2015-03-15, 20:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar

Visst, det här är Flashback och här får man tycka och tänka preciiiis vad som helst. Tycker dock, som någon skrev i ett annat inlägg, att viss sund skepsism är nyttig och att man inte bör svälja rätt av vad experterna säger, ifrågasätta varifrån deras kunskaper kommer osv. Det är ju också ett diskussionsforum, så därför svarar jag dig för debattens skull. Tror inte du kommer ändra åsikt vad jag än skriver, faktiskt, men men det är din och din katts förlust, inte min.

Att IAMS hör till de bättre torrfodren kan jag hålla med om, men det betyder för den skull inte att det är bra eller ens lämplig kattmat. Det finns grader även i helvetet. Friskies t ex skyr jag som pesten och det gäller både våt- och torrfoder.

Visst låter det underbart praktiskt, bara köpa hem en stor säck en gång per år som man kan ha stående i klädkammaren, pytsa ut samma mat vareviga dag och inte behöva bekymra sig mycket om vare sig disk eller lådrensning. Jämför med att veva köttkvarn i sitt anletets svett med svåråtkomliga ingredienser, hela köket stinker blod och det har skvätt kycklingbitar och köttsaft över hela diskbänken.

Du kommer dock aldrig få mig att tro IAMS är nåt som katter mår bra av i längden och att skälen till torrfodrens popularitet är något annat än lättja och smart marknadsföring. Det är inte heller lätt att ta till sig när man haft katt i många år, har hittat nåt som funkar och kör på så med till synes välmående katter. Men de som läser på om kattens näringslära och de kostrelaterade sjukdomarna brukar ändra sig.

Att torrfoderätande ställer till det med magen så de brukar få diarré mm av andra foder är välkänt. Om du, eller någon annan som läser här, skulle vilja göra ett byte, tänk då på att den ensidiga dieten gör att man inte kan byta tvärt utan det måste ta tid, göras försiktigt och stegvis.

Att din kattunge var lös i magen när den var unge och åt våtfoder kan bero just på detta, att den fötts upp med torrfoder. Det finns många andra orsaker till diarré hos ungar, men att våtfoder orsakar diarré i sig är helt fel.

Edit: Hur vet du att katten dricker tillräckligt? Du till och med garanterar det, jaha. Du är i så fall den första jag träffat som kan lämna såna garantier och jag vill väldigt gärna veta hur du bär dig åt.

Tamkatten härstammar från ökendjur och dricker normalt sett inte alls, allt vatten kommer från bytesdjuren som har ungefär samma vattenhalt som våtfoder. Det är sällan som katter kan få i sig tillräckligt för att kompensera uttorkningen av fodret, lapandet är inte heller effektivt för att få i sig vatten. Känner du till att kattens torrfoder är saltat i ett försök att öka törsten och att saltet inte är bra för njurarna?

Äta okokt pasta eller råa havregryn är ungefär samma sak. Vatten sugs in i matsmältningsapparaten i stället för att tas upp. Det kan man lätt iakkta om katten kräks upp torrfoder, det sväller till tredubbla storleken där nere i magen.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-03-15 kl. 21:12.
Citera
2015-03-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du kommer dock aldrig få mig att tro IAMS är nåt som katter mår bra av i längden och att skälen till torrfodrens popularitet är något annat än lättja och smart marknadsföring. Det är inte heller lätt att ta till sig när man haft katt i många år, har hittat nåt som funkar och kör på så med till synes välmående katter. Men de som läser på om kattens näringslära och de kostrelaterade sjukdomarna brukar ändra sig.

Att torrfoderätande ställer till det med magen så de brukar få diarré mm av andra foder är välkänt. Om du, eller någon annan som läser här, skulle vilja göra ett byte, tänk då på att den ensidiga dieten gör att man inte kan byta tvärt utan det måste ta tid, göras försiktigt och stegvis.

Att din kattunge var lös i magen när den var unge och åt våtfoder kan bero just på detta, att den fötts upp med torrfoder. Det finns många andra orsaker till diarré hos ungar, men att våtfoder orsakar diarré i sig är helt fel.
Min kattunge var uppfödd med oxfilé. Lätt att tugga som de sa, av en kattunge (det var en slaktare på Scan så de hade gratis kött). Den vägrade först att äta vanlig kattmat. Fick svälta den en dag, sen dög maten.

Vanlig torrfoder, sån man köper i mataffären, innehåller lite kött och mycket spannmål. Sån mat är inte bra och katten blir dessutom överviktig eftersom den måste äta så mycket för att få i sig näring.

