Citat:
Ursprungligen postat av
Paradocs
Hörde nåt nu i eftermiddag om Dan Park på P1, tror det var kulturnyheterna. Hörde bara nåt om hur de satte etiketten HAT på vad dissidenten gjorde - sen stängde jag av.
Edit. Slänger med något som borde vara självklart i Sverige men tyvärr inte är det...
FN om Yttrandefrihet:
"Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"
Jag plågade mig igenom hela skiten (radioprogrammet OBS, p1) , vilket var mycket smärtsamt. Paneldeltagarna sade så mycket som jag ville protestera mot att det är svårt att veta var man skall börja redogöra för det.
Först frågan huruvida det som Dan Park gör är konst eller inte. Rebecka Thor valde helt frankt att hävda att det överhuvudtaget inte var konst. Det hade varit intressant att höra hennes uttalande gällande Andres Serrano, Elisabeth Ohlson Wallin eller Anna Odell. Thor menade vidare att det var rent hat som skapades av Park.
En jämförelse gjordes mellan Makode Lindes skapelse (blackfacetårtan, kulturministern) och Dan Park. Man hävdad enstämmigt att Dan Park i stället för att sparka uppåt, sparkar på de utsatta. Det hela blir så sjukt när man betänker att de "utsatta" är uppbackade av hela samhällseliten. För att referera till den nationalistiska talarem Henrik Johansson: Vilken jävla tur att dessa förkämpar för de "utsatta" är födda just i denna tid, och just i denna delen av världen.
Dan Park, förmodligen med en ekonomi som gör att han får vara glad om han kan fixa ett mål mat om dagen, och hatad av hela samhällseliten, för störande av "allmän" konsensus, skulle alltså vara den som sparkar nedåt? Skulle inte tro det.
Bara en sådan sak som hur "emottagande" blev när de stackars utvalda blev utsatta för den fruktansvärda cyklon-B installationen av Dan Park. Man kan pissa på många människor utan att bli angripen för det, men fan inte på de utvalda, då blir det rubriker.
/JTS