2024-02-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jag måste meddela att jag idag börjat snusa igen. Blev för jobbigt psykiskt att vara utan nikotin. Känt mig ledsen och deprimerad de senaste dagarna och varit väldigt trött också. Sen är det lite extra mkt på jobbet nu också så jag kan inte vara ur gängorna utan måste fungera så normalt som möjligt och då måste jag ha nikotin för att klara vardagen. Jag har snusat hela livet och börjar tro att jag aldrig kommer att kunna fungera normalt utan nikotin faktiskt. Kanske gör jag ett nytt försök någon annan gång men det lär dröja länge till nästa gång.

Ja i teorin är det bara "att sluta ta snuset", får höra det hela tiden. Men när verkligheten slår, jobb, tentaplugg mm blir det för mkt samtidigt. Har försökt se snus som en effekt av djupare orsaker som grundar sig i ett ickehållbart liv. Mäter och analyserar exakt tid och mängd jag snusar för att identifiera rotorsakerna. Ser snuset mer som ett symptom på något djupare, genom att se cause-effect relationships har jag kunnat skära ner radikalt på snuset. Såg t.ex att vid 5h sömn snusade jag 70% mer... Vad tror ni om detta förhållningssätt?
Citera
2024-02-05, 14:39
Medlem
Dag 21 av att slutat snusa, cold turkey. Idag börjar romantiseringen av snuset dyka upp i ens psyke, men jag känner bara såhär: Håll ut, oavsett vad. Läste någonstans att om man klarar 90 dagar utan snus så är man iprincip framme i mål. Så jag ska, oavsett vad, klara av att sluta snusa. Gäller att ha det långa perspektivet i sinnet
Citera
2024-02-05, 21:50
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skkrtboi
Dag 21 av att slutat snusa, cold turkey. Idag börjar romantiseringen av snuset dyka upp i ens psyke, men jag känner bara såhär: Håll ut, oavsett vad. Läste någonstans att om man klarar 90 dagar utan snus så är man iprincip framme i mål. Så jag ska, oavsett vad, klara av att sluta snusa. Gäller att ha det långa perspektivet i sinnet

Bra kämpat! Själv en vecka nu, cold turkey. Helgen gick bra, trots att snus fanns tillgängligt var jag stark i köttet också efter några bärs. Jag får i omgångar starkt sug, men inte värre än att jag hanterar det. Sover bättre nu, jäklar vilka absti-svettningarna första nätterna... Inte längre yrsel och synrubbningar. Tränar varje kväll, behövs för nu tillåter jag mig en del sockersubstitut. Har bestämt att jag får "sörja och tröstäta" en vecka till.
Citera
2024-02-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Bra kämpat! Själv en vecka nu, cold turkey. Helgen gick bra, trots att snus fanns tillgängligt var jag stark i köttet också efter några bärs. Jag får i omgångar starkt sug, men inte värre än att jag hanterar det. Sover bättre nu, jäklar vilka absti-svettningarna första nätterna... Inte längre yrsel och synrubbningar. Tränar varje kväll, behövs för nu tillåter jag mig en del sockersubstitut. Har bestämt att jag får "sörja och tröstäta" en vecka till.

mannen du lurar dig själv.
Du är ett fitthår ifrån att stoppa en fet prilla under läppen
Citera
2024-02-06, 14:50
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
mannen du lurar dig själv.
Du är ett fitthår ifrån att stoppa en fet prilla under läppen

Sant. Men jag gör det fan inte. Skillnaden mellan dig och mig.
Citera
2024-02-09, 23:12
Medlem
paggans avatar
Hur går det för er som är mitt uppe i allt?
Citera
2024-02-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skkrtboi

Man förstår vilket jäkla gift det är när man har abstinensbesvär månader efter man har slutat.

Det är verkligen enkelt att trilla tillbaka till nikotinfällan då det tar runt 90 dagar innan dopamin receptorerna blir återbalanserade, tills dess så känns vardagen verkligen grå och tråkig utan snus och hjärnan försöker ständigt hitta ursäkter till varför man ska börja snusa igen, man blir o leva i ett slags apatisk sinnesstämning dygnet runt då hjärnan vill ej producera naturligt med dopamin. Blir väldigt enkelt att vända sig till skräpmat och alkohol i detta fall, vilket jag själv har gjort.

Bara att bita ihop och räkna ner dagarna.
Citera
2024-02-11, 17:20
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Hur går det för er som är mitt uppe i allt?

