Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
Bevisbördan ligger väl ändå inte på mig i det fallet?

Vad är det med min bildning då? Är jag förståndshandikappad? Lågt IQ?
Vem ligger bevisbördan på då?
Citera
2015-06-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var kommer då antagandet ifrån? Vetenskapen?
Och minus några tusen år? Hur tänker du då?
Finns massor att läsa om det. Jag vet att du kan använda google.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ett orimligt antagande som motsägs av ackumulerad kunskap som du vill motbevisa med "Jag tror att..".
Lycka till.
Vadå "jag tror att" ?
Det enda jag inte är säker på är den exakta siffran.
Citera
2015-06-08, 22:35
Medlem
Citat:
Vem ligger bevisbördan på då?
Den som påstår att han har en fungerande metod.
Citera
2015-06-08, 22:42
Medlem
Citat:

Jag har inte en fungerande metod, jag meddelar att andra har det.
Vill du motsätta dig det får du leta upp faktisk empiri som motsäger antingen metoden eller som bevisar att Jorden är 6000 år, vilket naturligtvis sätter allt vi vet om Jorden ur spel.
Citera
2015-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
Vetenskapen påstår att den har det. Och att den kan bevisas och fungerar. Så nu är bollen hos dig.
Citera
2015-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Finns massor att läsa om det. Jag vet att du kan använda google.

Vadå "jag tror att" ?
Det enda jag inte är säker på är den exakta siffran.
Japp,jag kan använda google. Och jag hittar inget om att vetenskapen tror att jorden är under 10 000 år. Så om det inte har med bibeln och religion att göra,vad kommer det då ifrån? ( frågar jag igen)
Citera
2015-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Vill du motsätta dig det får du leta upp faktisk empiri som motsäger antingen metoden eller som bevisar att Jorden är 6000 år, vilket naturligtvis sätter allt vi vet om Jorden ur spel.
Tvärtom skulle det ge många förklaringar. Läs på får du se. Jag orkar itne skriva ut allt åt dig. Är du intresserad så sök och du skall finna.

Citat:
Vetenskapen påstår att den har det. Och att den kan bevisas och fungerar. Så nu är bollen hos dig.
Vilken metod kan bevisas med vad? Nä bollen är inte hos mig ännu...
Citera
2015-06-08, 22:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag är övertygad om att vetenskapen har rätt men bevisbördan ligger förstås på de som hävdar den linjen.
Citera
2015-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Tvärtom skulle det ge många förklaringar. Läs på får du se. Jag orkar itne skriva ut allt åt dig. Är du intresserad så sök och du skall finna.

Väljer man att tro att Jorden är 6000 finns det naturligtvis anledning att med motiverade resonemang söka bevis för det och ignorera samtliga bevis mot det.

Har du bevis så presentera dessa här eller lämna tråden, "googla" är inte en diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är övertygad om att vetenskapen har rätt men bevisbördan ligger förstås på de som hävdar den linjen.
Jag vill gärna tro att vi är överens om att de flesta inom relevanta vetenskapsområden är överens om Jordens ålder, eller åtminstone att den inte är yngre än 10 000 år.
Är vi inte överens om det länkar jag gärna till Wikipedia eller någon annan sida som anger denna konsensus.
Vill man som Jesus-något ifrågasätta denna konsensus eller resonemangen bakom tycker jag att bevisbördan ligger på denna person. Motsatsen blir lätt löjlig, att man exempelvis ska börja bevisa att människor minsann andas luft genom en fullständig genomgång av atmosfärens komposition och människans andningssystem, lungornas cellstruktur och så vidare.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-08 kl. 23:00.
Citera
2015-06-08, 22:56
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Det står ingenstans i Bibeln att jorden är 6000 år gammal

Precis, det står ingenting om jordens ålder. Åldern 6000 år är baserad på de släktträd som nämns i bibeln, där man följt generationerna bakåt i tiden till Adam. (Man förutsätter att jorden skapades samtidigt som Adam).
Citera
2015-06-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Naturligtvis.

Citat:
Väljer man att tro att Jorden är 6000 finns det naturligtvis anledning att med motiverade resonemang söka bevis för det och ignorera samtliga bevis mot det.

Har du bevis så presentera dessa här eller lämna tråden, "googla" är inte en diskussion.
Då lämnar jag tråden så får du/ni göra som du/ni vill.

Jag kan inte förstå hur man bara kan avfärda andra sidan av myntet utan att göra efterforskningar med öppet sinne och väga fakta mot fakta.
Citera
2015-06-08, 23:03
Medlem
Citat:
Jag kan inte förstå hur man bara kan avfärda andra sidan av myntet utan att göra efterforskningar med öppet sinne och väga fakta mot fakta.

Jag efterforskar gärna dina bevis om du presenterar dessa bevis, annars lutar jag mig mot konsensus och konstaterar att betydligt smartare män och kvinnor än både jag och du har tänkt igenom detta, analyserat detta och kommit till slutsatser som pekar åt samma håll.
Avvikare från detta 'samma håll' måste antingen presentera någonting ovedersägligt som diskvalificerar samtliga som kom före, eller individuellt diskvalificera samtliga observationer genom motstridiga observationer.
"Min religion säger.." är inte ett argument mot varken C14 eller U-T.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-08 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in