2014-11-02, 14:32
Medlem
Jag brukar ställa in kattmaten i burk i kylskåpet. Jag serverar sedan maten. Frågan är bör jag värma den först eller spelar det ingen roll?

(Det är alltså typ kyckling med sås).
Citera
2014-11-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donhoodlum
Jag brukar ställa in kattmaten i burk i kylskåpet. Jag serverar sedan maten. Frågan är bör jag värma den först eller spelar det ingen roll?

(Det är alltså typ kyckling med sås).

Så länge katten äter maten så spelar det ingen roll. Det finns vissa mer kräsna katter som bara vill ha rumstempererad mat. Kattungar och ungkatter brukar ha så pass god aptit att de äter kylskåpskall mat utan att tveka.

Ska man jämföra med sig själv så kan det ju ibland kännas kallt i magen när man äter tex. yoghurt. Dessutom är det ganska vanligt med äldre katter som har tandproblem, ilar det i tänderna när katten äter så känns det värre om maten är kall.
Citera
2015-01-24, 01:13
Medlem
Treants avatar
Tips på bra blötmat till en 9 månaders katt? Gärna en länk så jag kan kolla in det.
Citera
2015-03-15, 14:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Tips på bra blötmat till en 9 månaders katt? Gärna en länk så jag kan kolla in det.
Mjaus våtfoder, de billigare sorterna. Bra svenskproducerad mat.

Hoppa över ExtraVaganza som innehåller en massa konstigheter, tomat mm. Möjligen kan du get det nån gång när du vill ge katten nåt lite lyxigt. Det är väldigt mycket sås i den maten och det brukar ju katter tycka är det godaste.

Du kanske även vill hoppa över de sorter som innehåller fisk, t ex de stora burkarna med kyckling. Läs på innehållsförteckningen.

http://www.mjau.se/vara-produkter/vatfoder/
Citera
2015-03-15, 15:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Argumentet att vissa torrfodersorter är bra eftersom katten bajsar mycket mindre, vad tror ni om det?

Det sägs bero på att fodret är så bra, hög smältbarhet, och naturligtvis nappar många kattägare eftersom bajs är äckligt och sand är dyrt.

Katten klämmer ur sig små torra hårda korvar som knappt luktar, jippi! *ironi*

------------

Vill också avrapportera hur en vinter med väldigt mycket fusk-barfande har avlöpt.

Katterna har fått mat som ligger rätt nära äkta barf: hel kyckling mald tillsammans med nöthjärta, som jag fick tag i via specialbeställning. Tyvärr är min köttkvarn inte tillräckligt stark för att klara av att mala så grovt, jag fick verkligen slita och mala flera gånger, plocka bort sånt som kvarnen inte klarade av.

De har som vanligt fått skinnet och vingarna när vi ätit färsk kyckling själva. Dessutom putsbitar från vår egen mat som de alltid får. Har köpt en hel del kött-, kyckling och lammfärs samt den nya storfavoriten kycklinghjärta som de verkligen älskar. Finns på Willys för 19 spänn paketet och rekommenderas varmt, speciellt till alla dem som tycker det är äckligt att hålla på med kött.

Vad jag tycker mig se är att de blir mycket mättare på råmat. Efter att ha tryckt i sig så mycket de orkar med, dröjer det upp till ett halvt dygn innan de vill ha mer mat.

Vad gäller pälsen har min gamla kattgubbe superblank jättefin päls även mitt i vintern och lagom hull. Han är 15 år nu och har på senare år tenderat att ha sämre päls, gå ner i vikt under vintern då han inte vill gå ut längre och inte har haft så vidare god aptit. Jag har fått fjäska och strö krossat torrfoder eller kattgodis över maten. Sommartid är det full fart, bara jaga! jaga! jaga! sina älskade råttor. Pälsen och hullet brukar vara jättebra under sommaren bara man ser till att avmaska flera gånger.

Störst skillnad ser jag på min 8 år gamla långhåriga husis. Det är stor skillnad på hennes sommar- och vinterpäls. Under våren fäller hon det mesta av långhåret och ser nästan korthårig ut, mest bara svansen som är riktigt yvig.

I år har hon fått den pampigaste vinterpälsen någonsin! Så tjock, stooor krage. mycket större än vad som brukar växa ut, och den är silkeslen och mycket tät. Jag tror absolut det är råmatens förtjänst, vet inte vad det annars skulle vara. Hon är frivilligt innekatt året runt och kan ju inte jaga, får inte i sig så mycket färskt.

Vill tillägga att katterna har fått vanlig kattmat också. Ska man barfa fullt ut går det inte hålla på ge detta, det fattas näringsämnen.
Citera
2015-03-15, 18:54
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Argumentet att vissa torrfodersorter är bra eftersom katten bajsar mycket mindre, vad tror ni om det?

Det sägs bero på att fodret är så bra, hög smältbarhet, och naturligtvis nappar många kattägare eftersom bajs är äckligt och sand är dyrt.

Kan man få något exempel på detta bajsreducerande foder? Man kan ju inte bli mer än skeptisk och undra över vad katterna får i sig egentligen.
Citera
2015-03-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Kan man få något exempel på detta bajsreducerande foder? Man kan ju inte bli mer än skeptisk och undra över vad katterna får i sig egentligen.
IAMS, Hill's, Eukanuba

Jag har använt mig av dessa med mycket gott resultat under 27 år. Har även provat Royal Canin på två katter men båda blev lösa i magen. Mest har jag använt IAMS Chicken som även är billigast av dem. Anledningen att de har mindre bajs av dessa är för att de innehåller mer protein och mindre bi-produkter. En katt äter bara så mycket den behöver och det är kött alltså protein som gäller. Aldrig någon övervikt ens när den ena var innekatt i 6 år.

