2014-03-20, 08:54
Medlem
merrilys avatar
Vill sudda ut lite vanföreställningar här. Här kommer lite punkter som feminister står för, alltså inte radikala feminister, extrema feminister eller "krossa patriarkatet"-feminister.

Feminister hatar inte män.
Feminister vill inte sudda ut könsrollerna.
Feminister vill ha samma förutsättningar som män i exempelvis arbetslivet. Inte bättre, inte sämre.
Feminister har en tro på att män har empati, medkänsla och känslor och inte styrs av en djurisk lusta, till skillnad från vad diverse domare i våldtäktsmål tycker.

Vissa feminister har långt hår, höga klackar och smink, andra har det inte. Vissa feminister trivs med att städa och laga mat, andra gör det inte. Vissa feminister gillar att prata om handväskor, andra gör det inte. Alla feminister är dock överens om att man ska få välja själv hur man vill vara. Individen styr - inte könet. Vill jag vara feminin så ska jag få vara det, men vill jag istället titta på hockey med en snus inne så ska ingen gnälla över det.

Kalla det gärna jämställdist eller humanist, för det är i grunden samma sak. Jag väljer dock att kämpa i de områden som kvinnor är underlägsna, och därför benämner jag mig själv feminist.
Citera
2014-03-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrily
Vill sudda ut lite vanföreställningar här. Här kommer lite punkter som feminister står för, alltså inte radikala feminister, extrema feminister eller "krossa patriarkatet"-feminister.

Synd då att dessa sorters feminister är rådande inom både media och politik, snällfeminister existerar bara hemma i farstun och är egentligen bara människor som blandat ihop jämställdhet med feminism.

Citat:
Feminister hatar inte män.

Men de problematiserar manlighet, eller förnekar dess existens i annat fall än som en produkt av en individs omgivning. Däremot är självklart kvinnlighet helt naturlig och bra.

Citat:
Feminister vill inte sudda ut könsrollerna.
Feminister vill ha samma förutsättningar som män i exempelvis arbetslivet. Inte bättre, inte sämre.

Vilka förutsättningar anser du själv att du saknar? Kan dessa vara förutsättningar som även jag som man saknar då jag inte tillhör det rådande patriarkatet och får på så vis inte heller ta del av alla räkmackor som män tydligen tilldelas.

Vad jobbar du med? Ska vi jämföra hur slitsamt och farligt arbete vi har du och jag? Sen kan vi tala om dessa förutsättningar som du anser män förunnade för jag kan inte se dem.

Citat:
Feminister har en tro på att män har empati, medkänsla och känslor och inte styrs av en djurisk lusta, till skillnad från vad diverse domare i våldtäktsmål tycker.

Vilka feminister? De som sitter i riksdagspartier och/eller skriver spaltmeter med "män är dåliga"-artiklar i svenska tidningar eller är det farstufeministerna du talar om?

Du är själv inne på vilka feminister det är som styr när du nämner domare och våldtäktsmål.
Vilka ligger bakom samtyckeslag, prostitiutionslag och dylikt? Vilka är det som har makten och är således den relevanta och styrande samt den opinionsbildande feminismen?

Inte är det farstufeminismen i varje fall.

Citat:
Vissa feminister har långt hår, höga klackar och smink, andra har det inte. Vissa feminister trivs med att städa och laga mat, andra gör det inte. Vissa feminister gillar att prata om handväskor, andra gör det inte. Alla feminister är dock överens om att man ska få välja själv hur man vill vara. Individen styr - inte könet. Vill jag vara feminin så ska jag få vara det, men vill jag istället titta på hockey med en snus inne så ska ingen gnälla över det.

Folk är olika, vissa känner behovet att tillhöra ett kollektiv (läskigt att tycka och tänka på egen hand) andra inte. Oavsett klädsel och frisyr.

Citat:
Kalla det gärna jämställdist eller humanist, för det är i grunden samma sak. Jag väljer dock att kämpa i de områden som kvinnor är underlägsna, och därför benämner jag mig själv feminist.

Absolut inte samma sak, feminismen grundar sig i att franska välbärgade kvinnor ville har mer till sig själva och andra välbärgade kvinnor. Inget med jämställdhet att göra utan handlar mer om överklass och "mer vill ha mest" attityd.
Citera
2014-03-20, 09:30
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Kvinnor får välja hur dom vill vara , dom har samma jävla möjligheter vad gnälls det om ?

