Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 15:31
  #1
Medlem
Att diskutera om katter bör äta blötfoder eller torrfoder är ett stort ämne och många har skiftande åsikter. Här kan vi samla länkar till både artiklar och andra trådar här på FB. Nämn både för och nackdelar med olika foder och dess olika påverkan på katters hälsa.

Det ska ses som en vägledning för dem som har frågor. Alla med liten eller större kunskap, djurägare eller inte, är mer än välkomna att bidra med sina åsikter.
Själv har jag ingen utbildning i ämnet utan är bara intresserad av katter i allmänhet, därför finns viss reservation till att jag kan ha fel i mina påståenden.

Till att börja med så kan det poängteras att katter och hundar inte ska blandas ihop då många ibland tror att de har samma näringsbehov och kan äta samma sorts mat, så är inte fallet och denna tråd ska handla främst om kattmat men det utesluter inte jämförelser med hundmat och hundars behov så det kan med rätta diskuteras om hundar när det är relevant.


Själv tycker jag att torrfoder till katter inte ska ges dagligen som enda föda. Blötmat är alltid bättre ur hälsosynpunkt men bäst är naturligtvis kattens naturliga föda dvs. smådjur som de fångar själva. Det finns mat som efterliknar kattens naturliga föda, BARF, det består av rått/okokt kött och inälvor med råa okokta skelettdelar som katter naturligt äter i det vilda. Viktigt att påpeka är att man aldrig någonsin får ge kokta ben/skelettdelar då det ändrar sin beskaffenhet och splittras till vassa delar när katten tuggar och det kan i sin tur leda till att mage och tarmar skadas/punkteras och det kan få dödlig utgång. Enbart råa ben till katter alltså. (gäller även alla andra djur)

Att ge sin katt BARF är kanske inte det lättaste att ge sig in på, det finns återförsäljare här och där och en stor frysbox kan vara lämpligt.

Länk om BARF:
http://www.barfmycat.com/faq.html



Fördelar med torrfoder:

* Fördelar med torrfoder är bla. att det framförallt är lätt att servera och det blir inte dåligt på samma sätt som blötmat som ligger framme.

* Katten kan äta när den vill och vet man att man blir borta under dagen så serverar man en större portion torrfoder så har katten mat tills man kommer hem.

* Det smaksätts och katterna tycker uppenbart om torrfodret. Det finns diverse smaker och diverse sammansättningar för att anpassas till olika behov.

* Näringsmässigt så finns det olika bra/dåliga sammansättningar och där kommer behovet in till viss del utifrån ålder, aktivitetsnivå och olika sjukdomar.
Men det är även mycket ämnen i torrfoder som katten inte behöver (och på sikt kan göra katten sjuk.)
Viktigt är att alltid servera katten friskt vatten i en skål, antingen utmed torrfodret och/eller på andra platser i bostaden då katter gärna dricker sitt vatten på andra ställen än där maten står.


Nackdelar med torrfoder:

* Nackdelarna med torrfoder är att det inte innehåller nog vatten och katter har naturligt svag törstreflex. Katter äter i naturen bara smådjur och får sin vätska från sina bytesdjurs kroppsvätskor. De dricker/lapar vatten där de hittar vattenkällor när de är törstiga.

* En annan nackdel är att torrfoder innehåller för mycket av bla. kolhydrater/växtdelar/socker och salt. Mängderna varierar i olika märken och vissa specialfoder har låg halt av dessa ämnen.

* Salt är inte farligt i lagom mängd men torrfodret saltas ofta extra för att öka kattens törst så att den ska dricka det livsviktiga vattnet. För mycket salt gör på sikt katten sjuk främst i urinvägarna.

* Den stora mängden kolhydrater och växtdelar är billiga utfyllnadsmedel i maten men katter kan inte processa och tillgodogöra sig näring från grödor, en viss andel grödor ska ingå i kattens föda då de äter upp maginnehållet på sina bytesdjur som ätit grödor. Katter äter även instinktivt grönt gräs men det kräks de upp ofta omedelbart och är antagligen endast en instinkt för att rensa magen från hårbollar som samlas där.

