Citat:

Ursprungligen postat av 
giacometti

Fått hem en brun 5g hasch kaka ja tänkte testa ikväll...
Var väldigt länge sedan jag rökte nåt sådant, säkert 7-8 år sen på en coffee shop i amsterdam.
Hur många mg bör ja strössla ner i min lilla joint för att inte bli allt för skev?

Frågan är ganska vanlig i denna tråden så jag ger dig ett svar även om du förmodligen redan rökt. 
Vid första röktillfället, eller vid väldigt låg tolerans, bör man alltid ta mindre än vad man tror behövs så kan man fylla på senare istället om man inte kände tillräckligt. 
Rulla en med 0.1-0.2 gram i. Mängden är inte det avgörande egentligen, gör den så lång så att den klarar att pausas flera gånger istället. Man kan alltid fylla på om man inte blev nöjd. Ta 3-4 djupa halsbloss, släck den och gör något annat 20-30 minuter. Det bästa är fortsätta med det du gjorde innan du rökte, oavsett om det är slösurfa, städa, kolla på tv eller prata i telefon. Då märker man lätt om man känner något i huvudet. Sitter du bara i soffan och väntar på ett rus är det lätt att bli otålig och fylla på alldeles för tidigt. 
Känner du ingen effekt alls efter en halvtimme, tänd igen. Ta några bloss till, ge det tid att slå på. 
Ovanstående låter kanske lätt löjligt för oss vana rökare, jag vänder mig mer till dem som testar första gången. Är man oerfaren är det alltid bättre med för lite än för mycket. Tyvärr är det alldeles för många gånger jag stött på bekanta som vill vara med och röka, och självklart ska ta tre bloss på varje varv för att alla andra gör så. Det är lätt att överskatta sig själv, speciellt när det tar sin tid innan det slår på.
Trevlig kväll!