Då jag inte är börs vd eller feminist så känner jag inte till ett enda fall i min närhet där en kvinna får mindre betalt än en man, Snarare tvärtom dom får lättare jobb inom vården , omsorg , skola för att dom just är kvinnor ! sen att det är mer än dubbelt så många män som årligen tar livet av sig är det för att kvinnorna mår så dåligt dom gör det?
Citera
2014-03-20, 09:31
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besthestfest
Redan här missuppfattar du jämställdhetsdebatten: INGEN som vill ha lika villkor säger att män är värdelösa! Jag tror på lika villkor och respekt mellan båda könen! Precis det feminism är! Jag är hetero och älskar samt tänder på män och tycker absolut inte de är värdelösa varelser!
+MASSA ONÖDIG TEXT SOM JAG INTE ENS LÄST det borde stå i SPOILER, kanske någon mod kan fixa in det i spoiler så man slipper hoppa över en hel forumsida
Jag förstår att du saknar sjukdomsinsikt, och det är svårt att börja ha sjukdomsinsikt när man inte har den från början så att säga. Det finns många som är sjuka som saknar någon sjukdomsinsikt.

Men du är sjuk. Sorry.
Senast redigerad av Agamantum 2014-03-20 kl. 09:33.
Citera
2014-03-20, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hralmnuck.Klulnem
Kvinnor kan aldrig bli jämställda män. Feminism är ett bevis på att det kvinnliga könet är så mycket svagare. Ni behöver gruppera er och kämpa för lika rättigheter för ni klarar inte det själva. Ni behöver Schyman och dess likar för att bestämma hur det ska se ut med föräldrarledighet osv för ni klarar tydligen inte framföra detta själva till era män. Ni behöver Schyman och dess likar för att kämpa för lika löner för ni klarar inte själva stå på er vid löneförhandlingar. osv osv.

Tillsammans är ni starka, för ensamma är ni svaga.
Och ni behöver facket för ensamma klarar ni inte.
Problemet är att redan i skolorna tar de endast upp män i naturvetenskapliga ämnen, det finns massor med kvinnor.
Det finns kvinnor som forskat men de har inte fått lov att göra det, så deras män har fått tagit all credit.
Om kvinnor får högre lön så kommer det in mer skattepengar och då gynnas även männen.
Ni ska vara jävligt glad att kvinnor jobbar, annars hade ni haft urålig standard, ni skulle få slita 6 dagar i veckan 12h. Dessutom skulle ni inte ha råd med en fru, medans den som är rik skulle ha fru och älskarinnor, så var det förr.
Citera
2014-03-20, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Kvinnor får välja hur dom vill vara , dom har samma jävla möjligheter vad gnälls det om ?

Då jag inte är börs vd eller feminist så känner jag inte till ett enda fall i min närhet där en kvinna får mindre betalt än en man, Snarare tvärtom dom får lättare jobb inom vården , omsorg , skola för att dom just är kvinnor ! sen att det är mer än dubbelt så många män som årligen tar livet av sig är det för att kvinnorna mår så dåligt dom gör det?
För kvinnorna kanske mår ännu sämre?
När folk börjar med antidepressiva så orkar de ta livet av sig, innan dess mår de så dåligt så de inte ens klarar det.
Får kvinnor välja vad de vill? varför klagas det då när kvinnor väljer?
Det ges mer skattepengar till pojksporter än flicksporter, kvinnor får ta mer ansvar i hemmet helt obetalt än män, detta har många kvinnor insett och ofta är det ensamma kvinnor som lyckas som chefer.
Eftersom det är kvinnor som tar mer hand om hushåll och barn så sitter männen med hög pension och kvinnorna blir utfattiga.
Citera
2014-03-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
När folk börjar med antidepressiva så orkar de ta livet av sig, innan dess mår de så dåligt så de inte ens klarar det.

Ja herre jävlar, kvinnor mår alltså så dåligt att de inte orkar ta livet av sig?
Alltså sämre än männen som tar livet av sig?

Det här är varför jag hatar feminism, det göder kvinnors irrationella behov av att tycka synd om sig själva.

Citat:

Vilka understår sig ha åsikter?!??! Nej djävlar, alla ska minsann acceptera alla andras beslut och livsval!

