Citat:
Alla får tycka och tro vad de själva vill. Mina katter mår bra av maten och det är viktigast för mig. Jag började själv med diverse olika saker man hittade på ICA, naturligtvis kattungemat i början. Det var mest blötmat då. Katten var som oftast lös i magen.
Min veterinär föreslog då IAMS och de sålde inte ens själv maten. Hade även en kompis som använde samma mat och rekommenderade den. Sedan dess har de alltid varit bra i magen med något undantag (förmodligen av något de ätit ute).
Det är ju inte extremt mindre bajs men det märks skillnad om man kommer ifrån skräpmat. Mindre lukt är även påtagligt. Blank och fin päls märkte man även snabbt. Jag köper numera 15 kg säck och då är kg-priset nere i 43 kr. Den räcker nästan 1 år men då tar katten även en del vilt (fågel, mus, sork).
Visst ibland köper jag blötmat, oftast då av samma märke, och ibland får man smakprover av diverse mat. Royal Canin ger jag dock aldrig igen (har provat flera gånger med samma resultat). Lite kycklingfilé blir det ibland och då är det bara färsk som passar, djupfryst rör den inte. En katt älskade leverpastej och herrgårdsost.
Min veterinär föreslog då IAMS och de sålde inte ens själv maten. Hade även en kompis som använde samma mat och rekommenderade den. Sedan dess har de alltid varit bra i magen med något undantag (förmodligen av något de ätit ute).
Det är ju inte extremt mindre bajs men det märks skillnad om man kommer ifrån skräpmat. Mindre lukt är även påtagligt. Blank och fin päls märkte man även snabbt. Jag köper numera 15 kg säck och då är kg-priset nere i 43 kr. Den räcker nästan 1 år men då tar katten även en del vilt (fågel, mus, sork).
Visst ibland köper jag blötmat, oftast då av samma märke, och ibland får man smakprover av diverse mat. Royal Canin ger jag dock aldrig igen (har provat flera gånger med samma resultat). Lite kycklingfilé blir det ibland och då är det bara färsk som passar, djupfryst rör den inte. En katt älskade leverpastej och herrgårdsost.
Visst, det här är Flashback och här får man tycka och tänka preciiiis vad som helst. Tycker dock, som någon skrev i ett annat inlägg, att viss sund skepsism är nyttig och att man inte bör svälja rätt av vad experterna säger, ifrågasätta varifrån deras kunskaper kommer osv. Det är ju också ett diskussionsforum, så därför svarar jag dig för debattens skull. Tror inte du kommer ändra åsikt vad jag än skriver, faktiskt, men men det är din och din katts förlust, inte min.
Att IAMS hör till de bättre torrfodren kan jag hålla med om, men det betyder för den skull inte att det är bra eller ens lämplig kattmat. Det finns grader även i helvetet. Friskies t ex skyr jag som pesten och det gäller både våt- och torrfoder.
Visst låter det underbart praktiskt, bara köpa hem en stor säck en gång per år som man kan ha stående i klädkammaren, pytsa ut samma mat vareviga dag och inte behöva bekymra sig mycket om vare sig disk eller lådrensning. Jämför med att veva köttkvarn i sitt anletets svett med svåråtkomliga ingredienser, hela köket stinker blod och det har skvätt kycklingbitar och köttsaft över hela diskbänken.
Du kommer dock aldrig få mig att tro IAMS är nåt som katter mår bra av i längden och att skälen till torrfodrens popularitet är något annat än lättja och smart marknadsföring. Det är inte heller lätt att ta till sig när man haft katt i många år, har hittat nåt som funkar och kör på så med till synes välmående katter. Men de som läser på om kattens näringslära och de kostrelaterade sjukdomarna brukar ändra sig.
Att torrfoderätande ställer till det med magen så de brukar få diarré mm av andra foder är välkänt. Om du, eller någon annan som läser här, skulle vilja göra ett byte, tänk då på att den ensidiga dieten gör att man inte kan byta tvärt utan det måste ta tid, göras försiktigt och stegvis.
Att din kattunge var lös i magen när den var unge och åt våtfoder kan bero just på detta, att den fötts upp med torrfoder. Det finns många andra orsaker till diarré hos ungar, men att våtfoder orsakar diarré i sig är helt fel.
Edit: Hur vet du att katten dricker tillräckligt? Du till och med garanterar det, jaha. Du är i så fall den första jag träffat som kan lämna såna garantier och jag vill väldigt gärna veta hur du bär dig åt.
Tamkatten härstammar från ökendjur och dricker normalt sett inte alls, allt vatten kommer från bytesdjuren som har ungefär samma vattenhalt som våtfoder. Det är sällan som katter kan få i sig tillräckligt för att kompensera uttorkningen av fodret, lapandet är inte heller effektivt för att få i sig vatten. Känner du till att kattens torrfoder är saltat i ett försök att öka törsten och att saltet inte är bra för njurarna?
Äta okokt pasta eller råa havregryn är ungefär samma sak. Vatten sugs in i matsmältningsapparaten i stället för att tas upp. Det kan man lätt iakkta om katten kräks upp torrfoder, det sväller till tredubbla storleken där nere i magen.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-03-15 kl. 21:12.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-03-15 kl. 21:12.
Sämre mat kan man ju ge en kattunge, om man så säger.