IAMS

Näringsinnehåll (i gram av 100g innehåll)

Protein 34 gram

Fett 16 gram

Innehållsförteckning

Kyckling (> 35%), majs, vete, animaliskt fett, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, fiskolja, DLmetionin, fruktooligosackarider, natriumklorid
Citera
2015-03-15, 19:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog

Det här brukar man få höra när man kommer in i djuraffärer som säljer lite dyrare torrfoder som RC, IAMS m fl. Det kallas att fodret har "hög smältbarhet" och man brukar hävda att maten är så högkoncentrerat näringsrik och bara smockad med nyttigheter att det knappt bildas nåt bajs, ja nästan i alla fall.

Ett färskt exempel på säljsnacket har vi här, det IAMS som är bajsreducerande:
(FB) Min kattunge är lös i magen/bajsar inne

Det var f ö den här diskussionen som fick mig att börja fundera över de bajsreducerande fodren.

Jag skulle hellre kunna tänka mig det är en nackdel att så lite kommer ut. Det lär dels bero på uttorkning eftersom katter som äter mycket torrfoder är kroniskt uttorkade.

Det här är bara en spekulation, men kan det bero på att magens bakterier inte trivs. Cirka 20 % av avföringen består normalt av bakterier, goda bakterier som ska vara där, och det är när de gör sitt jobb att bryta ner maten som fisar och skitlukt produceras.

Hos katter motsvarar hårdsmälta animalier, som ben, fibrer för människan och det är något som behövs för att få tarmarna att jobba och slippa förstoppning. När katter kan jaga får de i sig detta naturligt men torrfoder består ju till största delen av mjöl och katter är ju inte skapade för att äta kolhydrater alls. Kanske tas allt mjölet upp av kroppen? Jag har inte en susning och bara tänker högt.

I torrfoder tillsätts laxerande medel, physillumfrö t ex, och det kanske behövs för att katterna ska kunna bajsa?

Skulle vi människor sätta likhetstecken mellan lite, torrt, hårt luktfritt bajs och nyttig mat? Eller skulle vi börja fundera om nåt vore fel på oss?
Citera
2015-03-15, 19:42
Medlem
Citat:

------------
Du lyssnar ju och läser på. Så bra!
Citera
2015-03-15, 19:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
IAMS, Hill's, Eukanuba

Jag har använt mig av dessa med mycket gott resultat under 27 år. Har även provat Royal Canin på två katter men båda blev lösa i magen. Mest har jag använt IAMS Chicken som även är billigast av dem. Anledningen att de har mindre bajs av dessa är för att de innehåller mer protein och mindre bi-produkter. En katt äter bara så mycket den behöver och det är kött alltså protein som gäller. Aldrig någon övervikt ens när den ena var innekatt i 6 år.

IAMS

Näringsinnehåll (i gram av 100g innehåll)

Protein 34 gram

Fett 16 gram

Innehållsförteckning

Kyckling (> 35%), majs, vete, animaliskt fett, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, fiskolja, DLmetionin, fruktooligosackarider, natriumklorid

Det här är ju ett torrfoder och det är pga den låga vattenhalten som proteinhalten ter sig hög. Billigaste lågbudgetvåtfodret från ÖB har bättre proteinhalt. Dessutom är det en massa spannmål och salter tillsatt som inte har i kattmat att göra. Den höga halten kolhydrater, som katter inte behöver mer än teoretiskt sett en liten pyttedel av, belastar tillsammans med salterna kattkroppen hårt och det bara för att ägarna vill ha mat som är praktisk, alternativt tror på säljsnacket och tar inte reda på saker själv.

Kycklingdigestiv är orsaken till att din katt äter, konstgjorda smakämnen som katter är helt tokiga i. Om det inte vore för dessa skulle maten mest smaka mjöl....
Citera
2015-03-15, 19:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du lyssnar ju och läser på. Så bra!

Visst, jag vill ha igång en diskussion och det var därför jag hävde ur mig detta.
Inte detsamma som att jag instämmer...
Citera
2015-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Visst, jag vill ha igång en diskussion och det var därför jag hävde ur mig detta.
Inte detsamma som att jag instämmer...
Alla får tycka och tro vad de själva vill. Mina katter mår bra av maten och det är viktigast för mig. Jag började själv med diverse olika saker man hittade på ICA, naturligtvis kattungemat i början. Det var mest blötmat då. Katten var som oftast lös i magen.

Min veterinär föreslog då IAMS och de sålde inte ens själv maten. Hade även en kompis som använde samma mat och rekommenderade den. Sedan dess har de alltid varit bra i magen med något undantag (förmodligen av något de ätit ute).

Det är ju inte extremt mindre bajs men det märks skillnad om man kommer ifrån skräpmat. Mindre lukt är även påtagligt. Blank och fin päls märkte man även snabbt. Jag köper numera 15 kg säck och då är kg-priset nere i 43 kr. Den räcker nästan 1 år men då tar katten även en del vilt (fågel, mus, sork).

Visst ibland köper jag blötmat, oftast då av samma märke, och ibland får man smakprover av diverse mat. Royal Canin ger jag dock aldrig igen (har provat flera gånger med samma resultat). Lite kycklingfilé blir det ibland och då är det bara färsk som passar, djupfryst rör den inte. En katt älskade leverpastej och herrgårdsost.

edit
Jag kan garantera dig att katten får i sig tillräckligt med vatten! Kallt kranvatten ska det vara. Gärna några gånger om dagen, i vart fall på sommaren. Sen går den alltid in i duschen när man är klar där och lapar på golvet (det är ju varmt eller ljummet). Katter är märkliga djur!
Senast redigerad av KamratBlue 2015-03-15 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in