Jag har använt mig av IAMS och liknande sedan den första katten kanske var ca 6 månader. Aldrig diarré av den maten. Alltid beröm av veterinären att katten ser fin ut och verkar vara välmående!
Citera
2015-03-15, 21:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Min kattunge var uppfödd med oxfilé. Lätt att tugga som de sa, av en kattunge (det var en slaktare på Scan så de hade gratis kött). Den vägrade först att äta vanlig kattmat. Fick svälta den en dag, sen dög maten.

Vanlig torrfoder, sån man köper i mataffären, innehåller lite kött och mycket spannmål. Sån mat är inte bra och katten blir dessutom överviktig eftersom den måste äta så mycket för att få i sig näring.

Jag har använt mig av IAMS och liknande sedan den första katten kanske var ca 6 månader. Aldrig diarré av den maten. Alltid beröm av veterinären att katten ser fin ut och verkar vara välmående!

Oxfilé? Jahaja, kattungar uppfödda på detta lär inte finnas mycken erfarenhet av men det är inte någon bra kost med så rent kött, om du nu trodde det. Det känns närmast som att du trollar lite nu...

Angående vanliga mataffärers torrfoder, har du verkligen läst på eller är det fråga om tyckande? Vet du t ex att Lidls torrfoder Coshida för 19,90 paketet är topptestat och scorade bättre än t ex jättedyra RC?

Jag tvivlar inte alls på att dina katter är fina och till synes välmående, dessutom får de vara ute och jagar, det gör mycket för hälsan. Jag tror absolut inte du är en dålig kattägare, om du nu trodde det, utan du gör det du tycker fungerar bra.

Men det är med katter som med människor, de kostrelaterade sjukdomarna visar sig ofta inte förrän på ålderns höst med diabetes, pajade njurar osv.

Edit, tillägg: Vet inte om jag nått fram med fakta, att alla våtfoder har högre kötthalt än det allra bästa torrfodret. Det ser inte ut så när man läser på paketen och burkarna eftersom man inte räknar bort vattenhalten.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-03-15 kl. 21:38.
Citera
2015-03-15, 22:08
Medlem
Citat:
Oxfilé? Jahaja, kattungar uppfödda på detta lär inte finnas mycken erfarenhet av men det är inte någon bra kost med så rent kött, om du nu trodde det. Det känns närmast som att du trollar lite nu...

Men det är med katter som med människor, de kostrelaterade sjukdomarna visar sig ofta inte förrän på ålderns höst med diabetes, pajade njurar osv.
De som fött upp katten gav oxfilé när den skulle träna på fast föda bredvid modersmjölk. Mjukt kött att lära sig tugga, tyckte de. Jag köpte Whiskas och liknande kattungemat innan jag började med IAMS. IAMS Kitten först innan det blev vanlig.

Min första katt blev 18 år innan jag (veterinären) avlivade den. Den hade något likt Alzheimer och stora problem med bakpartiet. Den var riktigt dålig på slutet för att den inte åt och låg inne på intensivvård som räddade kvar den ett tag. Efter ett tag så åt den inte igen, jag provade verkligen med allt den tidigare älskat, en helg och då bestämde jag mig med hjälp av veterinären att det var dags.

Katt två är över 9 år, välmående och mycket duktig jägare.
Citera
2015-03-15, 22:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Okej, jag får väl tro på det där med oxfilén då, även om det låter trolligt. Sämre mat kan man ju ge en kattunge, om man så säger.

Själv har jag försökt ge så allsidig mat som möjligt åt mina kullar, så de äta vad som helst och de nya ägarna själv ska kunna bestämma maten. Det är inte heller så dumt att ta en kattunge som äter och tål all mat. Till lite större kattungar behöver man inte tänka på att maten ska vara lättuggad, mina åt t ex rå kycklingvinge och klippt rå strömming inklusive huvudet. (Jag är inte emot fisk om katten verkar tåla det, tror dessutom att färsk fisk är mycket bättre än den i kattmat.)

Det är bra gjort att få en katt att leva till 18 år, du ska vara stolt över detta och du gjorde mer än väl vad som är rimligt. Jag känner så väl igen mig i att man provar alla sorters mat i hopp om att något ska funka, men till sist får man ta beslutet.
Citera
2015-03-16, 02:40
Finns det verkligen inget torrfoder som inte innehåller skit katten inte behöver? Hittade ett foder som verkade perfekt, men så såg jag att det innehåller potatis. Varför?! Vad sjutton ska katten få ut av potatis?

