• 1
  • 2
2014-05-20, 08:53
Medlem
Ålens avatar
Hej på er.

Jag har använt chaga (sprängticka) i lite mer än ett år. Jag har bara kokat te på svampen genom att mala ned svampen och låta den koka i vatten i några timmar. Brukar koka två liter i veckan som jag har tillgängligt i kylskåpet.

Vad jag hört är detta dock inte det ultimata om man få till sig alla de ämnen och fördelar som denna fantastiska svamp ger. Skördar denna svamp gör jag i skogen. Skulle aldrig i livet få för mig att köpa i någon hälsokostaffär.

Jag har några undringar:

Någon annan här som kör chaga, och hur? Te? Extrakt?

Hur kan man göra extrakt på chaga?

Jag upplever ett mycket intensivare drömmande när jag sover sedan jag börjat med chaga. Har till och med closed eye visuals när jag vaknar på natten. Ofta får jag sköna mönster bakom ögonlocken eller märkliga bilder som är liksom "skogliga" fast abstrakta på samma gång. Någon annan som upplevt något liknande?

De som säljs i hälokostbutiker är ofta så kallat sibirisk chaga. Vad i hela friden är så speciellt med sibirisk chaga. Chaga som chaga. Eller?

Hjärtliga hälsningar,
Ålen.
Citera
2014-06-02, 17:54
Medlem
FreyaMas avatar
Hej!

Lite sent svar, men jag vill dela med mig av mina erfarenheter.

Chaga som chaga, absolut. Jag tror att siberisk chaga är "fint" på grund av stora, rena skogar med frisk luft. Men chagan som vi har i Sverige är jävligt fin kvalitet på enligt mig, mest på grund av vårt torra klimat tror jag. Här i Skottland så är den oftast ganska sur, det är lite för vått för att få fin chaga.

Jag har aldrig malt ner svampen och jag skär heller inte bort någonting från den som vissa gör. Jag kokar den hel i en järngryta i flera timmar tills jag har ett helt svart té. Järngryta rekommenderar jag starkt, då det gör chagan både godare och nyttigare. Samt att näringsämnena sipprar in i järnet och utsöndras till mat som du lagar i grytan. Chagan som jag kokar på får sedan torka på tidningspapper, sedan kan den kokas ca 4 gånger till. Du ser när den är "slut" då vattnet blir mindre svart.

Ibland så kokar jag med mindre vatten och fler timmar för att få ett koncentrat. Då späder jag helt enkelt bara ut det med hett vatten när jag vill dricka det.

För att göra ett elixir - eller tinktur som det heter - så tar du helt enkelt din malda chaga och lägger i konjak, whisky eller annan sprit i en glasflaska. Låt det dra i flera veckor, ju mer ju bättre. Efter det så kan du ta en tesked/matsked varje dag. Men jag gillar té, det är avslappnande för kroppen.

Chaga är absolut lite psykoaktivt! Svampar är häftiga på det sättet. Har du provat svampen reishi? Jag kan rekommendera det om du är intresserad av spirituella upplevelser.
Citera
2014-06-05, 23:57
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreyaMa
Chagan som jag kokar på får sedan torka på tidningspapper, sedan kan den kokas ca 4 gånger till. Du ser när den är "slut" då vattnet blir mindre svart.

Jag skär ner sprängtickan i centimeterstora bitar som jag kokar, flera gånger. Första gången kokar jag ett par matskedar ca 10-15 minuter i en liten kastrull med vatten. De följande gångerna kokar jag 20-30 minuter.

Teet har nyttiga antioxidanter och immunstimulerande effekt. För att få maximal virusdämpande effekt lär extraktion i alkohol vara bäst, men det har jag inte prövat (är nykterist).

Nej, några psykedeliska effekter av sprängticka har jag aldrig känt och har jag aldrig hört talas om heller innan ni tyckte i denna tråd att chaga har sådan effekt.
Citera
2014-11-25, 17:58
Medlem
Streetmanns avatar
http://www.pallin.nu/pdf/Projekt_vedsvamp%20.pdf
Där kan ni läsa mera om sprängticka!

Ha de bra
/ Streetman
Citera
2015-02-28, 07:18
Medlem
JustZlatans avatar
Jag vill också börja med chaga. Kan dessa psykedeliska effekter du känner bero på SOD innehållet i chaga? Jag började med fytoplankton som också innehåller stora mängder SOD och vilka sjuka drömmar jag hade. Jag var tvungen att sluta med fytoplankton för att jag sov så dåligt och drömde helt sjuka drömmar.

Dock är jag inte sugen på att gå ut och plocka sprängsticka, samt koka i vatten och dra i alkohol. Jag vill köpa elexir, någon som vet var man kan få tag på det?

Ska prova reishsi också. Jag hoppas på psykadeliska effekter.
Citera
2015-03-08, 17:30
Medlem
Streetmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill också börja med chaga. Kan dessa psykedeliska effekter du känner bero på SOD innehållet i chaga? Jag började med fytoplankton som också innehåller stora mängder SOD och vilka sjuka drömmar jag hade. Jag var tvungen att sluta med fytoplankton för att jag sov så dåligt och drömde helt sjuka drömmar.