* Fettmängden är ofta fel sammansatt i torrfoder.

* En för stor mängd växtdelar i maten binder mer vätska till avföringen och tar därmed den viktiga vätskan genom tarmarna istället för att vätskan passerar njurar och urinvägar och håller dem friska. En avföring med hög andel bunden vätska luktar mer illa och har mer volym än när katten äter sin naturliga kost som ger mer kompakt och mindre luktande avföring och katten kissar mer som är så viktigt.

* Att tyda innheållsförteckningar på kattmatsförpackningar är inte alltid lätt, tex. mineraler anges inte alltid enskilt utan klumpas ihop under benämningen aska. Växtproteiner slås ofta ihop med animaliskt protein och det anges vilseledande som en total mängd protein.



Länk om frågeställningen; Orsakar torr kattmat urinsten?
http://www.katt.nu/veterinar/kattsju...tmat-urinsten/

Länk till pdf: En guide i näringslära och utfodring vid några
vanliga sjukdomstillstånd hos hund och katt:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archiv...sl%C3%A4ra.pdf

Länk till pdf om Torrfoder till katt – påverkan och
konsekvenser:http://stud.epsilon.slu.se/4775/1/blixt_p_120910.pdf


Diskussion:

Ge era synpunkter och/eller fråga om olika sorters kattmat och dess innehåll och hälsoeffekter.
Länka gärna till relevanta fakta och undersökningar såväl som till anekdotiska berättelser.
Citera
2014-04-23, 15:39
  #2
Medlem
Sobelles avatar
Varierad kost = bästa kosten!
Både blötmat, och torrfoder. Samma kör jag till min hund.
Citera
2014-04-23, 16:08
  #3
Medlem
Leijonas avatar
Just på grund av mycket kolhydrater i torrfoder så har jag fått råd av veterinär att absolut inte bara använda det. Diabetes bland katter har ökat nått så fruktansvärt sen några år tillbaka, och min ena katt har haft oturen att åka dit. Har alltid haft varierad kost med både torrfoder och blötfoder, så han har nog bara haft en väldigt otur. Aldrig i livet att jag bara skulle köra med torrfoder. Men torrfodret står däremot alltid framme så får dom blötmat 3-4 ggr/dag.
Citera
2014-04-23, 16:26
  #4
Medlem
Jag har 3 honkatter, mamman 14 år och döttrarna 11 år gamla. De har i stort sett hela sitt liv (förutom di och kattungefoder upp till 4 månaders ålder) fått obegränsad tillgång till torrfoder Mjau kyckling och 2 små burkar gourmet mousse att dela på dagligen. Aldrig varit sjuka, fint hull, mjuk och glänsande päls och på strålande humör varje dag! Kommer inte att ändra på denna mathållning någonsin, och de lär säkert leva många år till
Citera
2014-04-23, 16:51
  #5
Medlem
Djitiis avatar
Nu har jag visserligen bara hund men hon får rå föda och skulle jag haft katt hade jag nog kört på något liknande! Hunden mår super och verkligen älskar sin mat!
Dessutom ett stort plus att maten inte äts upp på någon minut! Det tar tid att tugga på råa, köttiga ben
Citera
2014-04-24, 10:04
  #6
Medlem
Min katt verkar allergisk mot blötfoder. Lös i magen av alla jag testat hittils (dock bara från Mjau). Vad gör man i det läget? Vill gärna ge blötfoder men jobbigt när han bajsar kletigt så det fastnar i pälsen hela tiden. Tror ni det finns andra blötfoder han kan äta?
Citera
2014-04-24, 11:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Min katt verkar allergisk mot blötfoder. Lös i magen av alla jag testat hittils (dock bara från Mjau). Vad gör man i det läget? Vill gärna ge blötfoder men jobbigt när han bajsar kletigt så det fastnar i pälsen hela tiden. Tror ni det finns andra blötfoder han kan äta?

Jag tror att din katt har extra känslig mage men att det med tiden går över om du fortsätter ge blötmat. Men vad jag läst så finns det tyvärr katter som utan att visa något fel på tester hos veterinär ändå har livslånga problem med känslig mage.
Håll dig till den mängd som katten verkar tåla och öka långsamt. Kanske prova att ge små portioner blötmat oftare så att det ändå blir totalt samma mängd som den verkar tåla.