Jag har bara torrfoder som komplement till blötfodret de får. Därför går det åt väldigt lite (de äter ca 0,5 dl var per dag i genomsnitt) och jag kan kosta på mig dyrt foder. Nu får de royal canin indoor, men det borde väl finnas ett bättre foder där ute? RC indoor innehåller bla majs och soja, inte heller det känns som något katter behöver få i sig.

Katterna är kastrerade. (Eller ja, en av dem ska kastreras om 5 timmar).
Citera
2015-03-16, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Finns det verkligen inget torrfoder som inte innehåller skit katten inte behöver? Hittade ett foder som verkade perfekt, men så såg jag att det innehåller potatis. Varför?! Vad sjutton ska katten få ut av potatis?

Jag har bara torrfoder som komplement till blötfodret de får. Därför går det åt väldigt lite (de äter ca 0,5 dl var per dag i genomsnitt) och jag kan kosta på mig dyrt foder. Nu får de royal canin indoor, men det borde väl finnas ett bättre foder där ute? RC indoor innehåller bla majs och soja, inte heller det känns som något katter behöver få i sig.

Katterna är kastrerade. (Eller ja, en av dem ska kastreras om 5 timmar).

Läs inlägg nr. 9 i denna tråd. Läs gärna länkarna i trådstarten fast de är lite tunglästa.

Kan även tilläggas att torrfodret utan kolhydratfibrer skulle bli för kompakt i kattens mage och tarm, antagligen stenhårt. Katter ska äta smådjur och då får de i sig senor, hud och ben/skelett mm. som förutom näring även bidrar till att avföringen får volym men skillnaden är att växtfibrer suger upp vätska vilket är illa, vätska som istället ska gå genom urinvägarna. Att tillsätta skelettdelar i torrfodret går inte då det måste kokas och det är livsfarligt att ge kokt ben till djur, maler man då ner det kokta benet så antar jag att alla goda egenskaper försvinner. Fast torrfodret hade fortfarande antagligen varit för stenhårt utan utfyllnadsmedel.

Bra att du ger blötfoder som huvudmål, det ökar urinmängderna och urinvägarna sköljs rena och urinet blir mindre koncentrerat.
Citera
2015-03-16, 10:00
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Läs inlägg nr. 9 i denna tråd. Läs gärna länkarna i trådstarten fast de är lite tunglästa.

Kan även tilläggas att torrfodret utan kolhydratfibrer skulle bli för kompakt i kattens mage och tarm, antagligen stenhårt. Katter ska äta smådjur och då får de i sig senor, hud och ben/skelett mm. som förutom näring även bidrar till att avföringen får volym men skillnaden är att växtfibrer suger upp vätska vilket är illa, vätska som istället ska gå genom urinvägarna. Att tillsätta skelettdelar i torrfodret går inte då det måste kokas och det är livsfarligt att ge kokt ben till djur, maler man då ner det kokta benet så antar jag att alla goda egenskaper försvinner. Fast torrfodret hade fortfarande antagligen varit för stenhårt utan utfyllnadsmedel.

Bra att du ger blötfoder som huvudmål, det ökar urinmängderna och urinvägarna sköljs rena och urinet blir mindre koncentrerat.
Har läst inlägg nr 9, ska försöka läsa länkarna senare. Men tror/tycker du att jag kan fortsätta med RC eller bör jag byta? Som sagt, det är verkligen inte några stora mängder torrfoder de äter. De är väldigt fina i både hullet och pälsen men vill inte att de ska få problem om 10 år för att jag utfodrat dem fel
Citera
2015-03-16, 12:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Har läst inlägg nr 9, ska försöka läsa länkarna senare. Men tror/tycker du att jag kan fortsätta med RC eller bör jag byta? Som sagt, det är verkligen inte några stora mängder torrfoder de äter. De är väldigt fina i både hullet och pälsen men vill inte att de ska få problem om 10 år för att jag utfodrat dem fel
Varför vill du så gärna ge torrfoder, Oboyglas? Är det för att du vill de ska ha nåt att knapra på medan du är borta på jobbet?

Om du vill variera maten kan du ju fusk-barfa eller göra lite vanlig barf emellanåt?

Man vill ju inte gärna ändra på en (till synes) vinnande formel, men jag har läst nånstans att just majs är en extra dålig tillsats. Tyvärr kunde jag inte hitta åt sidan nu och hinner inte googla.

