Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Dog
Kan man få något exempel på detta bajsreducerande foder? Man kan ju inte bli mer än skeptisk och undra över vad katterna får i sig egentligen.
Det här brukar man få höra när man kommer in i djuraffärer som säljer lite dyrare torrfoder som RC, IAMS m fl. Det kallas att fodret har "hög smältbarhet" och man brukar hävda att maten är så högkoncentrerat näringsrik och bara smockad med nyttigheter att det knappt bildas nåt bajs, ja nästan i alla fall.
Ett färskt exempel på säljsnacket har vi här, det IAMS som är bajsreducerande:
(FB) Min kattunge är lös i magen/bajsar inne
Det var f ö den här diskussionen som fick mig att börja fundera över de bajsreducerande fodren.
Jag skulle hellre kunna tänka mig det är en nackdel att så lite kommer ut. Det lär dels bero på uttorkning eftersom katter som äter mycket torrfoder är kroniskt uttorkade.
Det här är bara en spekulation, men kan det bero på att magens bakterier inte trivs. Cirka 20 % av avföringen består normalt av bakterier, goda bakterier som ska vara där, och det är när de gör sitt jobb att bryta ner maten som fisar och skitlukt produceras.
Hos katter motsvarar hårdsmälta animalier, som ben, fibrer för människan och det är något som behövs för att få tarmarna att jobba och slippa förstoppning. När katter kan jaga får de i sig detta naturligt men torrfoder består ju till största delen av mjöl och katter är ju inte skapade för att äta kolhydrater alls. Kanske tas allt mjölet upp av kroppen? Jag har inte en susning och bara tänker högt.
I torrfoder tillsätts laxerande medel, physillumfrö t ex, och det kanske behövs för att katterna ska kunna bajsa?
Skulle vi människor sätta likhetstecken mellan lite, torrt, hårt luktfritt bajs och nyttig mat? Eller skulle vi börja fundera om nåt vore fel på oss?