Citat:
Ursprungligen postat av
No6
Jag är sjukt sugen på att testa cannabis för första gången, kanske till nyår. Förstår inte varför jag inte redan gjort det. Är bara intresserad av att röka rent gräs utan nikotin och heller inga blandningar eller spice osv. Lite nybörjarfrågor till flashbacks haschtomtar.
Rökningen sker som smidigast med en Vaporizer om jag förstått rätt. Jag vet inte riktigt hur de fungerar men vad jag förstått så filtrerar det bort giftiga ämnen och framförallt man slipper rulla egna joints? Jag är inte rökare heller, kommer jag "hosta" om jag röker i en sådan? Jag vill naturligtvis lära mig att rulla så jag kan ta med mig om jag ska iväg osv, men till att börja med kommer jag röka hemma. Någon som kan tipsa mig om en
bra Vaporizer? Vad är skillnaden på de?
Gräset detta är jag mest osäker på. Hur vet jag vad som är bra gräs? T.ex. så står det i någon shop
Namn: Sativa 20% Indica 80%
THC 6,5% CBD 6,5%
Vad exakt innebär detta?
Dosen till en person som aldrig rökt förut, hur mycket ska man börja med?
Jag vet att svaren redan finns så kommer läsa på mer men uppskattar lite extra input.
En vaporizer tar alla oljor osv från gräset och gör ånga av det, all plant material stannar kvar. Om du bara ska testa att röka så skulle jag faktiskt inte tipsa om att köpa en vaporizer då dom oftast brukar vara dyra, runt 1500 om du vill ha en bra. Händer det att du inte gillar ruset så sitter du där men en dyr vaporizer du inte kan göra något med. Det som är väldigt bra med en vaporizer är att det nästan är helt luktfritt. Om du kommer hosta eller inte kan man inte svara på, då jag inte vet hur bra dina lungor är, men det är i alla fall mer skonsamt än att röka vanligt! Det är i alla fall inte många alls som hostar av att röka från vape om det är det du undrar. Skulle du vilja fortsätta röka, så investera definitivt i en riktigt fin vape!
Sativa och Indica är 2 olika plantor i cannabis släktet kan man säga. Om du vill bli stoner hög som man ser i Amerikanska filmer där dom sitter o kollar på TV o käkar chips så är det Indica du är ute efter! Din kropp kommer bli "låst" till soffan, du kommer tappa energi och bli glad. Efter en 20 minuter eller något så blir man hungrig, och det är det man kallar "munchies" när man bara kan äta och äta, man blir aldrig mätt. Indica fungerar underbart om du har problem med att sova.
Om du tex ska till jobbet eller något annat ställe där du inte har tid med att bli trött eller att bli fastlåst i en soffa, så är det Sativa du är ute efter. Du får mer energi, och tankarna vandrar överallt, men det är inte så overpowering som Indica är och passar därför till "wake and bakes" (när man röker på morgonen för att komma upp).
När man pratar om procent, typ som 80% Indica och 20% Sativa så betyder det att plantan man har tagit gräset ifrån är kombinerad med Sativa och Indica. Det kallar man en "strain", det är alltså en plant mästare som har kombinerat olika delar av Sativa och Indica plantorna och har skapat en ny planta. Har man tillverkat en planta med en speciell blandning så döper man oftast strainen, och det är därför det finns så många namn för gräs tex dom mer populärare "white widow", "purple haze", eller "Jack Herrer". Leafly.com är en jättebra hemsida där du kan söka upp ditt gräs om du vet vad strainen heter.
Plantor som är blandade mellan Sativa och Indica kallas för Hybrid, och det flesta som säljs idag på marknaden är hybrider. Är det 80% Indica så ger det som jag sa en soff-låsande effekt, och dom 20 procenten av Sativan kommer att samtidigt ge din hjärna mycket att tänka på.
THC-A är det aktiva ämnet i gräset, och när du värmer upp det till en viss grad med eld eller annan slags värme så bildas ämnet THC. THC är det som gör dig hög. När man pratar om procent THC i gräset, så pratar man om hur potent gräset är. Runt 6% är vanligt, runt 0.5-1 gram brukar räcka om du har 6%.
CBD är ett annat ämne i gräset som har en slags läkande och smärtstillande effekt, och hur många procent CBD det är i gräs spelar ingen riktig roll om du bara är ute efter att bli hög. Många röker strains som är höga med CBD bara för att bli av med smärta, och är du inte är ute efter det så köp gräs med mer THC i istället om du kan!