Spekulerar om potatis: Katter behöver inte potatis nåt mer än de andra konstiga tillsatserna, men potatismjöl skulle jag kunna tänka mig hör till de bättre man kan röra ner. Det är den allra enklaste formen av kolhydrat som direkt bryts ner till socker i blodet (alla kolhydrater blir f ö till socker). Inte nån komplicerad tillsats att smälta alltså. Majs är ju väldigt hårdsmält, fråga nån som jobbar på reningsverk får ni höra om alla hela majskorn de tar emot. Men det här vet jag inte, bara funderingar.

Jag ger själv små mängder torrfoder emellanåt, men det är som godis eller mortlad som krydda åt min gamla kattgubbe. Inte varje dag heller. Han fick torrfoder som ung innan jag visste nåt om skadeverkningarna och han har alltid föredragit den smaken, av vilket torrfoder det än må vara, framför allt annat jag serverar. (favvomat är råtta). Det känns inte bra och visst undrar jag om hans liv kommer bli kortare pga detta... Vi kan helt enkelt inte veta och man får göra så gott man kan.
Citera
2015-03-16, 12:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Mjöltillsatserna finns i torrfoder för att det annars skulle falla isär, bli till pulver. Att det är en rent tillverkningsteknisk orsak. Så har jag förstått saken i alla fall, men jag kan ha fel.

Skelettdelar då? Det är ju i form av benmjöl, totalt söndermalt pulver och inget vasst alls, brukar finnas som tillsats. Även i barf-recept brukar det ingå benmjöl och det finns att köpa i små burkar. Dessutom finns det i stora säckar och används för att gödsla trädgårdsland med.
Citera
2015-03-16, 15:09
Medlem
Citat:
Mjöltillsatserna finns i torrfoder för att det annars skulle falla isär, bli till pulver. Att det är en rent tillverkningsteknisk orsak. Så har jag förstått saken i alla fall, men jag kan ha fel.

Skelettdelar då? Det är ju i form av benmjöl, totalt söndermalt pulver och inget vasst alls, brukar finnas som tillsats. Även i barf-recept brukar det ingå benmjöl och det finns att köpa i små burkar. Dessutom finns det i stora säckar och används för att gödsla trädgårdsland med.

Ja det är av flera orsaker alla ingredienser finns i torrfodret. Skelettdelar malda i småbitar tror jag har exakt samma effekt på katters matsmältning som om de åt en egenfångad mus. Jag har också läst att de som Barfar fullt ut även strör på lite benmjöl, vet för lite om fullskalig barf för att veta varför men det är iaf. ganska svårt att överdosera några vitaminer och mineraler när man ger absolut rent benmjöl som inte är berikat, överskottet skiter de ut. Kanske de som barfar mest ger kött och ben från större djur och därför är det svårt att få i katten benbitar som den tuggar själv och därför kompletterar man med benmjöl? Jag skulle tro att det är ganska svårt att få tag på barf-kött från möss hahaa fast det skulle vara perfekt.
Citera
2015-03-16, 15:22
Medlem
Citat:

Jag kan inte svara på vilka torrfoder som är bäst eller sämst, innehållsförteckningar har jag inte memorerat. Jag har visserligen väldans många länkar sparade men dålig koll ändå för att kunna hitta i mina egna länkar Man måste som kattägare själv lära sig att kritiskt läsa innehållsförteckningar och jämföra, det är en djungel, jag vet. Jag hoppas den här tråden inspirerar några att tänka efter före när de ger sina katter torrfoder.

Jag ger själv min katt lite torrfoder men inte ens en halv dl. om dagen. Katter verkar ju alla älska detta då det är smaksatt och lite gott måste de få ibland, jag ser det som godis, ge dem godis ibland.

Kastrerade hankatter får lätt ökad aptit och lägger då på för mycket hull, stenbildningar i njurar och urinblåsa är tyvärr vanligt bland dem, honkatter drabbas även dem men de har ibland andra symptom än hankatterna. Ett frekvent småkissande kan vara typiskt för honkatter medan hankatterna mer har problem med att tömma blåsan och gör det sällan vilket orsakar koncentrerad urin och en ond cirkel börjar med stenbildning.

Även om man skulle ge sämsta blötmaten till katten, även blötmat kan innehålla växtfibrer, så är vattnet i blötmaten alltid bättre än att ge torrfoder och försöka se till att katten dricker vatten sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in