Dock är jag inte sugen på att gå ut och plocka sprängsticka, samt koka i vatten och dra i alkohol. Jag vill köpa elexir, någon som vet var man kan få tag på det?

Ska prova reishsi också. Jag hoppas på psykadeliska effekter.
Jag vet att det ska finnas chaga i pulverform som man kan lägga i te men det ska vara dyrt. Googla på Chaga så kommer det fram sidor där man kan köpa det.

ha de gott
/ Streetman
Citera
2015-03-09, 00:23
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streetmann
Jag vet att det ska finnas chaga i pulverform som man kan lägga i te men det ska vara dyrt. Googla på Chaga så kommer det fram sidor där man kan köpa det.

ha de gott
/ Streetman

Det finns gott om sidor med pulvriserad chaga, dyrt som snus i jämförelse med att plocka själv.
Men så är det ju inte lätt att hitta chaga i skogen om man inte vet vart man skall leta.

Det finns inga alkoholtinkturer att köpa, troligtvis för att det är högprocentig alkohol i dom,
vilket bara får säljas på systembolaget i sverige.

Men det är ju inte svårt att göra en tinktur själv, det är bara att köpa chagapulver och sprit,
sen häller man chaga i sprit och låter det stå några veckor/månader.
Citera
2015-03-17, 17:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det finns gott om sidor med pulvriserad chaga, dyrt som snus i jämförelse med att plocka själv.
Men så är det ju inte lätt att hitta chaga i skogen om man inte vet vart man skall leta.

Det finns inga alkoholtinkturer att köpa, troligtvis för att det är högprocentig alkohol i dom,
vilket bara får säljas på systembolaget i sverige.

Men det är ju inte svårt att göra en tinktur själv, det är bara att köpa chagapulver och sprit,
sen häller man chaga i sprit och låter det stå några veckor/månader.

Om man har chaga i bitar ska man rivjärna bitarna först innan man gör en tinktur, och gäller det även rosenrot?
Citera
2015-03-17, 18:00
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Om man har chaga i bitar ska man rivjärna bitarna först innan man gör en tinktur, och gäller det även rosenrot?
Chaga gör sig bäst om det rivs till småflis eller pulver om det skall vara till tinktur.
Tinkturen bör stå och "dra sig" ett par veckor minst, helst några månader.

Rosenrot vet jag inte, men småflis/flagor är väl bäst rent generellt när det gäller tinkturer.
Citera
2015-03-17, 18:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Chaga gör sig bäst om det rivs till småflis eller pulver om det skall vara till tinktur.
Tinkturen bör stå och "dra sig" ett par veckor minst, helst några månader.

Rosenrot vet jag inte, men småflis/flagor är väl bäst rent generellt när det gäller tinkturer.

Är rivjärn ett bra verktyg till det eller blir det för små delar? Jag har flera stycken små 50 ml Absolut Vodka flaskor som är uppdruckna, fast det är kanske för små flaskor?
Senast redigerad av JustZlatan 2015-03-17 kl. 18:25.
Citera
2015-03-17, 18:42
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Är rivjärn ett bra verktyg till det eller blir det för små delar? Jag har flera stycken små 50 ml Absolut Vodka flaskor som är uppdruckna, fast det är kanske för små flaskor?

Det beror på vad det är för rivjärn, relativt färsk kan rivas med ett vasst rivjärn,
men det beror lite på hur hård chagan är, den kan bli väldigt hård om den legat ett tag.

En mandelkvarn funkar bra: http://www.clasohlson.com/se/Mandelk...erCookie=false
Det finns naturligtvis nöt och kaffekvarnar som funkar också.

Storleken på flisorna spelar inte så stor roll, bara det är småflis och inte stora klumpar.
Ser det ut som sågspån eller pulver så är det bra, annars är det inte så noga då det ändå
skall stå ett tag så att alkoholen drar ut ämnena ordentligt ur chagan.

Storleken på flaskorna spelar ingen roll, men det kan vara en bra idé att ha 2 flaskor,
så du har en du kan smutta på och en som står och "drar till sig".
Citera
2015-03-17, 18:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det beror på vad det är för rivjärn, relativt färsk kan rivas med ett vasst rivjärn,
men det beror lite på hur hård chagan är, den kan bli väldigt hård om den legat ett tag.

En mandelkvarn funkar bra: http://www.clasohlson.com/se/Mandelk...erCookie=false
Det finns naturligtvis nöt och kaffekvarnar som funkar också.

Storleken på flisorna spelar inte så stor roll, bara det är småflis och inte stora klumpar.
Ser det ut som sågspån eller pulver så är det bra, annars är det inte så noga då det ändå
skall stå ett tag så att alkoholen drar ut ämnena ordentligt ur chagan.

Storleken på flaskorna spelar ingen roll, men det kan vara en bra idé att ha 2 flaskor,
så du har en du kan smutta på och en som står och "drar till sig".

Jag har en sån här (http://www.culina.se/sv/artiklar/muskotrivare.html) muskotrivare fast det tär på fingertopparna och naglarna har jag märkt. Det blir väldigt smått med den. Har även två kaffekvarnar, en manuell och en elektrisk, men jag vet inte om jag vill använda dom till svampar och växter. En sån där mandelkvarn kanske vore en bra idé att skaffa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in