Två veckor imorgon, cold turkey.
+ Magen stabil
+ Tandköttet inte längre ömt
+ Sömnen helt ok nu
- Fortsatt absti/längtan/tomhetskänsla, men tycker det avtar eftersom
- Belöningscentrum i hjärnan skriker efter substitut, blir ätet en del osunt

Totalt sett: går bra, t.o.m kunnat dricka bärs med snusande kompis utan att falla dit. Det är så skönt att inte behöva tänka på att köpa snus, hålla reda på dosa och, faktiskt, slippa alla de "onödiga" snusarna man stoppar i sig rent rituellt.

Saknaden av de "nödvändiga" snusarna, typ morgon- och eftermatenprillan svider dock lite. Men jag ger mentalt finger åt det suget. Jag konstaterar "där är det" sen tynar det bort. Inte göda det med lidandesnack om känslor eller ens älta det i tanken. Bara konstatera "jag är bättre än det där".

Uppdaterar när en månad är i hamn!
Citera
2024-02-11, 19:00
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Två veckor imorgon, cold turkey.
+ Magen stabil
+ Tandköttet inte längre ömt
+ Sömnen helt ok nu
- Fortsatt absti/längtan/tomhetskänsla, men tycker det avtar eftersom
- Belöningscentrum i hjärnan skriker efter substitut, blir ätet en del osunt

Totalt sett: går bra, t.o.m kunnat dricka bärs med snusande kompis utan att falla dit. Det är så skönt att inte behöva tänka på att köpa snus, hålla reda på dosa och, faktiskt, slippa alla de "onödiga" snusarna man stoppar i sig rent rituellt.

Saknaden av de "nödvändiga" snusarna, typ morgon- och eftermatenprillan svider dock lite. Men jag ger mentalt finger åt det suget. Jag konstaterar "där är det" sen tynar det bort. Inte göda det med lidandesnack om känslor eller ens älta det i tanken. Bara konstatera "jag är bättre än det där".

Uppdaterar när en månad är i hamn!

Härlig läsning och du har helt rätt inställning! Speciellt det där med att hantera de stunder när abstinensen kommer. ”Jaha, där kom du. Stick jäkla töntabstinens. Jag äger dig”. Typ så.
Att ”efter maten snusen” var så god berodde ju på att man för en gångs skull på dagen inte smakade skit i käften av allt okynnessnusande.
Morgonsnusen var god för att kroppen hade en sjuhelvetes abstinens efter natten.
Ett totalt värdelöst beroende.
Glöm inte uppdatera!
Citera
2024-02-11, 20:40
Medlem
Vultzs avatar
Dag 25 utan nikotin. Dessvärre har jag blivit beroende av tuggummi. Jag måste alltid ha någonting i munnen för få bort snus-tankarna helt.

Är det bara jag som har halvt tappat koncentration och fokuset? Känns som jag inte har återhämtat alls sen jag slutade på den fronten. Kaffe hjälper inte heller. Det kan nog bero på att jag tog extremt höga halter av nikotin(17,5mg per portion), men har någon svaret på detta?
Citera
2024-02-11, 23:08
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Härlig läsning och helt rätt beslut att sluta tvärt.
Det blir bara lättare nu. Jag har nu varit snusfri i 150 dagar. När det gått två månader så kom jag på mig själv med att jag inte tänkt på snus alls på hela dagen. Det blev en riktig motivationshöjare och att det fanns ett ljus i tunneln.
Det är så jäkla skönt att inte vara nikotinist längre.
Uppdatera gärna.

Du har gjort det bra! Och så motivationshöjande att läsa hur du upplevt dagar utan att ens tänka på snus. Eller att kunna tänka på snus utan att känna sorg och saknad blir skönt. Ungefär som man med distans kan tänka på ett ex som man haft bra sex med. Typ "du var bra MEN.... "
Citera
2024-02-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Dag 25 utan nikotin. Dessvärre har jag blivit beroende av tuggummi. Jag måste alltid ha någonting i munnen för få bort snus-tankarna helt.

Är det bara jag som har halvt tappat koncentration och fokuset? Känns som jag inte har återhämtat alls sen jag slutade på den fronten. Kaffe hjälper inte heller. Det kan nog bero på att jag tog extremt höga halter av nikotin(17,5mg per portion), men har någon svaret på detta?

Samma här, första månaden var ett helvete…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in