Citat:
Det ges mer skattepengar till pojksporter än flicksporter

Kan det ha att göra med att fler pojkar än flickor ägnar sig åt sport? Konstigheter med det?

Citat:
kvinnor får ta mer ansvar i hemmet helt obetalt än män, detta har många kvinnor insett och ofta är det ensamma kvinnor som lyckas som chefer.

Ajaj, får dom verkligen det? Ja det går inte, det ska dom inte få.
Har kvinnor också valet att välja karriär framför barn? Nej så kan vi inte ha det!

Citat:
Eftersom det är kvinnor som tar mer hand om hushåll och barn så sitter männen med hög pension och kvinnorna blir utfattiga.

Kvinnorna väljer detta helt på egen hand, fast det är ju klart att kvinnors egna beslut inte alltid är så bra. Bäst vi lagstiftar bort kvinnors rätt till beslut.
Senast redigerad av oLf 2014-03-20 kl. 10:01.
Citera
2014-03-20, 10:03
Medlem
Citat:
Och ni behöver facket för ensamma klarar ni inte.
Problemet är att redan i skolorna tar de endast upp män i naturvetenskapliga ämnen, det finns massor med kvinnor.
Det finns kvinnor som forskat men de har inte fått lov att göra det, så deras män har fått tagit all credit.
Om kvinnor får högre lön så kommer det in mer skattepengar och då gynnas även männen.
Ni ska vara jävligt glad att kvinnor jobbar, annars hade ni haft urålig standard, ni skulle få slita 6 dagar i veckan 12h. Dessutom skulle ni inte ha råd med en fru, medans den som är rik skulle ha fru och älskarinnor, så var det förr.

Så var det förr? så är det nu. vart tjänar kvinnor mindre än män ?

var det dålig standard på 60 talet ? hur kom det sig att en vanlig butiksbiträde lön räckte för att bygga hus och försörja en familj då? allt handlar om att konsumera mera , inte mera pengar åt staten , sen att lönerna som nu höjs kommer direkt från staten gör inte staten nån vinning på. om vi ska prata ekonomi så jobbas det bra mycket mer nu än förr om man räknar per hushåll och det fär att kunna köpa en ny ifooåne har inget med feminism att göra.
Citera
2014-03-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hralmnuck.Klulnem
Jämställdhet? Det faktum att feminism finns är ju beviset på att jämställdhet inte går. Att ni behöver Schyman och dess likar för att slåss för era rättigheter och löneförhandla åt er.

Tillsammans är ni starka, för ensamma är ni svaga.

Hur vet du att jämställdhet inte funkar när det aldrig existerat? Nej, anledningen till att det inte går är för att personer som du finns och har åsikter som dessa du just skrev. Fattar inte hur folk härinne kan bli upprörda när jag skriver: ALLA, män som kvinnor, ska respektera varandra och ha samma rättigheter! Vi är alla människor i slutändan! Hur i helvete kan man börja tjafsa om det argumentet? VAD i den meningen är det som får dig att vilja säga emot mig?

Den där sista meningen var totalt onödig, men det gäller män också ska du veta. Människa som människa!
Citera
2014-03-20, 10:10
Medlem
Citat:
Det ges mer skattepengar till pojksporter än flicksporter, kvinnor får ta mer ansvar i hemmet helt obetalt än män, detta har många kvinnor insett och ofta är det ensamma kvinnor som lyckas som chefer.

Så mycket skitsnack , så kvinnorna mår sämre men männen tar mer piller därav tar dom livet av sig ?

När klagas det på när kvinnor väljer ? vad fan klagas det på ? får jag gå i klänning ? jobba som barnvakt ?

Skattepengar? "pojksporter" ja det är mycket flera pojkar som idtrottar! idrott utövad av män drar också in extremt mycket pengar än vad kvinnors idrottande gör och det är delvis för att intresset är så pass mycket större vad är felet med det ? ska jag ta halva din lön bara sådär?

Varför ska allt kosta pengar ? förhelvete dom flesta kvinnor tycker om att sköta om hemmet ! självklart ska dom fan inte få betalt för det, betalar du mig för att jag städar hemma då?

Ja visst är säkert så att kvinnliga chefer i högre grad är singel för att dom prioriterar sitt jobb högst i världen låt henne göra det men tvinga det inte på alla!

jag skulle lätt kunna vara hemmafru och ta hand om barnen och hemmet! men nej sånt går inte som man!