Fundera och läs det finstilta på maten du väljer, katter kan vara intoleranta/allergiska mot tex. för mycket växtdelar, kyckling eller fisk. Blötmat kan innehålla sådant även om du köper en burk där det står tex. nötkött. Blötmat kan vara av dålig kvalitet precis som torrfoder men det jätteviktiga vattnet är den stora fördelen i blötmaten.

Ger du torrfoder även om katten får blötmat en gång om dagen så är vätskan fortfarande för lite och katten måste fås att dricka vatten ur vattenskålar.

Om katten nu inte är allergisk utan bara har extremt känslig mage så kan man fundera om det bara är så att kattens tarmar inte vant sig vid blötmaten. Torrfoder binder mer vätska i tarmen och avföringen kan verka fast och fin men fibrerna har bundit en del vatten som ist. skulle sugits upp av tarmen och förts genom njurarna och kissats ut.

Det finns olika sorters blötmat som ska vara bra för känsliga katter, det är så klart mycket dyrare än de man köper på vanliga mataffärer. Gå till en välsorterad djuraffär och fråga dig fram, även vissa veterinärer säljer specialfoder.

Edit.

Ett test du kunde göra är att blöta det torrfoder som katten är van vid till samma konsistens som blötmat och se om kattens mage reagerar på samma vis och ger lös avföring. Katter är ganska kräsna och den kanske ratar uppblött torrfoder men jag skulle testa detta för att kanske kunna dra egna slutsatser om det är den ökade mängden vätska i tarmen som är problemet eller om det kan vara något av det övriga innehållet i blötmaten du ger som ger dålig mage.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2014-04-24 kl. 11:56.
Citera
2014-04-24, 11:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Just på grund av mycket kolhydrater i torrfoder så har jag fått råd av veterinär att absolut inte bara använda det. Diabetes bland katter har ökat nått så fruktansvärt sen några år tillbaka, och min ena katt har haft oturen att åka dit. Har alltid haft varierad kost med både torrfoder och blötfoder, så han har nog bara haft en väldigt otur. Aldrig i livet att jag bara skulle köra med torrfoder. Men torrfodret står däremot alltid framme så får dom blötmat 3-4 ggr/dag.

Ja det har jag också läst att diabetes bland katter ökar. Står torrfoder alltid framme så finns risken att katten äter för mycket och går upp i vikt och dessutom får i sig på tok för lite vatten. En farlig cirkel för många katter som dessutom ofta får ökad aptit och blir lite slöare när de kastrerats. Vi människor riskerar även diabetes typ2 när vi går upp i vikt.

Ett symptom på diabetes kan vara ökad törst och man kan ju tycka att det är bra att katten dricker, men man får hålla koll på vikt, ökad törst, aktivitetsnivå och energiförbrukning och dosera portionerna.
Det är inte så lätt att banta en katt. Jämför man med hundar så kan man lätt öka mängden motion genom att ta längre promenader med hunden men tex. en innekatt får man helt enkelt försöka leka mer med så den får upp flåset varje dag och vara extra noga med att anpassa maten.
Citera
2014-04-24, 18:14
  #9
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobelle
Varierad kost = bästa kosten!
Både blötmat, och torrfoder. Samma kör jag till min hund.

Nej, här tänker du helt fel!

Torrfoder för katter är som junkfood för människor. Bekvämt och gott men onyttigt skräp, som leder till sjukdomar på sikt.

Som du resonerar skulle bästa och nyttigaste kosten för människa vara både pulvermos och hemgjort potatismos, både pulversås och hemlagad, både strips och kokt potatis osv.

Det finns ingenting i torrfoder som katten behöver, som inte finns fräschare och mindre sönderprocessat i våtfoder och barf.

För att man över huvud taget ska kunna göra torra kulor av kött, måste man blanda i tillsatser, framför allt en massa mjöl och katter behöver inte alla de kolhydraterna. Det hårdbelastar ämnesomsättningen, eftersom en katt i naturen aldrig skulle äta detta och kroppen är inte gjord för det.

