Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Synd då att dessa sorters feminister är rådande inom både media och politik, snällfeminister existerar bara hemma i farstun och är egentligen bara människor som blandat ihop jämställdhet med feminism.
Det ÄR synd, väldigt synd. För en "vanlig" feminist är inte rabiat och manshatande.
Citat:
Men de problematiserar manlighet, eller förnekar dess existens i annat fall än som en produkt av en individs omgivning. Däremot är självklart kvinnlighet helt naturlig och bra.
Där kommer du direkt in på att sudda ut könsrollerna, vilket, som jag skrev, inte heller är en generell feministisk ståndpunkt. Det finns feminister som tycker så, ja, men det är inte en del av feminismen.
Citat:
Vilka förutsättningar anser du själv att du saknar? Kan dessa vara förutsättningar som även jag som man saknar då jag inte tillhör det rådande patriarkatet och får på så vis inte heller ta del av alla räkmackor som män tydligen tilldelas.
Vad jobbar du med? Ska vi jämföra hur slitsamt och farligt arbete vi har du och jag? Sen kan vi tala om dessa förutsättningar som du anser män förunnade för jag kan inte se dem.
Jag är smart och jobbar hårt, har ett bra jobb trots att jag inte ännu utbildat mig. Trots det har jag i mina 7 år i arbetslivet alltid blivit tagen för en korkad bimbo till jag bevisat motsatsen. Människor har alltid utgått ifrån att jag, eftersom jag är ung, söt och glad, är inkompetent och att jag fått de jobben jag fått för att jag varit just söt. Jag har konstant fått bevisa att jag inte legat med någon för att få jobbet.
Citat:
Vilka feminister? De som sitter i riksdagspartier och/eller skriver spaltmeter med "män är dåliga"-artiklar i svenska tidningar eller är det farstufeministerna du talar om?
Du är själv inne på vilka feminister det är som styr när du nämner domare och våldtäktsmål.
Vilka ligger bakom samtyckeslag, prostitiutionslag och dylikt? Vilka är det som har makten och är således den relevanta och styrande samt den opinionsbildande feminismen?
Inte är det farstufeminismen i varje fall.
Farstufeministerna, som du benämner dem, är just de jag pratar om. De som jag benämner som den "vanliga" feministen. Precis som att man kan vara invandringskritisk utan att vara rasist. Varför ska det vara så antingen eller inom just feminismen när man kan vara så jäkla lagom inom andra ideologier?
Citat:
Folk är olika, vissa känner behovet att tillhöra ett kollektiv (läskigt att tycka och tänka på egen hand) andra inte. Oavsett klädsel och frisyr.
Självklart får man tillhöra ett kollektiv om man vill det. Men att gå emot det kvinnliga - att ta för sig, ligga runt, vara kaxig, svära, bli full - är svårare. Då ses man inte på med blida ögon utan döms åt alla håll och kanter för att man inte är tjejig, kallas till och med äcklig. Varför ska det vara så? Hur många män skulle bli dömda för samma saker?
Citat:
Absolut inte samma sak, feminismen grundar sig i att franska välbärgade kvinnor ville har mer till sig själva och andra välbärgade kvinnor. Inget med jämställdhet att göra utan handlar mer om överklass och "mer vill ha mest" attityd.
Det var på 1700-talet. "Mer vill ha mest"-attityd är ju rätt svårt när man är en svagare kön fysiskt, psykiskt och sociopolitiskt.
Jo. Det är jämställdhet.