Visst dom som jobbar mer får mer pension , men kvinnor kan bara ta en ny man med större plånbok för det är ju det som lockar er eller hur ! , sen så kommer alla få dålig pension ,

när ska ni förstå att det är klassklyftorna som ökar enormt och det har inget med kvinnor/män att göra. Blinda är ni.
Citera
2014-03-20, 10:10
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Synd då att dessa sorters feminister är rådande inom både media och politik, snällfeminister existerar bara hemma i farstun och är egentligen bara människor som blandat ihop jämställdhet med feminism.

Det ÄR synd, väldigt synd. För en "vanlig" feminist är inte rabiat och manshatande.

Citat:
Men de problematiserar manlighet, eller förnekar dess existens i annat fall än som en produkt av en individs omgivning. Däremot är självklart kvinnlighet helt naturlig och bra.

Där kommer du direkt in på att sudda ut könsrollerna, vilket, som jag skrev, inte heller är en generell feministisk ståndpunkt. Det finns feminister som tycker så, ja, men det är inte en del av feminismen.

Citat:
Vilka förutsättningar anser du själv att du saknar? Kan dessa vara förutsättningar som även jag som man saknar då jag inte tillhör det rådande patriarkatet och får på så vis inte heller ta del av alla räkmackor som män tydligen tilldelas.

Vad jobbar du med? Ska vi jämföra hur slitsamt och farligt arbete vi har du och jag? Sen kan vi tala om dessa förutsättningar som du anser män förunnade för jag kan inte se dem.

Jag är smart och jobbar hårt, har ett bra jobb trots att jag inte ännu utbildat mig. Trots det har jag i mina 7 år i arbetslivet alltid blivit tagen för en korkad bimbo till jag bevisat motsatsen. Människor har alltid utgått ifrån att jag, eftersom jag är ung, söt och glad, är inkompetent och att jag fått de jobben jag fått för att jag varit just söt. Jag har konstant fått bevisa att jag inte legat med någon för att få jobbet.

Citat:
Vilka feminister? De som sitter i riksdagspartier och/eller skriver spaltmeter med "män är dåliga"-artiklar i svenska tidningar eller är det farstufeministerna du talar om?

Du är själv inne på vilka feminister det är som styr när du nämner domare och våldtäktsmål.
Vilka ligger bakom samtyckeslag, prostitiutionslag och dylikt? Vilka är det som har makten och är således den relevanta och styrande samt den opinionsbildande feminismen?

Inte är det farstufeminismen i varje fall.

Farstufeministerna, som du benämner dem, är just de jag pratar om. De som jag benämner som den "vanliga" feministen. Precis som att man kan vara invandringskritisk utan att vara rasist. Varför ska det vara så antingen eller inom just feminismen när man kan vara så jäkla lagom inom andra ideologier?

Citat:
Folk är olika, vissa känner behovet att tillhöra ett kollektiv (läskigt att tycka och tänka på egen hand) andra inte. Oavsett klädsel och frisyr.

Självklart får man tillhöra ett kollektiv om man vill det. Men att gå emot det kvinnliga - att ta för sig, ligga runt, vara kaxig, svära, bli full - är svårare. Då ses man inte på med blida ögon utan döms åt alla håll och kanter för att man inte är tjejig, kallas till och med äcklig. Varför ska det vara så? Hur många män skulle bli dömda för samma saker?

Citat:
Absolut inte samma sak, feminismen grundar sig i att franska välbärgade kvinnor ville har mer till sig själva och andra välbärgade kvinnor. Inget med jämställdhet att göra utan handlar mer om överklass och "mer vill ha mest" attityd.

Det var på 1700-talet. "Mer vill ha mest"-attityd är ju rätt svårt när man är en svagare kön fysiskt, psykiskt och sociopolitiskt.

Jo. Det är jämställdhet.
Citera
2014-03-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Jag förstår att du saknar sjukdomsinsikt, och det är svårt att börja ha sjukdomsinsikt när man inte har den från början så att säga. Det finns många som är sjuka som saknar någon sjukdomsinsikt.

Men du är sjuk. Sorry.

Snacka om att höja ribban på diskussionen här! Jag är sjuk, jaha? Men då kan jag säga att du är dum i huvudet och en jävla fjant. Väldigt sakligt innehåll, eller? Kom med riktiga argument istället för att hålla det på sandlådenivå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in