hrt att man br gra det fr att den inte ska mgla. 70 grader i ugnen i 8 timmar.

Elementet ger lite varamare temp n rumstemperatur och luftcirkulation.
Jag delar upp sprngtickan med yxa till decimeter-stora klumpar som jag lgger p en dagstidning ver ett varmt element, och d blir aldrig problem med mgel.

Det r troligen bttre att torka p lg temperatur n p hg temperatur fr vissa mnen bryts ned vid hgre temperatur, men sprngtickan ska ju nd kokas, s det kanske inte spelar roll om den torkar vid 30 grader eller 70 grader.
Citera
2015-11-06, 17:58
Medlem
Chaga/sprngticka - hjlp mig

Hej p Er!

Jag har fr frsta gngen skrdat chaga/sprngticka frn bjrken p mitt landstlle. Jag har nu frskt lsa runt p forum hur jag ska ta tillvara p denna rt/svamp, men alla skriver s frbannat komplicerat och otydligt s jag fattar inte. Som jag frsttt det kan man ta tillvara chagan p flera stt; pulver, torkade bitar, dekokt (vad nu det r ) och tinktur (vad nu det r ). Jag r mest intresserad att ha det i smoothies och te. Jag skrdade fr tv veckor sedan och chagan r i frvarad som strre klumpar i mrk jordkllare. Snlla svara (som att du frklarar fr en idiot) p fljande frgor:

1. Pulver. Hur gr jag tillvga? Mste jag torka den innan jag maler den eller gr det bra som den r? Hur ska jag frvara pulvret? Frslag p hur man enklast maler? Hur lnge hller pulvriserad chaga? Hur gr jag om jag vill ha det i te, r det bara blanda i pulvret?

2. Mindre bitar. Mnga skriver att de tillvaratar chaga genom att ha de i mindre bitar. Hur stora br bitarna vara? Jag har frsttt att man ska torka bitarna s inte chagan mglar, hur gr man det? I ugnen? isf p vilka grader? Hur lnge hller chagan torkad i bitar? Hur tar man tillvara p chagabitarna? Jag har lst om att man tar en bit och kokar den i vatten som man sedan dricker som te? Koktid? Man ska kunna teranvnda chagan flera kokningar, men nr man kokat den en gng r den ju blt, vad gr man med den d?

3. Frslag p materiel fr ovan tillvaratagande av chagan som br infrskaffas?

4. Generella tips vad gller chaga? Vad gr ni med Er chaga?

P frhand tacksam fr svar

P.S. Jag fullstndigt avskyr folk som svarar p frgor p ett sdant stt (komplicerade ord osv) som att de tar fr givet att alla vet vad de snackar om, s terigen; snlla frklara p ett ENKELT stt som alla frstr fr jag r som sagt inte chagaexpert. D.S.
Citera
2015-11-06, 20:47
Medlem
Strychnos avatar
Trdar sammanfogade.

//Moderator.
Citera
2015-11-08, 19:30
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiinuss

P.S. Jag fullstndigt avskyr folk som svarar p frgor p ett sdant stt (komplicerade ord osv) som att de tar fr givet att alla vet vad de snackar om, s terigen; snlla frklara p ett ENKELT stt som alla frstr fr jag r som sagt inte chagaexpert. D.S.
Folk gr olika s ett enda enkelt svar kanske inte finns.

Dela sprngtickan i bitar med kniv eller yxa eller riv med rasp eller rivjrn. Vlj metod sjlv men inga bitar strre n en dm.

Torka tickan p en tidning p en varm plats ex ver element eller i ugn (inte i en kall fuktig jordkllare.

Koka sprngticka s teet blir svart. Frsta gngerna blir det svart p 10 minuter men efter 10+ gnger kan det ta 40 min innan teet blir svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in