För att det över huvud taget ska smaka nånting annat än mest bara mjöl, måste man tillsätta en massa konstgjorda smakämnen. Det är gott och katten vänjer sig vid den syntetiska smaken, ungefär som det är svårt för människor som ätit mest bara skräpmat att tycka om helt vanlig nyttig mat.

För att katten inte ska fara illa av vätskebrist, tillsätter man salt så den ska dricka mer.

För att maten inte ska svälla i magen och få katten att spy, måste man ha det stående framme jämt så att katten går och småäter hela tiden. Leder till övervikt, dåligt för tänderna.

För att torrfodret ska hålla sig tillsätts konserveringsmedel, som inte finns i våtfoder.

För att det ska se aptitligt ut tillsätter man färgämnen, det är helt onödigt eftersom katten inte bryr sig om färgen på maten. (sanningen att säga finns det färgämnen i några våtfodersorter också)


För att priserna på märkestorrfoder är helt vansinnigt upptrissade, att folk går på det beror på massiva reklamkampanjer med gratisprover till uppfödare, hög lönsamhet till veterinärer och detaljhandeln som säljer skräpet.

Torrfoder innehåller de mest vansinniga ingredienser som ringblomma, lakritsrot, vindruvskärnor, laxermedel osv....

osv osv.......

Listan kan göras lång, men det finns ingen annan fördel med torrfoder än ren bekvämlighet. Man köper hem en säck och sen är det bara att fylla på skålen.

Det kan vara lättare att fortsätta ge det när man väl börjat, eftersom katten vant sig vid den syntetiska smaken och kan matstrejka eller få dålig mage till att börja med av nyttig mat. En högst kortsiktig fördel.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-04-24 kl. 18:18.
Citera
2014-04-24, 18:33
  #10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Sitter och skrattar åt den så kallade "informationen" för hippiekattmaten Orijen. Man lanserar sig som spannmålsfri och det låter ju bra, men läs det här klippet:

"Orijen Cat & Kitten - biologiskt anpassad kattmat för alla åldrar och raser

Moder natur utvecklade alla katter till rovdjur, utformade för att må bäst på en kost rik på och med en variation av färskt kött med mindre mängder av frukter, bär och örter.
"

Jag skulle vilja se den katt som frivilligt skulle äta nåt av följande:

röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin


Ja, i ärlighetens namn hade jag en knäpp katt som tyckte om ärter, men att på fullaste allvar ge sken av att ovanstående är något som är naturligt och bra för katter det är att lura folk.

Källa: http://animail.se/orijen-adult-cat-6...nosto-category
Citera
2014-04-24, 21:39
  #11
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobelle
Varierad kost = bästa kosten!
Både blötmat, och torrfoder.
Samma kör jag till min hund.
Varför skulle det vara det?
Citera
2014-04-24, 21:47
  #12
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Sitter och skrattar åt den så kallade "informationen" för hippiekattmaten Orijen. Man lanserar sig som spannmålsfri och det låter ju bra, men läs det här klippet:

"Orijen Cat & Kitten - biologiskt anpassad kattmat för alla åldrar och raser

Moder natur utvecklade alla katter till rovdjur, utformade för att må bäst på en kost rik på och med en variation av färskt kött med mindre mängder av frukter, bär och örter.
"

Jag skulle vilja se den katt som frivilligt skulle äta nåt av följande:

röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin


Ja, i ärlighetens namn hade jag en knäpp katt som tyckte om ärter, men att på fullaste allvar ge sken av att ovanstående är något som är naturligt och bra för katter det är att lura folk.

Källa: http://animail.se/orijen-adult-cat-6...nosto-category
Minus kaninkäket så hade det ju sett ut som ett bra alternativ. Men det är väl tillsatt för att skiten ska sitta ihop.

Jag ger katten Mjau blötfoder, vilket nog är den bästa blötmaten som finns i vanliga butiker. Sen får hon tonfisk 1-2 gånger i månaden samt det hon själv fångar utomhus (mestadels möss men någon harunge har fått stryka med också).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback